Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Edit: De första inläggen i denna tråd är från en annan tråd, men jag flyttade dom till denna istället, det passade bättre med en egen tråd för detta.

I denna tråd svarar jag så gott jag kan på frågor om användningen av iPhone, utifrån mitt begränsade testande.

Ursprungligen av draags:

Jag förstår Adrian men hur tycker du den delen fungerar?

Det är ändå mest intressant att höra vad man saknar eller tycker fungerar mindre bra av någon som har testat eller kör den under en längre tid.

Eftersom telefonen tyvärr strular en hel del har jag inte hunnit använda den aktivit hela tiden. Men i sina nyktra stunder har jag ju lekt med den förstås och inte kommit på någon allvarlig brist.

Det kan vara småsaker som att Safari t.ex. inte verkar cacha något, så går man bakåt laddas sidan på nytt. En annan detalj är också att oavsett hur bra nät man har så går det ibland segt att surfa i iPhone på grund av komplexa sidor, innan t.ex. Aftonbladet laddat klart får man vänta en bra stund. Men det gäller ju även på en lite klenare Mac, så det är nog inte så oväntat.

En annan sak som också skulle kunna vara ännu bättre är uppritandet av ytor utanför skärmen i Safari och i Google Maps. Om man drar sidan eller kartan en bit så får man ett grårutigt mönster i väntan på att iPhone ska rita upp sidan/kartan där. Jag kan tänka mig att det är en avvägning mot prestandan i telefonen (och rimligtvis även batteritiden - om den skulle processa en mycket större yta än skärmen i förväg så skulle det antagligen dra mer kraft).

Annars är prestandan i telefonen mycket imponerande. Responsen i det beröringskänsliga gränssnittet är verkligen omedelbar. Hade den inte varit det hade telefonen nog upplevts väldigt b:ig, så jag antar att det var högprioriterat hos Apple och kan bara gratulera dom till att det blivit ett väldigt lyckat resultat. Även att växla tillbaka till startsidan (via Home-knappen) går också mycket snabbt, även om man är mitt uppe i att ladda en sida i Safari.

Jag är också imponerad av YouTube-programmet. Kvalitén på filmerna är grym och det laddas oftast snabbt (över wifi - det enda sättet jag kunnat testa förstås). De gånger telefonen inte hinner buffra beror nog snarare på YouTube än på iPhone.

Däremot finns det små detaljer i detta som skulle kunna vara bättre: Man måste t.ex. alltid navigera med telefonen stående och alltid se filmerna med telefonen liggande. Att filmerna endast går att se liggande är ok, men då borde man också få använda hela YouTube-programmet liggande. Antar att det är något Apple kommer att lösa så småningom.

Batteritiden är helt omöjlig att uttala sig om eftersom denna telefon ligger och blinkar och startar sig själv hela tiden, så den drar slut batteriet rätt snabb. Men det är ju en defekt telefon också.

Väder och börskurser fungerar som de ska, men det är inget jag använt speciellt ofta hittills.

När det gäller att visa bilder så önskar jag att telefonen stödde hierarkiska album från iPhone, så vitt jag vet gör det inte det (det gör inte dagens iPod heller för den delen).

Varje gång man ser en video i iPod-delen så får man frågan om man vill ha kvar video eller ta bort den. Eftersom video tar stor plats och utrymmet är begränsat förstår jag motivet bakom det, men jag önskar det gick att stänga av.

Notes är verkligen ofärdigt. Det går inte ens att få fram förstoringsglaset som man får fram om man skriver text i t.ex. Mail-delen.

Kalendern är också lite ofärdig då den inte hanterar flera kalendrar utan slår samman alla man synkat till en enda i telefonen. Avsaknaden av Att göra-listan är också en brist. Annars är det rätt snyggt och funktionellt.

Kameran fungerar helt ok, men avsaknaden av fysisk avtryckare gör det knepigt att ta kort på sig själv, då man inte ser skärmen. Värt att notera är att den tar kortet när man släpper upp avtryckarknappen (den virtuella knappen alltså) och inte när man trycker ner den som normalt på en kamera.

En brist är också att man måste själv importera bilderna man tagit med kameran i iPhoto. Synkningen av bilder går bara från dator till telefon, men inte omvänt. Telefonen dyker upp som en kamera i iPhoto om programmet är igång, så det är enkelt att importera, men det vore förstås snyggt om det gick att göra det automatiskt när den synkas.

Ja, det var lite lösrykta erfarenheter så långt. En icke defekt iPhone som man kan ringa med skulle behövas för en fullständig utvärdering.

Det ska tilläggas att jag egentligen inte är den som har störst behov av en iPhone. Jag har oftast min dator i närheten så behovet av att kunna kolla posten, surfa osv tillfredsställs via datorn i första hand. Jag pendlar inte och jag reser sällan ensam. När jag inte befinner mig vid en dator har jag oftast bättre saker för mig än att surfa och kolla eposten. Vinsten av att ha iPoden i telefonen har jag dock nytta av, en pryl mindre att släpa på (fast å andra sidan, cyklar jag så använder jag min iPod shuffle och för det ändamålet är den bättre än iPhone).

Möjligtvis så skulle en iPhone kunna förändra mina vanor när det gäller att plocka med mig min dator i tid och otid.

Senast redigerat 2007-08-05 03:32
Ursprungligen av iBjorn:

Adrian, hur pass bra fungerar kalendern att lägga in möten och dylikt?

Jag ska ärligt säga att jag inte använt detta, bara testat det. (Jag har inte heller så mycket att jämföra med, jag använder bara min vanliga mobil till att ringa med - den synkar inte ens med Mac.) Men utifrån det jag testat så verkar det enkelt - men med den bristen att man inte får välja kalender (man ställer in i iTunes vilken kalender som ska användas för det man lägger till i telefonen).

Ursprungligen av iBjorn:

Behövs det många "klicks" för att bläddra fram/hitta en ledig tid, och skriva in ett namn på denna tid?

Så fort man är inne i kalendern finns ett plustecken uppe till höger där man kan lägga till en händelse. Därifrån kan man klicka (eller "trycka kanske är rätt ord - hur översätter man "tap"?) för komma till val av datum och tid (vilket är mycket flashigt gjort med hjul man snurrar på). Om man hade månadsvyn framme innan och markerat en viss dag så är det den dagen som är förvald. Förvald tid är närmaste hel timme och en timme framåt från den.

Ursprungligen av Adrian B:

hur översätter man "tap"?

Knacka är nog det rätta ordet.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Knacka är nog det rätta ordet.

Det låter så våldsamt, en iPhone vill man smeka!

Ursprungligen av Gilbert 2:

Något jag tycker är riktigt synd är att iPhone saknar stylus eftersom jag är fruktansvärt van vid det.

Jag tror en penna skulle vara begränsande för iPhones gränssnitt. Vissa gånger önskar man att man hade en när man ska fippla med små kontroller (eller klicka på små länkar i Safari), men för det mesta är man mer effektiv med fingrarna än jag tror man skulle kunna bli med en penna. När man t.ex. lärt sig skriva med båda tummarna tror jag det är klart effektivare än med penna.

Fler notiser:

Formulär fungerar rätt ok i Safari (och antagligen bättre än i någon annan mobil webbläsare) men det är inte lika enkelt som från en vanlig dator. Har haft lite problem att träffa av alternativknappar t.ex.

Länkar som ligger högst uppe eller längst nere på en webbsida är svåra att klicka på, t.ex. de länkar vi har högst uppe på 99.se (/mac, /ipod osv). Om man dubbelklickar högst uppe på en sida för att zooma in är det troligare att man träffar av övre listen vilket är en genväg för att komma till adressraden (dvs om man har scrollat långt ner på en sida och snabbt vill komma åt adressraden så dubbelklickar man på övre listen). Om man ska komma åt en länk långt nere på en webbsida är det troligare att man aktiverar någon av knapparna längst nere (som den för att öppna en ny sida).

Gränssnittet är inkonsekvent ibland. I Safari dubbeklickar man på ett fält för att zooma in det och sen dubbelklickar man igen för att zooma ut. I Google Maps zoomar man in varje gång man dubbelklickar och för att zooma ut så enkelklickar man med två fingrar istället.

I både Safari och Google Maps kan man använda "nypzoomning" också. En bugg i den senare är dock att omritningen av texten (vägar osv) inte sker när man nypzoomar in eller ut, bara när man klickzoomar. I Safari ritas texten om rätt oavsett teknik.

Google Maps förresten - eller kort och gott "Maps" bara som det heter i iPhone - är också en mycket bra funktion som verkligen fungerar. Jag kan tänka mig att många i USA använder den för fullt.

Angående formulär i Safari: "selectmenyer" är lösta på ett mycket läckert sätt

Ursprungligen av Adrian B:

Angående formulär i Safari: "selectmenyer" är lösta på ett mycket läckert sätt

Kan det beskrivas eller kan du kanske ange länk till ngn videosnutt ?

(Bara om du kan det på rak arm, du behöver googla nåra gig/timmar för min skull nu...)

Ursprungligen av Goflorp:

Kan det beskrivas eller kan du kanske ange länk till ngn videosnutt ?

(Bara om du kan det på rak arm, du behöver googla nåra gig/timmar för min skull nu...)

Jag skulle förstås ha tagit bild på det, men tänkte inte på det då och nu är telefonen på väg till Sundsvall. Men jag kan beskriva det: Det ser ut som när man väljer datum för en händelse i kalender, dvs man får upp ett slags hjul som man snurrar på.

Edit: Här är en skärmbild på andra användningar av detta "hjul".

Avsaknaden av möjlighet att markera text är störande. Ska man radera måste man radera bokstav för bokstav. Jag utgår ifrån att detta kommer i en uppdatering.

Avsaknaden av klipp och klistra är också en brist när man ska redigera en text, eller t.ex. om man vill ta en text man fått i ett mejl och vill använda den i ett formulär på en webbsida. Jag vet inte hur man skulle lösa klipp och klistra på ett bra sätt gränssnittsmässigt, men det är Apples jobb att lista ut.

Tusen tack för detta gedigna svar.

peta.. låter mer sensuellt! hahah

Thanks adrian, klart impad.

Selectmenyer blir på min-mammas-data-svenska "rullgardinsmenyer"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 00:24

Några funderingar/noteringar jag gjorde under min timme med den hos mig idag.

Det var inte helt självklart hur man la till en bookmark på en hemsida, när man redan var inne på den. I adressfältet är det enkelt, men när man redan surfat in och tryckt sig vidare på länkar var det inte lika självklart.
Fast jag kanske bara inte förstod deras enkla magiska sätt...

Saknade funktion för att se shared photos i det lokala nätverket också. Hade varit gött om jag kunnat se albumen man delar ut på sin dator rakt över nätverket. Fast det kanske kommer...

Annars, vilken skärm, och tusan vad snabbt det går att skriva med den.

Ursprungligen av Sidde:

Det var inte helt självklart hur man la till en bookmark på en hemsida, när man redan var inne på den. I adressfältet är det enkelt, men när man redan surfat in och tryckt sig vidare på länkar var det inte lika självklart.
Fast jag kanske bara inte förstod deras enkla magiska sätt...

Det är väl bara att trycka på +-knappen vid adressraden, om jag inte minns fel. Eller undrar du hur man kommer tillbaka till adressraden? Dubbelklicka på övre listen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 10:33
Ursprungligen av Adrian B:

Det är väl bara att trycka på +-knappen vid adressraden, om jag inte minns fel. Eller undrar du hur man kommer tillbaka till adressraden? Dubbelklicka på övre listen.

Ah, så det var dubbelklicka där uppe som triggade det, testade mig omkring och kändes mer slumpvis... Men jag hade telefonen här hemma i ca 2 timmar bara. Skyller på det

Ursprungligen av Sidde:

Ah, så det var dubbelklicka där uppe som triggade det, testade mig omkring och kändes mer slumpvis... Men jag hade telefonen här hemma i ca 2 timmar bara. Skyller på det

Att dubbelklicka på listen är egentligen bara en genväg istället för att scrolla hela sidan till toppen för att nå adressfältet. På en lång sida kan det spara mycket tid.

Är det bara för mig som Safari kraschar nästan jämt? Händer varje gång jag surfar.

Ursprungligen av wunderbaren:

Är det bara för mig som Safari kraschar nästan jämt? Händer varje gång jag surfar.

Jag hade inte så många krasher faktiskt. Men jag har läst att det är rätt vanligt. Har du uppdaterat till 1.0.1? Det skulle i alla fall ge lite bättre stabilitet i Safari.

jag använder iof. safari för windows.. men det kraschar ofta.. för ofta! :/

Nu är det ju bara en beta, eller är det någon skillnad på osx safari!?

Japp gjorde det direkt när den kom, den kraschar när jag surfar på apple.com tillochmed!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-09-25 17:06

Kan man se serienumret på lådan till iphone?

Ursprungligen av groeben:

Kan man se serienumret på lådan till iphone?

Japp, serienummer och IMEI nummer samt annan information.

Här är en fråga jag har:

Jag har mina nummer i Adressboken lagrade i formatet "+467xxxxxxx". Men när en sådan person ringer syns inte "+46" och iPhonen verkar inte hitta numret i Adressboken. Är det inte så att telefonen faktiskt få numret i "+46"-formatet av operatören?

Behöver jag lagra om alla mina nummer i formatet 07xxxxxxx istället?

Ursprungligen av Adrian B:

Här är en fråga jag har:

Jag har mina nummer i Adressboken lagrade i formatet "+467xxxxxxx". Men när en sådan person ringer syns inte "+46" och iPhonen verkar inte hitta numret i Adressboken. Är det inte så att telefonen faktiskt få numret i "+46"-formatet av operatören?

Behöver jag lagra om alla mina nummer i formatet 07xxxxxxx istället?

Det finns en lösning på detta problem.
Går till denna sida och tanka ner den Appsupport8 så ska du se att det löser sig till det bästa.
Behöver väl inte förklara att följa anvisningarna noga.

Jag har ett litet irriterande problem varje gång jag ringer.
Får upp om att "samtal vidarbefodrades aktiv" sedan kan man trycka på avvisas.

Hur får man bort detta för det måste väl finnas någon inställning.
Själv har jag inte hittat denna ännu under telefonen delen.

Ursprungligen av heiko:

Det finns en lösning på detta problem.
Går till denna sida och tanka ner den Appsupport8 så ska du se att det löser sig till det bästa.
Behöver väl inte förklara att följa anvisningarna noga.

Ah, tackar tackar. Jag antar att man kan klassa detta som en bug egentligen och hoppas på att Apple fixar det i nästa uppdatering.

Appsupport8 fungerade utmärkt, nu känner min iPhone igen svenska nummer ur adressboken, tackar igen heiko!

Ursprungligen av Adrian B:

Appsupport8 fungerade utmärkt, nu känner min iPhone igen svenska nummer ur adressboken, tackar igen heiko!

Trevligt att jag kunde hjälpa dig.
Det är säkert en åtgärd som kommer i nästa uppdatering av iPhone.

Det är lite småmissar här och där i telefonen men i det stora hela är jag mycket nöjd och det kommer nog att dröja länge innan jag byter till någon annan telefon iallafall tills Apple släpper version 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 09:21

Piltangenter?

När man sitter och skriver mail, sms mm. och skriver fel i texten, som man då upptäcker efter ett tag, förstås. Kan man då vandra i texten på något sätt, som t.ex. piltangenterna på datorn?

Jag har inte hittat detta. Någon annan? Tredjepartslösning kanske?

Har inte sovit mer än tre timmar inatt....fick min igår kväll...!

Carl

Bevaka tråden