- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2007-08-05 02:49
Edit: De första inläggen i denna tråd är från en annan tråd, men jag flyttade dom till denna istället, det passade bättre med en egen tråd för detta.
I denna tråd svarar jag så gott jag kan på frågor om användningen av iPhone, utifrån mitt begränsade testande.
Jag förstår Adrian men hur tycker du den delen fungerar?
Det är ändå mest intressant att höra vad man saknar eller tycker fungerar mindre bra av någon som har testat eller kör den under en längre tid.
Eftersom telefonen tyvärr strular en hel del har jag inte hunnit använda den aktivit hela tiden. Men i sina nyktra stunder har jag ju lekt med den förstås och inte kommit på någon allvarlig brist.
Det kan vara småsaker som att Safari t.ex. inte verkar cacha något, så går man bakåt laddas sidan på nytt. En annan detalj är också att oavsett hur bra nät man har så går det ibland segt att surfa i iPhone på grund av komplexa sidor, innan t.ex. Aftonbladet laddat klart får man vänta en bra stund. Men det gäller ju även på en lite klenare Mac, så det är nog inte så oväntat.
En annan sak som också skulle kunna vara ännu bättre är uppritandet av ytor utanför skärmen i Safari och i Google Maps. Om man drar sidan eller kartan en bit så får man ett grårutigt mönster i väntan på att iPhone ska rita upp sidan/kartan där. Jag kan tänka mig att det är en avvägning mot prestandan i telefonen (och rimligtvis även batteritiden - om den skulle processa en mycket större yta än skärmen i förväg så skulle det antagligen dra mer kraft).
Annars är prestandan i telefonen mycket imponerande. Responsen i det beröringskänsliga gränssnittet är verkligen omedelbar. Hade den inte varit det hade telefonen nog upplevts väldigt b:ig, så jag antar att det var högprioriterat hos Apple och kan bara gratulera dom till att det blivit ett väldigt lyckat resultat. Även att växla tillbaka till startsidan (via Home-knappen) går också mycket snabbt, även om man är mitt uppe i att ladda en sida i Safari.
Jag är också imponerad av YouTube-programmet. Kvalitén på filmerna är grym och det laddas oftast snabbt (över wifi - det enda sättet jag kunnat testa förstås). De gånger telefonen inte hinner buffra beror nog snarare på YouTube än på iPhone.
Däremot finns det små detaljer i detta som skulle kunna vara bättre: Man måste t.ex. alltid navigera med telefonen stående och alltid se filmerna med telefonen liggande. Att filmerna endast går att se liggande är ok, men då borde man också få använda hela YouTube-programmet liggande. Antar att det är något Apple kommer att lösa så småningom.
Batteritiden är helt omöjlig att uttala sig om eftersom denna telefon ligger och blinkar och startar sig själv hela tiden, så den drar slut batteriet rätt snabb. Men det är ju en defekt telefon också.
Väder och börskurser fungerar som de ska, men det är inget jag använt speciellt ofta hittills.
När det gäller att visa bilder så önskar jag att telefonen stödde hierarkiska album från iPhone, så vitt jag vet gör det inte det (det gör inte dagens iPod heller för den delen).
Varje gång man ser en video i iPod-delen så får man frågan om man vill ha kvar video eller ta bort den. Eftersom video tar stor plats och utrymmet är begränsat förstår jag motivet bakom det, men jag önskar det gick att stänga av.
Notes är verkligen ofärdigt. Det går inte ens att få fram förstoringsglaset som man får fram om man skriver text i t.ex. Mail-delen.
Kalendern är också lite ofärdig då den inte hanterar flera kalendrar utan slår samman alla man synkat till en enda i telefonen. Avsaknaden av Att göra-listan är också en brist. Annars är det rätt snyggt och funktionellt.
Kameran fungerar helt ok, men avsaknaden av fysisk avtryckare gör det knepigt att ta kort på sig själv, då man inte ser skärmen. Värt att notera är att den tar kortet när man släpper upp avtryckarknappen (den virtuella knappen alltså) och inte när man trycker ner den som normalt på en kamera.
En brist är också att man måste själv importera bilderna man tagit med kameran i iPhoto. Synkningen av bilder går bara från dator till telefon, men inte omvänt. Telefonen dyker upp som en kamera i iPhoto om programmet är igång, så det är enkelt att importera, men det vore förstås snyggt om det gick att göra det automatiskt när den synkas.
Ja, det var lite lösrykta erfarenheter så långt. En icke defekt iPhone som man kan ringa med skulle behövas för en fullständig utvärdering.
Det ska tilläggas att jag egentligen inte är den som har störst behov av en iPhone. Jag har oftast min dator i närheten så behovet av att kunna kolla posten, surfa osv tillfredsställs via datorn i första hand. Jag pendlar inte och jag reser sällan ensam. När jag inte befinner mig vid en dator har jag oftast bättre saker för mig än att surfa och kolla eposten. Vinsten av att ha iPoden i telefonen har jag dock nytta av, en pryl mindre att släpa på (fast å andra sidan, cyklar jag så använder jag min iPod shuffle och för det ändamålet är den bättre än iPhone).
Möjligtvis så skulle en iPhone kunna förändra mina vanor när det gäller att plocka med mig min dator i tid och otid.