Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VARNING för iPhone-bedrägeri på Blocket!!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har med största sannolikhet åkt på en blåsning på Blocket.

"Köpte" en iPhone igår för 3500 kr, väldigt lågt men under ha-begärets inflytande inte osannolikt lågt då det skulle kostat lite mer än 3000 att ta hem en själv. Nu har det bara gått en dag, men efter du läst mitt inlägg är du nog lika övertygad som jag.

Det sjuka är att annonsören uppgav riktigt namn och personnummer, samt bankkonto hos Swedbank. Jag ringde hennes bank innan jag betalade och fast de inte får ge ut namn om jag anger kontonummer så kunde hon jag pratade med ge ett JA eller NEJ om jag uppgav personens namn också, och det stämde ju. Så jag betalade glatt in, hon skulle ringt idag efter lunch, men det har hon inte gjort trots att jag skickat tre sms idag (får ingen leveransbekräftelse) och har ringt hela kvällen. Första gången upptaget, och vid ett tillfälle tryckte hon bort mig.

Annonsören uppger sig för att bo i Motala (tidigare bosatt i Stockholm enligt min research). Jag har hennes personnummer (giltigt enligt Ratsit.se), banknummer (kopplat till samma namn) och hennes mobilnummer. Vet inte vad PUL säger, huruvida jag får posta alla hennes uppgifter, men om det är okej tänker jag göra detta för att förhindra att andra råkar illa ut. Ge synpunkt på detta.

Det som verkligen fått mig att gå från misstänksam till övertygad om att jag blivit blåst är följande artiklar för cirka en vecka sedan om en kvinna i 20-årsåldern i Motala (check, check, check) som blåser folk på falska mobiltelefoner genom bl.a. Blocket:

http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?arkiv=1&id=58851&getday=2007-09-18
http://apollo.fl-net.se/itnytt/viewNews.do?id=86265
http://www.idg.se/2.1085/1.121388
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleID=2006%5c11%5c09%5c3448&Refresh=1
http://www.google.se/search?hl=sv&q=östgötapolisens+bedrägerirotel&btnG=Google-sökning&meta=lr%3Dlang_en%7Clang_sv

Vad duktigt man är på att göra ordentlig research EFTER och inte FÖRE... Kan tillägga för er som fortfarande tvivlar, att hon enligt Ratsit.se har utslag på betalningsföreläggningar om totalt 21999 kr. Hon har också fått utmätning på sig och ingen taxerad inkomst. Så det verkar ju glasklart att det inte är en person med speciellt mycket respekt för pengar, varken sina egna eller andras (duh).

Kan tillägga att jag genomförde betalningen trots det låga priset då jag faktiskt hade ett bankkonto kopplat till det namn som hon uppgav, så helt dum i huvudet anser jag mig inte vara. Men tydligen räckte det inte. Råder alla att använda internetgirot.se vid större belopp i framtiden, jag har iaf lärt mig min läxa. Man tror att man aldrig ska råka ut själv, men plötsligt händer det (tänk Triss-reklam, hehe).

Har gjort polisanmälan, och enligt dem så blir det lätt att få tag på henne genom banknummer och personnummer. Förhoppningsvis får jag ut pengar på min hemförsäkring, eller hur funkar det? Vad tycker ni, vad är nästa steg? Åka och hälsa på? På hitta.se finns hon inte på den adress som hon uppgav, men enligt östgötapolisen (se postade artiklar ovan) så finns bedragaren i Norrköping.

VARNING för 20-åriga kvinnliga säljare i Motala!

Senast redigerat 2007-09-26 22:19

Det är inte tillåtet att hänga ut personer med namn. Har tagit bort detta i ditt inlägg.

Mod

Att uppsöka henne själv är nog ingen idé, vad ska du göra när du träffar henne? Polisanmäl händelsen och prata med din bank samt Swedbank och kolla om du kan få tillbaka pengarna.

För ALDRIG över pengar, gå alltid via en annan part (Internetgirot, Payson) så det sker korrekt. Om mottagaran ingen vill använda mellanhand så är det troligen fejk.

Tråkigt för dig men jag har svårt att tro att något försäkringsbolag täcker upp...

Tyvärr är det också så att även om det hamnar i rätten och tjejen döms att betala tillbaka dina pengar så kan du nog glömma det också eftersom hon med största sannolikhet inte har någon inkomst eller något annat av värde för kronofogden.

Mitt råd - glöm det hela och låt det bli en läxa, du är långt ifrån den första att bli blåst på blocket...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 15:26
Ursprungligen av dvraptor:

Tråkigt för dig men jag har svårt att tro att något försäkringsbolag täcker upp...

Tyvärr är det också så att även om det hamnar i rätten och tjejen döms att betala tillbaka dina pengar så kan du nog glömma det också eftersom hon med största sannolikhet inte har någon inkomst eller något annat av värde för kronofogden.

Mitt råd - glöm det hela och låt det bli en läxa, du är långt ifrån den första att bli blåst på blocket...

Klart att man ska lära sin en läxa, men klart du ska anmäla o se till att de följs upp. Annars blir ju bara tanken att ingen bryr sig om de o att det är "okey". Följ upp de o se hur de går hela vägen!

Det låter som om du talar om samma person - kände igen orten Motala från denna historia:
http://www.99.se/iphone/225330-risker-med-att-koepa-upplast-iphone.html

Kan du inte ringa banken och säga att du råkat föra över pengar till fel konto, de brukar kunna hjälpa till med sådant.
Eventuellt förklara händelsen?

Jag har en före detta bekant som har sysslat med bedrägeri på blocket .
Han "sålde" mobil telefoner men "kunderna" fick bara tegelstenar/stenar/skräp i paketen
pengarna han tjänade använde han till att flasha på krogen och köpa skumpa & helrör och gav ganska mycket i dricks ... jag regerade på vad i hela friden han fick alla pengarna ifrån .. men så kom det fram ... han sysslade med bedrägerierna för att finansiera sin "dyra" livsstill ... tragiskt ..

... han sitter idag i fängelse

Oj där ser man, man hade rätt visst... Ni andra som påpekade det också. Det som gjorde mig misstänksam var ju möjligheten att köpa båda för 6000:-. Då försvinner all tänkbar marginal. Men jag trodde snarare att något var fel på dem. Men eftersom de skulle hämtas, så kändes det inte som en "sätt in pengar bli blåst". Men såklart ville hon ju att man skulle propsa på skicka, och då gå med på att sätta in pengar i förväg. Ungefär så som man nog ska göra för att "lyckas" bäst....

Senast redigerat 2007-09-27 09:34
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 18:14

Psykopater skiter i om dom torskar. Många har egentligen ingenting att förlora - deras liv är körda i botten...en del har skulder på miljoner (skadestånd, mm). Att dom lägger ut namn och bankkonto för att blåsa till sig några tusen är fullt rimligt i deras värld. Dom har dessutom inga känslor för drabbade - dom känner ingenting alls.
Sen har dom kul för stålarna tills polisen kommer. In en kort volta på kåken och sen...tja, samma visa igen...och igen...och igen...tills dom blir gamla ty då fejdar psykopatin ut.

Man lämnar ALDRIG ifrån sig pengar före man har prylen i handen vid privata affärer med okända. Det spelar ingen roll hur mycket research man gör. Kan man inte komma över prylen utan att ta risken att skicka stålar till okänd - då ska man inte ha prylen. Det är en tydlig signal att tänka på något annat. Sjunga en trudelutt t.ex.

Halleujah.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-21 15:18
Ursprungligen av mjg:

Man lämnar ALDRIG ifrån sig pengar före man har prylen i handen vid privata affärer med okända. Det spelar ingen roll hur mycket research man gör.

Jag är så blåögd, tror inte att nån vill lura mig. Betalar gärna i förskott och tar för givet att folk är ärliga. Vilket de också alltid har varit, men så gör jag också mest affärer med medlemmar härifrån 99mac. Dom kan man lita på

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 18:56

Kontaktade samma person.. Hon svarade aldrig, blev sur då, men en jästrans tur i efterhand...
Lider med dej:S

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-27 19:02

Här är en ny annons med ett fantastiskt pris för två 8GB iPhones. 2500:-/st och 4000:- för båda. Verkar lukta bluff lång väg. Varning varning.

http://www.blocket.se/vi/13579366.htm?ca=15_s

Ursprungligen av NeoAP:

Här är en ny annons med ett fantastiskt pris för två 8GB iPhones. 2500:-/st och 4000:- för båda. Verkar lukta bluff lång väg. Varning varning.

http://www.blocket.se/vi/13579366.htm?ca=15_s

jag såg med den, är det inte möjligt att det är nån fake-shit? lådan verkade lite konstig vid snabb anblick..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-27 19:29
Ursprungligen av skoggy:

jag såg med den, är det inte möjligt att det är nån fake-shit? lådan verkade lite konstig vid snabb anblick..

Klart att det inte behöver vara fejk, men jag tyckte bara priset var väldigt utmärkande... Men precis som Luken skriver så bör man använda internetgirot och inte betala i förskott.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 19:26

Det är ingen fara att köpa, så länge man inte betalar i förskott.. eller hur;)
Använd Internetgiro, kostar lite, men en billig försäkring!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 19:53

Uj, den skulle jag kunna köpa - via Internetgiro...men jag orkar inte, ty det är nog redan 12.456 personer som visat intresse.

Personen var ju dum nog att uppge ett korrekt personnummer, så jag lär hitta henne ganska snart. Sitter redan på en massa trevliga uppgifter. Min läxa har blivit att inte lita på personer även om deras identitet går att bekräfta (vilket var fallet här); det finns alltför många personer som inte bryr sig om de åker dit (missbrukare, etc.). Det här verkar vara den kategorin.

Som kuriosa kan nämnas att en anställd på Swedbank begick tjänstefel när hon bekräftade identiteten till kontonumret, och allt finns inspelat tydligen. Ajaj... Fan, hade jag inte fått personnumret bekräftat hade jag aldrig genomfört affären...

Kollade upp hennes kredithistorik, och mycket riktigt har hon en massa obetalda skulder, har haft utmätning på sig och en drös med betalningsförelägganden. Här snackar vi white trash de luxe. Bryr sig inte alltså.

Har lite koll på juridiken och kan konstatera att preskriptionstiden är tio år och förlängs vid påminnelse. Så inom en tioårsperiod ska jag se till att få tillbaka mina pengar! Jag lär inte glömma det här.

Kan också bekräfta att det var Motalaligan jag råkade ut för... Vad tror ni, starta en sida för insamling till blåsta iPhone-wannabes? 240 x 16 kr så är skadan betald ju

Ursprungligen av RatSit:

Jag har med största sannolikhet åkt på en blåsning på Blocket.

"Köpte" en iPhone igår för 3500 kr, väldigt lågt men under ha-begärets inflytande inte osannolikt lågt då det skulle kostat lite mer än 3000 att ta hem en själv. Nu har det bara gått en dag, men efter du läst mitt inlägg är du nog lika övertygad som jag.

Det sjuka är att annonsören uppgav riktigt namn och personnummer, samt bankkonto hos Swedbank. Jag ringde hennes bank innan jag betalade och fast de inte får ge ut namn om jag anger kontonummer så kunde hon jag pratade med ge ett JA eller NEJ om jag uppgav personens namn också, och det stämde ju. Så jag betalade glatt in, hon skulle ringt idag efter lunch, men det har hon inte gjort trots att jag skickat tre sms idag (får ingen leveransbekräftelse) och har ringt hela kvällen. Första gången upptaget, och vid ett tillfälle tryckte hon bort mig.

Annonsören uppger sig för att bo i Motala (tidigare bosatt i Stockholm enligt min research). Jag har hennes personnummer (giltigt enligt Ratsit.se), banknummer (kopplat till samma namn) och hennes mobilnummer. Vet inte vad PUL säger, huruvida jag får posta alla hennes uppgifter, men om det är okej tänker jag göra detta för att förhindra att andra råkar illa ut. Ge synpunkt på detta.

Det som verkligen fått mig att gå från misstänksam till övertygad om att jag blivit blåst är följande artiklar för cirka en vecka sedan om en kvinna i 20-årsåldern i Motala (check, check, check) som blåser folk på falska mobiltelefoner genom bl.a. Blocket:

http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?arkiv=1&id=58851&getday=2007-09-18
http://apollo.fl-net.se/itnytt/viewNews.do?id=86265
http://www.idg.se/2.1085/1.121388
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleID=2006%5c11%5c09%5c3448&Refresh=1
http://www.google.se/search?hl=sv&q=östgötapolisens+bedrägerirotel&btnG=Google-sökning&meta=lr%3Dlang_en%7Clang_sv

Vad duktigt man är på att göra ordentlig research EFTER och inte FÖRE... Kan tillägga för er som fortfarande tvivlar, att hon enligt Ratsit.se har utslag på betalningsföreläggningar om totalt 21999 kr. Hon har också fått utmätning på sig och ingen taxerad inkomst. Så det verkar ju glasklart att det inte är en person med speciellt mycket respekt för pengar, varken sina egna eller andras (duh).

Kan tillägga att jag genomförde betalningen trots det låga priset då jag faktiskt hade ett bankkonto kopplat till det namn som hon uppgav, så helt dum i huvudet anser jag mig inte vara. Men tydligen räckte det inte. Råder alla att använda internetgirot.se vid större belopp i framtiden, jag har iaf lärt mig min läxa. Man tror att man aldrig ska råka ut själv, men plötsligt händer det (tänk Triss-reklam, hehe).

Har gjort polisanmälan, och enligt dem så blir det lätt att få tag på henne genom banknummer och personnummer. Förhoppningsvis får jag ut pengar på min hemförsäkring, eller hur funkar det? Vad tycker ni, vad är nästa steg? Åka och hälsa på? På hitta.se finns hon inte på den adress som hon uppgav, men enligt östgötapolisen (se postade artiklar ovan) så finns bedragaren i Norrköping.

VARNING för 20-åriga kvinnliga säljare i Motala!

Jag har råkat ut för ett nästan identiskt bedrägeri. Fast kvinnan säger att hon bor i Stenungsund, Göteborg. Jag gjorde som du, kollade upp så allt "stämde" men ändå lyckades jag bli blåst.. Undra om dom kan vara hopkopplade på något sätt. Annonsen sa att hon sålde 2st iPhones för 3800kr st då. Har polisanmält och försökt få tag på hon men det lär ju knappast bli något av det...

Det verkar vara ett mönster, på Blocket står flera iPhones listade som "IPhone", dvs versaler på fel ställe...

det där med stenungssunds annonsen såg man direkt att det var något skumt med. tror jag såg den på någon annan annonssida med..

skoggy, kommer du ihåg vilken sida du såg den andra på?

Senast redigerat 2007-10-21 13:37
  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-10-23 18:18

Säljer själv iPhones på blocket. Förstår att folk blir blåsta.. Men har gett folk 500kr rabbat när de kommit från 99.se då jag ändå tar ett överpris.. är det ngn från detta forum som också säljer på blocket/tradera? vet att ifun.se säljer men det finns inga andra här eller?

Nu börjar 1.1.2 pajasarna dyka upp på blocket också.
Med påståenden om att telefonerna går att "låsa upp".
Vilket är bullshit. Dessutom tar de samma pris som en 1.1.1!

Passa er för dessa!

Jag hörde av mig på en sådan annons för skoj skull och han förklarade glatt han läst på "ngt" forum att det gick att låsa upp 1.1.2. Han skickade också med en länk till 99.se och ifun.se för mer info... Vilka pajasar...

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-12-05 10:54

Måste bara varna för den här:
http://www.tradera.com/APPLE_IPHONE_8GB_HELT_NY__ARETS_JULKLAPP____-auktion-53515083

"Fabriks ny i kartong med skyddsplatsen på. APPLE IPHONE 8 GB uppdaterad med firmware 1.1.1 och upplåst. Svensk text och språk. Direkt fran England. "

Vad jag vet så släpptes det aldrig 1.1.1 i England och det låter som de är köpt i England.
Någon som vet något mer om det? Om det är så eller som jag säger?
Samt är det en ny medlem med massa iPhones ute. Luktar skumt på lång vägar.

Ursprungligen av Jackee:

Måste bara varna för den här:
http://www.tradera.com/APPLE_IPHONE_8GB_HELT_NY__ARETS_JULKLAPP____-auktion-53515083

"Fabriks ny i kartong med skyddsplatsen på. APPLE IPHONE 8 GB uppdaterad med firmware 1.1.1 och upplåst. Svensk text och språk. Direkt fran England. "

Vad jag vet så släpptes det aldrig 1.1.1 i England och det låter som de är köpt i England.
Någon som vet något mer om det? Om det är så eller som jag säger?
Samt är det en ny medlem med massa iPhones ute. Luktar skumt på lång vägar.

Alla iPhones som säljs i England är 1.1.2.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-04 19:49
Ursprungligen av Jackee:

Måste bara varna för den här:
http://www.tradera.com/APPLE_IPHONE_8GB_HELT_NY__ARETS_JULKLAPP____-auktion-53515083

"Fabriks ny i kartong med skyddsplatsen på. APPLE IPHONE 8 GB uppdaterad med firmware 1.1.1 och upplåst. Svensk text och språk. Direkt fran England. "

Vad jag vet så släpptes det aldrig 1.1.1 i England och det låter som de är köpt i England.
Någon som vet något mer om det? Om det är så eller som jag säger?
Samt är det en ny medlem med massa iPhones ute. Luktar skumt på lång vägar.

Visst verkar det ha varit jävligt skumt. Kolla in länken nu och navigera er in på hans omdömen. 14 st negativa. Inga glada ord där inte. Han verkar ha fått in en hel del pengar på det också, de allra flesta såldes för 3900 kr men vissa gick på uppåt 4500 kr.

4 000 x 14 = 56 000.

Förstår bara inte hur han kunde lura så många. Han hade inga positiva omdömen från början och folk kunde väl åtminstone ha blivit lite misstänksamma när han hade så många annonser ute samtidigt. Dessutom får man väl gärna läsa på lite om iPhone innan man ger sig ut och handlar en.

Ännu en uppenbar bluffare....
http://www.blocket.se/vi/14427371.htm?ca=6_s

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 20:42

Nu var nog inte alla 14 riktiga köpare. Ett par av dem var nog "livräddare" som bjöd/bjöd över för att de visste att det var scam på g, om man går igenom kommentarerna... Men 12*3900 är ju också pengar...

Bevaka tråden