Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den eviga frågan

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:03

Som nybliven synth älskare har jag fastnat vid den första väggrenen. Jag har beslutsångest och hela kroppen värker när jag tänker på det hela.

Vilken synth ska jag köpa?!

Även om frågan är en av de mest frågade här på 99an så kände jag att ingen av de andra som frågat detta haft samma utgångspunkt som jag (iaf inte någon av de jag funnit).

Jag är en halvfattig student, ovan synthspelare, teknik/musik-nörd och har precis fått arslet ur vagnen och börjat lira med mina kompisar. Men jag vill verkligen VERKLIGEN ha en synth (trött på det eländiga pianot med sitt enda piano-ljud)

Funderat starkt på SH-201 och MicroKorgen, eftersom de verkar lätthanterliga, pedagogiska och relativt billiga. Men sen såg jag hur många begagnade det finns där ute! Och hur stor skillnad det egentligen är!

Vad tycker ni andra? Vad ska en kille som jag som älskar vintage-ljuden, lirar i ett band som mest kommer spela progressiv/emotinell punk/rock liknande musik (tänk The Mars Volta, tänk Go! with fourteen o (lyssna på länken om ni undrar vilka i h-lvete det är: www.myspace.com/gwfo), tänk NIN) och att vrida på synthrattarna i affären, men gärna vill ha en väldigt mångsidig synth att växa i... som inte kostar skjortan!?

Ciao

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 13:07

Vad ligger din budget på?
Hur stort klaviatur behöver du?
Vill du kunna ta ackord eller räcker det med färre röster?
Något annat önskemål om storlek och smidighet vid förflyttning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:17
Ursprungligen av Bobbski:

Vad ligger din budget på?
Hur stort klaviatur behöver du?
Vill du kunna ta ackord eller räcker det med färre röster?
Något annat önskemål om storlek och smidighet vid förflyttning?

Jag tänker mig runt 5000:- Eftersom det är en inkörsport (kommer garanterat köpa upp mig i framtiden)

Klaviaturet är jag lite osäker på, men det känns som att det inte är det viktigaste då det som ska spelas i många oktaver oftast kommer utföras på piano, el-piano eller orgel. Ackord vill jag ju kunna ta. Storlek är inget problem i något fall (om det inte handlar om 100*100 meter)

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-28 13:10

Bästa sättet att lära sig hur en synth funkar är nog att ha en som har ett väldigt överskådligt användargränssnitt. Jag fick låna en ms20 av en polare som bara hade den stående, men de är ju förbaskat dyra nuförtiden, annars var det en bra inkörsport för mig om hur synthar funkar.

Sedan är det ju det om man vill sequensa eller bara lira också. Jag är mest förtjust i att bygga patterns tb-stylee, men där är ju smaken som baken med.

Well, mitt råd är väl att först bestämma om du vill att den ska ha en seq och sedan snegla på något med många rattar som man lär sig lättare vad alla gör.. typ Novation a-station mfl.

.. sedan kommer du vilja ha en dyr synth ändå, men det är ett senare problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:20
Ursprungligen av odlarn:

Bästa sättet att lära sig hur en synth funkar är nog att ha en som har ett väldigt överskådligt användargränssnitt. Jag fick låna en ms20 av en polare som bara hade den stående, men de är ju förbaskat dyra nuförtiden, annars var det en bra inkörsport för mig om hur synthar funkar.

Sedan är det ju det om man vill sequensa eller bara lira också. Jag är mest förtjust i att bygga patterns tb-stylee, men där är ju smaken som baken med.

Well, mitt råd är väl att först bestämma om du vill att den ska ha en seq och sedan snegla på något med många rattar som man lär sig lättare vad alla gör.. typ Novation a-station mfl.

.. sedan kommer du vilja ha en dyr synth ändå, men det är ett senare problem

Ditt snack är lite för synthligt för mig, men ett svar kan jag ge: Även om rattande är nästa steg vill jag ha rätt schysst förutsättning för att börja med sånt redan nu. Kanske inte i den extrema formen, men ändå. MS-20 är min dröm just nu (jag är en av alla) men priset är ju, som du säger, ett hinder. Vi stackars små studenter har det knapert såhär mitt i skolgången!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-28 13:23

En roland jp-8000 kanske, många rattar och brukar gå för en 5-tusing, finns dock delade meningar om den här på forumet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:30

.

Kanske även bör nämnas att den ska lämpa sig något för live-gig och vara "analog-inspirerad" (kanske förstods av de två synth-exemplen jag gav först). jp-8000 ser väldigt opedagogisk ut om jag ska tala som den nybörjare jag är. Och inte fanns den på jam eller vendolin. Blir en quest att finna den!

(ser att ni hann före i snackandet nu, MS-2000 är fin den!)

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-28 13:28

Just ja,, att sequenca = att man programmerar synthen att spela en melodi, man spelar den alltså inte själv på klaviaturen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 13:29

Såhär låter JP-8000: http://www.synthmania.com/jp-8000.htm
Såhär låter MS2000: http://www.synthmania.com/ms2000.htm
Jag tycker båda låter bra.
En del gillar inte JP-8000 men minns inte vad det är som ogillas. En del ogillar MS2000 på grund av att filtren inte låter så bra.. medan en del gillar den just på grund av hur filtren låter

Edit: Men usch.. var det SÅ MS2000 lät? Första gången jag lyssnat i monitorer på den. Lät vass, platt och päcklig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 13:40

Alesis ION kanske kan vara något för dig också: http://www.synthmania.com/ion.htm

Edit: För övrigt är Microkorg en MS2000 i mindre format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:41

En beggad Alesis ION låter helt ok eller en Access Virus KB. Kolla Blocket och musikmarknad.se

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-28 13:42

MS2000 har ju varit enormt billiga på beg-marknaden det senaste, gick väl någon för 2500 för ett tag sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:47

Nu blev jag genast lite sugen (kliar i fingrarna) på en MS-2000... Men man vill ju så gärna trycka lite på henne innan man slår till... Och hur funkar det egentligen, vart letar jag för att hitta en söt liten MS-2000? (förutom vendolin då)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 13:58
Ursprungligen av Maxzzz:

Nu blev jag genast lite sugen (kliar i fingrarna) på en MS-2000... Men man vill ju så gärna trycka lite på henne innan man slår till... Och hur funkar det egentligen, vart letar jag för att hitta en söt liten MS-2000? (förutom vendolin då)

Om du verkligen vill ha en... ... så kollar du Vendolin dagligen, eller söker på Blocket. Eller kollar här på 99musik.
Eller så sätter du in en köpes-annons, fast om man gör det så får man vara medveten om att folk passar på att ta ut lite extrabetalt. Ser någon att det finns efterfrågan på prylen i fråga så kan man ju i regel försöka ta ut mer liksom.

  • Medlem
  • 2007-09-28 13:50

Spela fler än fyra toner samtidigt? I sådana fall är MS-2000 inget för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 13:56
Ursprungligen av jgb:

Spela fler än fyra toner samtidigt? I sådana fall är MS-2000 inget för dig.

Alltid dessa baksidor på saker och ting. Och jag blir lite förtvivlad nu, kutat runt och gluttat på synthar i en månad. Och SH-201 är fortfarande den som känns (inte när man tar på plasten kanske) bäst. Och MicroKorg då. Så kommer alla och ger mig fler bördor, alternativ och tankar.

Rent konkret då, vad ska jag leta efter i en synth om jag vill leka med ljud av många slag?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 13:59
Ursprungligen av Maxzzz:

Alltid dessa baksidor på saker och ting. Och jag blir lite förtvivlad nu, kutat runt och gluttat på synthar i en månad. Och SH-201 är fortfarande den som känns (inte när man tar på plasten kanske) bäst. Och MicroKorg då. Så kommer alla och ger mig fler bördor, alternativ och tankar.

Rent konkret då, vad ska jag leta efter i en synth om jag vill leka med ljud av många slag?

SH-201 låter och är rätt så lik JP-8000 annars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:14

Gå på magkänslan.

Skit i vad alla säger.

Köp den synth du tycker är snyggast. Hem och ratta. Ingenting är ju för evigt. Funkar den inte för dig. Sälj den och köp en ny.

Köper du en beggad MS-2000 för 3000:- så kan du sälja den för 3000:- igen. Förlust = 0. Tuta och kör!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:33

Ok, kort åsiktsbombning. Ska jag slå till?:

- MS2000 för strax under 300 USD, YES OR NO?

  • Medlem
  • 2007-09-28 14:35

Nej. Särskilt inte om du skall köpa från USA, det är en massa extrakostnader på sådant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:36

Om du beställer från USA så får du räkna med + 25% Moms + %3 i tull på priset + frakten. Men om du känner att det är värt det så kör på bara!

här har du en för http://www.blocket.se/vi/13434026.htm?ca=11_s 4000:- vilket är lite i det dyraste laget. Men har han inte sålt den kan du ju försöka pruta ner den till 3000:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:47
Ursprungligen av zthee:

Om du beställer från USA så får du räkna med + 25% Moms + %3 i tull på priset + frakten. Men om du känner att det är värt det så kör på bara!

här har du en för http://www.blocket.se/vi/13434026.htm?ca=11_s 4000:- vilket är lite i det dyraste laget. Men har han inte sålt den kan du ju försöka pruta ner den till 3000:-

Det där exemplet är dock brittiskt, men jag förstår extrakostnaderna, blir dock endast: ca 2000*1,28=2560... Plus frakt på... mellan tummen å pekfingret... 200-300 kronor?

Men blocket är sämst! Han bor i kalmar och vill ICKE skicka med post (vilket helt klart är blockets fel). Stackars Max bor i Sthlm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:50

Varför plöjjer du inte igenom Vendolin bara? Finns ju hur många balla synthar där som helst.
www.vendolin.se
Kolla bara den här annonsen.. http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5192204

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:55
Ursprungligen av Helix:

Varför plöjjer du inte igenom Vendolin bara? Finns ju hur många balla synthar där som helst.
www.vendolin.se
Kolla bara den här annonsen.. http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5192204

För att jag har ett pristak jag satt på mig själv, letar där febrilt... Men 6500 för en beg är tyvärr över mitt tak... Försök själv ha en månadsinkomst under 5000:- å finansiera en söt synth... Det är svåååååårt... Lagt undan exakt 5 loppor för att (förutom att jag lovat mig själv att spara) köpa en synth.

Köp en virus..

det är nog bra om man ska spela NIN-musik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:55

Men om det är från storbritanien så är det lungt.

Fast det borde lätt gå att hitta något i stockholm. Kolla på vendolin - som helix säger. Samt kolla på www.vintagesynth.com om vad det kan vara som känns intressant..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 14:56

och köper du en Virus fixar du att göra Scooter musik osså. Ta en titt på en Beggad Alesis ION inte så dyra varken nya eller beggade.

Ursprungligen av Demokid:

och köper du en Virus fixar du att göra Scooter musik osså. Ta en titt på en Beggad Alesis ION inte så dyra varken nya eller beggade.

Fast Scooter är ju levande reklam för en JP8000....
Virus används därav av restan av alla tyska electro-band, haha

  • Medlem
  • 2007-09-28 15:06

Köp en Virus kB. Kan du säkert hitta för runt 6000 kr eller där under....

  • Medlem
  • 2007-09-28 15:16

Jag tycker dina grundfunderingar på SH-201 och Microkorg var alldeles utmärkta.

Bevaka tråden