Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-09-26 09:37

Inte som jag vet, man får "peta" där man vill ändra, och det kan vara struligt ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 23:01
Ursprungligen av bollman:

Inte som jag vet, man får "peta" där man vill ändra, och det kan vara struligt ibland.

Jaha, det var det du menade. Fattade inte riktigt.:">

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 10:38

Jag installerade DeEDGE på min, för att enkelt kunna stänga av och sätta på EDGE. Kan ju vara bra att komma åt nätet när man inte har nåt Wi-Fi i närheten.
Men det funkade inte och jag tog bort det igen. Bl a började Mail med att dyka stup i ett när man skulle kolla mejeln. Alltså även innan jag tog bort DeEDGE.
Och så håller det på nu.
Vad göra?
Måste jag steka om telefonen igen?
Eller går det att rensa upp något i som hör till Mail?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 22:09
Ursprungligen av Konrad:

Jag installerade DeEDGE på min, för att enkelt kunna stänga av och sätta på EDGE. Kan ju vara bra att komma åt nätet när man inte har nåt Wi-Fi i närheten.
Men det funkade inte och jag tog bort det igen. Bl a började Mail med att dyka stup i ett när man skulle kolla mejeln. Alltså även innan jag tog bort DeEDGE.
Och så håller det på nu.
Vad göra?
Måste jag steka om telefonen igen?
Eller går det att rensa upp något i som hör till Mail?

Här finns ingen som kan svara på denna fråga, så jag bumpar eftersom fler problem dykt upp.
Jag har varit i Frankrike med min iPhone och anslutit till diverse Wi-Fi-nät som fanns där.
Det gick bra då.
När jag kom hem så anslöt den till mitt nät här hemma med en Airport Express och några Macar. Men när fanskapet ansluter så stänger den ner uppkopplingen för hela nätverket. Det har jag aldrig varit med om förut, jag har haft Airport så länge det funnits. Nu har jag resettat om installerat om den där förbannade iPhonen igen och det blir likadant.
När den är hemma hos en kamrat som har samma set-up så funkar allt. Men inte här.
Men innan jag åkte till Frankrike så fungerade allt perfekt.
Och det är inget fel på mitt nätverk, senaste mjukwares och bara Apples grejer överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 19:46

Jag hittade lösningen genom att kika lite på apples hemsida om iPhone.
kollade på tipsen och det var så enkelt att dom byggt in ett förstoringsglas.
Bara att hålla fingret på skärmen över texten en stund, vips dyker det upp
ett förstoringsglas! Glassigt!

Om man håller ner fingret så att man får fram förstoringsglaset så går det ju fint att sedan dra runt insättningspunktsmarkören dit man vill ha den i texten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 14:30

Bilder i datumordning

Jag har tankat ner lite bilder från Aperture i telefonen, tog hela 2007 som finns som
förval, ca 2000 bilder. I telefonen hamnar dom med den äldsta bilden först trots annan sortering i Aperture. Skulle vilja ha den nyaste först. Någon som har en idé hur man kan göra? Eller är det ytterligare en grej som borde uppdateras?

Carl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 21:59
Ursprungligen av Pentry:

Jag har tankat ner lite bilder från Aperture i telefonen, tog hela 2007 som finns som
förval, ca 2000 bilder. I telefonen hamnar dom med den äldsta bilden först trots annan sortering i Aperture. Skulle vilja ha den nyaste först. Någon som har en idé hur man kan göra? Eller är det ytterligare en grej som borde uppdateras?

Carl

Efter lite mer testande så kan jag rapportera att iTunes inte alls läser in alla mina projekt i Aperture. Har ca 90 st. Det verkar dessutom vara slumpmässigt vilka projekt som går att synka till telefonen. Har inte lyckas att ändra datumordningen alls i Aperture.

Körde en import från iPhoto istället, skapade ett nytt album och importerade det utan problem. Ett nytt album hamnade i telefonen. Gick sen in i iPhoto och ändrade till fallande datumordning. Synkade igen med min iPhone. Då dyker det upp två album, ett med min fallande ordning och ett nytt som heter iPhoto Library med stigande ordning. Dvs två identiska album. Mkt märkligt. Bugg eller feature?

Testar vidare/C

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 23:57

Hur stänger man av amerikanska T9? Ska det vara så att meddelandelängden är begränsad till ett sms? Jag kunde helt enkelt inte skriva mer. Känns väldigt B isåfall. Var är inställningarna för sms över huvud taget?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-29 00:19
Ursprungligen av Rooney:

Hur stänger man av amerikanska T9? Ska det vara så att meddelandelängden är begränsad till ett sms? Jag kunde helt enkelt inte skriva mer. Känns väldigt B isåfall. Var är inställningarna för sms över huvud taget?

Ladda ner "Kb" -finns under Tweaks i Installer -funktionen "Adds a setting to enable/disable the keyboard's autocorrection feature"
Sen går du bara in på settings -general -keyboard -enable autocorrection on/off.
Funkar finfint...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-29 01:43

Tackar!

Nu till nästa fundering. La in Apollo för att kunna vara inne på msn med telefonen. Tar detta mkt bandbredd tro? Och i övrigt så verkar EDGE fungera trots att jag inte ställt in något alls. Oroar mig lite eftersom det ju är ganska stora kostnader att överföra data. Är det säkrast att stänga av det tro? Hur gör man detta isåfall?

Lyrisk över videouppspelningsfunktionen. Verkligen lyrisk. Fan vilken pryl man fått sig. Bara sms funktionen putsades lite så är den perfekt!

Ursprungligen av Rooney:

Och i övrigt så verkar EDGE fungera trots att jag inte ställt in något alls. Oroar mig lite eftersom det ju är ganska stora kostnader att överföra data. Är det säkrast att stänga av det tro? Hur gör man detta isåfall?

http://www.99.se/1356183-post94.html

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-03 10:27
Ursprungligen av Maryl:

Ladda ner "Kb" -finns under Tweaks i Installer -funktionen "Adds a setting to enable/disable the keyboard's autocorrection feature"
Sen går du bara in på settings -general -keyboard -enable autocorrection on/off.
Funkar finfint...

Har du lust att utveckla detta? Vilken installer- funktion är det du menar?

Går det att använda telefonen när den sitter i laddaren? Jag tänker att man kommer hem med slut batteri och stoppar den i dockan för laddning, och då ringer det...

Ursprungligen av bjelkeman:

Går det att använda telefonen när den sitter i laddaren? Jag tänker att man kommer hem med slut batteri och stoppar den i dockan för laddning, och då ringer det...

Japp. Så länge inte synkning pågår är den fullt användbar ändå. Och jag, men jag har inte testat det, att även om man synkar så går det att ta emot samtal.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-27 18:47

Går iaf när man kör med sladden (vilket jag gör).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 11:07

Skulle vilja lägga in ett chat-program, typ iChat. Är det nån som har testat något?

ApolloIM fungerar bra.

Senast redigerat 2007-09-29 16:01

Vadå stöd för iChat? iChat är väl inget protokoll, det är väl bara en klient som alla andra? Eller?

Nej, såklart. Dumt av mig, vet inte vad jag tänkte på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 16:13

Hjälp! Kommer inte åt mitt Airportnätverk. i Settings så är" Wi-Fi No Wi-Fi" gråtonat

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 16:27

Funkar igen! Jag startade om Airporten och telefonen och sen funkade det igen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-29 16:40

Hur bär man sig åt för att få in albumbilder i telefonen? Som det är nu har jag det bara på två artister eller något. Måste finnas något sätt i Itunes eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 18:14
Ursprungligen av Rooney:

Hur bär man sig åt för att få in albumbilder i telefonen?

I menyraden - Avancerat > Hämta bildmaterial till album

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-09-29 18:31
Ursprungligen av Rooney:

Hur bär man sig åt för att få in albumbilder i telefonen? Som det är nu har jag det bara på två artister eller något. Måste finnas något sätt i Itunes eller?

Först.. visa din spellista i iTunes som den mittersta visningsformen.. covers till vänster och låtlistsa till höger.
Tryck först en gång på album-bilden så första låten blir markerad.. sen Högerklick->Hämta bildmaterial.
Du behöver vara inloggad på iTunes Store för detta ska funka.
Finns en inställning att Alltid automatiskt försöka hämta album-covers när du lägger till ny musik.
När detta inte fungerar beror det på att albumet inte finns på iTunes store arkiv eller att det är felaktigheter i ID3 taggen.. det kanske står
Rammstein - Mutter (RETAIL) och då kommer den troligtvis inte hitta...
Ta "Visa info" på alla albumets låtar samtidigt och ändra till "korrekt" Albumnamn + Artist och försök med Hämta bildmaterial igen. Här inne kan du även lägga till egna .JPG om du har cover på datorn eller sökt upp på Google Bildsök.

Det var mina tips.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-29 18:45

Tackar så hjärtligt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-30 21:43

Min telefon ligger här på laddning och det "knäpper" i den mest hela tiden. Tyckte också att det knäppte lite i hörlurarna tidigare idag. Undras vad det kan bero på?
Nån annan som har knäppande iPhones?

Ursprungligen av Eva:

Min telefon ligger här på laddning och det "knäpper" i den mest hela tiden. Tyckte också att det knäppte lite i hörlurarna tidigare idag. Undras vad det kan bero på?
Nån annan som har knäppande iPhones?

Ja, kan tyckas höra lite "knackande", speciellt om man har hörlurarna i örat och "låser upp" telefonen, då knastrar det rejält faktist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 12:34

Min "framsida" är låst så jag kommer inte åt program jag installerar. Hur gör man för att scrolla programmenyn?

Ursprungligen av Earth:

Min "framsida" är låst så jag kommer inte åt program jag installerar. Hur gör man för att scrolla programmenyn?

För att scrolla startsidan behöver du installera något som fixar det åt dig, jag tror SummerBoard är populärt för detta ändåmål.

Bevaka tråden