Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D50 vs D70

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-12 13:09

Jag är otroligt sugen på att köpa en digital systemkamera.

Även om jag har en viss erfarnhet av fotografering med systemkamera (ej digital) samt ett stort intresse för foto så vill jag ändå kalla mig nybörjare. Der var flera år sedan jag höll på med det (ca 7 år sedan). Av olika anledningar så har jag enbart fotograferat med en IXUS40 sedan dess.. och har alltså glömt en hel del.

Jag vill nu komma igång och fota på riktigt igen. En vän har en Nikon D50 som verkar riktigt trevlig. Nikons D70 verkar ligga i unigefär samma prisklass. Vad är egentligen skilnaden på dem? Mer än att D70 är äldre och större.

Vad rekommenderar ni?

Jag personligen hade satsat på en D70. Större och rejälare grepp, två rattar (en för slutare och en för bländare) samt stöd för CLS (Creative Lighting System, Nikons trådlösa TTL-system). Håll speciellt utkik efter D70s om du funderar på en D70, den har 2" skärm istället för 1.8".

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-13 11:42

Tack för svaret!

Det där med två separata knappar ser jag inte som ett jätteplus. De gånger jag har testat D50:n så har det inte på något sätt känts jobbigt att använda samma knapp för dessa ändamål (man håller ju in en andra knapp för att byta funktion på slutar/bländar-knappen).

Det trådlösa blixtsystemet lockar mig heller inte så mycket. Jag kommer inte fotografera i studio och undviker gärna blixten i största möjliga mån.

Möjligen känns D70:n mer gedigen (har inte kännt på den), men rent spontant känns det bättre om kamran är mindre eftersom jag kommer bära runt på den mycket. Jag har heller inget problem med D50:ns grepp. Dock har jag bara testat den några få gånger, så jag skall inte säga för mycket.

Något annats som kan ses som en nackdel för D70:n är ju att den är äldre... Utvecklingen går ju ganska snabbt för digitalkameror och därför känns det som D50 har fördel där..

Det här är spekulationer, så rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har en D70 till salu. Bjud på hus eller hus + kitobjektiv (18-70mm f3.5-4.5)!

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-03 09:47
Ursprungligen av misthv:

Jag har en D70 till salu. Bjud på hus eller hus + kitobjektiv (18-70mm f3.5-4.5)!

Tack, men nej tack. Jag har bestämt mig för D50:n

Och jag har slutat använda min till förmån för en D40! Kunde inte varit mer nöjd

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 16:06
Ursprungligen av misthv:

Och jag har slutat använda min till förmån för en D40! Kunde inte varit mer nöjd

Nyfiken: Vad upplever du som bättre med D40 jämfört med D70, mer än att den är smidigare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 18:35

Vad bra! Jag hade tänkt rekommendera D40:n, men jag antar att någon annan hann före

Seretur: Det jag upplever som bättre är att den, som du själv konstaterar, är smidigare än D70. Min D70 fick samla damm mellan alla "seriösare" fotosessioner. Nu tar jag faktiskt med kameran ut. Vidare har kameran en mycket större och bättre LCD-skärm, något som underlättar rejält på fältet; speciellt för mig som inte har stenkoll på slutartider och bländartal på första tagningen. Batteritiden upplever jag även som bättre. En annan sak som jag uppskattar är att kameran har RGB-histogram vilket faktiskt gör att det blir användbart! Sen kan jag också tycka att bilderna jag tar blir bättre "out of the camera"; det behövs inte väldigt mycket PP. D70 gav en mer neutral ton (med anledning av en annorlunda mätare) och jag var ofta tvungen att justera i efterhand.

Sen finns det ju nackdelar också. Att kameran inte klarar av att fokusera utan ett objektiv med autofokusmotor är ju en nackdel om man vill kunna använda gamla objektiv. Många nya görs ju med AF-S eller motsvarande så minuset blir ju mindre och mindre. Vidare överexponerar kameran lite och är lite inkonsekvent, men man lär sig faktiskt att hantera det; i slutändan blir det bra resultat ändå!

Tja. Har du fler frågor så besvarar jag dem gärna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 10:28
Ursprungligen av misthv:

Seretur: Det jag upplever som bättre är att den, som du själv konstaterar, är smidigare än D70. Min D70 fick samla damm mellan alla "seriösare" fotosessioner. Nu tar jag faktiskt med kameran ut. Vidare har kameran en mycket större och bättre LCD-skärm, något som underlättar rejält på fältet; speciellt för mig som inte har stenkoll på slutartider och bländartal på första tagningen. Batteritiden upplever jag även som bättre. En annan sak som jag uppskattar är att kameran har RGB-histogram vilket faktiskt gör att det blir användbart! Sen kan jag också tycka att bilderna jag tar blir bättre "out of the camera"; det behövs inte väldigt mycket PP. D70 gav en mer neutral ton (med anledning av en annorlunda mätare) och jag var ofta tvungen att justera i efterhand.

Sen finns det ju nackdelar också. Att kameran inte klarar av att fokusera utan ett objektiv med autofokusmotor är ju en nackdel om man vill kunna använda gamla objektiv. Många nya görs ju med AF-S eller motsvarande så minuset blir ju mindre och mindre. Vidare överexponerar kameran lite och är lite inkonsekvent, men man lär sig faktiskt att hantera det; i slutändan blir det bra resultat ändå!

Tack för svaren! Det var väl ungefär som jag trodde. Det har ju hänt en del i utvecklingen sedan D70 släpptes, och D40 verkar vara en av Nikons mest lyckade produkter. Själv sitter jag med en D70s, och kommer nog att avvakta ett par år innan jag byter. Jag gillar storleken, men jag upplever som du säger att bilderna behöver justeras i stor utsträckning i efterhand. Men det kan jag leva med.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-05 10:30
Ursprungligen av misthv:

När du valde D40:n framför D70:n hade du då även med D50:n i tankarna och uteslöt även den? Varför isf valde du bort D50:n? LCD-storleken?

1
Bevaka tråden