Seretur: Det jag upplever som bättre är att den, som du själv konstaterar, är smidigare än D70. Min D70 fick samla damm mellan alla "seriösare" fotosessioner. Nu tar jag faktiskt med kameran ut. Vidare har kameran en mycket större och bättre LCD-skärm, något som underlättar rejält på fältet; speciellt för mig som inte har stenkoll på slutartider och bländartal på första tagningen. Batteritiden upplever jag även som bättre. En annan sak som jag uppskattar är att kameran har RGB-histogram vilket faktiskt gör att det blir användbart! Sen kan jag också tycka att bilderna jag tar blir bättre "out of the camera"; det behövs inte väldigt mycket PP. D70 gav en mer neutral ton (med anledning av en annorlunda mätare) och jag var ofta tvungen att justera i efterhand.
Sen finns det ju nackdelar också. Att kameran inte klarar av att fokusera utan ett objektiv med autofokusmotor är ju en nackdel om man vill kunna använda gamla objektiv. Många nya görs ju med AF-S eller motsvarande så minuset blir ju mindre och mindre. Vidare överexponerar kameran lite och är lite inkonsekvent, men man lär sig faktiskt att hantera det; i slutändan blir det bra resultat ändå!
Tja. Har du fler frågor så besvarar jag dem gärna.