Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket system körde din första Mac?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-07 15:37

Mac Plus och många skojiga Dark Castle timmar

Ursprungligen av flabb:

Mac Plus och många skojiga Dark Castle timmar

Ja, min Mac SE fick gnugga Dark Castle och inte minst Beyond Dark Castle tills stenarna nästan hade sönder skärmen.

Och sedan dessa har jag väl kört varje MacOS version som kommit på en rad olika datormodeller. Men SE:n finns fortfarande kvar, fungerande. Har för mig att den har 6.0.7 nu.

  • Medlem
  • 2008-01-18 18:53

Systemet på disken med progarmmet, det var tider!

System1 på en Mac 512 1984...

Farsan tog med sin "bärbara" hem i en svart väska, senare stannade den alltid hemma.
Jag upptäckte vad formatera betydde, det var lite stökigt när man råkade formatera systemdisken, inte direkt förlåtande. Meeen vad härligt det var med grafiken... Dark Castle (fast det var på vår nästa = SE med hårddisk och två diskettdrivar!)

Vad jag minns så fanns både word och excel och såg inte så annorlunda ut ändå, men man hade programmet på diskett som hade systemet också innan man stoppade in den blinkade bara en diskettsymbol.

Min egen egen första var inte förrän Mac LC "pizzalåda" runt 1990 med system 6 något.

Jag vet att jag körde några Macar på Medietekniken jag läste runt '95-96, men jag har ingen aning om vad de körde för system. Min första egna Mac var en PowerBook G4 867 MHz som körde 10.2.

Min första egna inköpta mac (Performa 460/LCIII+, 1994) hade (och har) väl 7.1 eller möjligtvis 7.0.x. Det var längesen den vevades igång. Men körde på skolan och annorstädes sen 1988 (Mac Plus). Var väl huvudsakligen system 6 kan jag tro. Min andra egna mac, en PB190 1996, kom med det rätt usla 7.5.x vilket raskt uppgraderades till 7.6 vid ett servicebesök på Cremona Data (PB190 hade ju som många säkert vet ett antal allvarliga barnsjukdomar/inbyggda fel som krävde ett antal garantireparationer).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 18:15

Mina viktigaste system utvecklingen:

System 6.0 var en bra skiftet från äldre system.
System 7.0, speciellt 7.1 var stabil o fint.
Sedan 7.5.5 gav bra stabilitet när man surfade via modem, innehöll PPP.
System 7.6.1 var verkligen bra.
System 8.1 var effektiv när det gäller hårddisk storlekar, alltså första gången med HFS+ formatet ! ( mera ledighet )
När system 9 kom så började det komma ut OSX beta (OSX 10)
Då märkte man att Apple ville inte forsätta utveckla OS 9 (endast anpassningar för nya Mac-modeller):D

Ursprungligen av REP:

Mina viktigaste system utvecklingen:
Sedan 7.5.5 gav bra stabilitet när man surfade via modem, innehöll PPP.
System 7.6.1 var verkligen bra.

Vad jag kommer ihåg var 7.5 det mest kraschbenägna operativ Apple har gjort. 7.5.5 kom ganska snabbt men först vid 7.6 kunde man uppleva en stabilitet i plattformen.

Vi hade en PM 6100 "pizzakartongen" som FM server med system 7.5.5 det var inte roligt att vara IT-ansvarig då. O:-)

Min första Mac var en Portable med 4 MB minne och 40 MB hårddisk. Den hade system 6 som jag sedan uppdaterade till system 6 med multifinder och sedan system 7.
Sen hade jag en PB 170 som gick i olika versioner av system 7.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-07 19:48

Känns udda att man är den enda som hoppade på mac-tåget i och med OS X.

På tal om ingenting, fy vad jag saknar BeOS. Nä, jag ska nog gå och installera det på nån pc som står i källaren. Hej hopp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 21:13

vet ej men det var ca 1989 eller 90

hette den 246??
letade på macmuseum men hitter ej...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-10-07 22:20

Min första burk var en beggad Mac SE med 4 mb ram och en hårddisk på enorma 40 mb, samt system 6.07 som köptes en säljare boende i Uppsala (jag bor i sthlm). Den hämtades av mig och min kompis på en suzuki offroadhoj en sen höstkväll. hade det varit nåt med separat skärm hade det aldrig gått.

Jag skrev en del på den tiden i MacWrite, vilket gick bra mycket fortare än vad Word gör idag...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-07 23:08

Mitt första system var 5:an på en MacPlus 1987 (20 år sedan), fick efter ett litet tag 6:an vilket var ett lyft, då.
Köpte den beg. innehållande bla Word, Excell. Ramdisk hade man stor nytta av, där laddade man ju systemet. Var inte nöjd med Apples skrivare, köpte en Panasonic KX-P1124 istället och använde Macprint "Save money by using less-expensive printers with your MAC". Fann snabbt ett superprogam som heter RagTime. Perfekt för Plussen skärm då man kunde ändra storlek. Hade ordbehandling, kalkylark, layout men saknade Clarisworks ritfunktion. Barnen gillade The Manhole, Cosmic Osmo, Spelunx m.m. på tal om HyperCard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 23:06

vet ej men det var 89 eller 90 kan den ha namnet 246 eller nåt??? hjälp

Ursprungligen av ptg:

vet ej men det var 89 eller 90 kan den ha namnet 246 eller nåt??? hjälp

Macintosh "IIcx" eller "IIfx" är väl de enda som ljudar i närheten av "246"

Jag är väldigt ny med mac. Jag började inte förens 99 att köra mac, och då vet vi alla vad de var för version

  • Oregistrerad
  • 2007-10-08 04:44

System 7.1P5

Vår första hemdator var en Mac Plus, osäker på systemversion, men enligt wiki så levererades den med System 3. Sedan följde en Mac SE innan vi gick över till någon i LL-serien, minns faktiskt inte vilken. Tyvärr är Plusen den enda gamla burken jag fortfarande har kvar

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-08 11:32

Tror att det var sys 3-> mac plus körde pagemaker o i lite annat
ett härans tjaffs med disketer ut o in./hehe Sen fick jag en HD på 20mb
som var en låda,, som man satte Mac+ på ..Hypercard var rätt coolt då
Hade nåt spel Deja vué + flygsim

Förvånande att så få kom in på Mac OS 8 och 9-tiden. Jag tänker på de första iMacarna. De sålde väl hur bra som helst.

Ursprungligen av TZW:

Förvånande att så få kom in på Mac OS 8 och 9-tiden. Jag tänker på de första iMacarna. De sålde väl hur bra som helst.

Jag tror att många som köpte iMac var sådana som jag. Vi hade gått där och fortsatt jobba med en hopplöst gammal dator. Sneglat på tornmodellerna som dög men som man inte hade råd med. Ratat 5xxx 0ch 6xxx som sög men som ändå var dyra. Vaknat när G3-lådan kom för 17 papp, hajat till när bondi kom, för att hugga en tangerine till stones gamla låt "she comes in colour".

MR

Bevaka tråden