Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-06 13:30

kan ingen lite snabbt bara skriva hur man utför steg 4-6 ?

Från intallationsfilen:

Citat:

(Alternativt döper du om filer i fetch, transmit och cyberduck har inte stöd för dolda filer)

Transmit har under View-menyn "Show Invisible Files", men det kanske inte fungerar att ladda upp .GlobalPreferences.plist ändå?

/c

Det verkar vara många som tycker att det är svårt att installera Swephone och jag har därför gjort en video som visar hur. Denna video visar endast hur man installerar det svenska tangentbordet. Principen är dock den samma om man även vill ha svenska menyer. Det är alltså bara att flytta över dessa filer också.
Telefonen är en virgin och har aldrig tidigare haft något annat tangentbord installerat än det som följer med telefonen.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Johan

http://www.youtube.com/watch?v=tZthMXyDFt0

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 18:13
Ursprungligen av Elfving:

Det verkar vara många som tycker att det är svårt att installera Swephone och jag har därför gjort en video som visar hur. Denna video visar endast hur man installerar det svenska tangentbordet. Principen är dock den samma om man även vill ha svenska menyer. Det är alltså bara att flytta över dessa filer också.
Telefonen är en virgin och har aldrig tidigare haft något annat tangentbord installerat än det som följer med telefonen.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Johan

http://www.youtube.com/watch?v=tZthMXyDFt0

riktigt nice! tack för den!

en fråga bara...
när jag skriver in cd /private/var/root/library/preferences i terminalen så står det

no such file or directory :S

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 19:42
Ursprungligen av Elfving:

Det verkar vara många som tycker att det är svårt att installera Swephone och jag har därför gjort en video som visar hur. .... Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Johan

Någon hjälp? Det är ju helt fantastiskt. Så pedagogiskt och bra. Superbra.

Nu följer jag instruktionerna i videon steg för steg. Men det har blivit stopp i Transmit. Jag har skrivit in
Server: 10.0.1.196
User Name: root
Password: gottie
Och ställt Protokol på SFTP

När jag då trycker på Connect får jag upp ett meddelande "Could not connect to server "10.0.1.196" Permission denied."

Har jag missat något?

Lösenordet ska vara dottie

Johan

EDIT: JGG han visst före

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-07 19:46
Ursprungligen av Eva:

Någon hjälp? Det är ju helt fantastiskt. Så pedagogiskt och bra. Superbra.

Nu följer jag instruktionerna i videon steg för steg. Men det har blivit stopp i Transmit. Jag har skrivit in
Server: 10.0.1.196
User Name: root
Password: gottie
Och ställt Protokol på SFTP

När jag då trycker på Connect får jag upp ett meddelande "Could not connect to server "10.0.1.196" Permission denied."

Har jag missat något?

Kolla så inte brandväggen ställer till med problem. Jag vet att jag fick stänga av den när jag kopplade upp mig via Cyberduck.

Ursprungligen av Elfving:

Det verkar vara många som tycker att det är svårt att installera Swephone och jag har därför gjort en video som visar hur. Denna video visar endast hur man installerar det svenska tangentbordet. Principen är dock den samma om man även vill ha svenska menyer. Det är alltså bara att flytta över dessa filer också.
Telefonen är en virgin och har aldrig tidigare haft något annat tangentbord installerat än det som följer med telefonen.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Johan

http://www.youtube.com/watch?v=tZthMXyDFt0

Helt suveränt stort tack:D nu börjar det klarna,men när du skriver i "Terminalen" är det den som finns på datorn i "verktygsprogram"? Samt installer måste man ha på iphonen, för att kunna ladda ner
comunity sources, BSD subsystem, & Open SSh
Har jag förstått rätt då?

Tack än en gång:)

Ursprungligen av applemagic:

Helt suveränt stort tack:D nu börjar det klarna,men när du skriver i "Terminalen" är det den som finns på datorn i "verktygsprogram"? Samt installer måste man ha på iphonen, för att kunna ladda ner
comunity sources, BSD subsystem, & Open SSh
Har jag förstått rätt då?

Tack än en gång:)

Du har fattat rätt!

Ursprungligen av Elfving:

Du har fattat rätt!

I steg 7-17 i inst. guiden då får man väl rubbet installerat menyer tgb, och så, gör man samma sak där, drar in filerna som du gjorde och ersätter? för i system-library-frameworks
är det ju mappar kan man dra mappen då och ersätta

Installationsscriptet hur använder man det och gör det samma sak fast per automatik eller?
Får telefonen i dag hoppas jag, så man måste ju förbereda sig hmm..

Hjälp!

Har nu fått min iphone... men installer var installerat som killen lovade, hur installerar jag det???:">

Ursprungligen av applemagic:

Har nu fått min iphone... men installer var installerat som killen lovade, hur installerar jag det???:">

.... Va?

Ursprungligen av wunderbaren:

.... Va?

Inte installerat menar jag förstås:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 22:35
Ursprungligen av Elfving:

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Johan

http://www.youtube.com/watch?v=tZthMXyDFt0

Tackar allra ödmjukast!! Skönt att få upp namnet på den som ringer också...

Går det att få Å Ä Ö som versaler, jag lyckas inte lista ut hur? Det fanns en omröstning om två varianter av tgb på iFun, där en version hade Å Ä Ö med bland alla bokstäver istf bland siffrorna. Finns den med nånstans som ett alternativ i SwePhone 1.0b?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 23:50

Stort tack Johan har nu åäö ska plita in resten nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 17:23

Det är ingen som har någon idé varför jag blir utsparkad ifrån iphonen så fort jag skriver cd i terminalen?

"Library" ska vara med stort "L" och "Preferences" med stort "P"
Det blev ganska dålig kvalitet när jag skulle ladda upp filen på youtube så det syns inte så bra. Sorry.
Ha installationsanvisningarna ifrån ifun tillhands också så ska det nog gå bra.

Johan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 19:44
Ursprungligen av Elfving:

Det blev ganska dålig kvalitet när jag skulle ladda upp filen på youtube så det syns inte så bra.
Johan

Om det syns bättre på din egna video kanske att du kan maila den till mig - snälla

  • Medlem
  • 2007-10-07 19:45

lösenordet ska vara dottie och inte gottie?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 19:55

Det här går SÅ bra Nu har jag kommit till "Nu öppnar du terminalen"
Vad är terminalen, och hur öppnar jag den?

Ursprungligen av Eva:

Det här går SÅ bra Nu har jag kommit till "Nu öppnar du terminalen"
Vad är terminalen, och hur öppnar jag den?

Terminalen sköts av ett program som heter Terminal och som ligger i mappen Program > Verktygsprogram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 20:02

sådär nu va de installerat!
nice!

men jag trodde att man skulle få upp å ä ö på de stora tangentbordet... alltså utan att behöva trycka på .?123 först...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 21:52

Sådär. Att man var tvungen att göra en hårdreset och ladda in ny programvara för att få det att fungera var ju det självaste!

Efter att jag fick in ny programvara i telefonen så fungerade allt klockrent. Till och med terminalen.

Toppen. Paypal kontot blir belastat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 22:03

Klart! Det var ju lätt som en plätt

Nej, jag bara skojar, det var fruktansvärt krångligt, och väldigt o-macigt. Som tur var så fick jag hjälp av en riktig ängel, tänk att det finns så hjälpsamma människor. Tusen tack Johan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-08 17:58

Slå ett öga på www.ifun.se så hittar ni nya installationsanvisningar.
Involverar endast cyberduck och har mycket bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 18:12
Ursprungligen av Buckner:

Slå ett öga på www.ifun.se så hittar ni nya installationsanvisningar.
Involverar endast cyberduck och har mycket bilder.

Jättebra och utförlig guide för installation av SwePhone. Ska använda den i morgon för min nya iPhone. Dock får jag fixa upplåsningen och det andra via ModMyIphone. Ska bidra med en donation efter jag genomfört installationen av SwePhone.

Kanske bra om iFun.se angav några länkar till där man kan låsa upp och det andra som ej tas upp som är nödvändiga steg innan man applicerar SwePhone.

  • Medlem
  • 2007-10-08 19:29

Har precis lagt in Swephone, och allt fungerar kanon förutom när jag försöker skriva bokstaven "ä". Då blir det svart på skärmen för någon sec sedan är man tillbaka i huvudmenyn. Någon som haft något likn fel?

Ursprungligen av pono:

Har precis lagt in Swephone, och allt fungerar kanon förutom när jag försöker skriva bokstaven "ä". Då blir det svart på skärmen för någon sec sedan är man tillbaka i huvudmenyn. Någon som haft något likn fel?

Nästan, när jag skriver åä så kastas jag ur tex SMS delen vid ä eller om jag skriver öä osv men det är vid ä som det händer i samband med något av å eller ö annars funkar det fint.

Så ofta använder jag som tur är inte den kombinationen

Nummerformateringen funkar fortfarande inte

Hej boys. Stort tack för allt arbete. hade tidigare första betan men hade ej lagt in svenska menyer. Nu följde jag er anvisning och voila, allt funkar... Starkt jobbat!

Har mailat er angående en donation...

Nummerformateringen funkar fortfarande inte med fyrsiffriga riktnummer, typ 0910, där jag bor. Kan jag fixa detta själv?

I vilken plistfil och med vilket program i så fall? Om det inte är för svårt....

Mvh/Roger i Skellefteå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 22:16

Jag lyckas inte SSHa till min iPhone. Har provat med Cyberduck och Transmit. I cyberduck får jag meddelandet connection failed följt av en Retry och en popup-ruta som säger The kexTImeout(30000 ms) expired. Transmit säger Permission denied.

Jag är inte så bra på sånt här, men jag kan tänka mig flera skäl till att det inte funkar:

1. Min router blockerar kopplingen på nåt sätt. Jag har en Netgear WPN824 med obegripliga inställnigar. Det här kanske är det troligaste skälet?

2. Defaultlösenordet är ändrat på min iPhone. (Jag beställde den upplåst på ebay). Men kanske skulle jag isf få felmeddelanden som säger just att lösenordet är fel, om vore så?

3. iPhonen är inte "klar" för detta. Jag har t.ex. ingen egentlig koll på vad jailbreak innebär, jag har bara antagit att min telefon är jailbreakad eftersom jag kan installera program på den. Har jag fel? (edit: jag har installerat openSSH)

4. En miljon andra saker som jag inte har koll på.

Tips om vad som kan vara fel och hur jag kan gå vidare mottages TACKSAMT!

Bevaka tråden