Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monomachine-utmaning!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en låda nu men jag skulle vilja höra hur "analogt" man kan få den att låta. Kan inte alla MM-ninjas på 99 posta lite loopar med smaskiga, varma och svajiga analogljud så jag får se vad som är möjligt i den delen av spektrumet?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-10 22:08

jgb är ju kung på sånnt!! speciellt 303oer...

Jag kan visa hur man göra skitknasgalenapmaksinmusik...

eller
http://trig.com/vanbasten <- monolådspop!!

Kan se om den kan VA-ninja lite... ingen aning...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-11 00:29

Hmm...jag tycker nog inte att den är någon VA precis... har annat för att låta analogt så jag har aldrig brytt mig om att göra monolådan analog-ljudande heller iofs... men ändå...jag antar utmaningen. Ska bli kul att höra hur ni andra gjorde sedan för att få den att bli analog.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-11 00:58

Hmm...sitter och testar lite nu faktiskt och det är faktiskt svårare än vad man kan tro. Tycker att jag får till fina 303'iga slingor men absolut inget moogigt, oavsett hur många spår jag stackar och snedstämmer.

Jag tror att problemet ligger i att monomachine inte är gjord för att härma något analogt utan är till för att vara kaxigt digital.

Det enklaste sättet att få "analogt" liv i lådan är triggade LFO's med SH på t ex dist, filter env, eller (min favorit) filter decay. Sedan bara blanda in dem med måtta så det knappt hörs att de är där, men ändå att det inte blir så stelt.

Om du vill ha analoga klanger så kanske du ska överväga att köpa en liten liten analogsynt som du styr med monolådan som du sedan skickar in i monolådans input. Alternativt bara någon analog oscilator. Brukar skicka in en del analogt in i monolådan med (oftast) trevliga resultat.

Men men....än är inte tävlingen över.

Senast redigerat 2007-10-11 15:12

Jag har funderat på att köpa en minimoog men först vill jag höra att den kan låta digitalt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-11 08:15

haha!

kom presic ihåg denna tråden:
http://www.99.se/syntar-sant/131488-gissa-synten.html?highlight=gissa

Jag tycker nog att lådan är bäst på allt, ink analogljud, just för att analogljuden låter digitala, och inte så värst mkt roland... Mest för att när analogljuden låter analog så är dom ofta inte lika digitala som när lådan kör analogt...

skämt åsido...

Jag brukar oftast börja med lådan på alla ljud, sen om det ska bli packad bas så kör jag igång mono/polyn, mest för att jag kan denns palett bra och att den är japansk...

  • Medlem
  • 2007-10-11 08:33

Kommer inte ihåg hur analog det låter i den här grejen, men det visar en del av spännvidden hos en monomanick. http://c64.org/~jgb/blandad_monomachine.mp3

  • Medlem
  • 2007-10-11 08:38
Senast redigerat 2007-10-11 18:22

JGB: Riktigt bra jobb med MonoMachine! Jag är inte lika duktig på den tyvärr. MachineDrum hanterar jag rätt bra men måste nog erkänna att jag är dålig på MonoMachine.
Du har dock fått till en hel del väldigt intressanta ljud och jag blir sugen på att ge mig på maskinen igen. Löser det sig inte denna gången heller så får jag nog byta bort den, hehe. Älskar sequencern dock.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-11 15:44

Bra låtar och sjyst sväng, men så speciellt analogt lät det ju inte? Jag är själv sugen på en Monomachine, men låter nog Minimax ta hand om de feta basarna, som lägger sig som jordgubbstuggummi runt öronen.

Sitter här med en lånad MM nu. Ska bli kul att se vad man kan ratta ur den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-11 21:47
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-12 20:32

men apa, nu måste jag också ha monolåda ..

  • Medlem
  • 2007-10-13 19:53
  • Medlem
  • 2007-10-13 19:56

Har använt följande:
1. Sågtand - spelat arpeggioliknande med delay på
2. Pulsvåg - basen
3. Pulsvåg - lead
4. Ensamblemaskinen - ackord
5. Brus - hihats
6. Sågtand - tjoff/plink-trummor

Allt förpackat på 3:38. Nästan som en klassisk poplåt.

Inte så illa faktiskt. Jag funderade på att man skulle kunna utnyttja de individuella utgångarna och ett miditriggat flilter för mer värme.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-13 20:06
Ursprungligen av robopants:

ett miditriggat flilter för mer värme.

Värme finns inte, det är en illusion!!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-13 21:51
Ursprungligen av jgb:

Lite analogförsök: http://c64.org/~jgb/jgb-analogic-monomachine.mp3

Gills det?

Oja, mycket. Suss som lyssnade på detta i bakgrunden nu när hon sminkade sig blev väldigt förvånad. Hon trodde det var ett band och blev jätteglad när hon hörde att det var du.

Jag gillar det också. Jag hade inte gissat att hela produktionen var en monomachine faktiskt. Det låter "mono-iskt" här och var, men inte så värst digitalt heller faktiskt. Det är nog att monomachine har maskiner som bara är enoscilatoriga som gör att det inte låter "analogt" tror jag.

Ursprungligen av robopants:

Inte så illa faktiskt. Jag funderade på att man skulle kunna utnyttja de individuella utgångarna och ett miditriggat flilter för mer värme.

Externt filter är bra, men löser inte problemet som sådant tycker jag. Jag kanske ska göra några ljudemos där jag kör in neptune 2'an in i monomachines filter och tvärtom. Det var först då som jag upptäckte vad bra MM-filtret faktiskt är. Det kan låta sjukt elakt om det tweakas rätt, samtidigt som det kan låta tråkigt som en EQ. Jag återkommer om några dagar med lite ljudsnuttar.

Annars så gillar jag mitt Warp9-filter väldigt mycket ihop med MM. Fast jag eftersöker hellre en 3 osc-maskin i Monolådan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-13 20:05

jgb: fixa över sysex till robo, så har han nått att börja med... så kommer han nog igång fortare...

  • Medlem
  • 2007-10-13 20:06

Mjo, filtret är väl en av de sakerna jag gärna hade sett lite mer "analogt" i ljudet, resten kan man fixa själv med lfo:erna.

  • Medlem
  • 2007-10-13 20:14

enapa: Hmm, sysex ut från den. Nu börjar det låta avancerat. Har aldrig pysslat med sådant.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-13 20:17

det är enkelt, man väljer en meny i lådan, väljer patterns+kit man vill skicka, sen bara ta emot på datan i midiox el dyl...

  • Medlem
  • 2007-10-13 20:22

Får testa det.

  • Medlem
  • 2007-10-13 20:33

http://c64.org/~jgb/monomachine/mm-analogic.syx skall vara sysex för det där, givet att allt funkade.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-13 20:37

playar jgbs analoggrej: Bra gjort, låter som 80's analog korsat med en cåmmoråre!!

Man kan ju stacka oscillatorer i MM om jag fattat rätt... Mitt problem är snarare att så fort jag gör lite extremare modulationer så låter det distat och skrikigt. Vill kunna göra svep med resonas utan att det gnisslar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-13 22:09

Skär bort gnisslet med EQF och EQG i EFFECTS. Att sätta gain på minus och svepa lite med EQF är helt klart ett bra knep.

Edit: Att lägga på pyttepyttepyttelite dist mjukar upp också väldigt mycket. Lägg på ca 4-5 i dist.

Senast redigerat 2007-10-13 22:19
  • Medlem
  • 2007-10-13 22:09

Hmm... den förstår jag inte riktigt? Gnisslar? Skall man leka analogis så är det ganska låg resonans som gäller, under 32 eller så.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-13 22:19

Jag använder aldrig resonans, förutom när jag gör kicks och andra trummor, då över jag på den på max!!

Bevaka tråden