- robopants
- Medlem ●
- Malmö
Jag har nästan bestämt mig för att köpa en låda nu men jag skulle vilja höra hur "analogt" man kan få den att låta. Kan inte alla MM-ninjas på 99 posta lite loopar med smaskiga, varma och svajiga analogljud så jag får se vad som är möjligt i den delen av spektrumet?
Hmm...jag tycker nog inte att den är någon VA precis... har annat för att låta analogt så jag har aldrig brytt mig om att göra monolådan analog-ljudande heller iofs... men ändå...jag antar utmaningen. Ska bli kul att höra hur ni andra gjorde sedan för att få den att bli analog.
Hmm...sitter och testar lite nu faktiskt och det är faktiskt svårare än vad man kan tro. Tycker att jag får till fina 303'iga slingor men absolut inget moogigt, oavsett hur många spår jag stackar och snedstämmer.
Jag tror att problemet ligger i att monomachine inte är gjord för att härma något analogt utan är till för att vara kaxigt digital.
Det enklaste sättet att få "analogt" liv i lådan är triggade LFO's med SH på t ex dist, filter env, eller (min favorit) filter decay. Sedan bara blanda in dem med måtta så det knappt hörs att de är där, men ändå att det inte blir så stelt.
Om du vill ha analoga klanger så kanske du ska överväga att köpa en liten liten analogsynt som du styr med monolådan som du sedan skickar in i monolådans input. Alternativt bara någon analog oscilator. Brukar skicka in en del analogt in i monolådan med (oftast) trevliga resultat.
Men men....än är inte tävlingen över.
haha!
kom presic ihåg denna tråden:
http://www.99.se/syntar-sant/131488-gissa-synten.html?highlight=gissa
Jag tycker nog att lådan är bäst på allt, ink analogljud, just för att analogljuden låter digitala, och inte så värst mkt roland... Mest för att när analogljuden låter analog så är dom ofta inte lika digitala som när lådan kör analogt...
skämt åsido...
Jag brukar oftast börja med lådan på alla ljud, sen om det ska bli packad bas så kör jag igång mono/polyn, mest för att jag kan denns palett bra och att den är japansk...
http://c64.org/~jgb/mm_trax.mp3
http://c64.org/~jgb/mm_tech.mp3
http://c64.org/~jgb/mm_test.mp3
http://c64.org/~jgb/mm_soft.mp3
http://c64.org/~jgb/mm_sid.mp3
http://c64.org/~jgb/mm_lktro.mp3
Här är förresten de första demosnuttarna jag gjorde med den, kommer inte ihåg hur de låter idag.
JGB: Riktigt bra jobb med MonoMachine! Jag är inte lika duktig på den tyvärr. MachineDrum hanterar jag rätt bra men måste nog erkänna att jag är dålig på MonoMachine.
Du har dock fått till en hel del väldigt intressanta ljud och jag blir sugen på att ge mig på maskinen igen. Löser det sig inte denna gången heller så får jag nog byta bort den, hehe. Älskar sequencern dock.
Lite analogförsök: http://c64.org/~jgb/jgb-analogic-monomachine.mp3
Gills det?
Oja, mycket. Suss som lyssnade på detta i bakgrunden nu när hon sminkade sig blev väldigt förvånad. Hon trodde det var ett band och blev jätteglad när hon hörde att det var du.
Jag gillar det också. Jag hade inte gissat att hela produktionen var en monomachine faktiskt. Det låter "mono-iskt" här och var, men inte så värst digitalt heller faktiskt. Det är nog att monomachine har maskiner som bara är enoscilatoriga som gör att det inte låter "analogt" tror jag.
Inte så illa faktiskt. Jag funderade på att man skulle kunna utnyttja de individuella utgångarna och ett miditriggat flilter för mer värme.
Externt filter är bra, men löser inte problemet som sådant tycker jag. Jag kanske ska göra några ljudemos där jag kör in neptune 2'an in i monomachines filter och tvärtom. Det var först då som jag upptäckte vad bra MM-filtret faktiskt är. Det kan låta sjukt elakt om det tweakas rätt, samtidigt som det kan låta tråkigt som en EQ. Jag återkommer om några dagar med lite ljudsnuttar.
Annars så gillar jag mitt Warp9-filter väldigt mycket ihop med MM. Fast jag eftersöker hellre en 3 osc-maskin i Monolådan.
Skär bort gnisslet med EQF och EQG i EFFECTS. Att sätta gain på minus och svepa lite med EQF är helt klart ett bra knep.
Edit: Att lägga på pyttepyttepyttelite dist mjukar upp också väldigt mycket. Lägg på ca 4-5 i dist.