Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp NU eller vänta?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyss hemkommen från NYC med ett gäng oöppnade Iphones till släkt å vänner står jag nu i valet å kvalet.
Har kommit över både 1.0.2 och 1.1.1:or (om man ska lita på serieummret på kartongen) frågan är om dom olika versionerna spelar någon roll längre?

Är det läge att låsa upp 1.0.2 telefonerna, eller ska man vänta några dagar - blir inte riktigt klok efter att ha läst igenom nästan ALLA trådar minst två gånger... Vill ju kunna uppgradera till 1.1.1 så småningom - tycks ju inte fungera om man låser upp en 1.0.2 nu...eller har jag fel?

Eller ska jag istället låsa upp en 1.1.1 nu när anysim 1.1.1 har släppts?

Vill bara få igång en fungerande telefon med svenska menyer osv så snabbt som möjligt

• Medlem
  • 2007-10-17 08:04

Lås upp en till dig åtminstonde

Ett lite långsökt skäl till att inte låsa upp 1.0.2-telefonerna vore att de fria upplåsningsprogrammen påstås vara rätt dåliga på så sätt att de ställer till det med telefonen (jämfört med betalvarianten IPSF) och om man t.ex. skulle vänta och se om det kom "skonsammare" upplåsningar.

Med skonsammare syftare jag t.ex. på att Elite dev team jobbar på vad dom kallar "true unlocking".

En bekant kommer sticka till Tyskland och köpa en åt mog om 4 veckor .. så fort jag får den kommer jag låsa upp den ...

Hade jag vari dig hade jag läst så mycket jag kan om hackning av iphone innan jag sätter igång och sen hackat åtminstonde en iphone ....

Jag kommer köra med Comviq Kontant kort så länge och sedan byta abonemang lite längre fram med obegränsad data via gprs (Tele2 Mobilt Bredband) ..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 15:03

Nya AnySim v1.1 ska ju vara "skonsam".

Tror det ska vara samma sak med Erica's Unlock.App, som till skillnad från iUnlock och tidigare versioner av AnySim inte ska bråda med baseband vad jag kunnat utröna.

Ursprungligen av Rig:

Nya AnySim v1.1 ska ju vara "skonsam".

Japp, det är vad jag förstått också, så har man en oupplåst telefon ska denna vara bättre (inte skada baseband eller nvram).

Ursprungligen av Rig:

Tror det ska vara samma sak med Erica's Unlock.App, som till skillnad från iUnlock och tidigare versioner av AnySim inte ska bråda med baseband vad jag kunnat utröna.

Är det så? Jag trodde förut att unlock.app (som används i guiden på ModMyiPhone) var samma som iUnlock (Björnström påstår faktiskt det här).

Så om man följt denna guide har man inte skadat telefonen som med AnySim? Det vore ju perfekt för det var så jag låste upp min telefon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 22:55

Jag vet inte, jag tror det. Läste två guider idag innan jag unlockade min där dom bytt ut AnySIM v.1.02 mot Ericas nu senaste dagarna pga att den ska vara "snällare". Vet inte om Unlock.App finns i olika releaser eller inte.

Jag kan berätta lite om mina erfarenheter med iNdependence v.1.2.3 och AnySIM 1.1 som jag hade idag (skrev om detta i ngn annan tråd oxå).

Jag hade en virgin 1.02 nalle, dvs med 1.02 firmware från fabrik, helt orörd sedan tidigare.

Jag följde guiden för iNdependence till punkt och pricka. Allting gick utmärkt fram till jag uppgraderat telefonen till 1.1.1 och skulle aktivera den igen. iNdependence failar då med med “Unable to jailbreak” efter en liten stund, och efter det är telefonen typ kvaddad.

iNdependence vägrar därefter röra den, då den hamnar i ngn sorts v1.1.1-låsning och man måste köra om hela baletten med att downgrada till v.1.02, köra om activate/jailbreak osv osv.

Gjorde om detta 2 ggr (nedgraderade till 1.02 / activate / jailbreak / pre-firmware / upgrade till 1.1.1) och därefter försöka göra en Activate igen, men iNdependence kraschade på samma ställe hela tiden.

Till slut gav jag upp och nöjde mig med att ligga kvar på v.1.02 och använde nya AnySIM v.1.1 och körde unlocken med den. Funkade fint även på v.1.02 men det var ju tyvärr inte riktigt vad man ville uppnå.

Ursprungligen av Rig:

Till slut gav jag upp och nöjde mig med att ligga kvar på v.1.02 och använde nya AnySIM v.1.1 och körde unlocken med den. Funkade fint även på v.1.02 men det var ju tyvärr inte riktigt vad man ville uppnå.

Under hela den resan, har du pajat ditt IMEI-nummer eller har du kvar ditt riktiga?

Ska jag tolka det som att bästa rådet just nu är att låsa upp en 1.0.2 med hjälp av:

http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1

Jag kan tänka mig att vänta någon dag till ifall det är på gång någon bättre lösning...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 08:36
Ursprungligen av Adrian B:

Under hela den resan, har du pajat ditt IMEI-nummer eller har du kvar ditt riktiga?

Bra fråga! Det hade jag glömt att kolla..

Kan rapportera att mitt IMEI-nummer fortfarande är detsamma, så detta en "snäll" metod för upplåsning även av 1.02 telefoner!

Ursprungligen av Rig:

Bra fråga! Det hade jag glömt att kolla..

Kan rapportera att mitt IMEI-nummer fortfarande är detsamma, så detta en "snäll" metod för upplåsning även av 1.02 telefoner!

Det låter ju utmärkt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 08:54

Vis av mina erfarenheter dvraptor, skulle jag rekommendera dig att tanka hem senaste versionen av iNdependence och använda dig av AnySIM v.1.1 för upplåsningen.

Det "ska" fungera att uppgradera till v.1.1.1 med olåsta 1.02 telefoner och låsa upp dessa därefter. Tyvärr fick jag inte detta att fungera på min telefon, men du kan ju ha bättre tur.

Det som är "tryggt" med detta är iaf att telefonen inte kvaddas om din activation efter du uppgraderat till v.1.1.1 inte fungerar, då du alltid kan nedgradera den till v.1.02 och låsa upp den på den versionen istället.

Om du har Mac OS X så behöver du egentligen bara följa instruktionerna i hjälp-filen till iNdependence v1.2.3, där står allt du behöver veta för activation/jailbreak/ner- och uppgradering av 1.02<->1.1.1 samt installation av SSH, SCP osv. Det görs med några knapptryckningar.

Best of luck!

Fick också problem men min native 1.0.2, iTunes vägrade uppdatera den till en 1.1.1. Efter Rigs försök testade jag att köra anySIM på min 1.0.2 och det gick utmärkt! Samma IMEI-nummer är det också.

Nu börjar mitt nya liv hehe.

1
Bevaka tråden