Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod touch jailbreakad!

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-15 12:21

tack det funkade!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 05:02

Automatisk jailbreak!

Nu finns det en automatisk jailbreak för Intel Mac.

http://code.google.com/p/ijailbreak/

Har inte använt den själv, så jag vet bara att det e samma killar (i trettonårs åldern!!) som skrev det ursprungliga jailbreaket.

  • Medlem
  • 2007-10-16 11:19

Om man nu gör detta på sin Touch, Går de fortfarande ha svenska språket i ipoden?
http://www.slovix.com/touchfree/ verkar väldigt användar vänlig, någon som testat?

Har ju goda kunskaper att trixa själv, FTP mm men detta kanske är värt tiden de tar att fixa manuellt själv eller vad tycker ni? Är inte hemma så kan inte testa något först på Onsdag ändå.

Tänkte göra en säkerhetskopia av allt som ligger på touchen innan jag ens börjar. Fast de går återställa genom iTunes mm så känns de bättre att ha filerna på HDDn

/reed

Är det möjligt att ipoden går sönder så det inte går att använda den mer? Eller är det bara att köra på och köra en restore i värsta fall? Tänkte prova någon av de automatiska jailbrakesen som finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 13:38
Ursprungligen av SenatorN:

Är det möjligt att ipoden går sönder så det inte går att använda den mer? Eller är det bara att köra på och köra en restore i värsta fall? Tänkte prova någon av de automatiska jailbrakesen som finns.

kör på bara. det värsta som kan hända är att du får göra en restore.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-16 13:39

jag va tvungen att återställa min ipod igår via itunes (försökte få in summerboard) men sen körde ja den nyaste touchfree och det fungerade väldigt bra, och då får man summerboard installerat samtidigt, så den rekomenderar jag,

edit: löste det

Senast redigerat 2007-10-16 16:55

Kanske en dum fråga, men vilket är bäst av touchfree och iJailbreak? Är det någon skillnad? För jag kan väl löra touchfree i windows på min intel-iMac om det nu skulle vara bättre än iJailbreak?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-16 23:19

touchfree fungerar bra iaf plus att du får summerboard med (som kräver lite pillande annars)

  • Medlem
  • 2007-10-16 23:21

Första inlägget för mig i detta forum!

Jag har under kvällen "fixat" min Touch med hjälp av http://www.slovix.com/touchfree och det har fungerat helt smärtfritt, dock har jag fått lite problem med applikationerna jag installerat. Väder, aktier och anteckningar fungerar bra medans Mail och kartor inte fungerar alls. KLickar jag på kartor så stängs den ner och kommer till huvudmenyn efter ett par sekunder, klickar jag på mail så hamnar jag bara i inställningar utan att kunna ändra något.

Är det någon som råkat ut för ngt liknande och har har löst det på något vis! Tacksam för all hjälp, det är ju liksom dom två funktionernan man vill åt. Iofs är det ju ganska skoj att följa apples aktier...

Alla tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-16 23:25

hmm, enklast är om du tar bort dom och lägger in dom igen, och glöm inte att ändra mapparna till 0775!
själv fick jag göra om en gång innan det fungerade felfritt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 01:42

Det krävs både 0755 (som gör att det båda går att läsa och ändra filerna), och något som heter GMM.Frameworks, MobileMailSettings.Bundle.

Har tyvärr ej tid att kolla upp det nu, måste få lite sömn Men på många andra forum, såsom www.ipodtouchfans.com (kräver registrering) eller macrumours, så finns det många trådar med guider

Lycka till

  • Medlem
  • 2007-10-17 08:30

Tack för snabba svar! Jag är nästan säker på att ja la in GMM.Frameworks och MobileMailSettings, tror allt låg i samma mapp som jag tog hem och förde över.
Däremot har jag nog inte ändrat det där med 0755. Hur tusan gör jag det?

En fråga till, Vilket är bästa sättet att ta bort applikationer?

Återigen, tack för er hjälp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-17 09:44

För att ändra till 0775 så högerklickar du på mappen (vet inte vilket program du använder för att ssha över filerna själv använde jag winSCP) men egenskaper och där kan du ändra.

Enklaste sättet att ta bort programen är att radera dom mapperna du la in helt enkelt.

  • Medlem
  • 2007-10-17 15:35

Nu har jag försökt vidare utan att lyckas, har installerat om mail och maps, kollat att de har 775, skall även alla filer i mapparna ha 775? Får fortfarande inte mail och maps att fungera!

Måste man kanske skicka det där kommandot (minns inte vilket kommando det var just nu) varje gång man lägger in och ändrar något i apps??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 15:50

ALLT finns på http://www.ipodtouchfans.com/forums/showthread.php?t=3040 (Men jag använder winSCP, så det går nog bra.)

Detta är nog det du har missat;
___
If your iPhone applications crash then login to putty with
Username: root
Password: apline
and type the following:
/bin/csh
/bin/chmod -Rf a+x /Applications/*
Similarly, using terminal for Mac, ssh into your iPod touch and type the above.
___

Men detta måste man även göra för alla andra iPhone apps också tror jag? Men testa det iallafall

Edit: Och ja, alla filer i mapparna måste ha 755.

"*IMPORTANT NOTE: change file permission to 755 via ftp or ssh. REMEMBER, all files in folders and subfolders have to be in permission 755 for the apps to run properly."

När du sätter 0755 för en mapp kan du kryssa i "Apply permission recursively", då blir det 0755 för alla filer och undermappar i den mappen också

  • Medlem
  • 2007-10-17 16:35

Du är en klippa! Nu fungerar det! Tusen tack!

Nu har jag har jailbreakat min touch med touchfree, eftersom iJailbreak strulade för mig. har installerat NES och skall nu lägga till s.k. ROM´s. Som jag har fattat detta skall jag göra det via SSH (det gäller väl även för andra apps som jag laddat ner på datorn och vill ha in i touchen?). Tror jag har fattat ungefär vad SSH är, men inte mycket mer än så. Med andra ord hur gör jag? behöver jag någon sorts klient eller program för SSH? måste jag ha endel tidigare kunskaper? Ja, förklara för nybörjaren vad hans nästa steg blir helt enkelt

Kanske ställde frågan konstigt? Tycker det verkat som att detta steg varit självklart för de flesta andra eftersom jag inte kan hitta något direkt svar på frågan när jag söker. Men jag är mkt tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-17 19:46

Edit: aejt han före

aejt: Tusen Tack Efter ett par timmars slit och febrilt letande har jag äntligen förstått mig på det här! Har fått in iPhone appsen och fått dem att fungera som de ska Nu ska jag ge mig på NES. Tusen och åter tusen tack!!!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 19:37
Ursprungligen av UA322:

Du är en klippa! Nu fungerar det! Tusen tack!

Kul att höra Inga problem

Ursprungligen av Qmaster:

Nu har jag har jailbreakat min touch med touchfree, eftersom iJailbreak strulade för mig. har installerat NES och skall nu lägga till s.k. ROM´s. Som jag har fattat detta skall jag göra det via SSH (det gäller väl även för andra apps som jag laddat ner på datorn och vill ha in i touchen?). Tror jag har fattat ungefär vad SSH är, men inte mycket mer än så. Med andra ord hur gör jag? behöver jag någon sorts klient eller program för SSH? måste jag ha endel tidigare kunskaper? Ja, förklara för nybörjaren vad hans nästa steg blir helt enkelt

Troligen har den installerat en SFTP-server, och det är mycket lättare att använda.
Om du använder Windows kan jag tipsa om winSCP, på mac tror jag att det fanns ett program som hette Cyber Duck eller liknande. Starta ditt SFTP-program, skriv in iPodens IP-adress (finns att kolla på dina Wi-Fi inställningar, gå in på ditt Wi-Fi nätverk genom att klicka på pilen till höger om nätverkets namn.)

Användarnamn: root
Lösenord: alpine

Efter du har gjort det så är det bara köra på Resten förstår du nog.

Senast redigerat 2007-10-17 22:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 22:13

Så lite så

  • Medlem
  • 2007-10-18 18:16

Någon som hittat ett sätt att få in en svensk ordlista för tangentbordet i Touchen?

-Bosse

  • Medlem
  • 2007-10-20 16:25

Nu har även jag en jailbreakad iPod Touch
En liten fråga, jag har även lagt in "iphone appsen" och alla fungerar utan några problem, förutom Weather. Det fungerar suveränt, det går att lägga till ny "stad" och ta bort/lägga till fler städer. Och allting flyter på bra, MEN den visar helt fel temperatur och ja, jag har satt den på Celsius. Den visar t ex -17 grader istället för +8 osv (ungefär). Samma sak gäller alla städer.

Någon mer som har/haft detta problem eller någon som vet någon lösning?
(alla filer är 755)

Mvh
Måns P

Ursprungligen av Monz_:

Nu har även jag en jailbreakad iPod Touch
En liten fråga, jag har även lagt in "iphone appsen" och alla fungerar utan några problem, förutom Weather. Det fungerar suveränt, det går att lägga till ny "stad" och ta bort/lägga till fler städer. Och allting flyter på bra, MEN den visar helt fel temperatur och ja, jag har satt den på Celsius. Den visar t ex -17 grader istället för +8 osv (ungefär). Samma sak gäller alla städer.

Någon mer som har/haft detta problem eller någon som vet någon lösning?
(alla filer är 755)

Mvh
Måns P

Jag har samma problem, helt fel temperaturer. Tog bort programmet :/

  • Medlem
  • 2007-10-20 18:22
Ursprungligen av Monz_:

Nu har även jag en jailbreakad iPod Touch
En liten fråga, jag har även lagt in "iphone appsen" och alla fungerar utan några problem, förutom Weather. Det fungerar suveränt, det går att lägga till ny "stad" och ta bort/lägga till fler städer. Och allting flyter på bra, MEN den visar helt fel temperatur och ja, jag har satt den på Celsius. Den visar t ex -17 grader istället för +8 osv (ungefär). Samma sak gäller alla städer.

Någon mer som har/haft detta problem eller någon som vet någon lösning?
(alla filer är 755)

Mvh
Måns P

Samma här. Men är det inte så enkelt att Fahrenheit och Celsius är omkastade? Om jag sätter min på Fahrenheit stämmer temperaturerna rätt bra med verkligheten och med motsvarande Widget i Dashboard på min Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 14:51

ett par frågor bara:

måste iPoden vara inkopplad i datorn när man går upp på http://jailbreak.toc2rta.com?? det är så att jag inte har någon trådlös uppkoppling i närheten av min dator så jag kan inte sitta vid datorn o göra allt samtidigt. kommer det behövas att jag har trådlös uppkoppling samt direkt kontakt med datorn där jag har appsen, itunes o allt det där?
är det möjligt att gå upp på http://jailbreak.toc2rta.com där jag har WiFi-anslutning och sedan ta mig till min dator och slutföra resten av jailbreakningen? hade tänkt använda mig av touchfree.

tacksam för svar.

Ursprungligen av m1kke:

ett par frågor bara:

måste iPoden vara inkopplad i datorn när man går upp på http://jailbreak.toc2rta.com?? det är så att jag inte har någon trådlös uppkoppling i närheten av min dator så jag kan inte sitta vid datorn o göra allt samtidigt. kommer det behövas att jag har trådlös uppkoppling samt direkt kontakt med datorn där jag har appsen, itunes o allt det där?
är det möjligt att gå upp på http://jailbreak.toc2rta.com där jag har WiFi-anslutning och sedan ta mig till min dator och slutföra resten av jailbreakningen? hade tänkt använda mig av touchfree.

tacksam för svar.

Nej, iPoden behöver inte/skall inte vara inkopplad i datorn när du loggar in på länken, men du måste självklart vara uppkopplad med iPoden.
Efter detta, så skall iPoden kopplas in och du slutför processen med t ex touchfree.
I efterhand när du skall lägga till fler applikationer, teman etc, behöver dels datorn vara uppkopplad för att du skall kunna logga in på iPoden med hjälp av en FTP-klient som stödjer SFTP-protokoll. Läs mer om detta när du kommit så långt.

Hoppas du förstår mig och att det går bra. Återkom annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 16:54
Ursprungligen av daniels:

Nej, iPoden behöver inte/skall inte vara inkopplad i datorn när du loggar in på länken, men du måste självklart vara uppkopplad med iPoden.
Efter detta, så skall iPoden kopplas in och du slutför processen med t ex touchfree.
I efterhand när du skall lägga till fler applikationer, teman etc, behöver dels datorn vara uppkopplad för att du skall kunna logga in på iPoden med hjälp av en FTP-klient som stödjer SFTP-protokoll. Läs mer om detta när du kommit så långt.

Hoppas du förstår mig och att det går bra. Återkom annars.

Alright, då förstår jag. Så jag kan alltså inte lägga in appsen etc. om inte både iPod och dator har kontakt med internet. Det var ju bra och dåligt. Bra att jag kan jailbreaka, men dåligt att jag inte kan lägga in apps etc. Ska försöka klura ut det här.

Hoppas jag inte missförstod nu och tack för hjälpen Daniels!

Bevaka tråden