Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker att tänka på efter att ha skaffat en iphone?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 23:02

Tjaba allihop

Äntligen tog jag steget och beställde en iphone (via en vän) och den kommer vilken dag som helst. Vill därför förbereda mig så mycket som möjligt innan jag får den. Jo, jag vet, det låter ganska nördigt men har helt enkelt ingen lust att slösa timmar/dagar av konfigurering om jag lika gärna kan förbereda mig nu.

Jag skulle uppskatta ifall ni kunde ge mig tips på vad jag borde tänka på efter att jag har fått hit den till Sverige.

Vilken av alla tusen upplåsningsmetoder borde jag använda mig av?

Vill hälst att upplåsningen ska hålla sig och inte sluta fungera vid nästa firmware uppdatering. Läste någonstans att det bara finns ett program hittils men att det kostar ca 69 dollar eller liknande. Har jag fel?

Vad är det för skillnad mellan att Jailbreak;a, låsa upp (unlock) och aktivera iphonen?

Hörde att det inte går att stänga av EDGE. Läste att det finns ett program som heter DeEdge men har samtidigt läst på olika sidor att det inte funkar som det ska. Stämmer det? eller ska man stänga av Edge via Services i AppTap inställningarna?

Hur är det med svensk översättning? Läste att någon grupp lyckades fixa det, att de blev klara med andra ord men hur funkar det? funkar det med firmware 1.1.1?

En sista sak. Om man modifierar iphonen med hjälp av alla dessa program och det fuckar upp sig och slutar fungera så kan jag väl alltid återställa det till det normala? Det går väl alltid att återställa allt så länge det har varit mjukvarumässigt? att man inte pillat på hårdvaran dvs.

SNÄLLA, skriv ner allt ni kommer på! Allt hjälper!

MVH

Valentin Miholic

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-17 23:09
Ursprungligen av angrytino:

Hörde att det inte går att stänga av EDGE. Läste att det finns ett program som heter DeEdge men har samtidigt läst på olika sidor att det inte funkar som det ska. Stämmer det? eller ska man stänga av Edge via Services i AppTap inställningarna?

Hej Valentin. Jag kan bara svara på en av dina frågor. Edge går att stänga av. Jag stänger av Edge i Services och det fungerar bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 00:13
Ursprungligen av Eva:

Hej Valentin. Jag kan bara svara på en av dina frågor. Edge går att stänga av. Jag stänger av Edge i Services och det fungerar bra.

tackar

förresten, jag kommer inte besvara era svar förutom när det finns blev frågor eller om något är oklart. Inte för att jag inte har lust utan för att inte kladda upp tråden för mycket, så att även andra som har beställt en iphone lätt kan få svar på sina frågor.

MVH
Valentin

Helt rätt att förbereda sig, samma sak här men har inte beställt någon än..

Jailbreak är för att öppna telefonen för tredjepartsprogram.
Aktivering gör du i iTunes och det är där som du egentligen ska välja vilket AT&T-abonnemang du vill ha men det finns det hack till.
Unlock är för att få möjligheten att använda vilket SIM-kort som helst i telefonen.

Gruppen som jobbar med översättning har en hemsida: ifun.se - där kan du nog få den info som du behöver.

Lycka till!
(Blir riktigt sugen att beställa en själv..)

Om du inte får svar av andra här så finns de flest frågorna besvarade i andra trådar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-18 11:01
Ursprungligen av angrytino:

Vilken av alla tusen upplåsningsmetoder borde jag använda mig av?

Har du en Apple, så INdependence + anysim, annars step-by-step nedgradering och sen anysim. (Det är "samma" metod men independence är ett program som sköter det mesta automagiskt)

Citat:

Vill hälst att upplåsningen ska hålla sig och inte sluta fungera vid nästa firmware uppdatering.

Det vill vi alla

Citat:

Läste någonstans att det bara finns ett program hittils men att det kostar ca 69 dollar eller liknande. Har jag fel?

Ja, du har fel. Det kostar $59.99 och tillhandahålls av IPSF. http://www.iphonesimfree.com/cgi-bin/iphonesimfree/engine.pl?page=home

Citat:

Vad är det för skillnad mellan att Jailbreak;a, låsa upp (unlock) och aktivera iphonen?

Jailbreak o görs för att få "tillgång" till telefonen och kunna skriva till den, för att kunna installera tredjepartsprogram etc. Upplåsning görs med Anysim för att ha möjlighet att kunna ringa med telefonen (och valfri operatör).

Citat:

Hörde att det inte går att stänga av EDGE. Läste att det finns ett program som heter DeEdge men har samtidigt läst på olika sidor att det inte funkar som det ska. Stämmer det?

Edge går att stänga av, aldrig använt DeEdge så vet inte huruvida programmets instabilitiet "stämmer" eller ej.

Citat:

Hur är det med svensk översättning? Läste att någon grupp lyckades fixa det, att de blev klara med andra ord men hur funkar det? funkar det med firmware 1.1.1?

http://www.ifun.se har tagit fram Swephone 1.0 som funkar med 1.0.2. Dom arbetar på en version för 1.1.1 atm.

Citat:

En sista sak. Om man modifierar iphonen med hjälp av alla dessa program och det fuckar upp sig och slutar fungera så kan jag väl alltid återställa det till det normala? Det går väl alltid att återställa allt så länge det har varit mjukvarumässigt? att man inte pillat på hårdvaran dvs.

Det tycker jag inte du ska ta för givet.

Senast redigerat 2007-10-18 12:35
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-18 12:14
Ursprungligen av Anomaly:

Jailbreak och upplåsning görs för att få "tillgång" till telefonen, för att kunna installera tredjepartsprogram etc. Aktivering görs med Anysim för att ha möjlighet att kunna ringa med telefonen (och valfri operatör).

Njaa nu blev det galet

Aktivering tar bort den första aktiveringsbiten som finns i telefonen.
Jailbreak gör precis som du säger för att få tillgång till att skriva till telefonen.
AnySIM låser upp iPhone för att kunna användas med alla SIM kort, inte samma som aktivering.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-18 12:34

Japp du har helt rätt, korrigerar inlägget ovan!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 16:23
Ursprungligen av Jetwash:

Njaa nu blev det galet

Aktivering tar bort den första aktiveringsbiten som finns i telefonen.
Jailbreak gör precis som du säger för att få tillgång till att skriva till telefonen.
AnySIM låser upp iPhone för att kunna användas med alla SIM kort, inte samma som aktivering.

I vilket ordning ska man genomföra dessa? ska man först ta bort aktiveringen på något sätt? sen jailbreaka telefonen så att man kan installera valfria program och därefter låsa upp med en valfri metod?

Vad är det som gör iphonesimfree värt 59 dollar? alla andra lösningar är gratis? har för mig att jag läste någonstans att deras upplåsningsmetod är lika med avancerat än andras, 'mäktigare' på något sätt. Är det sant?

MVH
Valentin

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-18 18:02

IPSF är det enda som tydligen inte ska "pajja" baseband/modem/nåttannatlikande på nått sätt.

Har tex läst att alla andra upplåsningsprogram ska använda upp en av de 5 upplåsnings chanserna som telefonen har varje gång. jag har läst det på flera forum men har ärligt talat ingen aning om varför det skulle vara så.

Men tex kan man ju säga att anysim/iunlock upplåst telefon med 1.0.2 inte fungerar att uppgradeera och sen låsa upp med nya anysim 1.1, vilket ju måste betyda att det är nått skumt med deras upplåsning. Annars skulle dom ju klara att "uppgradera" sin egen upplåsning.

Mao, när man tar bort simlåset på en iphone är man på rätt djupt vatten, hehe.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 18:50
Ursprungligen av bonq:

IPSF är det enda som tydligen inte ska "pajja" baseband/modem/nåttannatlikande på nått sätt.

Har tex läst att alla andra upplåsningsprogram ska använda upp en av de 5 upplåsnings chanserna som telefonen har varje gång. jag har läst det på flera forum men har ärligt talat ingen aning om varför det skulle vara så.

Men tex kan man ju säga att anysim/iunlock upplåst telefon med 1.0.2 inte fungerar att uppgradeera och sen låsa upp med nya anysim 1.1, vilket ju måste betyda att det är nått skumt med deras upplåsning. Annars skulle dom ju klara att "uppgradera" sin egen upplåsning.

Mao, när man tar bort simlåset på en iphone är man på rätt djupt vatten, hehe.

Vänta, finns det en gräns för hur många gånger man kan låsa upp iphonen? förstår inte exakt vad som menas med baseband/modem grejset. Med andra ord så är IPSF:s upplåsningsmetod den bästa (skonsammaste för mobilen) eller? synd bara att det kostar, har inte lust att lägga ut pengar för att låsa upp när det finns andra som erbjuder gratis upplåsning.

Så om jag låser upp min iphone några ggr med de andra upplåsningsmetoderna så kommer jag pajja den här baseband saken och därmed fucka upp telefonen för alltid?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-18 19:16
Ursprungligen av angrytino:

Vänta, finns det en gräns för hur många gånger man kan låsa upp iphonen? förstår inte exakt vad som menas med baseband/modem grejset. Med andra ord så är IPSF:s upplåsningsmetod den bästa (skonsammaste för mobilen) eller? synd bara att det kostar, har inte lust att lägga ut pengar för att låsa upp när det finns andra som erbjuder gratis upplåsning.

Så om jag låser upp min iphone några ggr med de andra upplåsningsmetoderna så kommer jag pajja den här baseband saken och därmed fucka upp telefonen för alltid?

Som jag har fattat det har du sammanfattat rätt bra där. Om det verkligen är som jag har fattat det vet jag inte.

Iaf vet jag att jag har en telefon som är upplåst med iUnlock, och jag kan ju inte uppgradera till 1.1.1, ännu.

Ursprungligen av angrytino:

Vänta, finns det en gräns för hur många gånger man kan låsa upp iphonen? förstår inte exakt vad som menas med baseband/modem grejset. Med andra ord så är IPSF:s upplåsningsmetod den bästa (skonsammaste för mobilen) eller? synd bara att det kostar, har inte lust att lägga ut pengar för att låsa upp när det finns andra som erbjuder gratis upplåsning.

Så om jag låser upp min iphone några ggr med de andra upplåsningsmetoderna så kommer jag pajja den här baseband saken och därmed fucka upp telefonen för alltid?

Det sägs att det finns en räknare och enligt Elite dev team så är nyaste AnySIM lite klantigt gjort så den förbrukar en upplåsning i onödan. Men enligt dom ska det alltså gå att göra upplåsningsprogramvara som inte räknar upp.

Från Elite dev teams wiki:

Zibree found an oversight with anySIM 1.1. It needlessly increases your NCK unlock attempt count. Given how early we are in the iPhone "cat and mouse" game, you probably don't want to waste those counts.

Dock menar netkas från iPhone Dev Team att detta bara är bullshit. Så det är väl en fråga om vem man ska tro på just nu Men enligt netkas är koden som skulle orsaka en uppräkning bortkommenterad och exekveras inte i anySIM 1.1.1.

Baseband och upplåsningsräknaren är inte samma sak utan två skilda saker, om jag förstått det rätt.

1
Bevaka tråden