Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 1.1.1 i kartong? Så här gör du!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 09:28

Jag kommer försöka hålla detta inlägg uppdaterat och fräsch med hjälp av era kommentarer. Vill ni tillägga något i denna beskrivning skriv ett inlägg så redigerar jag denna förstapost. Allt för att skapa en bra sammanfattning och underlätta för de nytillkomna!

I brist på bra instruktioner på nätet tänkte jag lägga en kvart på att hjälpa er som sitter i samma sits som jag gjorde igår, dvs med en 1.1.1 i kartong och sjukt sugen på att få igång den. Jag kommer inte ge alla små steg, men hänvisningar till var ni hittar all information:

1. Ni måste ha tillgång till en Mac för att göra detta. När allt väl är klart så kan ni ansluta mot er PC men just i processen behöver ni en Mac. Ni ska även ha tillgång till ett trådlöst nätverk där ni sitter.

2. Gå till http://code.google.com/p/independence/ och ladda ner iNdependence_v1.2.3.dmg. Detta är ett program som körs på din Mac. Programmet har en grym Help-avdelning där allt ni behöver veta står, med länkar och allt. iNdependence är alltså ett enkelt program med ett bra interface som man lätt förstår, ingen fara. Detta program hjälper er att:
- Nedgradera till 1.0.2
- Jailbreaka
- Aktivera
- Installera SSH
- Uppgradera till 1.1.1
- Aktivera & Jailbreka igen(eftersom detta nollställs vid uppgraderingen)
Jag tror att ordningen ovan är korrekt men det spelar ingen större roll, ni har som sagt instruktioner i Help-avsnittet på iNdependence. När ni är klara med detta efter en timme, eller så, då har ni en iPhone 1.1.1 som går att surfa på, maila, iPod'a etc. Det som inte fungerar är telefonfunktionen. Till detta behöver ni anySIM!

3. Nu ska ni fixa så att ni kan ringa med ert SIM-kort. Stoppa in det SIM-kort du vill använda i telefonen. Gå till http://conceitedsoftware.com/iphone/site/anysim11.html och ladda ner anySIM. Denna programvara ska läggas på din iPhone. Du måste åter igen installera SSH i iNdependence, (det försvinner efter uppdateringen till 1.1.1 ovan) och sedan dra och släppa ned nedladdade programfilen under fliken customize i iNdependence. Här ska lösenordet till Root vara "alpine" och inte "dottie". Följ instruktionerna på din iPhone om hur du gör. Jag fick felmeddelande om att koden var fel samt att det stod "SIM Locked" i övre vänstra hörnet. Reboota telefonen så funkar det när ni kör igen och trycker in er PIN-kod.

Nu ska allt fungera!

PS. Detta fungerade för mig och jag kan självklart inte garantera att det fungerar för er. I vilket fall, lycka till!

Begrepp (tack till Jetwash & anomaly för formuleringarna)
Aktivering tar bort den första aktiveringsbiten som finns i telefonen.
Jailbreak görs för att få "tillgång" till telefonen och kunna skriva till den, för att kunna installera tredjepartsprogram etc.
Upplåsning AnySIM låser upp iPhone för att kunna användas med alla SIM kort, inte samma som aktivering.

Redigerat 12:28 2007-10-18

Senast redigerat 2007-10-18 17:13

Fint! Det är bra med en ny och aktuell guide som man kan hänvisa till, det kommer sjukt mycket frågor i forumet om vad som gäller för tillfället (ja, fram till någon ny lösning kommer ut )

Förresten när du skriver att iNdependance kan "Unlocka", vad menar du då? För unlock brukar syfta på SIM-kortsupplåsningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:47

Tack!

Tänkte precis fråga om jag uppfattat processen rätt när jag såg ditt inlägg!
Min 1.1.1:a kommer imorgon...:cool:så där lagom spännd nu...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-18 11:55
Ursprungligen av Adrian B:

Förresten när du skriver att iNdependance kan "Unlocka", vad menar du då? För unlock brukar syfta på SIM-kortsupplåsningen.

Unlocka skall vara Activate/Aktivera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 12:28

Hej riktigt, "aktivera" ska det vara och inte "Unlocka".

Nu rörde jag till det för er igen tanken var ju att göra det klarare...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 13:05

Måste man ha ett simkort i när man kör anysim? Har för mig att man ska ut sim kortet först så att du kan använda vilket kort som helst annars blir telefonen låst till ditt sim kort.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 14:21
Ursprungligen av Robo-X:

Måste man ha ett simkort i när man kör anysim? Har för mig att man ska ut sim kortet först så att du kan använda vilket kort som helst annars blir telefonen låst till ditt sim kort.

//Rob

Vet inte, någon som är säker?
Jag har extremt dålig batteritid på min iPhone nu, ett problem som jag har läst om tidigare i diverse forum. Någon som har en beprövad metod för detta i enkla steg för guiden ovanför?

Är det svenska ordböcker och menyer i 1.1.1?

Ursprungligen av iOberg:

Är det svenska ordböcker och menyer i 1.1.1?

Nej. Men svenskt tangentbord, svensk kalender (börjar måndag) mm. Det har redan tagits upp här bland annat.

En liten rättelse, alla program som innehåller datum etc är nu på svenska, alltså veckodagarna, youTube har nu svenska dagar tex

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 14:20

Jag hittar inte var den inställningen för svenska skulle finnas? I forumtråden som hänvisades till stod att det skulle finnas något som hette "international" under "settings".
Det har inte jag, vad jag kan hitta?? Min kalender börjar med söndag...

Bra info att fixa svar på...

Redigerat:
Jag har hittat detta, men förstår inte riktigt hur man gör det. Någon som har enklare ord och instruktioner? Hur "connectar" man till sin iPhone på detta sätt?
Fire up your FTP client and connect to the iPhone. Move to
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/
Look for the file
M68AP.plist
and download it to the desktop. Make a copy (backup) just in case you screw up. Open the origilal with TextWrangler. Around line 15 you will find
<key>international</key>
<false/>
change that to
<key>international</key>
<true/>
save the file and copy back / Replace to the iPhone. Reboot the iPhone (Hold Start and Home button until the Apple logo shows up, then release the buttons). On the iPhone goto “Settings->General”. You will find the new topic “International” - set it to your choice.

Senast redigerat 2007-10-18 15:52

Skulle vara trevligt om någon tog sig tid att skriva några vettiga guider om hur man gör på svenska, både mac och pc.. Det skulle nog uppskattas av många..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 17:11

Helt lysande!
Nu känner jag mig helt redo för den stora ankomsten imorgon...känns solklart efter ha läst din beskrivning!
Hur stora är odsen att jag sitter och ringer med en fungerand iphone 1.1.1 imorgon kväll tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 23:04
Ursprungligen av .o.:

Helt lysande!
Nu känner jag mig helt redo för den stora ankomsten imorgon...känns solklart efter ha läst din beskrivning!
Hur stora är odsen att jag sitter och ringer med en fungerand iphone 1.1.1 imorgon kväll tror ni?

100% - självklart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 17:38

Sorry, löst.

Om någonting skulle hända när man kört sin upplåsta 1.1.1 ett tag, så att man behöver göra en restore, kan man då göra det på något sätt och fortfarande ha telefonen olåst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 07:29

I independence finns även knappar för att återställa telefonen. Det finns un-jailbreak och un-activate. Hur använder man dessa funktioner? Hittade inte någon info i "Help".

När man ansluter iPhone så startar iTunes. Finns det någonting att tänka på när det gäller det? Kan iTunes vara igång samtidigt? Motsvarar activate i independence activate i iTunes? Jag blir lite förvirrad av begreppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 08:20
Ursprungligen av kia2:

I independence finns även knappar för att återställa telefonen. Det finns un-jailbreak och un-activate. Hur använder man dessa funktioner? Hittade inte någon info i "Help".

När man ansluter iPhone så startar iTunes. Finns det någonting att tänka på när det gäller det? Kan iTunes vara igång samtidigt? Motsvarar activate i independence activate i iTunes? Jag blir lite förvirrad av begreppen.

Stäng av iTunes till att börja med när du kör InDependence. I HELP'en så står det ju även att du ska avsluta processen "iTunes helper" som automatiskt kickar igång iTunes när du rebootat eller anslutit din iPhone.

Activate i InDependence gör så att du kommer förbi den "aktiveringsbild" som finns på din splitternya iPhone, du slipper således aktivera i iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 09:28

Har läst i flera trådar (som jag givetvis inte hittar tillbaka till nu) att man ska sätta vissa inställningar i iPhonen innan man börjar härja... var något i stil med att sätt iPhonen att aldrig "låsa sig" så att den inte stänger av sig när man håller på att grejjar med firmware... men hur är det när man kör med iNdependence-metoden, står ju inget i deras guide att man ska gå in iPhonen å stänga av något... och dessutom så tolkar jag det som att man inte kommer åt iPhonen förrän man nedgraderat och aktiverat...

Har jag rört till det eller bara missat något, för som jag tolkar det behöver man inte pilla så mycket på iPhonen under själva iNdependence-processen utom när man ska hämta ip-nr samt det sista när man ska köra anysim...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 12:01

En liten fråga till, vilken version av iTunes körde du på när drog igång din iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 14:09
Ursprungligen av .o.:

En liten fråga till, vilken version av iTunes körde du på när drog igång din iPhone?

Jag skrev något här först, men jag gjorde det inte på min dator så jag vet inte vilken version det var. En kartong-ny Macbook så det borde väl vara 7.4.3

Om jag har en 1.0.2 i kartong kan jag göra på samma sätt men att jag slipper nedgradera till 1.0.2?

Mvh
martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 14:10
Ursprungligen av mmaarrttiinn:

Om jag har en 1.0.2 i kartong kan jag göra på samma sätt men att jag slipper nedgradera till 1.0.2?

Mvh
martin

Ja, det finns egna bruksanvisningar för detta i HELP i inDependece

Så nu kan man alltså fixa en 1.1.1 relativt smärtfritt och utan alltför hög risk att telefonen blir för evigt låst? Isf har jag en om en vecka :D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 23:38

Tack för hjälpen Jonis76, sitter precis och ringer med min 1.1.1:a, 1,5tim tog det allt som allt...å inget strul alls påvägen!

Har fastnat i återställning…

Hej!

Försöker köra enligt guiden ovan på min nyinköpta Iphone 1.1.1 men när jag kommit till att återställa i Itunes är min mapp annorlunda till namn än den mappen som de går igenom i INdependence Help. Till att börja mappen på som jag laddade ner inneifrån INdependence Help heter inte iPhone1,1_1.0.2_1C28_Restore, utan enbart iPhone1,1_1. I den mappen ska finnas en fil som heter iPhone1,1_1.0.2_1C28_Restore.ipsw. I min mapp finns bara filerna:

009-7698-4.dmg
694-5298-5.dmg
kernelcache.release.s5l8900xrb
Restore.plist

Samt en mapp som heter: Firmware.

Har jag fått ner fel firmware fil från Apple, vore ju konstigt eftersom de har skrivit om den i INdependence Help, eller vad? I'm stuck!

Alltså jag kommer inte längre än till att "option klicka" och välja fil för att återställa i Itunes……………

Tacksam för snabbt svar.

Ha det gott!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 01:36
Ursprungligen av gilliard:

Hej!

Försöker köra enligt guiden ovan på min nyinköpta Iphone 1.1.1 men när jag kommit till att återställa i Itunes är min mapp annorlunda till namn än den mappen som de går igenom i INdependence Help. Till att börja mappen på som jag laddade ner inneifrån INdependence Help heter inte iPhone1,1_1.0.2_1C28_Restore, utan enbart iPhone1,1_1. I den mappen ska finnas en fil som heter iPhone1,1_1.0.2_1C28_Restore.ipsw. I min mapp finns bara filerna:

009-7698-4.dmg
694-5298-5.dmg
kernelcache.release.s5l8900xrb
Restore.plist

Samt en mapp som heter: Firmware.

Har jag fått ner fel firmware fil från Apple, vore ju konstigt eftersom de har skrivit om den i INdependence Help, eller vad? I'm stuck!

Alltså jag kommer inte längre än till att "option klicka" och välja fil för att återställa i Itunes……………

Tacksam för snabbt svar.

Ha det gott!

Hej,

du får klicka bort alternativet "Öppna "säkra" filer efter hämtning" under "inställningar" i Safari. Då packas den nedladdade filen inte upp. iTunes vill i uppdateringsprocessen, (i detta fall neddateringsprocessen), ha en packad fil.

Om du gör som ovan så kan du välja den filen du laddar ned som .ipsw

Hoppas att det löser problemet.

/Jonis76

Ett stort tack jonis76 du är 1.1.1:s skyddshelgon! Fick min lur igår och jag hade den helt klar efter en timme. Och det enda jag kan säga är att ju mer jag använder den destu mer älskar jag den! Detta inlägg är givetvis skrivet på min iPhone. Claes

Ville bara meddela till alla er som är oroliga inför upplåsning av 1.1.1. Det fungerade hur bra som helst, skriver på min upplåsta iPhone. Väldigt bra hjälp i iNdependence och anysim är i stort sett automatisk. Lycka till och tack för en bra guide.

Bevaka tråden