- jonis76
- Medlem ●
- Stockholm
- 2007-10-18 09:28
Jag kommer försöka hålla detta inlägg uppdaterat och fräsch med hjälp av era kommentarer. Vill ni tillägga något i denna beskrivning skriv ett inlägg så redigerar jag denna förstapost. Allt för att skapa en bra sammanfattning och underlätta för de nytillkomna!
I brist på bra instruktioner på nätet tänkte jag lägga en kvart på att hjälpa er som sitter i samma sits som jag gjorde igår, dvs med en 1.1.1 i kartong och sjukt sugen på att få igång den. Jag kommer inte ge alla små steg, men hänvisningar till var ni hittar all information:
1. Ni måste ha tillgång till en Mac för att göra detta. När allt väl är klart så kan ni ansluta mot er PC men just i processen behöver ni en Mac. Ni ska även ha tillgång till ett trådlöst nätverk där ni sitter.
2. Gå till http://code.google.com/p/independence/ och ladda ner iNdependence_v1.2.3.dmg. Detta är ett program som körs på din Mac. Programmet har en grym Help-avdelning där allt ni behöver veta står, med länkar och allt. iNdependence är alltså ett enkelt program med ett bra interface som man lätt förstår, ingen fara. Detta program hjälper er att:
- Nedgradera till 1.0.2
- Jailbreaka
- Aktivera
- Installera SSH
- Uppgradera till 1.1.1
- Aktivera & Jailbreka igen(eftersom detta nollställs vid uppgraderingen)
Jag tror att ordningen ovan är korrekt men det spelar ingen större roll, ni har som sagt instruktioner i Help-avsnittet på iNdependence. När ni är klara med detta efter en timme, eller så, då har ni en iPhone 1.1.1 som går att surfa på, maila, iPod'a etc. Det som inte fungerar är telefonfunktionen. Till detta behöver ni anySIM!
3. Nu ska ni fixa så att ni kan ringa med ert SIM-kort. Stoppa in det SIM-kort du vill använda i telefonen. Gå till http://conceitedsoftware.com/iphone/site/anysim11.html och ladda ner anySIM. Denna programvara ska läggas på din iPhone. Du måste åter igen installera SSH i iNdependence, (det försvinner efter uppdateringen till 1.1.1 ovan) och sedan dra och släppa ned nedladdade programfilen under fliken customize i iNdependence. Här ska lösenordet till Root vara "alpine" och inte "dottie". Följ instruktionerna på din iPhone om hur du gör. Jag fick felmeddelande om att koden var fel samt att det stod "SIM Locked" i övre vänstra hörnet. Reboota telefonen så funkar det när ni kör igen och trycker in er PIN-kod.
Nu ska allt fungera!
PS. Detta fungerade för mig och jag kan självklart inte garantera att det fungerar för er. I vilket fall, lycka till!
Begrepp (tack till Jetwash & anomaly för formuleringarna)
Aktivering tar bort den första aktiveringsbiten som finns i telefonen.
Jailbreak görs för att få "tillgång" till telefonen och kunna skriva till den, för att kunna installera tredjepartsprogram etc.
Upplåsning AnySIM låser upp iPhone för att kunna användas med alla SIM kort, inte samma som aktivering.
Redigerat 12:28 2007-10-18