Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogsynthar, pris kontra vad man får.

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Analogsynthar, pris kontra vad man får.

Efter den senaste tidens diskussion om bla. den nytillverkade Prophet ´08 så har den namngets med ”smör och bröd synth” mm, samt att den har ett för högt pris för vad den kan, samt att det finns betydligt mer intressanta synthar i prissegmentet. Med mer ”intressanta” synthar så antar jag att man menar synthar som låter bättre och kan mer, gammla som nya.

Då kan man diskutera vad man får för sina pengar när man köper en analogsynth i dag. Utbudet/tillgängligheten är ganska begränsad jämfört vad det finns på den digitala marknaden i form av VA-synthar mm. Frågan är då villka synthar (gammla som nya) i dag som anses ”prisvärda” samt vilka som absolut inte är det? Man får givetvis ta med tillgängligheten i ekvationen.

Dvs. Vilket pris måste jag sätta på min ”köpes” annons för att få den varan jag vill ha innom en rimlig tid. (i Sverige). Man får försöka se det till till dagens pris på ”gammla” anaogsynthar och inte drar upp:

”Att man minsan köpte sin gammla ”Pro One” för 500:- 1800-frösihjäl och det är en prisvärd synth”

Utan se det till de priser som gäller i dag. Dvs en MS20 för 9-10.000:- Moog Prodigy 7-8000:- m.m.

Är dagens nytillverkade maskiner dyra eller är det bara så att vi inte ser alla fördelar de har med midi, underhållsfria, minnen, support mm.

Jadu, lurigt. Det är många aspekter som spelar in, inte bara ljudet. Hur är synten att jobba med, är den snygg? Osv. Alla bedömningar av denna typ blir förstås ytterst subjektiva. Därför kan enapa älska monomachine som liksom blir en del av hans musikaliska kreativitetsflöde samtidigt som PF ogillar samma maskin eftersom den låter som olyxiga FM-burkar från förr men kostar 20 gånger så mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 15:37

Det där med underhåll av gammalt bös är det nog många som glömmer. Jag skulle säga att ungefär en "sak" om året gör sönder på en synt om den är äldre än 15 år och bara står i en studio men används regelbundet. Det handlar om potar/reglar som slits ut, backupbatteri som behöver bytas, tangentbordskontakter som behöver rengöras, nätagg som pajjar eller behöver renoveras, kretsar som går sönder och behöver bytas, kretsar som blir gamla(elektrolytkondensatorer) och behöver bytas, glappkontakt i gamla kablar...

Jag kan tycka att det är lite skoj när något pajjar, min hobby går mer och mer ut på att bygga/laga än spela nuförtiden. Jag skulle inte rekommendera tex en prophet 5:a till någon som inte kan fixa själv eller känner någon som gärna fixar åt dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 16:39
Ursprungligen av Frebrik:

Jag kan tycka att det är lite skoj när något pajjar, min hobby går mer och mer ut på att bygga/laga än spela nuförtiden.

Så det finns fler knäppisar!

Service och underhåll kostar mer än man tror. Jag vågar inte ens tänkt på hur mycket pengar jag lägger ner på service och underhåll per år men det rör sig förmodligen om flera tusentals kronor ...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-17 16:45

Helt klart så är det olika saker man värderar...

Jag har en analog-sint som heter mono/poly, den använder jag väldigt mycket, och den låter tillräckligt bra, den var betydligt mer värd än min förra dator, fast mindre värd än min moppe jag hadde, och ungefär lika mkt värd som min nya dator. Ungefär 3/ 4:e-delar så mkt värd som en monolåda och exakt lika mycket värd som mitt mixerbord.

väldigt stel och kallt ljud i den ... men det funkar...

edit: jo...

skaffade en nytilverkad analogis, en evolver!! Den är lika mycket värd som m/p.. kanske mer, eftersom den går att göra hela låtar på och låter mkt argare!!!

Det är nog en väldigt personlig hur man värderar det där... för mig är en DX-11 värd lika mycket som en Prophet 5...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-17 19:01

Det är en intressant fråga faktiskt, men inte så dramatisk om den jämförs med t ex elgitarrer. Där märks mer den personliga relationen mellan instrument och musiker dock. Jag vet väldigt få gitarrister som bara tycker att deras gitarr "är bara en gitarr". Många tycker att det är något som de trivs med att sitta på sängkanten osv... Hela den biten måste räknas in när det gäller en synt.

Däremot så vet jag inte om diskussionen måste handla om analogt just? Jag föredrar att byta ordet analogt mot bra ljud istället, och sedan strunta i vart ljudkällan kommer ifrån.

Dock är det nästan ett faktum i min värld att själva relationen mellan musiker och instrument uppstår oftare med analoga saker. Kanske för att de ofta saknar patch-minne? Eller för att de ofta är väldigt enkla att agera med? För att de är här och nu? Det är ofta det jag letar efter. Mys-faktorn liksom...

  • Medlem
  • 2007-10-17 19:36
Ursprungligen av Clase:

Dock är det nästan ett faktum i min värld att själva relationen mellan musiker och instrument uppstår oftare med analoga saker. Kanske för att de ofta saknar patch-minne? Eller för att de ofta är väldigt enkla att agera med? För att de är här och nu? Det är ofta det jag letar efter. Mys-faktorn liksom...

..."mysfaktorn" tycker jag uppstår med det mesta som är "djupt nog"(mångsidigt) och som man lägger ner tid på... (avsaknad av patchminne skulle dock få mig att tröttna kvickt - jag vill kunna spara det jobb jag lagt ner!)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-17 19:48

[QUOTE="avart;1373476... (avsaknad av patchminne skulle dock få mig att tröttna kvickt - jag vill kunna spara det jobb jag lagt ner!)[/QUOTE"]

Jag är inne på clases linje, jag anänver i princip aldrig färdiga patcher inte ens sånna jag gjort själv, jag rattar fram ljud efter låten jag gör... när låten är inspelad så behöver jag inte ljuden längre.. Jag sparar ljud i sid-stationen, vissa har jag använt flera ggr, men oftast så vill jag hitta exakt rätt ljud.

Dock så gör jag säkert liknande ljud, men just rattandet är såpass enkelt och skojj att man gärna leker fram nya ljud.... Speciellt är detta tankesätt nått som gjorde att jag verkligen föll pladask i monolådan, bara färdiga synteser, ladda in... ratta... klart!!

Ursprungligen av enapa:

Speciellt är detta tankesätt nått som gjorde att jag verkligen föll pladask i monolådan, bara färdiga synteser, ladda in... ratta... klart!!

Kul!.. Jag är nämligen precis tvärt om. Har äget en del monosynthar av klass, men aldrig "connectat" med dem. Anledningen till det är att jag tycker det är trist att jama med en monosynth. Jag vill gäran ha ett accord eller i alla fall hålla nere en ton och sen leka. Så för att det ska bli 100% utdelning för min del ska det vara polyfoniskt. Visst man kan ha en monosynth för att uppfylla ett visst ändamål, bas, vissa leads, där man vill att tonerna ska slå av varandra. Annars är monomaskiner inte min kopp te.

  • Medlem
  • 2007-10-17 20:12
Ursprungligen av avart:

..."mysfaktorn" tycker jag uppstår med det mesta som är "djupt nog"(mångsidigt) och som man lägger ner tid på... (avsaknad av patchminne skulle dock få mig att tröttna kvickt - jag vill kunna spara det jobb jag lagt ner!)

Förstår det. Däremot så finns det en poäng med att inte kunna spara, man måste lära sig hur man rattar för att få ett visst ljud. Vilka delar är det som ger just det där ljudet. Har man det i bakfickan så är det ganska lätt att ratta fram de ljud man vill ha från vilken synt som helst.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-10-17 21:11
Ursprungligen av jgb:

Förstår det. Däremot så finns det en poäng med att inte kunna spara, man måste lära sig hur man rattar för att få ett visst ljud. Vilka delar är det som ger just det där ljudet. Har man det i bakfickan så är det ganska lätt att ratta fram de ljud man vill ha från vilken synt som helst.

Köper inte det alls. Tycker precis som avart. Sen kan det bero på att jag hellre spelar än skruvar. Att inte kunna spara är lika otänkbart som att synthen saknar klaviatur (eller möjlighet att koppla via MIDI).

Ursprungligen av Mårre:

Köper inte det alls. Tycker precis som avart. Sen kan det bero på att jag hellre spelar än skruvar. Att inte kunna spara är lika otänkbart som att synthen saknar klaviatur (eller möjlighet att koppla via MIDI).

Jag är nog lite lika där.
Men jag skulle faktiskt vilja ha en synth utan patchminnen för att se om jag skulle börja skruva mer, eller om den bara skulle bli stående med en sorts ljud inrattat som jag sedan varierar lite smått till olika projekt... -Så en Future-Retro XS eller en MS20 vore trevligt, nån som vill låna ut?

Ursprungligen av jgb:

Förstår det. Däremot så finns det en poäng med att inte kunna spara, man måste lära sig hur man rattar för att få ett visst ljud. Vilka delar är det som ger just det där ljudet. Har man det i bakfickan så är det ganska lätt att ratta fram de ljud man vill ha från vilken synt som helst.

Gäller det analogsyntar så håller jag med i ganska hög grad, speciellt om vi talar om ljud för dansmusikbruk. Men annat är ju mer svårskruvat, delvis på grund av gränssnitt men också för att ljudpaletten faktiskt är bredare på vissa maskiner. Skulle inte vilja ha en DX7 utan patchminnen, tex.

Sen beror det ju också på vilken slags musik man gör och hur man jobbar. enapa lägger säkert ner mer tid på sequencandet än någon som gör självspelande modularpatchar eller ambienta wavestationepos. Gränsen mellan att spela musik och skruva ljud kan vara rätt flytande ibland.

Och för att återvända till ursprungsinlägget så skulle jag tro att nya analogsyntar aldrig varit så billiga som nu. Ursprungspriserna på vissa gamla bestar var betydligt högre än man kan tro...

  • Medlem
  • 2007-10-17 20:14

visionfactory: Tror du missade apans poäng där. Det handlar inte om mono, utan att enkelt kunna byta mellan olika synteser.

Ursprungligen av jgb:

visionfactory: Tror du missade apans poäng där. Det handlar inte om mono, utan att enkelt kunna byta mellan olika synteser.

Ok, min missuppfattning där :"> Men jag står fortfarande för det jag skrev Kan lägga till att jag inte skulle köpa en polyanalog som saknade inbyggt midi. Som tur är så har de flesta analoga polys minne vilket också är rätt viktigt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-17 21:24

Okej...

Vissa försöker GÖRA musik, vissa SPELAR musik, andra SAMLAR på syntar...

= olika för alla... och vissa göra allt samtidigt...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-17 21:30

Jag tolkar detta som att det är inte fråga om digitalt vs. analogt. Det är bra. Fortsätt och tänka lite i den linjen, så blir nog detta en vettig diskussion.

  • Medlem
  • 2007-10-17 21:40

Mårre: Som sagt, åsikter är åsikter. <ironi>Men du som spelar bryr dig säkert ändå inte om vilket ljud man har i en viss låt, det går ju lika bra med säckpipa till allt. </ironi>

För övrigt går det bra att både spela på syntarna, OCH att skruva ljud. Men det verkar inte alla ha insett?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-10-17 23:59

jgb: jag sa aldrig att jag INTE skruvar. Har man dock (som jag) ont om fritid så föredrar jag att spela. Att då aldrig kunna spara ett ljud man gjort verkar idiotiskt. Vad jag syftade på med ospelbara synthar var att jag kan inte förstå hur man kan köpa "självspelande" (där man trycker in notvärden) synthar (och trummaskiner). Jag vet att alla inte tycker lika, det är bara min åsikt, och frågan var ju "Analogsynthar, pris kontra vad man får". Jag skulle .tex. vilja höra dig lira en basgång på TB-303.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 03:05
Ursprungligen av Mårre:

Jag skulle .tex. vilja höra dig lira en basgång på TB-303.

Just jgb kan detta faktiskt, har sett honom knappa basgång i realtid. Men för skojs skull jgb, så kan du väl göra en känd basgång å lira in från en 303'a. Föreslår "Blame It On The Boogie" med Jacksons!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 01:11

Min favvo synt är min Prophet~5. Det spelar ingen roll att jag äger JP8. OB8, A6, PEK, moogar,korgar dvs modular. Min P5 och jag är A&O. Jag fick en tumm-ring i julklapp av min flickvän där hon graverat in alla funktioner på en P5... Det är kärlek!! När jag köpte min .Com för 48 papp kunde hon för första gången fatta vad VCO,VCF m.m. var... Jag kunde isolera och förklara. Hon stödjer alla syntköp då hon tycker det är viktigt att vara kreativ. *I'm lucky*

Vicken drömtjejj du har Demokid *avis*
Å andra sidan är det min sambos "fel" att jag grottat in mej på orrjlar... hon har inte så mycket att säja till om när dom kostar mindre än ett par skor liks... å de e jag glad för..annars kanske jag hade missat charmen me gamla orrjlar

Ursprungligen av Demokid:

Min favvo synt är min Prophet~5. Det spelar ingen roll att jag äger JP8. OB8, A6, PEK, moogar,korgar dvs modular. Min P5 och jag är A&O. Jag fick en tumm-ring i julklapp av min flickvän där hon graverat in alla funktioner på en P5... Det är kärlek!! När jag köpte min .Com för 48 papp kunde hon för första gången fatta vad VCO,VCF m.m. var... Jag kunde isolera och förklara. Hon stödjer alla syntköp då hon tycker det är viktigt att vara kreativ. *I'm lucky*

Ursprungligen av Demokid:

Min favvo synt är min Prophet~5. Det spelar ingen roll att jag äger JP8. OB8, A6, PEK, moogar,korgar dvs modular. Min P5 och jag är A&O. Jag fick en tumm-ring i julklapp av min flickvän där hon graverat in alla funktioner på en P5... Det är kärlek!! När jag köpte min .Com för 48 papp kunde hon för första gången fatta vad VCO,VCF m.m. var... Jag kunde isolera och förklara. Hon stödjer alla syntköp då hon tycker det är viktigt att vara kreativ. *I'm lucky*

Underbart, he he... Förstående flickvänner är ju sannerligen A & O när det gäller musik & musikproduktion. Studion tar ju allt lite plats och kräver ett extra rum samt lugn och ro när det skall knåpas ihop allster.

Min tjej undrade seriöst om jag inte skulle kunde tänka mig att ställa mitt Rhodes MkII Stage 73 i vardagsrummet när jag planerade detta inköp.

Fick dessvärre avböja detta erbjudande då den faktiskt trots att jag är 99-medlem skulle användas till mer än en möbel att klinka på.

Hon är också utan tvekan en av de få i poolen av de mest kritiska lyssnarna innan låtsläpp.
Jontanamo, du är sannerligen inte glömd!

Svår tråd att finna ett svar på egentligen...
Högst personlig skulle jag vilja påstå då det beror på hur man själv är funtad.
Lite som Mårre skrev, skruvar du eller spelar du?

Senast redigerat 2007-10-18 13:24
Ursprungligen av moogpower:

Fick dessvärre avböja detta erbjudande då den faktiskt trots att jag är 99-medlem skulle användas till mer än en möbel att klinka på.

Utveckla gärna din åsikt om hur 99-musik´s medlemar är. Och vad som skiljer dig från den stora massan här. Samt vad du baserar dina åsikter på.

Ursprungligen av visionfactory:

Utveckla gärna din åsikt om hur 99-musik´s medlemar är. Och vad som skiljer dig från den stora massan här. Samt vad du baserar dina åsikter på.

Varför skulle jag skruva på mer i gas i detta redan tillräckligt allt för stora G.A.S-anfall?

Ursprungligen av moogpower:

Varför skulle jag skruva på mer i gas i detta redan tillräckligt allt för stora G.A.S-anfall?

Nä, det räcker att du förklarar dig.

Ursprungligen av visionfactory:

Nä, det räcker att du förklarar dig.

Gääsp...
Tråden börjar bli lite enformig och snudd på militant tycker jag allt...
Läge att återgå till topic igen kanske?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-18 01:25
Ursprungligen av visionfactory:

Analogsynthar, pris kontra vad man får.
Dvs. Vilket pris måste jag sätta på min ”köpes” annons för att få den varan jag vill ha innom en rimlig tid. (i Sverige). Man får försöka se det till till dagens pris på ”gammla” anaogsynthar
Är dagens nytillverkade maskiner dyra eller är det bara så att vi inte ser alla fördelar de har
med midi, underhållsfria, minnen, support mm.

Den igentliga orsaken till att nytillverkat är dyrt ,(beror förståss hur du värderar värdet på
pengarna) är:

1: De allra flesta tillverkarna av nytt analogt är att de är välldigt små företag, en del består av
en enda person, detta resulterar i att saker blir dyrt eftersom det är fasligt mycket handarbete.

2:Eftersom merparten är placerade i väst landet med dess löneläge osv , dvs en analog burk
tillverkad av en kines i Kina skulle vara betydligt billigare. Vi kan tex jämföra löneläget mellan
en kines ingenjör och en från väst, väst snubben drar kring 28000-50000kr månaden,
Kinesen ligger 4-5 gånger lägre. Nu pratar vi om de övre skikten av kompetens.

Jämför detta med att de mesta tillverkas i Kina idag så förstår du vilka usla löner en kines har
när du betalar JAM, Musikbörsen och diverse andra 19995kr för en sunkig VA synth.;)

Ursprungligen av Heualia:

Jämför detta med att de mesta tillverkas i Kina idag så förstår du vilka usla löner en kines har
när du betalar JAM, Musikbörsen och diverse andra 19995kr för en sunkig VA synth.;)

Haha,
men det stämmer inte riktigt till 100%, faktiskt. Det mesta hightech som är lite mer "cutting-edge" görs inte där.

Exempel:

Access Virus - Tyskland.
Clavia - Sverige
Dyrare Korg (Radias, M3 e t c) - Japan

Sen finns det ju självklart sånt som Novation som (förutom ett fåtal produkter som är gjorda i Taiwan) är gjort i Kina rätt genomgående. Men de flesta VA-burkar är nog INTE gjorda i Kina utan faktiskt i länder där det är ungefär samma löner som i "västvärlden".

Bevaka tråden