Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda electonarna...

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av charliecrash:

Sitter det elektronik och trafo under 'midjan' på en 310U? Trodde bara det var lesliehögtalaren, och den kan man ju skippa utan större förlust.

Oh ja! massor:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 13:39

Oj! Porr!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-21 14:11

Hujj, porr, jag får fräs!

Nu vill jag ochså ha en electrotone att skruva i?
Vad kostar en sån? Vad ger man, vad finns dem, jag tar två tack!
Är synt delen kul? eller är det bara delnings krettsar i klabbet?
är det riktigt VCF i de enklare modellerna som i typ GX1?

http://www.electone.com/article/?f=view&i=111

Aaaaaaaargh!!!!! Fyfan. En sån ska jag inte ha. Too heavvvvyyyy! Too biiiiiiig!!!!!

Ursprungligen av freddp:

Oh ja! massor:

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-21 12:50

Jag har en B-45 som jag har älskat i all sin enkelhet, men den slutade låta för ett eller två år sedan. Ingen aning om varför, men det var i samband med att vi skulle spela in. Felkopplat nån skit eller så, jag vet inte. Helt oteknisk med, så inget jag kan göra.

Den får ändå stå kvar lägenheten bara för att jag tycker om den:

Fast oftast har jag locket på så jag kan lägga den fiiiina broschyren ovanpå så att alla ser den:

På baksidan av den fina broschyren kan man se att någon kladdat "8400:- med pall". Det var alltså vad den kostade som ny för ungefär 30 år sedan. Det måste ju ha varit lite pengar...

Du får i uppdrag att scanna den och maila til mig Rena p-blaskan ju...

coldbeer snabela spray punkt se

Ursprungligen av Skilling:

Jag har en B-45 som jag har älskat i all sin enkelhet, men den slutade låta för ett eller två år sedan. Ingen aning om varför, men det var i samband med att vi skulle spela in. Felkopplat nån skit eller så, jag vet inte. Helt oteknisk med, så inget jag kan göra.

Den får ändå stå kvar lägenheten bara för att jag tycker om den:

Fast oftast har jag locket på så jag kan lägga den fiiiina broschyren ovanpå så att alla ser den:

På baksidan av den fina broschyren kan man se att någon kladdat "8400:- med pall". Det var alltså vad den kostade som ny för ungefär 30 år sedan. Det måste ju ha varit lite pengar...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-21 14:25

Jädrars vad många modeller det fans!
http://www.electone.com/museum/

Ex1 är ju ball undras om 245kg är speaker included eller bara tangentbords kroppen?

Åhhhh en SK-50D vill jag ha, den verkar skit ball!

Neeeeeej, en D85 vill jag ha den e ju skiiiiiiit ball, spinett ååå' allt vilken skönhet!:D

två d85or igång på blocket just nu. den ene för 6000 i genarp säljer för 3000. den andra i gbg.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 20:49
Ursprungligen av charliecrash:

två d85or igång på blocket just nu. den ene för 6000 i genarp säljer för 3000. den andra i gbg.

D85:an är tung! Den är dock så pass stor att jag inte har lyckats att få in min D85:a i min lilla studio. Frugan är inte så glad över att den hamnade hemma i vardagsrummet ... Ungarna älskar den desto mer!

Jotack... 77cm DJUP och hela 115kg ner i backen. MONSTER!
Jag hade gärna satt en sån i mitt vardagsrum, men då hade jag nog fått alla rum för mig själv...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-22 04:20

D85: an, Nej, det är möbeln man är ute efter, åt fanders med elektroniken, bygg om ,
sätt in ett modul system i den eller nått.:cool: En PC skärm tex.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-22 09:51
Ursprungligen av waveterm:

Allt hänger på vem man väljer att leva tillsammans med.

Så sant! Frugan har så smått börjat ge upp hoppet och insett att mitt intresse för gammal elektronik inte går att göra något åt! Jag har därför studion, garaget och min lilla elektronikverkstad som jag får härja fritt i I och med att jag servar och reparerar elektronisk musikutrustning på uppdrag åt andra så finns det perioder då studion, garaget och verksta'n inte räcker till. I sådana fall har jag fått dispens att i första hand allokera kontoret och sedan vardagsrummet!

Ursprungligen av Heualia:

D85: an, Nej, det är möbeln man är ute efter, åt fanders med elektroniken, bygg om , sätt in ett modul system i den eller nått.:cool: En PC skärm tex.

Möblen är häftig ... men en sådan kan man väl bygga ändå utan att slakta en Electone! Jag fick nyligen hem en sådan här ... så nu ska det byggas orgelkabinett!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-22 00:05

Allt hänger på vem man väljer att leva tillsammans med.

Jag har precis flyttat en PPG Wave 2 och en DX-7IIFD från vardagsrumsgolvet. Där har de legat i 10 dagar medans jag har byggt in midi i PPG:n.....

Vidare så har jag en Wavecomputer ståendes i köket. Den har nog stått där sedan i somras.

Snart anländer en Wave 2.2 som ska avmidifieras och remidifieras. Det får nog bli sovrummet denna gång.

För att återknyta till orgelsnacket, ställ den där den hör hemma. I vardagsrummet ! Det är musikhistoria.

WT - har levererat orglar till vardagsrum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 09:55

För bara 8500:-... Dagens ofynd?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 14:22

Äh...häda icke!
D85an är ju en av få elektroniska orglar som fortfarande är värd lite större summor, andra i mitt tycke är U310 och Elka707...

Jo, det är sant. Men 8500:- är ändå i överkant. Just D85 har man ju ändå sett ett antal av till försäljning och då till billigare pris.

Hade det varit en E-70 eller en EX-1, då hade jag varit mer benägen att hosta upp slantar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 17:05

Det går nog att pruta den har ju legat ute ett tag...

Det är tur att den är så dyr. Jag skulle annars riskera ett allvarligt GAS-anfall, och det vore inte bra eftersom jag just sålt all min hårdvara. Dessutom verkar den befinna sig farligt nära mitt hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 21:41
Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Det är tur att den är så dyr. Jag skulle annars riskera ett allvarligt GAS-anfall, och det vore inte bra eftersom jag just sålt all min hårdvara. Dessutom verkar den befinna sig farligt nära mitt hem.

Du kanske kan gå och provspela den då.... Du behöver ju inte köpa den, även om den kallar ditt namn...

Ursprungligen av Dego:

Du kanske kan gå och provspela den då.... Du behöver ju inte köpa den, även om den kallar ditt namn...

Det är just därför jag ska hålla mig borta. Det är lite som med Odysseus och sirenerna, eller nåt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-09 09:22

Fick nyss reda på från Yamaha i Japan att Yamaha Electone tydligen firar 50 årsjubileum i år!

Bevaka tråden