- Baron
- Medlem ●
Jag förstår inte hur man kan tycka att det här är okej. Kan någon bara försöka förklara? Alla ursäkter hittils har varit ganska lama.. "det är ju inte $100 egentligen.. det var en bonus så jag har rätt till bla bla bla".
Ni missar poängen. Varför har du rätt till något som inte är ditt? Varför ursäktar faktumet att telefonen var en bonus stölden? Moral och etik, någon?
Kanske kan det hjälpa att förstå vad stöld innebär som koncept.
In the criminal law, theft (also known as stealing) is the illegal taking of another person's property without that person's freely-given consent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Theft
Ganska enkelt, eller hur?
Kanske kan det hjälpa att förstå vad stöld innebär som koncept.
In the criminal law, theft (also known as stealing) is the illegal taking of another person's property without that person's freely-given consent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Theft
Ganska enkelt, eller hur?
Tydligen inte så enkelt eftersom du själv inte har förstått..De 800 Apple-anställda har utnyttjat ett erbjudande som de inte har rätt till, vilket INTE kan klassificeras som stöld.
Dessutom är det Apples ansvar att se till att endast de som Apple anser ha rätt till presentkortet ska få ett.
Tydligen inte så enkelt eftersom du själv inte har förstått..De 800 Apple-anställda har utnyttjat ett erbjudande som de inte har rätt till, vilket INTE kan klassificeras som stöld.
Dessutom är det Apples ansvar att se till att endast de som Apple anser ha rätt till presentkortet ska få ett.
Nyttjandet av erbjudandet är i sig moraliskt oförsvarbart då bara dom som köpt telefonen skulle få pengar tillbaka. Personalen i fråga har inte inhandlat några telefoner, och har således tagit del av pengar dom rätteligen alrdig borde ha fått.
Vad är det jag inte har förstått?
Klart Apple ska bestämma över deras egna rabatter.. eller tycker du att kunden ska göra det? Nu har man hittat några som har utnyttjat systemet - och rättat till saker och ting. Det är ansvar.
Skillnaden mellan stöld och bedrägeri t.e.x...
Nyttjandet av erbjudandet är i sig moraliskt oförsvarbart då bara dom som köpt telefonen skulle få pengar tillbaka. Personalen i fråga har inte inhandlat några telefoner, och har således tagit del av pengar dom rätteligen alrdig borde ha fått.
Vad är det jag inte har förstått?
Klart Apple ska bestämma över deras egna rabatter.. eller tycker du att kunden ska göra det? Nu har man hittat några som har utnyttjat systemet - och rättat till saker och ting. Det är ansvar.
Japp. Där har du så rätt man kan ha. Några personer har utnyttjat systemet. Sen när är det olagligt och sen när är utnyttja systemet stöld?
Sen vad du anser är moraliskt oförsvarbart gör inte att det är mer fel.
Moral är ingen lag, och ingenting som håller i en argumentation. I många länder är det moralistiskt OK att ha omskära sina döttrar, innebär det att du inte skulle ha några problem att göra det? Jag menar, det är ju OK rent moraliskt på många platser i världen.
Jag vet att det är stor skillnad, fast eftersom båda sakerna bygger på moral så är det jämförelsebart, bara för att visa det bristande i din argumentation.
Jag tycker fortfarande att de gjorde helt rätt. Och ni som tycker annorlunda kan ju berätta hur ni själva tänker (detta berör inte dig dock Boris) istället för att säga att vi som tycker tvärtom bara har helt fel och att vi helst borde vara arbetslösa. Det krävs lite mer än så för att hålla en bra nivå.
[EDIT]
Dessutom så har de inte fått några pengar återigen. De har fått presentkort på Apple-produkter. Pengarvärdet lämnar fortfarande inte Apple och man kan fortfarande se det som försäljning, även om de inte tjänar storkovan på det. De går t om lite back. Men det är det jag menar. Jag anser att arbetarna är värda den bonusen. Och det verkar vara det som Simon Templar också menar om jag fattat det hela rätt.
Apple har råd att betala för det klantiga misstaget som de gjorde, med råge t om.
[/EDIT]
Vad hade du sagt om någon hade fått den av någon annan än Apple, hade de inte haft rätt till 100dollarbillen då heller?
Eller är det personen som gav bort telefonen ifråga som ska ha den?
Jag anser att man ska ta vara på sådana här tillfällen och göra sådär, just för som jag nämde ovan, personalen är de som gör ett sådant stort företag möjligt, och jag tycker absolut att de borde ta chansen att få det presentkortet, oavsett om de köpt telefonen eller fått den av Apple. Jag anser inte att det är stöld what so ever.
Och att jämföra det med att gå och sno i affären är helt och hållet ohållbart. Jag köper inte det.
Vad hade du sagt om någon hade fått den av någon annan än Apple, hade de inte haft rätt till 100dollarbillen då heller?
Eller är det personen som gav bort telefonen ifråga som ska ha den?
Jag anser att man ska ta vara på sådana här tillfällen och göra sådär, just för som jag nämde ovan, personalen är de som gör ett sådant stort företag möjligt, och jag tycker absolut att de borde ta chansen att få det presentkortet, oavsett om de köpt telefonen eller fått den av Apple. Jag anser inte att det är stöld what so ever.
Och att jämföra det med att gå och sno i affären är helt och hållet ohållbart. Jag köper inte det.
Det stod på sidan där man ansökte om den där $100 kupongen att de som var anställda av Apple, på en Apple-butik eller hos någon samarbetspartner till Apple och fått en iPhone som "gåva" via sitt arbete eller som arbetsredskap så var man inte berättigad att ansöka om den. Något som ganska självklart borde fått dem att förstå att dom inte skulle ansöka om det. Dom flesta apple-telefonerna låg dessutom i en lista över förbjudna telefoner och gav ett felmeddelande med liknande "This iPhone is part of the Apple Employee iPhone program and is not valid for this..."
Dessutom är det inte bara Gåvo-telefonerna dom har krävt pengar för, personalen har suttit och kört ut kuponger för skyltningsexemplar dom haft i butiken och använt kupongerna för privat bruk. Något åtminstone jag ser som ren och skär jävla stöld.
Dessutom är det inte bara Gåvo-telefonerna dom har krävt pengar för, personalen har suttit och kört ut kuponger för skyltningsexemplar dom haft i butiken och använt kupongerna för privat bruk. Något åtminstone jag ser som ren och skär jävla stöld.
Länk tack.
Det stod på sidan där man ansökte om den där $100 kupongen att de som var anställda av Apple, på en Apple-butik eller hos någon samarbetspartner till Apple och fått en iPhone som "gåva" via sitt arbete eller som arbetsredskap så var man inte berättigad att ansöka om den. Något som ganska självklart borde fått dem att förstå att dom inte skulle ansöka om det. Dom flesta apple-telefonerna låg dessutom i en lista över förbjudna telefoner och gav ett felmeddelande med liknande "This iPhone is part of the Apple Employee iPhone program and is not valid for this..."
Då är situationen annorlunda för de människorna som gjort så, vilket garanterat inte var 800 pers, eller hur.
Det var en chansning som de gjorde...
Och likväl så borde Apple har löst den saken tidigare och satt in så att de anställda inte kunnat plocka ut "hundralappen".
Att man "borde ha förstått" är också helt och hållet orelevant. Klart de förstod, men då kan jag referera till analogin som någon nämde tidigare:
Analogi; Jag får svänga här i trafiken - för det finns ingen förbudsskylt...
Hade Apple gjort så att de inte kunnat plocka ut den från början så hade det inte varit någon sak, vilket de faktiskt BORDE ha gjort.
Apple är som vilket storföretag som helst, hör och häpna...
Tror ni inte anställda käkar gratis burgare på McD heller? Och ska de få kicken för det om de gör det?
Har vi svårt att skilja på rätt och fel eller? Läser bra många om och men som handlar om att vrida till det så det går att rättfärdiga.
Bara för att någon/något har mycket är det ok att ta lite? Sandlådementalitet.
Jag skulle aldrig anställa en person som ens tänker i liknande banor. Spelar ingen roll om det är olagligt eller inte. Skulle inte vilja jobba med en sådan person.
Har vi svårt att skilja på rätt och fel eller? Läser bra många om och men som handlar om att vrida till det så det går att rättfärdiga.
Jag skulle aldrig anställa en person som ens tänker i liknande banor. Spelar ingen roll om det är olagligt eller inte. Skulle inte vilja jobba med en sådan person.
Äntligen någon jag kan bara hålla med.
Hör detta verkligen till sakfrågan?
Jag är helt och hållet ointresserad av huruvida du skulle 'anställa någon som tänker si eller så'... Vad dina åsikter om sandlådementalitet är och inte är, är också helt ointressant.
Har vi svårt att skilja på rätt och fel? Nä, det skulle jag absolut inte påstå. Vi har bara olika idéer om det. Det innebär inte att din idé om det är mer rätt än någon annans.
Jag vet inte om jag behöver rapportera det här inlägget eller om du vill redigera det själv, för såvitt jag förstår så skulle den här tråden vara noga med att vara saklig.
Hör detta verkligen till sakfrågan?
Jag är helt och hållet ointresserad av huruvida du skulle 'anställa någon som tänker si eller så'... Vad dina åsikter om sandlådementalitet är och inte är, är också helt ointressant.
Har vi svårt att skilja på rätt och fel? Nä, det skulle jag absolut inte påstå. Vi har bara olika idéer om det. Det innebär inte att din idé om det är mer rätt än någon annans.
Jag vet inte om jag behöver rapportera det här inlägget eller om du vill redigera det själv, för såvitt jag förstår så skulle den här tråden vara noga med att vara saklig.
Du får tycka vad jag skriver är ointressant. Förväntade mig inget annat.
Jag skriver vad jag tycker och pekar inte ut någon. Jag har fortfarande svårt för folk som vänder och vrider på saker till sin egen vinning eller för att på något sjukt sätt rättfärdiga för sig själva. Om du går igång och känner dig träffad så ligger det hos dig.
Rapportera på du, speciellt om du tycker dina inlägg är sakliga/objektiva.
Bra sagt!
Stöld definieras alltså som såhär att du tar något från någon utan att du har fått ett godkännande på det. Så är fallet här och således är det stöld. Visserligen annorlunda än att springa in i affären och sno något, men fortfarande har du tagit pengarna, fortfarnde har du använt din ställning som anställd till något ont, och fortfarande har du gjort att företaget mist allt sitt förtroende för dig.
Klart ska du avskedas då.
Ja, du skriver vad du tycker, men den åsikt du skriver ut har ingenting med Apples handlande att göra, den har heller ingenting med den här trådens sak att göra. Den berättar om vem du hade anställt och inte, och vilken sorts människor du kan tänka dig att jobba med. Att du inte vill jobba med folk som inte har samma åsikter som dig har knappast någonting med Apples handlande mot de 800 anställda som fått kicken, eller hur?
Mina inlägg är givetvis inte objektiva, men det är det ingenting som säger att de måste vara heller?
Och huruvida man vänder och vrider på saker och ting för att få det till sin fördel så är det väl ganska mycket så saker och ting fungerar idag. Ska man klara sig undan det helt och hållet, speciellt på ett sådant stort företag som Apple så får man se till att göra så att de anställda inte haft möjligheten att göra det som nu hänt. Det kräver inte ens ett storföretag för att det ska vara solklart att sådant måste förhindras från starten.
Som jag ser det beror det på hur det hände. Fick alla registrerade användare, inklusive Apples egen personal en kupong på 100 dollar hemskickad, alternativt att det fanns kuponger i butikerna och att det inte framgick tydligt att Appleanställda inte fick utnyttja den har jag all förståelse för att de trodde att de kunde göra det. Två millimeter stor text på baksidan tillsammans med 150 andra regler kan man knappast kalla för tydligt.
Om det å andra sidan är som påstods att de rent av för egen vinning utnyttjade kuponger för skyltexemplaren i butikerna är det en helt annan sak.
Som jag ser det beror det på hur det hände. Fick alla registrerade användare, inklusive Apples egen personal en kupong på 100 dollar hemskickad, alternativt att det fanns kuponger i butikerna och att det inte framgick tydligt att Appleanställda inte fick utnyttja den har jag all förståelse för att de trodde att de kunde göra det. Två millimeter stor text på baksidan tillsammans med 150 andra regler kan man knappast kalla för tydligt.
Om det å andra sidan är som påstods att de rent av för egen vinning utnyttjade kuponger för skyltexemplaren i butikerna är det en helt annan sak.
Ingenting skickades hem till någon. Så här står det på Apples hemsida:
If you bought your iPhone before August 22, you may be eligible for an instant $100 electronic credit toward the purchase of products at the Apple Retail Store or the Apple Online Store. See the terms and conditions below for more details.
To receive your credit, follow these three easy steps.
Step 1: Identify your iPhone
To confirm eligibility, simply enter your phone number and iPhone serial number in the fields provided.
Step 2: Enter your access code
You will receive an SMS text message on your iPhone containing the access code to redeem your $100 credit. Enter your phone number and your access code in the fields provided to generate an electronic store credit.
Step 3: Get your $100 Apple Store credit
You will receive a $100 electronic store credit to purchase products at the Apple Retail Store or the Apple Online Store.
Ganska självklart egentligen - det framgår klart och tydligt att erbjudandet är för personer som köpt telefonen före 22 augusti. Dessa Appleanställda har inte gjort det.
Jag anser så här:
Var det otydligt att de inte hade rätt till rabattkupongen kan man anse att det var av oförstånd och kanske inte bry sig så mycket.
Var det tydligt att de inte fick men gjorde det ändå, i så fall bedrägligt och lätt skäl till avsked.
Har de satt det i system och plockat ut rabattkuponger för skyltex osv. Avsked samt polisanmälan förhoppningsvis fängelse.
Jag anser att alla resonemang kring Robin Hood mentalitet angående vad Apple har råd med osv är helt irrelevant. Enda gången jag anser det vara ok om man stjäl: en hungrig som stjäl man för att denne inte har råd att köpa.
I Sverige har vi gått för långt med LAS, det är svårt att avskeda folk pga att de stjäl, horribelt.
/hpe
Det är inte svårt att avskeda någon som stjäl från företaget.
"I ett mål fick en arbetsgivare rätt att avskeda en verkmästare som med 30 års anställning hade tagit bromsbelägg till ett värde av 80 kronor."
Saxat från CS jobb.
Om du hade haft med hela stycket från CS jobb som fortsatte " I ett annat mål hade en anställd vid ett postkontor tagit en till honom ställd postförskottsförsändelse med sig hem utan att först betala. Men i det fallet fanns det inte laglig grund för avskedande. AD ansåg att den anställde hade handlat på det sätt han gjort därför att han, i likhet med flera andra kamrater på arbetsplatsen, trodde att förfaringssättet var godtaget av ledningen."
Så hade man insett att det inte är så enkelt..
Om du hade haft med hela stycket från CS jobb som fortsatte " I ett annat mål hade en anställd vid ett postkontor tagit en till honom ställd postförskottsförsändelse med sig hem utan att först betala. Men i det fallet fanns det inte laglig grund för avskedande. AD ansåg att den anställde hade handlat på det sätt han gjort därför att han, i likhet med flera andra kamrater på arbetsplatsen, trodde att förfaringssättet var godtaget av ledningen."
Så hade man insett att det inte är så enkelt..
Jo, det är faktiskt så enkelt. Om du stjäl på ditt jobb så kan du få gå direkt. Utan att få plocka upp några grejer. Lämna nycklarna och försvinn.
Att det inte är lika med stöld att inte betala en avgift är vi väl överens om? Självklart är det så att vi kan bygga upp våra olika teorier med långa rader av olika egna anekdotiska kunskapsinlägg, men generellt sett får din chef kicka dig om du stjäl på jobbet.
Det var kanske dumt att citera CS-jobb-sidan, jag gjorde det mest för att den sidan dök upp tidigt i Google.
Lagen (1982:80) om anställningsskydd
(LAS)
"Avskedande (18 §)
Arbetsgivaren häver anställningsavtalet
med omedelbar verkan
Anställd har grovt åsidosatt sina
åligganden mot arbetsgivaren
"Avsiktligt eller grovt vårdslöst förfarande
som inte rimligen skall behöva tålas i något
rättsförhållande" (prop. 1973:129, s. 149 f)
Misshandel Stöld Förskingring Illojalitet
etc."
Saxat ur en artikel i Dagens Arbete:Att stjäla från jobbet är grund för avsked eller uppsägning. Arbetsgivaren kan vara stenhård. Och du har inte mycket att sätta emot om du vill driva saken vidare till Arbetsdomstolen. Domstolen, som avgör om avskedet eller uppsägningen är rätt grundad, tenderar att döma till arbetsgivarnas fördel. Det har många fått känna på.
Saxat ur en artikel i KommunalarbetarenAvsked kan bara användas av arbetsgivaren när den anställde har brutit mot sina skyldigheter på ett mycket allvarligt sätt. Exempel kan vara stöld eller sexuellt ofredande.
Intressant och lite underligt att denna diskussion ö.h.t. förs.
De som menar att det är Apple´s ansvar att se till att de anställda inte kan lura till sig värdekuponger skulle säkert bli irriterade om deras chef låste in allt löst på jobbet för att det inte ska försvinna.
Varje person har absolut 100% ansvar att handla försvarbart, oavsett vilka möjligheter till svindel och stöld de får.