- Gäst
- Oregistrerad ●
Du skulle inte kunna ändra upplösningen. Skärmen kommer fortfarande bara att leverera 1024x768 pixlar, men tanken är att du däremot ska kunna ställa in hur många pixlar varje objekt på skärmen ska använda och därigenom t ex få plats för fler objekt på samma mängd pixlar.
Bloggen waffle uppmanar alla cocoa-utvecklare att fixa sina program så att de är upplösningsoberoende till den 29 november: Cocoa programmers: Go resolution-independent on November 29th
Varför just 29 november? Svaret är:
It is day 333 of the year. 300 dpi is deemed a reasonable resolution for text, and one almost all inkjet printers can do, but day 300 is still in October, and wouldn’t give enough testing time if you assume a Leopard launch on the last Friday that month, which is the day before. Day 333 is the next date to be easily remembered.
You have plenty of time until then to prepare all your images and other resources.
November 29th is a week after US Thanksgiving, and if you’re selling software, it means it’s in the start of the christmas shopping season.
Leopard will have been out for at least a month by November 29th, so developers without access to the beta will have had a month to test their software in the first Mac OS X version to be truly resolution-independent.
Apple has said to “get ready for resolution independence in 2008?. This smells like high-DPI displays at Macworld Expo in January 2008. This gives developers a month yet after the first release (if they release on November 29th) to iron out bugs.
Den sista punkten är förstås spekulativ (och därför mest spännande) men jag tror inte det är helt orimligt att gissa på något sådant.
Jag läste någon artikel förut som argumenterade att det kunde vara bättre med tillräckligt hög DPI istället för äkta upplösningsoberoende. Jag minns inte riktigt varför, men jag tror det var en prestandafråga kanske. Argumentet var bland annat att vi troligtvis inte kommer att få hur högupplösta skärmar som helst, vid 200-300 ppi blir det tillräckligt bra för att man inte ska se skillnad längre.
Jag använder inte Windows, men tycker att det är kul att gränssnittet utvecklas, i bästa fall utvecklar fler sin estetiska sida. Jag såg tidigare idag en väldigt ren layout med halvtransparenta, lila fönster mot ett skrivbord med matchande blå färg.
Var någonstans kan jag se ett galleri med Vistadumpar, jag sökte men hittade inte särskilt många spännande, mest standardutseende?
"Jag såg tidigare idag en väldigt ren layout med halvtransparenta, lila fönster mot ett skrivbord med matchande blå färg.
Var någonstans kan jag se ett galleri med Vistadumpar, jag sökte men hittade inte särskilt många spännande, mest standardutseende?
Du kan välja ett antal fönsterfärger, med eller utan transparen, se skärmklipp:
Se Vista skärmdumpspel här: (Visserligen från RC1, men bra bilder ändå..)
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_rc1_gallery_01.asp, välj galleri till höger på sidan + klicka dig fram i bildspelen
Jag tror att han vet det. Mellanslaget skulle uttrycka förvåning och skadeglädje.
Okej, my bad i sådana fall. Någon sådan markering har jag aldrig stött på. Är det "internet-slang"?
Men är det verkligen något som man som användare direkt kommer att se eller kunna justera just nu? Funktionen kanske är implementerad men den måste användas av utvecklarna. Som jag förstått det hela så är tanken att istället för att hårdkoda gränssnittet för att passa 72 dpi så använder man sig av en skalfaktor som sätts för hela systemet. Följden av detta skulle då bli att t.ex. menyraden alltid är lika stor oavsett vilken upplösning skärmen har men att menyraden och texten blir skarpare och skarpare ju högre upplösning som används..
.. men jag kan vara helt ute och cykla här..
/ Fredrik
Användaren borde rimligtvis kunna ställa in dpi för skärmen någonstans. Jag har letat och hittar det inte.
Det verkar iallafall vara implementerat för utvecklare eftersom dom skriver om det här:
http://developer.apple.com/leopard/overview/
I Quartz Depug i Developer Tools så kan man ändra dpi, men det enda som händer för mig är att dockan ändrar storlek...
John Siracusa på Arstechnica beskriver frågan om upplösningsoberoende i Leopard på ett utmärkt sätt! För övrigt tycker jag att hela recensionen är värd en genomläsning.
http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/9
(rulla förbi avsnittet om Quartz GL)
/ F
http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/9
(rulla förbi avsnittet om Quartz GL)
/ F
Intressant läsning !
Kan man skriva i Terminalen att ändra upplösningen ? t.ex. skal faktor 2 x ?
Är det någon av er vet hur man skriver kommando i Terminalen ?
Nu hittade jag hos Macosxhints !
Här är kommando
defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 1.0 det är normal
defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 1.5 ger förstoring av program
Du ska allså skriva in kommando innan du startar ett program.
Kolla sjäv får du se !
Kommandot står i tråden som thevil länkade till.
defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 0.5
Byt ut 0.5 till den förstorning/förminskning du vill ha.
Kommandot står i tråden som thevil länkade till.
defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 0.5
Byt ut 0.5 till den förstorning/förminskning du vill ha.
Tack i alla fall
Du hann med din inlägg före mej