Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskfel: Frågetecknet

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej, jag gjorde samma sak strax efter jag skrev inlägget. :-/ Tydligen är det så, att när du köper en "brandad" hårddisk, dvs en hårddisk som sitter i en Apple, Dell eller dyl. så betraktas inte hårddisken som en individuell del, utan hela produkten räknas som en helhet. Detta innebär att du bara får ut den garanti som leverantören erbjuder, i Apples fall ett år.

Enligt svensk konsumentskyddslag har du upp till tre års reklamationsrätt, men efter det att garantin gått ut ligger bevisbördan på dig/mig som kund. Som jag uppfattade det hela, så måste du ta datorn till en certifierad tekniker som gör en undersökning och konstaterar om det är ett fabrikationsfel eller inte. Är det ett fabrikationsfel får du en ny hårddisk från apple. Tyvärr är det ju så att apple inte täcker kostnaden för bevisningen. I mitt fall hade det kostat 800kr, vilket ju är ungefär lika mycket som en ny bättre hårddisk än den som satt i.

Min rekommendation är att du ringer till Apples support och ber dom lyfta garantin. Om du lyckas få dom att göra det kommer servicen vara gratis. Själv köpte jag en 120GB 7200RPM seagate-disk för 1075kr på webhallen.com Jag tyckte inte det var värt tiden/pengarna att bråka om reklamation. Hårddiskar går alltid sönder för eller senare, men det är ovanligt att det händer efter ett år bara. Life sucks! Själv blev jag ju anal-probad av Murphy tre dagar innan Time Machine............

/E

Ursprungligen av Elamite:

Nej, jag gjorde samma sak strax efter jag skrev inlägget. :-/ Tydligen är det så, att när du köper en "brandad" hårddisk, dvs en hårddisk som sitter i en Apple, Dell eller dyl. så betraktas inte hårddisken som en individuell del, utan hela produkten räknas som en helhet. Detta innebär att du bara får ut den garanti som leverantören erbjuder, i Apples fall ett år.

Enligt svensk konsumentskyddslag har du upp till tre års reklamationsrätt, men efter det att garantin gått ut ligger bevisbördan på dig/mig som kund. Som jag uppfattade det hela, så måste du ta datorn till en certifierad tekniker som gör en undersökning och konstaterar om det är ett fabrikationsfel eller inte. Är det ett fabrikationsfel får du en ny hårddisk från apple. Tyvärr är det ju så att apple inte täcker kostnaden för bevisningen. I mitt fall hade det kostat 800kr, vilket ju är ungefär lika mycket som en ny bättre hårddisk än den som satt i.

Min rekommendation är att du ringer till Apples support och ber dom lyfta garantin. Om du lyckas få dom att göra det kommer servicen vara gratis. Själv köpte jag en 120GB 7200RPM seagate-disk för 1075kr på webhallen.com Jag tyckte inte det var värt tiden/pengarna att bråka om reklamation. Hårddiskar går alltid sönder för eller senare, men det är ovanligt att det händer efter ett år bara. Life sucks! Själv blev jag ju anal-probad av Murphy tre dagar innan Time Machine............

/E

Mailade och fick det svaret med. Blir till att köpa samma disk som du, är nog den som är mest prisvärd idag.
MEN kan man utesluta allt annat fel? det blir grått i ca. 30 sec, sedan blinkar frågetecknet. Är det säkert att det är hårddisken eller kan det vara något annat?
//Simon

Ursprungligen av Simon Blommegård:

Mailade och fick det svaret med. Blir till att köpa samma disk som du, är nog den som är mest prisvärd idag.
MEN kan man utesluta allt annat fel? det blir grått i ca. 30 sec, sedan blinkar frågetecknet. Är det säkert att det är hårddisken eller kan det vara något annat?
//Simon

Det du kan testa är att köra igång installations-cd:n. Sätt in CDn, starta om datorn och hålla inne c-tangenten. Prova att därifrån sätta igång disc utility. Om disc utility inte hittar någon disk, är den definitivt trasig. Hittar du en disk däremot, kan du prova reparera den, och funkar inte det - installera om.

Ni som har råkat ut för att era hårddiskar går sönder, hur har ni använt eran MacBook?
Tänkter mest på om ni har med dom mycket "on the go" ?

Hur lång tid tar det ifrån att ni stänger locket tills att ni lyfter upp den och stoppar ned den i väskan? Väntar ni alltid på att ljuset börjar pulsera?

Ju mer RAM minne man har desto längre tid bör man vänta innan laptop'n flyttas ur sin position. Apple kör ju med en funktion som kallas "Safe Sleep" som innebär att den information som finns i RAM minnet skrivs till hårddisken när man stänger locket (mängden data är densamma som installerat RAM minne). Detta kan ta upp till 1 minut! Funktionen är till för att man inte ska förlora data om batteriet tar slut under tiden som MacBooken är i vila.

Det går att stänga utav Safe Sleep om man känner för det:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070302210328928

Jo, det är ju som är problemet med en bärbar dator. Det händer ju alltsom oftast att man bär runt på datorn även när data skrivs till hårddisken. Jag brukar nog vara hyffsat noga med att lampan börjar pulsera, men det kan säkert ha hänt att jag stoppat ner den i väskan direkt.

Hårddiskar är förbrukningsvaror och går sönder med jämna mellanrum.

/E

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-01-04 10:40

Tänkte bara rekommendera en länk om en viss hårddisk (Seagate 80GB SATA firmware 7.01) som sitter i många macbookar. Ett brittiskt företag hävdar att den har ett tillverkningsfel som leder till permanent hårddiskkrasch (om man inte när felet uppstår genast stänger av datorn och sedan låter en dataräddningsfirma plocka isär hårddisken).
Läs mer här: http://www.informationweek.com/hardware/showArticle.jhtml;jsessionid=4IJ2MYTAJMRCSQSNDLRSKH0CJUNN2JVN?articleID=204203468

Bevaka tråden