Nej, jag gjorde samma sak strax efter jag skrev inlägget. :-/ Tydligen är det så, att när du köper en "brandad" hårddisk, dvs en hårddisk som sitter i en Apple, Dell eller dyl. så betraktas inte hårddisken som en individuell del, utan hela produkten räknas som en helhet. Detta innebär att du bara får ut den garanti som leverantören erbjuder, i Apples fall ett år.
Enligt svensk konsumentskyddslag har du upp till tre års reklamationsrätt, men efter det att garantin gått ut ligger bevisbördan på dig/mig som kund. Som jag uppfattade det hela, så måste du ta datorn till en certifierad tekniker som gör en undersökning och konstaterar om det är ett fabrikationsfel eller inte. Är det ett fabrikationsfel får du en ny hårddisk från apple. Tyvärr är det ju så att apple inte täcker kostnaden för bevisningen. I mitt fall hade det kostat 800kr, vilket ju är ungefär lika mycket som en ny bättre hårddisk än den som satt i.
Min rekommendation är att du ringer till Apples support och ber dom lyfta garantin. Om du lyckas få dom att göra det kommer servicen vara gratis. Själv köpte jag en 120GB 7200RPM seagate-disk för 1075kr på webhallen.com Jag tyckte inte det var värt tiden/pengarna att bråka om reklamation. Hårddiskar går alltid sönder för eller senare, men det är ovanligt att det händer efter ett år bara. Life sucks! Själv blev jag ju anal-probad av Murphy tre dagar innan Time Machine............
/E