den var teknisk Men jag fick ut en dela av det. Att leopard är 64 bitar men kan köra 32 bitar, detta är ingen "detalj" det är ingenjörs konst... Att man har, om man tar sig tid att rota i dagens leopard, en möjlighet att "förutspå" delar av 10.6. Tydligen är funktionalitet som testas (i leopard!) avstängd eller använd i begränsad utsträckning och bara av apple.
Leopard har inte stöd för HD dvd och blueray DRM. Ja en godbit om något så konstigt som en typ av GCC fast bättre kallas LLVM, Low level virtual machine... Något som gör kodning för osx kärnan så gott som plattforms obereonde, teoretiskt typ... Nämdes att leopard verkar vara en städning av tidigare hopkok av next tekniker mfl. Leopard sägs även vara grunden för det första "riktiga osx" 10.6. Då skall den bara bestå av apple nyskrivna kod, förutom det som är öppen källkod alltså. Dtrace skall troligtvis göra under för utvecklarna och synnerhet när 10.6 kommer, jag får väl tro vad han säger jag kan inte ett skvatt om det..Signad kod? någon typ av säkerhets funktion som inte var så långt kommen i leopard än, men dock bättre än vistas implementation om jag tolkade det rätt. Hur bra är då vistas variant?
Det fanns massor av intressant här! Tekniskt ja, men bra beskrivet för icke tekniker också tycker jag. Jag hade gärna sett länkar till fördjupnings material kanske med korta video klipp på exempel av när dessa tekniker användes för att uppnå en funktion som man använder i leopard som slutanvändare, men det är väl kanske aningen ambitiöst och troligen inspirerat av att jag är lite e-learning skadad
Rekommenderad Läsning!