Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel sampler/sequencer för livebruk

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 01:00

Det här är ett område jag är helt grön på, ni får ha överseende.

Jag spelar emellanåt med en orkester som bygger mycket av musiken på loopar och samplingar. Livegrejen har dock hitintills bestått av att grunder med just loopar och samplar mixats ner till backtracks, och vi har spelat uppepå det. Vi har en ambition att testa att köra även dessa grejor "live" eller vad man ska säga, men vi är alla nya för att jobba med sånt.

Vår plan är att inte använda en dator. Dels så använder ingen av oss ableton (han som gör musiken använder FL studio..), vilket känns som det självklara i det här fallet, men framför allt tror vi att en begränsad, enkel hårdvara är det som skulle passa punx som oss bäst.

Det vi vill göra är alltså egentligen rätt och slätt att kunna tanka in en massa loopar och samplingar och sätta på och muta dem direkt på scenen och lira andra instrument till live, och kunna göra enkla tweakningar i looparna separat direkt på maskinen (typ eq och filter). Det handlar inte om mer än kanske 6-8 loopar per låt, och inga stora datamängder.

Trots min närmast totala okunskap inför kategorin maskiner så har jag förstått att en MPC skulle vara förstahandsalternativet för de flesta. Dock har vi inte riktigt den budgeten i nuläget. Gör en Korg ES-1 jobbet? Nån annan äldre/skitbillig maskin man kan köpa som första anhalt på vägen annars?

→ begagnad (HD - hårddisk)Digitalporta känns som det ända raka om ni bara ska spela upp saker (loopar från FL studio) och inte skapa nåt på scen förutom att trixa lite med effekter (effektlägga + myta av och på backtrax)

(MPC + ES-1 e helt fel - grundjobbet för eran del skapas ju i FL!) - **Tilliander borde fatta vinken också som måste ha 3st MPC1000 innan han hajjar → urtekram¨~

**tyckde han skrek att minnet på 2 mpc1000 a 128meg inte räkkte -- då e det väl för fan fel verktyg?

menar bara att det kan vara så enklet ;D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 08:10

Det är ju en MPC ni ska ha.

Jag försöker klura på om det finns någon gammal seq. som är lättanvänd och lätthanterlig, men det finns liksom inte. Jag kan i ärlighetens namn inte rekommendera en MMT-8 och en Akai S-3000XL. En S-3000XL är det inget fel på, men att ha något som styr den. Då blir det svårare.

Jag har inte jobbat så mycket med ES-1. Men det känns mer som en trummaskinssampler än som en loop-sampler. Men det finns det folk här som vet bättre än jag. Kanske en ES-1 + en gammal Akai. Men då blir det nog lite overkill?

Mitt tips är ändå att bita ihop tills efter jul och köpa sig en MPC för de 6000:- som de brukar kosta beggat.

• Medlem
  • 2007-11-01 08:11

Hur funkar det med mpc och filter/eq på spår medans man lirar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 08:28

Jag vet inte hur det är på mpc1000, men på 2kxl så kan man inte ratta i realtid. Utan där tar inställningen vid när man triggar samplingen igen. Så filtersvepa långa samplingar går inte!

Men det man kan göra är att koppla t.ex. filtrets ADR till velocity och sålunda få variation.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-01 09:47

Ni ska inte ha en ES-1 till detta. Den är skoj och bra på annat men inte på att köra många loopar samtidigt.
Enklaste är ju en hårddiskporta med massa utgångar och köra in i diverse effekter osv.. speciellt då FL lägger grunden till det hela.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-11-01 09:50

man kan köra filter i realtid på en mpc1000. problemet är att det bara är 2 sliders.
och filtret är inte så mycket att hänga i granen [personlig åsikt]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 10:00

tack för all input! grejen med digitalporta vs sequencer är att vi kände att vi ville att det skulle bli en livegrej som inte är som det som spelas in. det känns lite som att skillnaden i praktiken mellan en porta och backtracks blir mindre än mellan sequencer och backtracks. vi tror ändå tror att det händer nåt mer i banddynamiken om vi kör t ex en MPC (men vi kan ha fel såklart). och att vi kommer att kunna improvisera fram nya former för låtarna tillsammans med syntar och gitarrer.

jag har sett att många är kritiska till MPC500, men är den helt körd som första anhalt? förutom att vi inte är särskilt likvida för stunden så vet vi inte heller om arbetssättet kommer utvecklas till något beständigt. vi vill helt enkelt "start small".

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-01 10:01

Vet inget speciellt om den, men den bör definitivt klara det du vill göra:
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/225754-rs7000-saeljes-bytes.html

nästan halva priset mot en mpc1o0°, kan säkert köra efekter och filter på loopar.

Jag skulle satsa på MPC 2500 som är den senaste modellen (tror jag). Egentligen samma sak som de andra MPC-burkarna men betydligt mer lättarbetad.
http://www.akaipro.com/prodMPC2500.php

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 10:19

ja, well.. som jag skrev tidigare så kanske det är aktuellt att skaffa något sånt om ett år om det visar sig att det här är rätt väg att gå. just nu är det inte aktuellt att betala så mycket. i det här läget nöjer vi oss med världens stelaste kvantisering och bara kunna mutea och soloköra loopar, typ. då kommer vi få grepp om grejen i praktiken, och senare kanske utveckla konceptet mer.

ska kolla upp RS7000! dock fortfarande lite för dyr för att vi ska ha möjlighet att slå till på stört, tyvärr..

Ursprungligen av richiekay:

Jag skulle satsa på MPC 2500 som är den senaste modellen (tror jag). Egentligen samma sak som de andra MPC-burkarna men betydligt mer lättarbetad.
http://www.akaipro.com/prodMPC2500.php

Finns hur många youtubefilmer som helst av RS7000.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 10:21

yamaha su700 kan vara vad ni letar efter. enkel att köra en massa loopar på och muta som man vill. Den har även en ratt per kanal som man tex kan vrida filtret med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 10:35

Det verkar vara på pricken vad vi letar efter. Men tyvärr hittar jag den bara i ett par ex på ebay som inte skickas till europa. Går den att få tag på alls?

Ursprungligen av Krippe:

yamaha su700 kan vara vad ni letar efter. enkel att köra en massa loopar på och muta som man vill. Den har även en ratt per kanal som man tex kan vrida filtret med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 10:51

dyrt?

http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-SU700-Sampling-Factory-With-Extras_W0QQitemZ170164004106QQihZ007QQcategoryZ38070QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

den var oerhört mycket billigare på amerikanska ebay, så priset känns spontant något högt. men jag vet inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 20:20

aaaaah, vilken djungel man har gett sig in i. nu har jag gått varvet runt och typ glömt modellerna jag kollade upp i början på kuppen. suck.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-01 20:56

Men alltså....

Köp en skräpig beggad laptop för en tusing och ett beggat ableton v4 eller v5 (eller liteversionen om ni bara ska loopa ljud) för 1500 eller vad det nu kostar? Vilken gammal 1Ghz som helst orkar ju med 6-8 loopar, och då har ni rätt mycket flexibilitet också.

Känns ju både billigare och mer intriktat på era behov än MPC och annan hårdvara.

1
Bevaka tråden