Det här är ett område jag är helt grön på, ni får ha överseende.
Jag spelar emellanåt med en orkester som bygger mycket av musiken på loopar och samplingar. Livegrejen har dock hitintills bestått av att grunder med just loopar och samplar mixats ner till backtracks, och vi har spelat uppepå det. Vi har en ambition att testa att köra även dessa grejor "live" eller vad man ska säga, men vi är alla nya för att jobba med sånt.
Vår plan är att inte använda en dator. Dels så använder ingen av oss ableton (han som gör musiken använder FL studio..), vilket känns som det självklara i det här fallet, men framför allt tror vi att en begränsad, enkel hårdvara är det som skulle passa punx som oss bäst.
Det vi vill göra är alltså egentligen rätt och slätt att kunna tanka in en massa loopar och samplingar och sätta på och muta dem direkt på scenen och lira andra instrument till live, och kunna göra enkla tweakningar i looparna separat direkt på maskinen (typ eq och filter). Det handlar inte om mer än kanske 6-8 loopar per låt, och inga stora datamängder.
Trots min närmast totala okunskap inför kategorin maskiner så har jag förstått att en MPC skulle vara förstahandsalternativet för de flesta. Dock har vi inte riktigt den budgeten i nuläget. Gör en Korg ES-1 jobbet? Nån annan äldre/skitbillig maskin man kan köpa som första anhalt på vägen annars?