Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 1.1.1 i kartong? Så här gör du!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan jag uppgradera till 1.1.1 även om jag redan kört ANYSIM under 1.02?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-21 21:33

Jag har en liknande fråga som föregående skribent. Unlockade med hjälp av tiff-exploiten som crashar safari och som gör att man inte behöver downgrada. Sen låste jag upp med senaste anysim. Har nu kört en restore av telefonen pga kameraproblem. Har precis införskaffat en mac så undrar om denna metod kan tänkas funka eller om jag är fast med att köra tiff-exploiten igen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-22 01:36
Ursprungligen av Anomaly:

Jag har en liknande fråga som föregående skribent. Unlockade med hjälp av tiff-exploiten som crashar safari och som gör att man inte behöver downgrada. Sen låste jag upp med senaste anysim. Har nu kört en restore av telefonen pga kameraproblem. Har precis införskaffat en mac så undrar om denna metod kan tänkas funka eller om jag är fast med att köra tiff-exploiten igen?

Ok, kan svara på min egen fråga här. Jag hade alltså använt tiff-exploiten och jailbreakat/aktiverat unlockat genom *#307# metoden där man inte behöver nedgradera till 1.0.2. Man använder sig av Anysim 1.1 för att unlocka. Dock så strulade kameran på telefonen. Gjorde en factory restore genom att ansltua telefonen till itunes och ta återställ. ALLA guider varnar och säger "gör detta ENBART om du har en "Virgin OOTB (out of the box) telefon. Allt detta gjorde jag med win XP. Gick sedan över till mac, efter restoren och körde independence 1.2.4 (1.2.5 släpptes under tiden jag höll på så uppdaterade till det) och efter nedgradering till 1.0.2 och jailbreak/aktivering, ssh-installering, uppgradering till 1.1.1 och jailbreak aktivering så funkar telefonen (utom kameran). Dvs, har man gjort tiff-exploiten behöver man iaf INTE köra anysim igen, telefonens unlock ÖVERLEVER en restore. Om detta är bra eller dåligt vet jag inte i dagsläget, men youtube, ringa ,sms fungerar. Så till er som är oroliga för att ni Inte har en OOTB telefon, det funkar iaf.

När det kommer till min kamera verkar det vara glapp i en kabel innanför höljet (vilket man kommer fram till om man letar med förstoringsglas och nål på nätet). Detta säger iaf de 3-4 andra som haft detta problem. Så vetefan, får väl öppna luren, vilket känns sådär. Men känner mig hyffsat mkt som en expet när det gäller iaf dessa två metoder (den ena heter ULTIMATE guide på hackint0sh, den funkar alltså, vilket även independence gör). Så skicka ett privmess om ni har frågor, vet att många instruktioner saknar/är luddiga i många steg, och osäkerhet när man pillar med semidyra saker suger.

Nu ska sovas.

Fungerade smärtfritt här. Men det tog en jäkla tid att ladda ner filer osv, så allt tog säkert 2,5 timmar komplett.
Nu skall man bara ge sig på swephone också.

  • Medlem
  • 2007-10-22 09:11

är det här en metod som skadar iphones baseband eller nått liknande?

Ursprungligen av JGG:

är det här en metod som skadar iphones baseband eller nått liknande?

Jag vågar inte lova något, men som jag fattat det är upplåsningen av 1.1.1-telefoner mera skonsam (om dom alltså är 1.1.1 från kartongen) än de upplåsningar som finns för 1.0.2.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-10-22 18:34

ingen som har en metod för windows??
Simfree har också bara MACguider. helt sjukt! borde ju ´vara mer winfows användare av iphones än Mac användare

Ursprungligen av sullle:

ingen som har en metod för windows??
Simfree har också bara MACguider. helt sjukt! borde ju ´vara mer winfows användare av iphones än Mac användare

Frågan borde nog ställas till de hackare som jobbar med Windows som plattform - inte till oss.

Lite ledtrådar finns bl.a. på modmyiphone.com

  • Medlem
  • 2007-10-23 09:30

i guiden som står längst uppe i denna tråd står det att man skall stoppa in sim kortet man vill använda. Måste man verkligen det? Hade nämligen tänkt att låsa upp en telefon till brosan och sedan skicka den till honom och har ej tillgång till hans simkort

  • Medlem
  • 2007-10-23 10:31

Var på iphone lägger jag anysim1.1?

Aplications antar jag, men user eller system? får inte till det helt enkelt.

Hur grymt som helst. Allting funkade absolut klockrent. Var som jag befarande, att mitt nätverk inte riktigt ville samarbeta. Nu när jag sitter med stabilt wifi gick även AnySIM steget klockrent. Effektiv tid tog det ungefär en och en halv timme för mig. Tack för en bra tråd och som du skriver är guiden i independence underbar.

Tjenixen,

Jag höll på idag innan jobbet å försökte få till min lur.
jailbreakme.com funkade inget vidare(jag har 1.1.1).

Tänkte testa denna guide ikväll. men om nån kan svara på några frågor jag har under dagen kanske det blir en snabb affär ikväll.

Kan jag använda mitt telia SIM när jag börjar aktiveringen? Fick inte samma svar när jag skulle ringa *#307# som när jag hade mitt AT&T SIM....

Kan någon skicka mig filen ...1.0.2 firmwaren? den är borta på sajten jag skulle dra den från, apple hade varit på killen som la upp den...

Så ikväll kör jag på denna guiden! Tack på förhand!;-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 13:24
Ursprungligen av denniswall:

Kan någon skicka mig filen ...1.0.2 firmwaren? den är borta på sajten jag skulle dra den från, apple hade varit på killen som la upp den...

Den finns att ladda ner här:

http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-3823.20070821.vormd/iPhone1,1_1.0.2_1C28_Restore.ipsw

Är nu i steget där jag ska förberedea luren (med Independence) för en uppgradering till 1.1.1 ... då får den inte kontakt med luren, har kollat passwordet, installerat om SSH å IPadressen stämmer..vad kan då vara fel? kör independence 1.2.5

men den här underbara helpdokumentationen som ni säger independence ska ha, jag tycker mig inte hitta ett skvatt där, typ credits å nån länk??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 10:30

Meddelande från iNdependence hemsida.

"Nov. 5/07 - Was enjoying the lull before the inevitable storm... as usual, don't upgrade to iTunes 7.5. Looks like Apple removed the private functions needed for jailbreak from the MobileDevice framework. Time to find another way in..."

Ursprungligen av Grandy:

Meddelande från iNdependence hemsida.

"Nov. 5/07 - Was enjoying the lull before the inevitable storm... as usual, don't upgrade to iTunes 7.5. Looks like Apple removed the private functions needed for jailbreak from the MobileDevice framework. Time to find another way in..."

Startade en speciell tråd om det för en stund sedan: iTunes 7.5 ställer till det för iNdependence

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-10-23 22:14

Gjorde följande steg

Återställde min 1.0.2 till fabriksinställningar och uppdaterade till 1.1.1
Nedgraderade med independance till 1.0.2
aktiverade/jailbreakade 1.0.2
Gjorde pre 1.1.1 med independance
Uppdaterade till 1.1.1 med itunes
Jalbreakade 1.1.1 med indepandance

So far, so good.

La över anySIM till telefonen och körde igång det med mitt simkort i.
Körde programmet och den spottar tillbaka att anysim cannot unlock this phone, please quit anysim.

Några ideer?

Kan någon vara så gullig och förklara vad baseband är
Tack!

Mvh

Står att man behöver ha trådlöst, av vilken anledning? Kan vara bra att veta om det går lika bra utan då jag har inget trådlöst hemma

Ursprungligen av McDaddy_Kane:

Står att man behöver ha trådlöst, av vilken anledning? Kan vara bra att veta om det går lika bra utan då jag har inget trådlöst hemma

Det går vad jag vet inte att köra igenom alla stegen utan WiFi.
Det krävs helt enkelt i några av stegen för att lyckas.
Köp trådlöst, simple as that.

Ursprungligen av Stoffen:

Kan någon vara så gullig och förklara vad baseband är
Tack!

Om jag förstått det rätt så är baseband den mjukvara (firmware) som modemchipet använder, dvs för radiotrafiken (wifi, GSM, bluetooth). Det är alltså inte samma som den övriga mjukvaran i telefonen.

TUAW har en bra sida med viktiga termer inom iPhone-hacking-världen förklarade:
iPhone 101: Hacks Vocabulary Primer

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-26 11:56

Men du har det i din dator (?). Det är bara att göra ett dator-till-dator-nätverk.

Problem med att installera bsd subsystem. Följande ruta kommer upp: Package download failed: timed out!

Någon som vet vad det kan bero på? I övrigt funkar det bra att installera ned applicationer med installer, såsom ex. Swephone med mera.

Tacksam för svar. P

Skulle behöva ett svar på huruvida man måste ha sim-kortet i eller inte. Om jag låser upp med ett sim kort går det isåfall senare att låsa upp ett annat?

Ursprungligen av siggelundis:

Skulle behöva ett svar på huruvida man måste ha sim-kortet i eller inte. Om jag låser upp med ett sim kort går det isåfall senare att låsa upp ett annat?

http://www.99.se/1384320-post186.html

anySIM vägrar! Jag har provat köra det med tre, telenor och at&t sim, men nope!
fick ni prova många ggr?

Får inte AnySIM att fungera. Står att jag ska kolla så att iPhonen är connected till ett nätverk och att IP-adressen stämmer samt att SSH är installerat korrekt. Ganska säker på att allt stämmer, bara osäker på ifall IP-adressen är rätt, hur kollar ni det? Fungerade dock fläckfritt vid installation av tidigare moment.

MVH

Ursprungligen av simon1583:

Får inte AnySIM att fungera.

Hur har du lagt över anySIM? Om man lägger över det med SFTP kan man behöva fixa rättigheterna för det.

Ursprungligen av Adrian B:

Hur har du lagt över anySIM? Om man lägger över det med SFTP kan man behöva fixa rättigheterna för det.

Felmeddelandet kommer upp när jag lägger över det med hjälp av Independence och SSH. Vad står SFTP för? Måste iPhonen har internetanslutning eller räcker det med nätverks för att se vilket IP-nummer den har?
Undrar även ifall IP-numret 10.0.2.3 kan stämma. Det jag får upp när jag trycker på den blå pilen vid WiFi-inställningar.

Ursprungligen av simon1583:

Felmeddelandet kommer upp när jag lägger över det med hjälp av Independence och SSH.

Om du lägger över det med iNdependence tror jag det ska få rätt rättigheter direkt.

Ursprungligen av simon1583:

Vad står SFTP för?

SSH File Transfer Protocol

Bevaka tråden