Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken semimodular?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 10:59

den ska väl låta typ oberheim ... vet inte hur bra det är för mina grejer, men skadar inte att kolla upp ..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 11:03

http://www.analoguehaven.com/sms/modular/
Den såg ju ganska smaskig ut!

Ursprungligen av zthee:

http://www.analoguehaven.com/sms/modular/
Den såg ju ganska smaskig ut!

Finns en review av den i nåt hyfsat nytt nummer av Sound on Sound (gissningsvis ett drygt halvår sedan?). Fick inte igång habegäret i mig då, men jag kommer inte ihåg varför... Hade den kanske moogfilter?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 11:06

sms såg lite jobbig ut, den skulle jag nog inte gilla att jobba med ..

lyssnade på en massa syntklipp nu på morgonen .... seriöst, jag hatar syntdemos, så otroligt tråkiga ljud folk spelar in ... antingen så är det proggsolon eller tranceleads eller andra totalt oanvändbara sololjud ... blääää ..

Jag tycker att MS20 är löjligt dyr mot vad man får. Den är för begränsad på egen hand. Men har man resten av MS-serien blir det en helt annan femma.

I slutändan beror allt givetvis på vad man ska använda den till förstås. Gillar man noise och totalt sönderpatchade ljud så kan det kanske vara värt det. Gillar man inte det känns den nästan onödig. Då är nog en Pro One roligare.
Det jag saknar mest med min MS20 är de dubbla filterna. Men jag gillar inte noise och sönderpatchade ljud så den såldes.. Då gav CS15 mig mer glädje för pengarna.

Får man loss en MS20 för 6500:- så köp. Ska man ge mer än det måste man nog ha tagit bort andra alternativ först. Annars vete fan om det är värt stålarna.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 13:00

mmm, ska kolla om nån i närheten har en ...

men jag kan hålla med, precis som j antoni sa till mig för ett tag sen, just nu är det rätt höga priser på 2+ osc monosyntar ...

du andreas, vilka ljud har du använt ms20 mest till i dina produktioner ... ? vad tycker du den är bäst på?

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-11 15:38

http://www.99.se/musikprylar-saeljes/228484-spectral-audio-neptune-ii.html -grymt upplägg på interfacet som funkar skitbra. Superb fuzz och bra dist som verkligen ändrar karaktären på ljudet. Snärtiga envelopes. Filter som låter moogigt, men även har en viss knorr-faktor. Stabila osc... kan hålla på i evigheter om den här 3osc-synten. Önskar jag hade min moddad också...ska se till att fixa det.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-11 17:43

hmmm, neptune verkade vara fint upplagd, men inte så värst modular ..

lutar åt en FR XS för tillfället

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-11 19:19

Va! har du inte köpt nån ännu, jäkla velande..

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-11-11 20:57

men hur mycket är en vostok för "vanlig" musik
och inte bara för skumma effekter ?

Ursprungligen av leere:

men hur mycket är en vostok för "vanlig" musik
och inte bara för skumma effekter ?

Den är väl kanske inte förstavalet till coverband, men den har ingen av de ostabila egenskaper som VCS-3 har, som vostoken ofta helt felaktigt jämförs med. Det är en modern och stabil analogsynt helt enkelt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-12 09:11

hur snabba envelopes har den ... klickar den med attack nere på 0 exempelvis, så man kan göra trummor 808 style, osv .. ?

Fast å andra sidan Nihad, du kan ju använda en kompressor för de klicken. Så slipper du tänkta på de ultrasnabba enveloppsen. Min känsla (notera, ej erfarenhet) är att de flesta synthar har dugliga envelops där man med lite lir kan få till kickar o blippljud. Om de har självsvängande filter dock. Men att enbart en del utvalda synthar har de snabba envelopsen. Å andra sidan om man tar en vanligt förekommande CS-5 tex så har den väl ultrasnabba env men inget skrik i resonansen?
Kom till sak; Kanske man kan ta en synth med dugliga-> Bra env. Men ett sjysst självsvängande filter eller två?

EDIT: Synthar som jag fortfarande tycker att du skall köpa.

1. MonoPoly - Jag e lite monotöntig jag. Men tror att den skulle tillföra dig så mycket rattglädje. + att den skulle tillföra dig massor av ljud som du skulle kunna använda. Den kan låte hårt och vast som taggtråd fast samtidigt lite amerikanskt.

2. Någon moog med två osc. Typ Prodigy. Kvalitetsljud och sync. Inte samma mångsidighet som Mono/Poly men varmare klassigare ljud.

3. SCI Pro One - Egentligen tvåan på listan. Passar nog ypperligt och lika bra som Mono/poly. Rattglädje och skitkasst (subjektivt) klickkeyboard.

(Om inte har möjlighet någonstans, och vill testa Mp4 och bor i sthlm så är du välkommen att komma o testa.)

Senast redigerat 2007-11-12 09:34

Jag har hört segerfalks Vostok i aktion. Den låter verkligen rått, elektriskt och tufft. Faktiskt inte ljusår ifrån MS-20 men mer extra allt. Den där knasiga wavetableoscillatorn lägger verkligen till en extra dimension. Tyvärr är den rejält dyr. Men jag håller också med om att dagens MS20-priser är för höga med tanke på vad man får för pengarna.

MS20: tyvärr är vår website Flash, så man kan inte länka, men om du går till www.covenant.se och trycker på MEDIA/MUSIC/Sequencer, väljer den svarta skivan till höger med händerna på och lyssnar på låten "Babel" så blir det MS20-fest. Nästan alla ljud är MS20 eller samples som körts genom den. Står du ut hela vägen till slutet så kommer ett fantastiskt svep som jag tycker är MS20:ns paradnummer.

Om du istället klickar på den beiga skivan till vänster och lyssnar på "Figurehead" så är det mycket MS20 i andra halvan: det där Kraftwerkaktiga duududuuududuttduttdutt-ljudet (fånig beskrivning...), ett annat klassiskt MS-svep och ett hårddistat ljud i lägre mellanregistret i refrängen.

Den MS20 vi hade då var ovanligt elak. Jag köpte en ny för några år sedan och den låter snällare, mer "allround" liksom. Just nu har vi ytterligare en till låns som i sin tur låter någonstans mitt emellan. Det är enligt min erfarenhet typiskt för MS20, jag har aldrig hört 2 stycken som låter likadant. De har alla samma grundsound men det är stor variation i karaktär och temperament. Så ett tips: köp aldrig en MS-synth utan att ha lyssnat på den först.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-12 09:30

det tråkiga är att jag inte kan prova nånstans o skffa mig en egen uppfattning ... norrtjöping är inte direkt en modulardjungel ...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-12 09:31

såg först nu, sawtooth, ska lyssna ...

kanske har han konstruerat om vostoken nuförtiden.
den jag hade fick man stämma en gång i halvtimmen, o då stämde den över 2 oktaver inte mer. den digitala oscillatorn fick jag inte att spela rätt ton två gånger i följd tror jag.
LP filtret gick inte på något sätt att stänga helt hur man än försökte så låg det på typ 800 hz.
mailade han som bygger o fick svar typ "ja det e analoga grejer det ska va såhär" sen sålde jag den

ang ms20 finns det 2 olika filter, det gamla e mkt skrikigare o har också mer brus från vca
sen kan man kalibrera dom lite olika med skruvarna bakom gummiplupparna (om dom finns kvar annars e där hål)
här e info om hur man ser vilken version man har
http://users.skynet.be/bk318113/303/index.html

Ursprungligen av peter ripa:

ang ms20 finns det 2 olika filter, det gamla e mkt skrikigare o har också mer brus från vca
sen kan man kalibrera dom lite olika med skruvarna bakom gummiplupparna (om dom finns kvar annars e där hål)
här e info om hur man ser vilken version man har
http://users.skynet.be/bk318113/303/index.html

Jag avråder bestämt från att peta på de där rattarna om man inte vet exakt vad man gör och har tillgång till oscilloskop. Det är ett helvete att hitta tillbaka till ett lagom ljud. Jag gjorde det på min allra första MS20 och den blev sig aldrig lik igen. Den förvandlades från en lite ruffig men vänlig byracka till en folkilsk rottweiler på PCP.

• Medlem
  • 2007-11-12 10:56
Ursprungligen av sawtooth:

Jag avråder bestämt från att peta på de där rattarna om man inte vet exakt vad man gör och har tillgång till oscilloskop. Det är ett helvete att hitta tillbaka till ett lagom ljud. Jag gjorde det på min allra första MS20 och den blev sig aldrig lik igen. Den förvandlades från en lite ruffig men vänlig byracka till en folkilsk rottweiler på PCP.

Och du tror att den beskrivningen skulle få folk att låta bli?

Ursprungligen av jgb:

Och du tror att den beskrivningen skulle få folk att låta bli?

Hahaha, nä det hade nog inte ens funkat på mig själv. Men det är en bra sak att veta. Det är inte alla som gillar att ha ett fradgande, brevbärarätande monster på synthhyllan. Jag låter mina båda MS20:or vara som de är och letar istället efter en MS-10 att skruva till och släppa loss ur buren när jag behöver en adrenalinkick.

Här kan man förresten läsa en ingående teknisk analys av de olika filtertyperna:

http://mysite.wanadoo-members.co.uk/tstinchcombe/synth/MS20_study.pdf

underbart!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-12 11:11

hahaha ... exakt

ja den har jag läst, inte mycket man begriper o sen blir man ju lite förvånad av
"I’ve not yet seen either an MS10 or MS20 in the flesh"

Vill inte vara surig o så men kan inte MS-diskussionen fortsätta i en MS-tråd?

¨¨¨¨¨¨

Bevaka tråden