Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är din iphone seg?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-10-29 12:22

Goddag, jag har en iphone som jag e extremt nöjd över, ja använder 1.1.1 och allt funkar frid å fröjd efter att ja köpt den hos ifun.se

men så skulle ja självklart byta operatörslogo, å då dum som ja är så skulle man ladda ner en patchad "springboard", men ja råkar ju lägga in SpringBoard till 1.0.2 å min iphone fryste till vid Apple logan, så den ville inte starta upp.. efter mycket försök på internet så kom ja fram till en lösning... Återställning.. men då fick ja självklart låsa upp den också.. eller aka Jailbreak. men de gick snabbt med ett program å då vart man glad igen,

men nu till problemet : efter ja har återställt å allt så installerade jag de programen ja hade innan, SummerBoard med ett tema, och det känns som att telefonen hakkar lite granna, inte direkt "flyger" fram via menyerna..

kan iphonen bli "seg" pga återställning eller är de nått speciellt som ja kan göra för att få den att "flyga" snabbare?

har läst om att mycke program kan göra den seg, men ja har ju inte nått program på den, å med summerboard så hakkar den lite fast den inte gjorde de förut..

någon som vet nått som ja inte vet? snälla hjälp

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-10-31 20:23

Verkar din iphone lite seg?

jag har en iphone 1.1.1 som ja har låst upp.. detta är dock nått ja bara kanske märkt eller som ja själv kanske bara irriterar mig på, men isjälva verket så ska mobilen vara så.

jag har installerat följande

*svenska menyer
*svenska nummer
*svenska ordlistor
*Community Sources
*iApp-a-Day
*BSD Subsystem
*installer

men ja tycker att mobilen är seg till å från, och med seg så menar jag att om man håller på med mobilen så verkar den bra, men när ja går in i settings så verkar den "hacka" lite när man scrollar upp å ner.. är de någon annan som tycker de.. ? eller är de nått speciellt ja ska ha på mobilen eller göra för att få den snabbare?

tackasam för svar

Jag upplever samma sak, och de senaste dagarna har min mobil hängt sig två gånger i program så att jag har fått starta om den.

Självaste telefonen fungerar i bakgrunden men applikationen har hängt sig.

Det har även hänt att självaste skärmen blivit inaktiv, men lås och volymknapp fungerar.

Det verkar finnas en del buggar, jag vet inte vart de kommer ifrån men de är definitivt där!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-03 21:11
Ursprungligen av kebarb:

Jag upplever samma sak, och de senaste dagarna har min mobil hängt sig två gånger i program så att jag har fått starta om den.

Självaste telefonen fungerar i bakgrunden men applikationen har hängt sig.

Det har även hänt att självaste skärmen blivit inaktiv, men lås och volymknapp fungerar.

Det verkar finnas en del buggar, jag vet inte vart de kommer ifrån men de är definitivt där!

Har också känt att den blivit lite småseg efter att ha installerat ett gäng med tredjepartsprogramvara. Men det är kanske inte så konstigt. Nu efter en krash fick jag blåsa hela skiten och installera om från början via iTunes restore eftersom den helt enkelt inte ville boota längre.

Så nu blir det lugna gatan och bara det viktigaste från Installer.app, inte en massa böös. Man vill ju inte ha en telefon som "krashar" och inte går att få igång längre om man är ute och reser tex.

-s

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-11-01 01:47

hmm hoppas någon kan komma med tips osv sen eller om dem gör låsupp programvaran bättre och stabilare

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-02 11:49

Första tipset som dyker upp i mitt huvud är att era chmod-inställningar är fel. Första telefonen jag låste upp var seg trots att jag ändrat inställningarna, kollade en extra gång och såg att jag missat en. Fixade den och den flöt på efter det.

Ta er in i telefonen via något av alla ssh/sftp progs och kolla mappen /usr/libexec folder
kolla chmod för alla lockdownd filer, dom bör vara satta till 0755
kolla även så att filen anysim.app är på 0755 om ni körde anysim (anysim.app ligger i applications-mappen)

Och hur vet man vilka filer som är lockdowd?

Och vad innebär 0755, är det behörigheten för filen på något sätt?

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-11-02 13:08

okej, men vilka filer exakt? är de bara LockDownd eller är de alla filer i usr/libexec ?

btw ja hittar inte anysim efter som ja har avinstallerat efter ja låst upp telefonen.. :/

Kebab: ja 0755 är behörighet, du kan ändra de med winSCP om du kör windows

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-04 13:00
Ursprungligen av Dan1jel:

okej, men vilka filer exakt? är de bara LockDownd eller är de alla filer i usr/libexec ?

btw ja hittar inte anysim efter som ja har avinstallerat efter ja låst upp telefonen.. :/

Kebab: ja 0755 är behörighet, du kan ändra de med winSCP om du kör windows

Bara de filer i mappen som heter lockdownd. (vissa har en, andra har 2-3 beroende på upplåsningsvariant, om man rensat etc)

Om du inte har anysim kvar bör det inte påverka behörigheten. Som jag förstått det så orsakar behörighetsnivåerna ibland interna konflikter (typ som IRQ-konflikter) vilket gör att telefonen kan bli seg (på grund av just tredjepartsprogs)

Summerboard (Inactive)

Jag har ett problem med summerbord, det funkar inte! har en sprillans 1.1.1 upplåst och klar men jag kan inte ladda teman mm. och gör jag nån inställning så ändras inget.
Har lagt märke till att längst ner där det stå vilken version av summer board så står det inom parentes (Inactive)

Nån som har ett tips? Måste man aktivera det på nåt sätt?

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-11-04 17:36
Ursprungligen av Anomaly:

Bara de filer i mappen som heter lockdownd. (vissa har en, andra har 2-3 beroende på upplåsningsvariant, om man rensat etc)

Om du inte har anysim kvar bör det inte påverka behörigheten. Som jag förstått det så orsakar behörighetsnivåerna ibland interna konflikter (typ som IRQ-konflikter) vilket gör att telefonen kan bli seg (på grund av just tredjepartsprogs)

okej, vart hittar ja då LockDownd? hittade en mapp "system/library"LockDown" men de är ju inte den mappen eller hur? för att de finns ju kanske 13 filer där..
själva Filen LockDownd har ja gett den behörigheten, men hittar ingen mapp...

Dan1jel: som Anomaly skrev ska du kolla i /usr/libexec. Du kanske behöver slå på att ditt sftp-program visar dolda filer. kör du ssh borde du kunna göra något i stil med:

chmod 0755 /usr/libexec/lockdownd*

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-11-06 14:18
Ursprungligen av marstr:

Dan1jel: som Anomaly skrev ska du kolla i /usr/libexec. Du kanske behöver slå på att ditt sftp-program visar dolda filer. kör du ssh borde du kunna göra något i stil med:

chmod 0755 /usr/libexec/lockdownd*

ja men min fråga är följande:
alla filer i "USR/LIBEXEC" ska dem ha behörighet 0755, eller är de just spesifika filer?
isåfall vilka filer?
jag kör ett ssh program redan så ja kan fixa de, men jag undrar vilka filer/hur många filer de är som ska ha den behörigheten osv.. inte hur ja kommer in i telefonen eller hur ja sätter behörighet..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-06 15:33
Ursprungligen av Dan1jel:

ja men min fråga är följande:
alla filer i "USR/LIBEXEC" ska dem ha behörighet 0755, eller är de just spesifika filer?
isåfall vilka filer?
jag kör ett ssh program redan så ja kan fixa de, men jag undrar vilka filer/hur många filer de är som ska ha den behörigheten osv.. inte hur ja kommer in i telefonen eller hur ja sätter behörighet..

Ber om ursäkt för min otydlighet. Nej det är inte alla filer i mappen, utan bara filen/filerna i mappen libexec som heter just lockdwnd.

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-11-06 22:02
Ursprungligen av Anomaly:

Ber om ursäkt för min otydlighet. Nej det är inte alla filer i mappen, utan bara filen/filerna i mappen libexec som heter just lockdwnd.

jaha okej, jag hittade bara 1 fil som hette så.. tycker dock min settings meny e fortfarande lite "seg" den hänger lixom inte med när ja rör fingret som den gör i tillex kontakter... hmm:/ tack endå

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 19:54

@ Kebarb: Fick du ordning på allt? Jag har en iPhone som hänger som du säger. Jag kan inte skriva in tecken men det funkar att trycka fysiska knappar. Försöker hitta lösning. Downgrade till 1.0.2 gick inte.

Toopa, jag har inte fått ordning på min iPhone. Den fungerar men ej tillfredsställande. dvs jag använder den varje dag utan att stöta på problem, men om jag provocerar den genom att leka med alla programmen och slå upp adresser på kartan över wifi samtidigt som jag pratar telefon kan jag få en del skumma problem som krascher och att klockan blir lite knepig.

Jag tänkte testa att ändra behörigheten på den här filen som nämns i denna tråd, får se vad som händer.

Jag har ett annat problem som verkar frekvent återkommande, och det är att min telefon ej monteras i iTunes, det hjälper EJ att starta om telefonen, itunes, ituneshelper. Det enda som hjälper är att köra independence och jaila / unjaila den.

Alltså händer det något under jailprocessen som återställer en fil eller något så att iTunes åter hittar telefonen.

Himla jobbigt, den enda fördelen med allt strul är att man lär sig himla mycket om telefonen. Det är faktiskt få produkter som man orkar strula så här mycket med, min Xbox är det enda som kommer i närheten, och det är en M$ produkt!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-08 20:32

Har haft samma problem och trodde jag löste det när jag ändrade behörigheten för lockdown-filen, men problemet kvarstår.

Finns det några andra filer som jag missat ändra som kan orsaka samma problem?

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-12-09 23:12

samma här, problemet kvarstår :/
vill gärna att den ska funka som dem ska, å inte vara seg

1
Bevaka tråden