Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac med barnporr?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi är ju vana att se Mac och Applelogotypen i positiva sammanhang. Såg dock ett rikstäckande nyhetsprogram om tillslaget gällande barnporr (SVT/TV 4?). In släpas en beslagtagen Mac med logon rejält synlig i flera klipp.

Ska försöka kontakta kanalen så att det inte är en så kallad "arkivfilm". Troligen inte men ändå. Visst finns det rötägg bland alla datoranvändare.

Ja, vet att man låter helt "galen" från min sida när man bryr sig om ett varumärke men ändå. Men hey - jag är en pappa.

Vad vill du uppnå egentligen?

Senast redigerat 2007-11-07 09:02

Som fd. seniormoderator på 99mac vill jag bara se om bilden av Apple/Macanvändare kan påverkas av ett sådant inslag. Det förs ofta en debatt om hur Mac- vs. PC-användare är.

Dessutom är det intressant ur ett medieperspektiv. Vad gör detta inslag för varumärket?

Senast redigerat 2007-11-08 20:23
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-06 22:01
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Som fd. senior moderator på 99mac vill jag bara se om bilden av Apple/Macanvändare kan påverkas av ett sådant inslag. Det förs ofta en debatt om hur Mac- vs. PC-användare är.

Vadå, skulle det finnas någon skillnad på Mac- och PC-användare vad gäller sexuell läggning?

Ursprungligen av Jogin:

Vadå, skulle det finnas någon skillnad på Mac- och PC-användare vad gäller sexuell läggning?

Vaffö tror du Apple körde med regnbågsloggan så länge...

Jag HAR regnbågsäpplet tatuerat vilket lett till att man fått förslag från de "som spelar för andra laget" - SANT!

För att knyta ihop det hela från min sida. Kanske var jag luddig och "hemmablind" i min yrkesgärning (bl a varumärken) när jag skrev första inlägget. Men en diskussion måste kunna föras.

• Jag tycker att det är för vidrigt med denna avart.

• Jag tycker att det är mycket bra att man sprängt ligan oavsett dator (som en (1) person haft enligt journalisten).

• Journalisten som gjorde inslaget säger att klippet med datorn är från det aktuella fallet.

Nu tillbaka till att utforska Leopard Ugh.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-08 21:14
Ursprungligen av Goflorp:

Jag HAR regnbågsäpplet tatuerat vilket lett till att man fått förslag från de "som spelar för andra laget" - SANT!

Du kanske får förslag från bögar för att du i deras ögon ser ut att vara bög? Du kanske vickar för mycket på höfterna när du går?

Förövrigt så är pedofili och homosexualitet helt olika saker.

Ursprungligen av Jogin:

Du kanske får förslag från bögar för att du i deras ögon ser ut att vara bög? Du kanske vickar för mycket på höfterna när du går?

Förövrigt så är pedofili och homosexualitet helt olika saker.

Nu förutsätter du ju att vara homosexuell är en feminin egenskap, att man vickar på höfterna (går som en kvinna alltså), om man är homo.

Det är ju lika galet som att röra ihop homosexualitet och pedofili, vilket jag ber om ursäkt för om det verkade så.

Pöss på dig!

Ursprungligen av Jogin:

VDn på mitt förra jobb, en maskinbyggarfirma (skulle gärna nämna namn... ok, Mats Lindw...) satt på ett morgonfika möte och påstod att jag var bög för jag använde Mac (alla andra hade PC), så den uppfattningen finns.

Själv skulle jag vilja påstå att det är tvärt om. Jag känner bara en bög och han har PC...

Senast redigerat 2007-11-10 10:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 15:31
Ursprungligen av SkrotNisse:

VDn på mitt förra jobb, en maskinbyggarfirma (skulle gärna nämna namn... ok, Mats Lindw...) satt på ett morgonfika möte och påstod att jag var bög för jag använde Mac (alla andra hade PC), så den uppfattningen finns.

Själv skulle jag vilja påstå att det är tvärt om. Jag känner bara en bög och han har PC...

Det är ödet/slumpen beroende på vilket ord man gillar!!!!

Det förs ofta en debatt om hur Mac- vs. PC-användare är.

Denna tråd bekräftar väl om något folks syn på hur mac-användare är. Alla som anser att det finns sekteriska drag bland macanvändare får sin fördomar bekräftade.

Senast redigerat 2007-11-07 13:25
Ursprungligen av Rickard A:

Precis som mjg skriver tänker alla friska människor på brottet som begåtts och inte vilken dator som avbildats.

Man kan nog reagera på båda och, Apple datorer används ju ofta som bildexempel i TV och tidningar och då blir det ibland fel, som när en iMac ska illustrera en virusdrabbad PC. En virusdrabbad PC som dessutom kanske sprider pedofilbilder...

Dessutom är det intressant ur ett medieperspektiv. Vad gör detta inslag för varumärket?

Absolut.

Apple har ju vid ett flertal tillfällen betalat för att synas i positiva sammanhang där det inte alltid framgår att det är reklam. Ett exempel är väl första säsongens "24" där alla "goda" körde Mac medan de "onda" körde Windows. Det finns som ni säkert kommer ihåg en massa liknande exempel.

Lika bra som detta skapar goodwill för varumärket, lika snabbt raseras det av inslag som det aktuella. Kenneth samt många andra här arbetar med varumärkesfrågor och IM och det är väl inte märkligt att föra en sådan diskussion?

När vi noterade att SAS målade över loggan på sitt kraschade flygplan i Gottröra för att undvika att SAS logotyp och namn visas upp över hela världen med badwill som följd, innebär ju inte att vi på något sätt är för flygkrascher?

Om jag tolkar herr Pilo rätt (och läser mellan raderna) så innebär visningen att det numer kan finnas folk ute i stugorna som för all framtid kommer att förknippa Apple med barnporr. Tekla, 86 - Majvor, 71 till exempel.. som båda sväljer allt som sägs i medierna med hull och hår, och som inte kan tänka själva. Mediekritik är inte självklart idag tyvärr..

Å andra sidan kanske det nu också poppat upp ett par idioter som tror att Apple är särskilt förknippat med barnporr och som härmed kommer att undvika allt med märket. Långsökt, javisst - men inte otänkbart. Den siste galningen är inte född än!

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 22:03
Ursprungligen av Snabeldrake:

Tekla, 86 - Majvor, 71 till exempel.. som båda sväljer allt som sägs i medierna med hull och hår, och som inte kan tänka själva.

Vilket jävla påhopp på äldre människor! Menar du att den äldre generationen i Sverige idag sväljer allt som sägs i medierna med hull och hår, och inte kan tänka själva? Oerhört retro-infantilt!

Vad har du för belägg för detta och hur menar du?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-06 21:42

Ja, vet att man låter helt "galen" från min sida när man bryr sig om ett varumärke men ändå. Men hey - jag är en pappa.

Få se nu...eftersom du är en pappa så vill du kolla upp om pedofilen verkligen körde Mac? Eller är du pappa till Mac?

Ursprungligen av mjg:

Få se nu...eftersom du är en pappa så vill du kolla upp om pedofilen verkligen körde Mac?

Japp, så "illa" är det. Beroende på vad man sysslar med är dettta någonstans hyffsat viktigt. Själv arbetar jag med reklam/PR och är pappa. Så det blev min koppling.

Ett hemskt brott har begåtts och din reaktion är att försvara ett varumärke.

Förstår naturligtvis. "Försvarar" inte varumärket men skapar en debatt om att det är inte ofta vi ser Apple i så tråkiga sammanhang.

Senast redigerat 2007-11-07 09:06

Förstår naturligtvis. "Försvarar" inte varumärket men skapar en debatt om att det är inte ofta vi ser Apple i så tråkiga sammanhang.

intressant att någon tar upp ett sådant känsligt ämne här.

Jag tillhör lägret som inte tror på slump av det som syns och hörs i rutan.. därför slutade jag titta och låter andra komma med sina synpunkter på vad de sett. Synpunkterna är få, folk slukar allt och tänker inte över vad de har sett och om det kan ha ett annat syfte än vad som förespeglas. Men att apples logo figurerar i dessa sammanhang är helt klart inte en bra grej för varumärket. Ja brottet är vidrigt. Men fattar inte folk att det var gjort från datorer utan att man måste visa upp en specifik dator i rutan? Tänk efter...

• Medlem
  • 2007-11-06 22:32

Ett hemskt brott har begåtts och din reaktion är att försvara ett varumärke.

Humm... Få se; vi har ett rättssamhälle som agerar i den juridiska delen, krisjourer som kan stötta vissa anhöriga osv. Vi är alla överens (hoppas man ju innerligt) om att övergrepp på barn är ett förhatligt fenomen som har koppling till ett sjukt sinne.

Innebär detta att man inte får betrakta andra följder av dessa handlingar?

Människor svälter i världen. HIV smittar fortfarande. Det kommer att dö människor i trafiken denna vinter också.

Innebär detta att vi inte får betrakta dessa händelser ur någon annan synvinkel än den som visar fasa, tragedi och medlidande?

Företag vill åt goodwill i hjälpsändningar och insamlingsgalor. Läkemedelsindustrin vill slå mynt av sjukdomar. Biltillverkare vill dölja sina varumärke vid tragiska trafikolyckor och vill tjäna pengar på säkerhet.

Nog kan man fundera över ett varumärkes påverkan i samband med hur det lyfts fram i media. Vi har ett samhällsklimat som "drar alla över en kam" i många situationer. Ni har väl sett vad t.ex. Janne Josefsson kan åstadkomma med lite hets utan att låta de berörda parterna få berätta sin oklippta och ovinklade versioner.

Borde vi inte ta det lite lugnare och inte gå i taket allt som oftast. Jag håller med om att jag tyckte detta inslag var märkligt men visst är det en aspekt man kan reflektera över.

Kan det vara så att pedofiler använder macar för att de är svårare att hacka och de därigenom känner sig säkrare?
Ställer ingen den frågan kommer inget svar. Ingen kommer heller att fundera över om det finns något att göra åt fenomenet...

Ha en go' kväll och var snälla och glada...

Senast redigerat 2007-11-07 09:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 21:50

Jag förstår resonemanget och tanken som förmedlades i huvudinlägget. Dock tycker jag att kommentarerna var lite väl att ta i. Jag tolka huvudinlägget på ungefär det sätt som Kenneth Pilo fick förtydliga efter några kommentarer.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-06 22:00

Tekla och Majvor vet inte vad en mac är - dom ser inte ens att fläcken ska föreställa ett äpple. Dom gör ingen sjuk koppling mellan datormärke/typ och pedofil - dom ser bara ännu ett monster som torskat dit - dom ser vad alla friska människor ser.

JLS= Jävligt Långsökt :-D. Att ens snudda vid tanken på att en pedofils datorval - om det nu skulle fastna hos nyhetskonsumenten - skulle påverka ett varumärke är extrem JLS. Bland det extremaste jag hört på mycket länge.

Ursprungligen av mjg:

Tekla och Majvor vet inte vad en mac är - dom ser inte ens att fläcken ska föreställa ett äpple. Dom gör ingen sjuk koppling mellan datormärke/typ och pedofil - dom ser bara ännu ett monster som torskat dit - dom ser vad alla friska människor ser.

JLS= Jävligt Långsökt :-D. Att ens snudda vid tanken på att en pedofils datorval - om det nu skulle fastna hos nyhetskonsumenten - skulle påverka ett varumärke är extrem JLS. Bland det extremaste jag hört på mycket länge.

Bästa inlägget i denna tråd!

Jobbar med varumärken. Inte med Apple även om det är mitt arbetsverktyg. Men ändå. Intressant är dock reaktionen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-06 22:32

Jobbar med varumärken. Inte med Apple även om det är mitt arbetsverktyg. Men ändå. Intressant är dock reaktionen.

Den mest intressanta reaktionen i det här fallet är din egen, det tror jag de flesta är överens om.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 22:08

Ojojoj... Moderator, moderator, moderator!

*delar ut chokladbrownies och iskall mjölk för att lugna mängden*

Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj... Moderator, moderator, moderator!

Nej, har man mage att starta en sån här tråd så ber man om det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 22:21

Nej, har man mage att starta en sån här tråd så ber man om det.

Förstår reaktionerna också. Dock kunde man använt andra formuleringar i sina kommentarer och ändå fått fram det negativa reaktionen som tråden framkallat.

Såg också inslaget och reagerade direkt. Med tanke på att övriga delar av inslaget bland annat innehöll några travar hårddiskar på varandra på en hylla så verkar det lite underligt att de bara plockade fram en dator så där. Min gissning är att reportageteamet bett dem plocka fram en dator ur garderroben och demonstrativt ställa om den på bordet. Om det är någon du borde snacka med så är det nog reportageteamet.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om det är någon du borde snacka med så är det nog reportageteamet.

Jag skulle föreslå en psykolog.

Bevaka tråden