Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod touch jailbreakad!

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-11-07 02:00

Vart får man tag i customise saken som alla tjatar om?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 09:43
Ursprungligen av jab141:

Vart får man tag i customise saken som alla tjatar om?!

Det där får du nog ta och specifiera...

  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-11-07 12:37

Customize appsen som finns att lägga till, vart hittar ni den? Jag hittade en igår, men får den verkligen inte att funka.. När man trycker på den kommer man in på programmet fast man ser bara en bild och det står en hemsida. Sen kommer man tillbaka till huvudmenyn igen.. Har testat att ta bort det och lägga in det igen.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-07 17:07

Någon som tycker jailbreakme.cåm fungerar bra?

Vill gärna få lite statistik.. hur många har kört jailbreak via jailbreakme.cåm??

Testade den själv, dock hittar jag inte google maps och mailprogram...
kanske nån annan som har bra tips på användbara apps att installera?

Dessutom.. kan man radera enskilda installerade apps utan att unjailbreaka??

//najkks

nikesorn@hotmail.com (för tips om apps etc..)

Verkar som många har problem och många som tvekar pga andras problem!
Därför tänkte jag skriva en liten hjälp/kom igång guide här.

Men finns inget att vara rädd för egentligen, hur mycket du än sabbar sönder i Ipodens filsystem går det alltid att återställa den. Plus att en "vanlig" användare kan knappast göra några större förändringar.
Alltså, ni som funderar på att jailbraka den, gör det, ni kommer inte att ångra er! Är 8 gånger roligare och jag definerar inte min touch som en mp3 längre, faktum är att när wifi finns i närheten är musik, en av de tråkigaste "funktionerna"

Jag körde jailbrakeme.com och det funkade perfekt och smärtfritt, det rekomenderas starkt!
Men jag tror inte många vet vad själva Jailbrake ens innebär, alla pratar om NES, Summerboard, Customize och allt var det är. Men jag skulle säga attJailbraka ipoden är bara ett steg i denna process, dock även det vikigaste steget och det du måste göra först för att få de andra funktionerna att överhuvudtaget fungera.

Men när man "jailbrakar" innbär det att du låser upp din ipod och gör den tillgänglig för third party applications som det kallas. Det som händer är att du får ett program inlagt som heter "installer", där kan du sedan gå in och installera andra program och funktioner, bland annat NES emulatorn som programet heter vilket gör att du kan spela NES spel. Detta kan du installera genom "installer", det ligger i mappen "Games".

Summerboard och Customize finns också även med i installern, men dock krånglar dessa program och behöver lite manuell hjälp med installation, och detta, tillsammans med t.ex Mail, Maps, Weather m.f måste alltså installeras manuellt med hjälp av ett ftp program, detta program connectar till din Touch genom ditt trådlösa nätverk och gör att du kommer in i Ipoden filsystem där du sedan kan lägga in/byta ut filer eller ändra på dem, detta kallas att SSH:a in på Ipoden!
Det är väldigt lätt och går snabbt, installera bara programmet så kommer ni förstå det mesta. Det finns olika program för dessa men själv använder jag Ipswitch WS_FTP Professional, och ja, jag använder trial Googla Ipswitch så kommer ni till deras hemsida för nerladdning.

Dessa filer du behöver i vilket fall finns i varje guide du använder och laddas snabbt ner. Ni som undrar hur man gör för att få NES spel och Customize att fungera, det är väldigt enkelt, och som sagt båda finns med i Installern, men först, själva Nes spelen lägger du in själv, (laddas hem lite här och var på internet) men innan du kan lägga in spelen måste du skapa ett par nya mappar i din ipods filsystem, detta gör du med ditt fpt program, och vart mapparna ska vara står i denna guide!

http://www.ipodtouchfans.com/forums/showpost.php?p=31606&postcount=10

Ni som ska installera Customize gör det igenom installern men måste sedan byta ut en eller flera filer genom ftp programmet för att programet ska fungera korrekt, ni som inte bytt ut filerna kommer uppleva att programet inte startar och kraschar efter några sekunder.

Iaf, fråga gärna om ni undrar över något och ingen fråga är dum, så dra er inte för att fråga för att ni är rädda att bli utskrattade eller nått:p Jag har även stött på de mest simplaste problemen i samband med jailbrakning, men tack vare sånna som jag har allt gått bra!

Här är en tråd som samlat ALLA väsentliga guider runt om på nätet vilket jag rekomenderar starkt! Där kan du se att jailbrake är bara ett steg i processen men även nyckeln till de andra!

http://ipoddtouch.googlepages.com/%22theultimateguide%22

Och bli inte osäkra bara för det står om många problem, jag menar, man skriver ju knappast inlägg om allt gått felfritt utan bara när man stött på problem, vilket då resulterar i forum med bara klagomål.
Aja detta inlägget blev lite längre än tänkt och jag vet inte om någon ens orkar läsa igenom det!
Men för er osäkra kan denna "guide" vara guldvärd!

#149 Guiden av Girlpatcher.

Ni som inte kommer in på länkarna kan jag säga att ni måste vara medlem på ipodtouchfans.com
Det går fort och är gratis, inget att gräva ner sig för.

  • Medlem
  • 2007-11-08 19:35

Förutsatt att ni har kopplat in er ipod på ert trådlösa nätverk så hittar ni ipadressen under inställningar -> Wifi -> "Välj ett nätverk" -> erat nätverk -> sen den blå ">" knappen på högersida vid nätverksnamnet då kommer ni till en sida med info under dhcp fliken där ip adressen står. Den ip adressen skriver ni in i Hostname fältet i WinSCP och username: root och password: alpine sen trycker man på login knappen. Hoppas det blev lite mer klart.

/PeJy

Ursprungligen av pejy:

Förutsatt att ni har kopplat in er ipod på ert trådlösa nätverk så hittar ni ipadressen under inställningar -> Wifi -> "Välj ett nätverk" -> erat nätverk -> sen den blå ">" knappen på högersida vid nätverksnamnet då kommer ni till en sida med info under dhcp fliken där ip adressen står. Den ip adressen skriver ni in i Hostname fältet i WinSCP och username: root och password: alpine sen trycker man på login knappen. Hoppas det blev lite mer klart.

/PeJy

jag gjorde detta med winscp. men jag får ett felmeddelande vid login. står Network error: Connection timed out. vad innerbär det? vad kan man göra åt det?

  • Medlem
  • 2007-11-10 11:44

Låter som om ni har dålig täckning. Funkar trådlöst via era stationära datorer? Är det också svajigt? Vissa routrar är ökända för dålig signalstyrka, sett dlink routrar som knappt funkar i samma rum som datorn. Körs det annat samtidigt på det trådlösa nätet? Jag antar att det har funkat med ngn typ av trafik från ipoden mot internet tidigare, i annat fall kanske det saknas wep eller wpa nyckel i ipoden vilket gör att den inte tillåts koppla upp sig.

Ursprungligen av pejy:

Låter som om ni har dålig täckning. Funkar trådlöst via era stationära datorer? Är det också svajigt? Vissa routrar är ökända för dålig signalstyrka, sett dlink routrar som knappt funkar i samma rum som datorn. Körs det annat samtidigt på det trådlösa nätet? Jag antar att det har funkat med ngn typ av trafik från ipoden mot internet tidigare, i annat fall kanske det saknas wep eller wpa nyckel i ipoden vilket gör att den inte tillåts koppla upp sig.

trådlösa nätverket funkar på min bärbara pc. den funkar ju hyffsat på ipoden oxå. kan gå in på aftonbladet och så. men tex facebook kommer jag inte in på lr hotmail. även vid nedladdning av program på installern så slutar servern att fungera å jag får inte programmet installerat. i youtube så kan jag gå in på olika film snuttar men den laddar inte upp hela filmen utan kanske halva osv.

tror du att det är nätverket det är fel på lr min ipod? något jag kan göra?
har ringt till applessevicetelefon men dom gav mig inget konkret vad det berodde på.

  • Medlem
  • 2007-11-10 15:35

Var den så här innan du jailbreak:ade den oxå? Isåfall kanske du har en dålig wifi sändare i din ipod. Vad kör du för hastighet på ditt bredband? Sitter du nära routern när du kör? Du kan prova hastigheten på denna länk : http://www.bredbandskollen.se/

Du kan även prova att pinga ipoden och se ifall den svarar.

Senast redigerat 2007-11-10 16:25
Ursprungligen av pejy:

Var den så här innan du jailbreak:ade den oxå? Isåfall kanske du har en dålig wifi sändare i din ipod. Vad kör du för hastighet på ditt bredband? Sitter du nära routern när du kör? Du kan prova hastigheten på denna länk : http://www.bredbandskollen.se/

Du kan även prova att pinga ipoden och se ifall den svarar.

gjorde brebandskollen. fick 3.30 mgbit/sek på att skicka och 9.90 mgbit att ta i mot. är det bra lr dåligt? kan det vara bredbandets fel att det inte funkar så bra på ipoden.

hur gör man för att pinga ipoden?

  • Medlem
  • 2007-11-11 18:59

Det låter som mkt bra fart i bredbandet. För att pinga, ta fram dosprompten genom att välja start - kör - cmd

sen skriver du ping "ipadressen" -t

Ursprungligen av pejy:

Det låter som mkt bra fart i bredbandet. För att pinga, ta fram dosprompten genom att välja start - kör - cmd

sen skriver du ping "ipadressen" -t

gjorde pingtestet står att målvärddatorn inte kan nås. sedan står det begäran gjorde timeout.

vad innebär det? fel på ipoden?

  • Medlem
  • 2007-11-11 19:38

Det låter som om du kanske har samma problem som Najks verkar ha, dvs OpenSSH och BSD inte är installerat korrekt på ipoden. Prova att installera en programvara under installern och fliken network som heter Services. Starta den och kolla ifall du har SSH tjänsten igång. Finns den inte där så är det det som är problemet. Då får du gå in i installlern igen och kolla under network fliken ifall BSD och OpenSSH finns där och installera dom, om dom inte finns där så skulle jag prova att initera om ipoden via itunes och göra ett nytt försök på jailbreakme.com för det ska installera ovanstående program ifall det funkat korrekt. Har du rätt firmware version i ipoden? Det kollar du under inställningar - generellt - om. Jag har 1.1.1 (3A110a)

Ursprungligen av pejy:

Det låter som om du kanske har samma problem som Najks verkar ha, dvs OpenSSH och BSD inte är installerat korrekt på ipoden. Prova att installera en programvara under installern och fliken network som heter Services. Starta den och kolla ifall du har SSH tjänsten igång. Finns den inte där så är det det som är problemet. Då får du gå in i installlern igen och kolla under network fliken ifall BSD och OpenSSH finns där och installera dom, om dom inte finns där så skulle jag prova att initera om ipoden via itunes och göra ett nytt försök på jailbreakme.com för det ska installera ovanstående program ifall det funkat korrekt. Har du rätt firmware version i ipoden? Det kollar du under inställningar - generellt - om. Jag har 1.1.1 (3A110a)

jag har openssh och bsd installerad på ipoden. sedan har jag firmware versionen 1.1.1 precis som du. har återställt den utan resultat förut. tycker du att jag ska göra det igen lr?

  • Medlem
  • 2007-11-11 20:43

Låter skumt, du kan surfa från ipoden via safari? Kan du logga in på din router och kolla att den syns där? Brukar synas under statusfliken och lan. Där borde du se alla dina nätverksenheter med macadresser och ipadresser. Har du rätt ipadress? Den står under dhcp fliken under wifi och ditt nät. Översta raden, och när du pingar var noga med att använda punkt mellan siffrorna ex 192.168.1.200 Låter lite övertydlig kanske men det låter konstigt att du kan surfa med din ipod men den svarar inte på ping. Den är påslagen när du pingar den?

Ursprungligen av pejy:

Låter skumt, du kan surfa från ipoden via safari? Kan du logga in på din router och kolla att den syns där? Brukar synas under statusfliken och lan. Där borde du se alla dina nätverksenheter med macadresser och ipadresser. Har du rätt ipadress? Den står under dhcp fliken under wifi och ditt nät. Översta raden, och när du pingar var noga med att använda punkt mellan siffrorna ex 192.168.1.200 Låter lite övertydlig kanske men det låter konstigt att du kan surfa med din ipod men den svarar inte på ping. Den är påslagen när du pingar den?

jag surfa till viss del. kan gå in på aftonbladet å så men inte på min mail lr facebook. google å yahoo kommer jag in på. vet inte hur man loggar in på sin router. jo jag har försökt pinga den men det kommer upp ett sånt där meddelande. jag tycker att det verkar som att min ipod är uppkoppling men att den hela tiden hoppar ur. har ju använt winscp för att fixa iphone appsen på ipoden. då kommer jag in på hosten men loggas hela tiden ur efter ett tag. tog jvla tid att lägga in allt kan jag säga eftersom jag hela tiden kopplades ur å fick reconnecta.

vad tror du? nåt förslag på vad jag ska göra?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 21:36

Problem med att connecta till ipSwitch..

Kan pinga Ipoden utan problem.. får svar och allt..

Då jag startar IPSwitch så hittar den ipodens ip "i det högra fältet"
men det blir problem då jag försöker connecta till den..

//najkks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 21:40

Jag har ett problem med iPhone appsen. Eftersom jag inte har någon trådlös uppkoppling hemma så har jag fört över alla filer osv till iphone appsen via iBrickr (http://cre.ations.net/creation/ibrickr) och det funkar jättebra. Har helt enkelt för över filerna direkt från datorn via programmet istället för via ftp. Men nu har jag problemet att appsen inte funkar!

Jag har följt denna guiden: http://www.ipodtouchfans.com/forums/showthread.php?t=1659 till punkt o pricka (förutom 755-proceduren, för den fattar jag inget om). Ikoner o hela rubbet dyker upp på iPoden men när jag öppnar dem så hänger de sig o sen stängs de av. Jag vill bara få notes, weather och maps appsen, men de funkar som sagt inte.

Vet någon vad jag kan ha gjort för fel? Vad kan jag göra? Någon som jobbat med iBrickr på samma sätt?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2007-11-11 22:35

du måste sätta om behörigheterna på filerna med 755 (det är det den gör) annars kommer det inte funka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 10:51

alright, hur gör jag det smidigast? vad behöver jag för program? jag har ingen tillgång till WiFi som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 11:17

jailbreak gui för 1.1.2 notera att du måste ha installerat oktoprep under 1.1.1 annars kommer det inte att fungera... Mycket nöje!
http://conceitedsoftware.com/iphone/site/112jb.html

  • Medlem
  • 2007-11-12 18:01

Ett litet utdrag från installationsanvisningarna för ibrick...

after installing all the files and folders for a single program (it may be possible to upload them all at once, but I played it safe and finished each installation consecutively) close iBrickr for a moment. Pick up your touch and open squid, and navigate to where you just installed. Click on the first file. Near the bottom you should see a 3x3 of checkboxes. Check all the boxes with 'exec' after them, and then hit apply. The permissions number in parentheses should now be 755 (woo!). After you have gone through and changed permissions on ALL the files, close out of squid, and reset your touch. On restart, your new iphone application will appear on your home screen! Repeat this with each application.

Det borde funka för dig.

/PeJy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 21:03
Ursprungligen av pejy:

Ett litet utdrag från installationsanvisningarna för ibrick...

after installing all the files and folders for a single program (it may be possible to upload them all at once, but I played it safe and finished each installation consecutively) close iBrickr for a moment. Pick up your touch and open squid, and navigate to where you just installed. Click on the first file. Near the bottom you should see a 3x3 of checkboxes. Check all the boxes with 'exec' after them, and then hit apply. The permissions number in parentheses should now be 755 (woo!). After you have gone through and changed permissions on ALL the files, close out of squid, and reset your touch. On restart, your new iphone application will appear on your home screen! Repeat this with each application.

Det borde funka för dig.

/PeJy

Där ser man! Det funkade jättebra! Nu funkar appsen. Tack så hemskt mycket PeJy!

Går det att nedgradera touchen från 1.1.2 till 1.1.1?
Var tvungen att återställa min iPod idag och när jag synkroniserade den med iTunes, var jag tvungen att välja "återställ och installera nya uppdateringar"....

VIsst jag har fått kalendern fixad, men det var roligare med allt man hade innan.

Ursprungligen av sabbath:

Går det att nedgradera touchen från 1.1.2 till 1.1.1?
Var tvungen att återställa min iPod idag och när jag synkroniserade den med iTunes, var jag tvungen att välja "återställ och installera nya uppdateringar"....

VIsst jag har fått kalendern fixad, men det var roligare med allt man hade innan.

Har samma problem som ovanstående.
Har surfat runt som bara den men inte hittat en 1.1.1 som jag kan köra restore på.
Var hittar jag det?

/Claes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 16:48
Ursprungligen av Captain:

Har samma problem som ovanstående.
Har surfat runt som bara den men inte hittat en 1.1.1 som jag kan köra restore på.
Var hittar jag det?

/Claes

http://www.touchdev.net/wiki/Decrypt_Firmware

håller in optionknappen och väljer egen fil i itunes

Ursprungligen av jezpas:

http://www.touchdev.net/wiki/Decrypt_Firmware

håller in optionknappen och väljer egen fil i itunes

Hjälp!
Funkade inte... fick "okänt fel" från iTunes...
Körde restoren från en PC med Vista. Kan det varit problemet?

Vad kommer hända om jag uppgraderar till 1.1.2.? Och hur gör jag för att då för att få tillbaka install.app??

Bevaka tråden