Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iPhonen illegal att använda i EU?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 13:19

Jag vet att många har köpt iPhonen i USA och importerat den. Många har oxå gjort det för att tjäna lite på det. Men är det överhuvud taget legalt att använda inom EU? Som jag har sett så saknar den importerade iPhonen CE märket. Enligt EU så krävs detta märke på alla varor för att försäkra att varan följer säkerhetskraven. Det är kanske jag som inte har sett CE märket och någon här som sitter med en iPhone kan bekräfta att den är CE märkt. Men om iPhonen saknar den gör den inte då illegal att använda inom EU?

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-04 13:24

Att CE-märkning saknas gör väl ändå inte produkten olaglig att använda? Sälja möjligtvis, men inte använda.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 13:40

Det har du nog rätt i. CE märket gäller försäljningen av varor.

//Rob

Amerikansk iPhone olaglig i Sverige/EU?

Enligt AppleInsider kan det vara så det är olagligt att sälja amerikansksålda iPhones i Sverige eftersom de saknar CE-märkning.

Betyder detta att iFun.se bryter mot lagen? Kommer detta att blåsa liv i diskussionen om vad som är okej och inte okej att diskutera på forumet? Bara tiden får utvisa detta...

http://www.appleinsider.com/articles/07/11/08/apple_stock_tumbles_us_iphone_illegal_in_europe.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 08:21

Amerikansk iPhone olaglig i Sverige?

Hej alla

Läste just på IDG om Amerikansk iPhone kan vara olaglig i Sverige.

Jag tänkte bara hör med er andra. Om nu detta är fallet, vilket jag inte kan förstå hur, så är det skrämmande.

Så vitt jag förstått så är CE-märkningen bara en stämpel på att tillverkaren av en produkt påstår sig hålla viss kvalitet i material och montering. Det finns inget EU eller statligt organ som delar ut CE-märkningen och inte heller kontrollerar att tillverkaren faktist håller va dom lovat när dom sätter på CE stämpeln.

Det var inte för så många månader sen som det var något liknande om någon kinesisk barnleksak som hade en CE märkning men vid närmare analys av materialet (tror det var nån form av plast) så innehöll den mer bly är lovligt här i Europa.

Jag vet inte om det är skillnad på CE märkning på elektronik och leksaker men logon är ju iaf den samma

Så är det någon som kan rätta mig eller är det faktist så att en tillverkare måste sätta en stämpel på en produkt, fast det inte finns någon kontroll, för att få sälja den i Europa?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-09 08:40

Det som de egentligen säger är ju att de som SÄLJER kan få böter om produkten inte är CE-märkt. Dock kan de ju inte kontrollera privat import. Jag uppfattar det som att försäljning är olaglig, inte anvädning.

/Jonas

Ursprungligen av sEia:

Det som de egentligen säger är ju att de som SÄLJER kan få böter om produkten inte är CE-märkt. Dock kan de ju inte kontrollera privat import. Jag uppfattar det som att försäljning är olaglig, inte anvädning.

Jag är inte så säker på det (min markering):

Though he eventually received the phone, both the officials and Apple Germany have reportedly confirmed that the original US device is forbidden in European countries that honor the CE label. An importer can technically own the device but has no license to use it, officials explain. Anyone caught using the iPhone by a knowledgeable official could face a fine, including Americans visiting the country.

Från AppleInsider.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-09 09:17
Ursprungligen av Adrian B:

Jag är inte så säker på det (min markering):

Though he eventually received the phone, both the officials and Apple Germany have reportedly confirmed that the original US device is forbidden in European countries that honor the CE label. An importer can technically own the device but has no license to use it, officials explain. Anyone caught using the iPhone by a knowledgeable official could face a fine, including Americans visiting the country.

Från AppleInsider.

Stämmer, efter att ha sökt runt lite hittade jag mest restriktioner för hur CE-märkning skall användas, inte hurvida användare inte får använda icke CE-märkta produkter. Det närmaste konkret text om det jag hittade var: (citerat från http://ec.europa.eu/youreurope/nav/sv/citizens/services/eu-guide/buying/index_sv.html)

"När en konsumentvara av viss modell eller typ bedöms som farlig, har de myndigheter som övervakar marknaden rätt att vidta nödvändiga åtgärder beroende på hur allvarlig eller akut situationen är. Det innebär att försäljningen av varan kan förbjudas eller att varan återkallas. Enligt EU-lagstiftningen måste myndigheterna inrätta system som gör att de snabbt kan utbyta information med varandra och med kommissionen. På så sätt kan åtgärder vidtas på lämplig nivå. Om CE-märkningen missbrukas eller saknas på en leksak (eller dess förpackning) eller på en hushållsapparat innebär detta ett brott mot EU-reglerna. Vilka sanktioner som ska vidtas i sådana fall bestäms närmare i varje lands lagstiftning."

Detta är ju också ganska luddigt...

Och det är väl det som Appleinsider också menar. Att det inte är helt säkert om den är laglig och skulle den vara det är det ännu mer osäkert vad påföljden är för användning av den.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-09 08:45

"..including Americans visiting the country"

antar att det talar för hur orimligt detta låter..

Slog ihop två trådar om samma sak

Som yaz skriver så verkar det ju orimligt att amerikaner som reser i Europa skulle kunna få böter för detta.

Min gissning är att detta är en detalj som i praktiken inte får några större följder.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-09 09:31

Precis, vem ska kontrollera detta oO. Sånt här kan ju ha betydelse om en t ex stor industrimaskin köps in och orsakar arbetsskada. Det kan ju utredas och sedan leda till påföljd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 09:42

Men det finns ju fortfarande ingen text som säger något om ett förbud att själv importera och använda en icke CE-märkt enhet. De texter ni citerar handlar ju uppenbarligen om företag som säljer produkter inom EU.

Adrian B: Vilken detalj talar du om?

De enda som talar om privatimport är AppleInsider som citerar icke namngivna "officials". Tycker att det hela verkar väldigt löst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-09 09:45
Ursprungligen av Malm:

Men det finns ju fortfarande ingen text som säger något om ett förbud att själv importera och använda en icke CE-märkt enhet. De texter ni citerar handlar ju uppenbarligen om företag som säljer produkter inom EU.

Adrian B: Vilken detalj talar du om?

De enda som talar om privatimport är AppleInsider som citerar icke namngivna "officials". Tycker att det hela verkar väldigt löst.

Jag håller med, det handlar nästan alltid om företag och import för försäljning. Det står sällan om privatpersoners import och egen användning. Som vi tidigare sa finns det väl ingen kontroll på detta och risken för att man åker dit är ju väldigt liten. Kanske om din iphone tar dö på någon annan, eller börja läcka något olagligt ämne som påverkar andra.

Ursprungligen av Malm:

Adrian B: Vilken detalj talar du om?

Jag menar att hela historien om att det är "olagligt" inte får någon praktisk betydelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 09:49

Frågan är ju vad man ska åka dit för. Det har ju knappast entydigt konstaterats att det är ett brott att privatimportera och använda elektronik utan CE-märkning. Mycket skrik om ingenting, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 10:01

Håller helt och hållet med dig. Citattecknen bör understrykas

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 10:20

Skrev om CE märkningen förra veckan men ingen tyckte det var speciellt intressant då förutom Jogin.

Jag tror nog att Jogin har rätt och ingen kommer kontrollera eller beslagta din iPhone men tullen har rätt att beslagta varor som dom anser är farliga. Så om någon köper flera iPhones för försäljning kan tullen beslagta dom pga att CE märkningen fattas. Har redan hänt i Tyskland.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Skrev om CE märkningen förra veckan men ingen tyckte det var speciellt intressant då förutom Jogin.

Den missade jag faktiskt helt, men du förekom alla faktiskt

Ja, det som är intressant är ju inte huruvida privatpersoner får ha dem, utan huruvida de får säljas här, iFun.se t ex. Bryter 99-folket mot lagen? Vi fick ju inte ens DISKUTERA Leopard-features innan det släpptes!

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det som är intressant är ju inte huruvida privatpersoner får ha dem, utan huruvida de får säljas här, iFun.se t ex. Bryter 99-folket mot lagen?

Det är fortfarande bara privatpersoner som säljer och iFun som sajt är helt fristående från 99.se i dagsläget. Finns ju många andra, både här på 99.se och på t.ex. Blocket, som säljer telefoner privat.

Ursprungligen av Capeman:

Vi fick ju inte ens DISKUTERA Leopard-features innan det släpptes!

Din smiley antyder att du bara retas, men bara för att göra det tydligt så fick man naturligtvis diskutera Leopard-funktioner om dom var publicerade på annat håll.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är fortfarande bara privatpersoner som säljer och iFun som sajt är helt fristående från 99.se i dagsläget. Finns ju många andra, både här på 99.se och på t.ex. Blocket, som säljer telefoner privat.

Din smiley antyder att du bara retas, men bara för att göra det tydligt så fick man naturligtvis diskutera Leopard-funktioner om dom var publicerade på annat håll.

Jo givetvis retades jag, ni bestämmer ju vad vi får diskutera. Det var bara en intressant artikel i sken av diskussionerna som förekom i Feedbackforumdelen för ett tag sen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-09 11:40

Det handlar ju om privat försäljning. Läste på en sida att det inte är tillverkaren som har kontrollkrav för CE-märkning, utan affären som importerar och säljer dem. De är alltså skyldiga att kontrollera sin produkt. Men om detta innefattar privatförsäljning vet jag inte.

För att veta om det är olagligt krävs nog en anmälan och låta jurister ta hand om det ;D

Det som det kan handla om är RoHS märkning som är ett EU-direktiv som just har med elektronik och elektrisk utrustning och att de inte innehåller vissa ämnen. Finns att läsa om på http://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substances_Directive och t.ex. http://www.rohs.gov.uk/

Enligt Idg/PTS kanske det är illegalt ändå?
http://www.idg.se/2.1085/1.130537

Ursprungligen av mendezzz:

Enligt Idg/PTS kanske det är illegalt ändå?
http://www.idg.se/2.1085/1.130537

– Problemet får väl ses som rätt litet i och med att iPhone redan börjat säljas i en europeisk version som lär vara CE-märkt. I iPhones fall är det troligen bara en formalitet, det är ju en gsm-telefon och själva gsm-chipet lär vara någon standardkrets från Asien. Troligtvis har det redan testats och godkänts i EU, och Apple har bara missat att ange det.

Slog samman två trådar om detta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-12 22:19

Och för att sätta spiken i kistan vill jag citera följande text ur manualen för iPhone (den enda iPhone-manual som ligger uppe på Apples sida och alltså bör gälla samtliga varianter):

"Svenska
Härmed intygar Apple Inc. att denna IEEE GSM, Wi-Fi,
& Bluetooth radio står I överensstämmelse med de
väsentliga egenskapskrav och övriga relevanta
bestämmelser som framgår av direktiv 1999/5/EG."

Detta stycke följs av en CE-symbol.

Vi kan alltså ytterligare en gång konstatera att IDG ägnar sig åt sensationsjournalistik utan att lägga ned någon möda på att kolla upp om det de skriver är överensstämmande med sanningen. Trött, är vad man blir.

Ursprungligen av Malm:

Vi kan alltså ytterligare en gång konstatera att IDG ägnar sig åt sensationsjournalistik utan att lägga ned någon möda på att kolla upp om det de skriver är överensstämmande med sanningen. Trött, är vad man blir.

Tack för klargörandet. Och inte nog med det, IDG var dessutom sena, det var ju gammal skåpmat här på 99.se

Malm:
Tack för klargörandet.
Gillar när folk är beredda att lägga ned en efterforskning vad som gäller och kommer med f a k t a.

Bevaka tråden