Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Designa i Word

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund har bett mig skapa en mall för produktblad som de kan använda i Word och printa ut. Men Word är ju ett så fruktansvärt program om man ska arbeta med typografi och design. Hur 17 gör man? Går det att lyckas? Kan man istället exportera från något Adobeprogram?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-09 12:36

Det går faktiskt att göra en hel del i Word även om det kanske inte blir lika snyggt och proffigt som att göra det i QXP eller InDesign. Det går t.ex. inte att ha kapslade formatmallar utan sådant får man göra för hand.

Ett tips är att länka in produktdata i mallen via "Mail merge"funktionen. Du har då alla produktdata i en tabell i en separat Wordfil utan formateringar. När datat sedan länkas in i mallen så ärver det mallens formatering.

För att hålla de olika elementen på plats kan man låta texter etc. lika i flytande textrutor som man låser relativt till kanterna eller marginalerna i.st.f. att ha dem i ordinarie sats/textyta.

Fy katten. Det där låter svårt. Jag kan Word lika dåligt som alla andra som helst undviker att använda det. Kan detta vara en genväg?

http://www.apple.com/se/iwork/pages/#compatible

Skapa och exportera?

Jag hoppas att jag inte låter snorkig nu, för det är faktiskt inte meningen, me jag tycker nog att om du gör det professionellt och tar betalt för det så får du helt enkelt göra dig besvär att lära dig hur Word funkar. Det finns utmärkta böcker som du kan ha som hjälp i inlärningen.

Däremot kommer du att märka att Word är ett otroligt kompetent program, och att du, precis som Gunnar säger, kommer att märka att du kan göra en hel del.

Det är helt enkelt en vanesak och när du väl lärt dig kommer det att gå galant

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...lära dig hur Word funkar.

Jag har försökt i tio år från och till och alltid tyckt att det är fullständigt hopplöst. Det skulle ta orimligt lång tid att göra detta i Word för mig. Det vore nog en bättre idé att låta någon som kan programmet följa en förlaga som jag skapar i ett annat program. Vem skulle kunna vara denne någon tro?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag hoppas att jag inte låter snorkig nu, för det är faktiskt inte meningen, me jag tycker nog att om du gör det professionellt och tar betalt för det så får du helt enkelt göra dig besvär att lära dig hur Word funkar. Det finns utmärkta böcker som du kan ha som hjälp i inlärningen.

Däremot kommer du att märka att Word är ett otroligt kompetent program, och att du, precis som Gunnar säger, kommer att märka att du kan göra en hel del.

Det är helt enkelt en vanesak och när du väl lärt dig kommer det att gå galant

Har skrivit handböcker med bilder osv i Word och jag avskyr det passionerat. Blir på dåligt humör bara jag tänker på det. Snårigt, lynnigt, beskäftigt och allmänt otroligt irriterande. Usch!

Ursprungligen av TouchCAD:

Har skrivit handböcker med bilder osv i Word och jag avskyr det passionerat. Blir på dåligt humör bara jag tänker på det. Snårigt, lynnigt, beskäftigt och allmänt otroligt irriterande. Usch!

Hur kan ett program vara beskäftigt?

Inte nog med att det är svårt
Att sedan öppna dokumentet på olika datorer gör även att det blir förändingar
Jag sitter med Office X på en PPC med 10.3 och en Intel 10.4 och mellan dem blir det förändringar
Kan tänka mig att om man har olika Officeversioner kan man få än värre saker - och mellan Mac och Windpws blir det alltid förändringar (texten är olika stor vid samma typsnitt och storlek)

Ursprungligen av macwitty:

I...mellan Mac och Windpws blir det alltid förändringar...

Don´t get me started...

Words inbyggda hjälp är inte heller helt fel - har lotsat mig igenom snårskogen med korsreferenser, avsnittsbrytningar, formatmallar osv.

(Tillägg: Skrivet i med anledning av Richard Rönnbäcks inlägg ovan).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-09 13:35

Dessutom finns det en hel del hjälp att få via Microsofts Office site.

Det är väl ett bra alternativ i så fall, att låta någon Word-expert göra mallarna efter dina förlagor. Självklart måste det ju ske i en dialog så att du inte gör en form som är otroligt bökig att åstadkomma, eller än värre att hantera för slutanvändarna när de väl sitter i Word.

Personligen skulle jag dock aldrig erkänna att ett sketet program kan vinna över mig

Nej men allvarligt talat. Anledningen att du tycker Word känns "fruktansvärt" tror jag kan bero på att från början går in med inställningen att det inte fungerar som du vill. Istället bör du rensa bort såna attityder, för de blockerar bara och gör det ännu svårare, sätta dig ner och systematiskt jobba igenom de frågeställningar du behöver ha svar på för att göra din mall.

Allvarligt talat, vad behöver du? Jo bland annat:
* Ställa in sidstorlek och marginaler
* Skapa eventuella sidhuvuden, sidfötter och bakgrunder
* Lägga in lite grafik
* Göra formatmallar

Allt det täcks bra i hjälpen och det finns nog tiotusentals träffar på varje område om man söker på Google

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-09 14:06

Jag kan väl till viss del hålla med TouchCAD men det är ju naturligtvis inte programmet i sig som är beskäftigt. Däremot Microsoft som programmerar in en massa defaultbeteende som möjligen passar för den som skiver ett litet brev då och då men som bara är irriterande för andra. T.ex. alla dessa röda och blå skrynklor man får i texten därför att den automatiska stavnings- och grammatikkontrollen är påslagen som default. En grammatikkontroll som dessutom inte fungerar särskilt bra på svenska.

Personligen föredrar jag att köra stavningskontrollen efteråt, när jag är klar med text och formuleringar.

Någon som kan/vill åta sig uppdraget att göra ett malldokument i Word utifrån min förlaga i InDesign? Ersättning utgår givetvis.

• Medlem
  • 2007-11-12 17:00

Ska kunden själv lägga in bilder och text i denna mall sedan?
Eller ska kunden endast lägga in text?

Om det enbart handlar om editerbar text kan du exportera ditt layoutade dokument från InDesign till PDF.
Sedan man man i Acrobat lägga till editerbara textfält som användaren kan fylla i själv.
Detta kan man sedan skriva ut till en skrivare eller till en PDF.

/P

Kunden har ju bett om Word, då ska man väl ge dem det?

1
Bevaka tråden