- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2007-11-10 02:30
Jag tänkte genomföra en liten undersökning bland er som dagligen använder er iPhone. Läs noga igenom hela detta inlägg innan ni svarar i tråden.
Jag vill göra en sammanställning över vad iPhone har för för- resp nackdelar jämfört med övriga telefoner, tänkt att läsas av en person som funderar på att köpa iPhone, men inte riktigt vet om det är rätt telefon för denne.
Med "andra telefoner" menas andra bra telefoner, det bästa som finns där ute alltså. Till exempel är kameran i iPhone sämre än den bästa kameran Sony Ericsson har. Alltså är det en nackdel med iPhone.
Hur stor en fördel/nackdel är spelar ingen roll, hela poängen är att det är upp till läsaren. Exempel: Är bra kamera superviktigt? Då är iPhone ett dåligt köp. Är MMS viktigt? Då är iPhone ett dåligt köp. Är bra webbläsare viktigt? Då är iPhone ett utmärkt köp (det bästa möjliga köpet!).
Jag vill ha fördelar/nackdelar som de flesta kan skriva under på. Avsaknaden av 3G är nog en nackdel som de flesta kan skriva under på, även om många skulle säga att det är viktigare med batteritid än 3G så är det fortfarande en nackdel för vissa.
Det kan gälla allt från mjukvaran (går inte att radera enskilt SMS) till handhavande (går inte att använda med handskar).
När det gäller nackdelar, sätt en asterisk efter nackdelen om det är en nackdel som troligtvis inte kan lösas med en mjukvaruuppdatering (det går t.ex. inte att få en bättre kamera, däremot borde rimligtvis bättre SMS-hantering kunna komma i en uppdatering).
Jag vill helst ha svar från folk som aktivt använder iPhone. Oväsentliga inlägg i tråden kommer att raderas.
Jag börjar med en egen lista här så ser ni hur jag tänkt mig det:
Fördelar:
- Underbart gränssnitt som verkligen fungerar.
- Synkroniserar med Mac bättre än någon annan telefon.
- Har den bästa mobila webbläsaren.
- Har wifi.
- Har en riktig iPod.
- Utmärkt filmvisare.
- YouTube-programmet riktigt användbart.
- Mycket bra kontaktlista med långt fler kontaktuppgifter än vad de flesta andra telefoner har.
- Mycket bra skärm.
- Reptåligt glas på skärmen.
- Kommer att förbättras med ny mjukvara.
- Backup tas varje gång man synkroniserar.
- Enkel mjukvara för Mac och Windows (iTunes).
- Medföljande hörlurar har smidigt headset/fjärrkontroll.
- iTunes WiFi Store för att kunna köpa musik.
- Lättanvänt mejlprogram som kan visa HTML-mejl och vissa bilagor.
Nackdelar:
- Medelmåttig kamera.*
- Saknar MMS.
- Kan inte användas med handskar.*
- Saknar 3G.*
- SMS har vissa brister (saknar leveranskvitto, textmallar, indikation om textlängd mm).
- Går inte att använda med vanliga hörlurar utan adapter*
- Kan inte videofilma, bara ta stillbilder (hårdvarubegränsning eller inte?)
- Första modellen, relativt otestad, osäker hållbarhet.
- Ingen statuslampa som indikerar missade samtal/nya SMS osv.
- Bluetooth går bara att använda till headset.
- Ej utbytbart batteri.*
- Saknar kortplats för minneskort.*