Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-användare? Ge mig dina +/- med iPhone jämfört med andra telefoner

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte genomföra en liten undersökning bland er som dagligen använder er iPhone. Läs noga igenom hela detta inlägg innan ni svarar i tråden.

Jag vill göra en sammanställning över vad iPhone har för för- resp nackdelar jämfört med övriga telefoner, tänkt att läsas av en person som funderar på att köpa iPhone, men inte riktigt vet om det är rätt telefon för denne.

Med "andra telefoner" menas andra bra telefoner, det bästa som finns där ute alltså. Till exempel är kameran i iPhone sämre än den bästa kameran Sony Ericsson har. Alltså är det en nackdel med iPhone.

Hur stor en fördel/nackdel är spelar ingen roll, hela poängen är att det är upp till läsaren. Exempel: Är bra kamera superviktigt? Då är iPhone ett dåligt köp. Är MMS viktigt? Då är iPhone ett dåligt köp. Är bra webbläsare viktigt? Då är iPhone ett utmärkt köp (det bästa möjliga köpet!).

Jag vill ha fördelar/nackdelar som de flesta kan skriva under på. Avsaknaden av 3G är nog en nackdel som de flesta kan skriva under på, även om många skulle säga att det är viktigare med batteritid än 3G så är det fortfarande en nackdel för vissa.

Det kan gälla allt från mjukvaran (går inte att radera enskilt SMS) till handhavande (går inte att använda med handskar).

När det gäller nackdelar, sätt en asterisk efter nackdelen om det är en nackdel som troligtvis inte kan lösas med en mjukvaruuppdatering (det går t.ex. inte att få en bättre kamera, däremot borde rimligtvis bättre SMS-hantering kunna komma i en uppdatering).

Jag vill helst ha svar från folk som aktivt använder iPhone. Oväsentliga inlägg i tråden kommer att raderas.

Jag börjar med en egen lista här så ser ni hur jag tänkt mig det:

Fördelar:
- Underbart gränssnitt som verkligen fungerar.
- Synkroniserar med Mac bättre än någon annan telefon.
- Har den bästa mobila webbläsaren.
- Har wifi.
- Har en riktig iPod.
- Utmärkt filmvisare.
- YouTube-programmet riktigt användbart.
- Mycket bra kontaktlista med långt fler kontaktuppgifter än vad de flesta andra telefoner har.
- Mycket bra skärm.
- Reptåligt glas på skärmen.
- Kommer att förbättras med ny mjukvara.
- Backup tas varje gång man synkroniserar.
- Enkel mjukvara för Mac och Windows (iTunes).
- Medföljande hörlurar har smidigt headset/fjärrkontroll.
- iTunes WiFi Store för att kunna köpa musik.
- Lättanvänt mejlprogram som kan visa HTML-mejl och vissa bilagor.

Nackdelar:
- Medelmåttig kamera.*
- Saknar MMS.
- Kan inte användas med handskar.*
- Saknar 3G.*
- SMS har vissa brister (saknar leveranskvitto, textmallar, indikation om textlängd mm).
- Går inte att använda med vanliga hörlurar utan adapter*
- Kan inte videofilma, bara ta stillbilder (hårdvarubegränsning eller inte?)
- Första modellen, relativt otestad, osäker hållbarhet.
- Ingen statuslampa som indikerar missade samtal/nya SMS osv.
- Bluetooth går bara att använda till headset.
- Ej utbytbart batteri.*
- Saknar kortplats för minneskort.*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-10 02:40

Denna:

- Kommer att förbättras med ny mjukvara.

Ser jag lite som en nackdel. I fallet Apple är det tyvärr alldeles för ofta som en sådan uppdatering, med "allt det där man önskade" innebär en ny produkt snarare än en mjukvaruuppdatering. Sett historiskt så är det hur Apple jobbar nästan jämt. Det är sällan deras (kostnadsfria) uppdateringar ger någon revolutionerande eftersmak. Men jag har gärna fel!

Ursprungligen av PF:

Denna:

- Kommer att förbättras med ny mjukvara.

Ser jag lite som en nackdel. I fallet Apple är det tyvärr alldeles för ofta som en sådan uppdatering, med "allt det där man önskade" innebär en ny produkt snarare än en mjukvaruuppdatering. Sett historiskt så är det hur Apple jobbar nästan jämt. Det är sällan deras (kostnadsfria) uppdateringar ger någon revolutionerande eftersmak. Men jag har gärna fel!

Jag håller verkligen inte med dig på den punkten och jag tror att du kommer kunna titta tillbaka på detta om ett år och konstatera att du hade fel och iPhone verkligen blivit bättre.

För det första finns det ju ingen som tvingar dig att uppdatera. För det andra så tror jag inte iPhone kommer att blir en "ny produkt" oavsett uppdateringar. För det tredje handlar det inte om revolution, det handlar om evolution. Kolla på min lista över nackdelar och tänk på hur många av dessa som skulle kunna lösas med mjukvara. Allt från säkrare webbläsare till sökfunktion i eposten, allt från MMS till iChat-klient. Det är väl knappast en nackdel?

Well, nu gick jag OT i min egen tråd, sorry, men jag ville poängtera att detta verkligen är en fördel med iPhone.

  • Medlem
  • Märsta
  • 2007-11-10 09:24

visst är de en ny produkt ifrån apple, men ja e sk*t nöjd med min en så länge, dock tycker ja att den e lite segare, men de kan ja leva med.. samt att lite nackdelar finns ju, men ja har mer fördelar en nackdelar så ja rekomenderar iphone och hoppas man kommer se mycket stabilare system och egenskaper sen..! 9+ får den av mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 09:46

Adrian: Finns det några av dina - som är uppdaterade och fixade i version 1.1.2?

(kanske fel tråd att fråga om detta men...)

Nackdel

Jag har ingen iPhone men en nackdel som gör att jag inte kan kan få min arbetsgivare att köpa en är:

Nackdel:

- Ingen Exchangesync(mail, kalender, kontakter etc) *

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-10 10:14
Ursprungligen av mendezzz:

Jag har ingen iPhone men en nackdel som gör att jag inte kan kan få min arbetsgivare att köpa en är:

Nackdel:

- Ingen Exchangesync(mail, kalender, kontakter etc) *

Om jag har förstått min polare (som fick mig att skaffa iPhone!) så fungerar synkning med Outlook Exchange vad gäller dom tre (3) punkter som du nämner. Länken mellan MS och iPhone heter iTunes (för Windows).

Alltså: ingen nackdel, som jag ser det.

Ursprungligen av frazze:

Om jag har förstått min polare (som fick mig att skaffa iPhone!) så fungerar synkning med Outlook Exchange vad gäller dom tre (3) punkter som du nämner. Länken mellan MS och iPhone heter iTunes (för Windows).

Alltså: ingen nackdel, som jag ser det.

Ja men kan man ha en Mac och iPhone och ändå vara synkad med Outlook Exchange?
Alltså, egentligen, kan man vara UTAN dator och ändå vara exchangesynkad? Via WiFi och eller mobilnätet?

Ursprungligen av sjovall:

Alltså, egentligen, kan man vara UTAN dator och ändå vara exchangesynkad? Via WiFi och eller mobilnätet?

Nej. Det Exchange-stöd som finns via tredjepartsprogram till andra mobilplattformar finns inte till iPhone, vilket i dag är en nackdel.

Ja. Nokia N73 är min företagstelefon. Men jag har lagt den åt sidan och använder en iPhone. På resande fot, kollar jag min epost via Safari och vårt webbgränsnitt mot Exchange-servern.

Nackdel
- Synka kalender och adressbok via bluetooth.
- Möjlighet att spara lösenord till webbplatser i Safari

Fördel
- Tydligt gränssnitt

/c

Ursprungligen av frazze:

Om jag har förstått min polare (som fick mig att skaffa iPhone!) så fungerar synkning med Outlook Exchange vad gäller dom tre (3) punkter som du nämner. Länken mellan MS och iPhone heter iTunes (för Windows).

Alltså: ingen nackdel, som jag ser det.

Frazze: alltså över mobilnätet.
Sist jag synkade mail/kalender/kontakter genom att koppla in mig i en dator var på någon pda en 3-4 år sen.

En stor nackdel som jag ser det är att det går inte att skicka mail om du är "uppkopplad" på ett W-lan nät och du har en inställning som säger att du ska skicka via Telias SMTP server.

Jag har kanske fel men jag har inte lyckats att skicka mail via W-lan nätet när GPRS är aktiverad.
Däremot fungerar det om du avaktivera GPRS men det ska man inte behöva göra på en sådan modern telefon den ska känna av sådant själv.

  • Medlem
  • 2007-11-11 11:09
Ursprungligen av heiko:

En stor nackdel som jag ser det är att det går inte att skicka mail om du är "uppkopplad" på ett W-lan nät och du har en inställning som säger att du ska skicka via Telias SMTP server.

Jag har kanske fel men jag har inte lyckats att skicka mail via W-lan nätet när GPRS är aktiverad.
Däremot fungerar det om du avaktivera GPRS men det ska man inte behöva göra på en sådan modern telefon den ska känna av sådant själv.

Inga problem, kolla hos telia.se så får du rätt inställningar: mailout.telia.....

Ursprungligen av wolf:

Inga problem, kolla hos telia.se så får du rätt inställningar: mailout.telia.....

Sorry, men jag kanske var lite otydlig.

Jag kör via vår Exchange server 2007 men jag måste nyttja en extern SMTP eftersom vår IT har stängt ner denna funktion. (De vill att alla ska köra Windows Mobile)

Om jag kör smtprelay1 eller mailout så kan jag inte skicka mail om jag kör på W-lan nätet.

  • Medlem
  • 2007-11-11 12:04
Ursprungligen av heiko:

Sorry, men jag kanske var lite otydlig.

Jag kör via vår Exchange server 2007 men jag måste nyttja en extern SMTP eftersom vår IT har stängt ner denna funktion. (De vill att alla ska köra Windows Mobile)

Om jag kör smtprelay1 eller mailout så kan jag inte skicka mail om jag kör på W-lan nätet.

Lägg in: mailout.telia.com:465

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 10:41

Fördelar

  • Bra respons på Touch-skärm.

  • Glasskärm som är beständig mot repor.

  • Användarvänligt gränssnitt.

  • Tilltalande effekter och animeringar á la Mac-stil.

  • Unik zoomfunktion för bilder och surfning.

  • Lagom storlek på telefonen, för att ha sådan stor display.

  • Tre enheter i en, mobil, surfdator och iPod Video.

  • Utmärkt display för surfning eller film.

  • Bra synkningsfunktioner med iTunes, iSync, iPhoto.

  • Bra kontaktlista där olika kontaktuppgifter kan användas direkt ifrån kontakter, t ex e-post, telefonnummer och webbadresser.

  • Chatliknande SMS-historik.

  • Integrerad med många av de vanliga e-posttjänsterna.

  • Seperat SIM-lucka.

Nackdelar

  • Saknar Bluetooth-funktioner, t ex hantera filer mellan dator och telefon.

  • Ingen MMS-funktion.

  • Glatt hölje som kan resultera i att man lätt tappar den.*

  • Inte lika kompatibel med Windows och PC.

  • Vissa SMS-funktioner saknas, t ex skicka till många, radera alla meddelanden.

  • Inga indikatorer för missat samtal, nya SMS då telefonen är knapplåst.

  • Kan inte ställa in olika användarprofiler, t ex Möte, Tyst, Utomhus, etc.

  • Ej utbytbart batteri.*

  • Bluetooth-headset är bara kompatibelt med Apples egna och vissa SE-headset.

  • Kameran saknar zoom-funktion.

  • Egna ringsignaler/ljud för olika ljudfunktioner.

  • Inte helt enkel att hantera med en hand, t ex när man åker motorfordon, när den som kör fordonet, kör som om denne hade stulit fordonet.*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 23:25
Citat:

Nackdelar

  • Inga indikatorer för missat samtal, nya SMS då telefonen är knapplåst.

Jag ser om jag har ett/flera missade samtal och sms på min iPhone. Det kan du ställa in i under inställningar för att det ska synas. Hos mig kommer det upp en vit siffra på en röd liten ikon som markerar hur många sms och telefon samtal man har missat.

Det har väl knappsat med vilken version man har (v1.1.1) Eller har jag fel?

Ursprungligen av aceone:

Jag ser om jag har ett/flera missade samtal och sms på min iPhone. Det kan du ställa in i under inställningar för att det ska synas. Hos mig kommer det upp en vit siffra på en röd liten ikon som markerar hur många sms och telefon samtal man har missat.

För att se det du talar om måste du först aktivera skärmen och sen dra i slajdern för att låsa upp. Det finns inget att sätt att direkt, utan att röra vid telefonen, att man missat samtal eller SMS. En liten snygg indikator gömd när den inte är aktiv likt på MacBook Pro och nya tangentbordet, vore perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 23:53
Ursprungligen av Adrian B:

För att se det du talar om måste du först aktivera skärmen och sen dra i slajdern för att låsa upp. Det finns inget att sätt att direkt, utan att röra vid telefonen, att man missat samtal eller SMS. En liten snygg indikator gömd när den inte är aktiv likt på MacBook Pro och nya tangentbordet, vore perfekt.

Visst jag msåte dra i slidern men vad gör det? Det är inget som är så allvarligt att jag lider av det. Jag ser tex när jag slidar eller trycker på och av knappen (den i toppen på luren) senaste ringda missade nr eller eller sms.

Så var det med Nokia (N80) som jag använde, tvungen att öppna upp knapplåset för att se.

*En snygg indikator har jag inget emot

Ursprungligen av aceone:

Visst jag msåte dra i slidern men vad gör det? Det är inget som är så allvarligt att jag lider av det. Jag ser tex när jag slidar eller trycker på och av knappen (den i toppen på luren) senaste ringda missade nr eller eller sms.

Om man t.ex. rör sig i lägenheten eller på arbetsplatsen och varje gång man kommer tillbaka till telefonen så behöver man aktivera skärmen för att se om något hänt - det är helt klart en nackdel, jämfört med en om liten grön lampa diskret med tydligt sa att något hade hänt.

Ursprungligen av Adrian B:

Om man t.ex. rör sig i lägenheten eller på arbetsplatsen och varje gång man kommer tillbaka till telefonen så behöver man aktivera skärmen för att se om något hänt - det är helt klart en nackdel, jämfört med en om liten grön lampa diskret med tydligt sa att något hade hänt.

Men man spar ju samtidigt en massa batteritid på detta, även om en liten lampa som blinkar kanske inte skulle dragit så mycket ström.

Måste säga att iPhonen är kanske den första telefonen någonsin som jag har provat som är helt grym på batteritid. Bara grejen att skärmen stängs av när man pratar i den, det är ju genialiskt!

Och gyron är också fantastisk, men tyvärr har Nokia och Sony Ericsson tagit efter och börjat med det, men absolut inte på samma snygga sätt.

Ursprungligen av Patrik D:

Men man spar ju samtidigt en massa batteritid på detta, även om en liten lampa som blinkar kanske inte skulle dragit så mycket ström.

Näe, en liten lysdiod går nog att göra så strömsnål att det knappt märks.

Ursprungligen av Patrik D:

Och gyron är också fantastisk, men tyvärr har Nokia och Sony Ericsson tagit efter och börjat med det, men absolut inte på samma snygga sätt.

Egentligen är det bra om SE och Nokia gör vassa mobiler också, Apple är ett företag som skulle må bra av lite mer konkurrens (och ett företag som definitivt klarar av konkurrens) så det skulle bara gagna oss slutanvändare.

Ursprungligen av Adrian B:

För att se det du talar om måste du först aktivera skärmen och sen dra i slajdern för att låsa upp. Det finns inget att sätt att direkt, utan att röra vid telefonen, att man missat samtal eller SMS. En liten snygg indikator gömd när den inte är aktiv likt på MacBook Pro och nya tangentbordet, vore perfekt.

http://www.99.se/program-spel-foer-iphone/229435-tips-taskbar-notifier.html

Kika in den tråden som jag skrev igår. Det kanske är något för dig Adrian.
Det programmet visar en liten ikon i fältet längst upp på iPhonen när du får sms och mail.

Ursprungligen av Viktor B:

http://www.99.se/program-spel-foer-iphone/229435-tips-taskbar-notifier.html

Kika in den tråden som jag skrev igår. Det kanske är något för dig Adrian.
Det programmet visar en liten ikon i fältet längst upp på iPhonen när du får sms och mail.

Jag läste tråden och det var ett intressant program, men min önskan gäller när skärmen är helt svart och man ändå vill snabbt se om något hänt (det är en önskan för iPhone 2, det är ju fysiskt omöjligt att lösa i dagens iPhone).

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-10 10:14

Ställer mig bakom alla fördelar som Adrian skriver lägger dock till:

Fördelar:

  • Auto ljusstyrka på skärmen

Nackdelar:

  • Ingen Copy/Paste funktion

  • Ingen möjlighet att redigera dokument

  • Ingen synkronisering av anteckningar

  • Skriva SMS i landscape läge

Senast redigerat 2007-11-10 10:28
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-10 10:55

- Kan inte visa ens de enklaste, fler-sidiga PDF-filerna
- Stödjer inte kategorier i kalendern
- Raderar alla samtal, trots valet Missade

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-10 13:43

Den största nackdelen tycker jag ändå är operatörslåsningen. Något man kanske inte tänker på när man sitter på en upplåst telefon... Och om den släpps olåst i Sverige, precis som i Frankrike så kommer ju priset bli en ganska saftig nackdel.

Värt att upprepa är ju att gränssnittet är den tyngsta fördelen!

Senast redigerat 2007-11-10 15:02
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 14:28
Ursprungligen av Rafi:

Den största nackdelen tycker jag ändå är operatörslåsningen. Något man kanske inte tänker på när man sitter på en upplåst telefon... Och släpps den olåst i Sverige, precis som i Frankrike så kommer ju priset bli en ganska saftig nackdel.

Vi vet inte i förväg om svensklanserade iPhones kommer att vara operatörslåst eller att man måste teckna abonnemang/bindningstid. Vi har en annorlunda mobiltelefonkultur i Sverige. Om t ex Apple bestämmer att den ska vara låst till en eller flera olika operatörer vid lanseringen, så lär det inte dröja så länge, förrän det säljs iPhones i Sverige som man kan köpa utan abonnemang. Mot en föhöjd månadskostnad, möjligen eller ett högt pris. Precis samma förutsättningar som man kan köpa andra mobiltelefoner i butik idag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-10 15:02

Precis, och ett förhöjt pris för att få en operatörsfri telefon i Sverige är väl en nackdel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 15:13
Ursprungligen av Rafi:

Precis, och ett förhöjt pris för att få en operatörsfri telefon i Sverige är väl en nackdel?

Ja, det håller jag med dig om. Dock kostar ju mobiltelefoner utan abonnemang i Sverige väldigt mycket. Så visst är det en nackdel, men inget oväntat. Valet (och priset) mellan en telefon med abonnnemang eller utan, är inget nytt för köparen.

Jag håller med om att låsningen är en nackdel, vi lämnar det där tror jag. Fram med fler nya för- och nackdelar istället!

Bevaka tråden