Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs en svensk iphone-supportsida?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-11 18:54

Hej på er vänner!

Jag följer dagligen diskussioner här på 99.se och de nyheter/kommentarer som publiceras på ifun.se, och jag har haft grym nytta av all hjälp som går att få om man letar, frågar och ibland hetsar lite (syftar då på mig själv i samband med att jag låste min kära telefon för ett tag sen). Eftersom ifun-gänget får grymt många mail från folk som vill ha hjälp så har de självklart inte tid att hjälpa alla(/någon?), och inte är jag förvånad eller besviken för det. De gör ett grymt jobb med SwePhone, och det är de värda guld för.

Till min riktiga poäng:

Jag har en idé om att göra en supportsida för iPhone-användere på svenska. Jag tänkte mig något i stil med ett enkelt frågeformuär där vilsna själar kan skriva sin fråga (välformulerade sådana) och sedan kan den som haft samma problem eller är insatt i problemet ändå svara på det. Skillnaden mot ett forum blir att bara utförliga svar går igenom en kontroll innan de publiceras. Dvs, det finns ett svar/guide på en fråga. I dagsläget finns mycket information här på 99.se, men när man ska läsa igenom 5 trådar med 7 sidor i varje så blir det lätt lite mycket. Sökfunktionen är kanon, men den har inte hjälpt mig alla gånger.

Nu drog jag bara lite kort om hur jag tänkt, men jag tänker inte sätta mig o pilla ihop en sida om folk inte skulle tycka det var en bra grej.

Så, ventilera era tankar kring det. Jag har nog inte tänkt på allt, så jag vill gärna veta hur ni ser på min idé.

/Herman

Ganska bra idé.

En wiki sida kanske skulle vara perfekt för detta. Liknande den på Modmyifone.com

Då kan alla bidra till en bra sida som hålls up to date.

Å andra sidan så finns alla svar man kan tänkas behöva här redan.. Alla hjälper varandra så himla mycket på detta forumet vilket är helt fantastiskt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-11 22:27

En Wiki låter som en lysande idé. Hjälper gärna till med programmering om det skulle behövas

Ursprungligen av ptba:

Eftersom ifun-gänget får grymt många mail från folk som vill ha hjälp så har de självklart inte tid att hjälpa alla(/någon?)

Om du kollar hur många gånger jag svara på folks kommentarer i t.ex. den här guiden så ser du (röd textfärg) att *någon* har vi nog hjälpt ändå.

Ursprungligen av ptba:

De gör ett grymt jobb med SwePhone, och det är de värda guld för.

Jag hoppas också att bilderna och guiderna uppskattas, inte bara SwePhone, det är bara en del av iFun.

Ursprungligen av ptba:

Så, ventilera era tankar kring det. Jag har nog inte tänkt på allt, så jag vill gärna veta hur ni ser på min idé.

Låter som något mycket användbart för många personer, men det enda jag tänker är: Vem ska jobba med det på sin fritid?

Vi snackar om ett arbete som utan problem skulle kunna vara ett heltidsjobb under en period. Om du känner att du har tid och lust att göra det tror jag du skulle kunna göra många personer glada. Men är du beredd att göra det? Är någon annan beredd att göra det?

Förutom tacksamhet så lär du få än fler frågor, men däremot är det svårt att få tillbaka något i form av ersättning. Och tids nog tror jag du skulle vilja få ersättning också, om du inte har väldigt mycket fritid över. Det handlar inte om att man är girig, utan bara om att få betalt för hårt arbete.

Att göra det till grupprojekt är ett alternativ. Men vår erfarenhet här på 99mac efter många försök är att det är mycket svårt att få det att fungera. Ett litet tajt team som lägger mycket tid kan uträtta mycket (som t.ex. moderatorteamet här, eller iFun-teamet) men en mera bred lösning där alla ska bidra är mycket svår att få ut något av. Vi har haft försök med wiki och annat utan att det fungerat.

Faktum är ju att 99.se är precis ett sådant grupprojekt. Om alla här på 99.se som skriver frågor i iPhone-forumet skulle söka före dom frågor, om dom skulle ta sig tid att verkligen sätta sig in i saker och ting, läsa långa trådar osv, då skulle vi ha mycket färre redundanta inlägg och trådar. Men nu orkar de flesta inte göra så (eller kanske inte de flesta, men tillräckligt många) så det eroderar hela upplägget. Folk orkar inte läsa på utan ställer sina frågor rakt ut i trådarna och därmed bidrar dom till bruset som gör det ännu svårare för de som försöker söka först. Så det är en ond spiral som bara går neråt för tillfället, och jag ser ingen ljusning.

I en utopi skulle det vara en god spiral där fler och fler kan allt mer och där folk stannar kvar och hjälper andra när dom fått svar, kanske rent av läser på extra för att kunna hjälpa folk rätt. Vi har flera tappra som gör så - men det är en droppe i havet just nu bland de som bara vill ha snabba svar och inte har för avsikt att lägga ner lite jobb på det.

Jag kanske låter aningen negativ (nähä? ) men det är ju bara att kolla på den verklighet vi är i just nu. Jag vet att massor av personer faktiskt får hjälp här och jag vet att många är duktiga på att söka och läsa på, men det är för många som skapar för mycket brus.

Förövrigt påbörjade jag en FAQ om iPhone på iFun förut, men jag har inte haft tid att fortsätta med den, jag har fått erbjudande om hjälp också faktiskt, men ändå inte hunnit strukturera upp det. Och eftersom detta är ett ämne där det händer mycket på kort tid så blir det tyvärr rätt fort inaktuella svar på många frågor.

Ursprungligen av Adrian B:

Om du kollar hur många gånger jag svara på folks kommentarer i t.ex. den här guiden så ser du (röd textfärg) att *någon* har vi nog hjälpt ändå.

Jag hoppas också att bilderna och guiderna uppskattas, inte bara SwePhone, det är bara en del av iFun.

Låter som något mycket användbart för många personer, men det enda jag tänker är: Vem ska jobba med det på sin fritid?

Vi snackar om ett arbete som utan problem skulle kunna vara ett heltidsjobb under en period. Om du känner att du har tid och lust att göra det tror jag du skulle kunna göra många personer glada. Men är du beredd att göra det? Är någon annan beredd att göra det?

Förutom tacksamhet så lär du få än fler frågor, men däremot är det svårt att få tillbaka något i form av ersättning. Och tids nog tror jag du skulle vilja få ersättning också, om du inte har väldigt mycket fritid över. Det handlar inte om att man är girig, utan bara om att få betalt för hårt arbete.

Att göra det till grupprojekt är ett alternativ. Men vår erfarenhet här på 99mac efter många försök är att det är mycket svårt att få det att fungera. Ett litet tajt team som lägger mycket tid kan uträtta mycket (som t.ex. moderatorteamet här, eller iFun-teamet) men en mera bred lösning där alla ska bidra är mycket svår att få ut något av. Vi har haft försök med wiki och annat utan att det fungerat.

Faktum är ju att 99.se är precis ett sådant grupprojekt. Om alla här på 99.se som skriver frågor i iPhone-forumet skulle söka före dom frågor, om dom skulle ta sig tid att verkligen sätta sig in i saker och ting, läsa långa trådar osv, då skulle vi ha mycket färre redundanta inlägg och trådar. Men nu orkar de flesta inte göra så (eller kanske inte de flesta, men tillräckligt många) så det eroderar hela upplägget. Folk orkar inte läsa på utan ställer sina frågor rakt ut i trådarna och därmed bidrar dom till bruset som gör det ännu svårare för de som försöker söka först. Så det är en ond spiral som bara går neråt för tillfället, och jag ser ingen ljusning.

I en utopi skulle det vara en god spiral där fler och fler kan allt mer och där folk stannar kvar och hjälper andra när dom fått svar, kanske rent av läser på extra för att kunna hjälpa folk rätt. Vi har flera tappra som gör så - men det är en droppe i havet just nu bland de som bara vill ha snabba svar och inte har för avsikt att lägga ner lite jobb på det.

Jag kanske låter aningen negativ (nähä? ) men det är ju bara att kolla på den verklighet vi är i just nu. Jag vet att massor av personer faktiskt får hjälp här och jag vet att många är duktiga på att söka och läsa på, men det är för många som skapar för mycket brus.

Förövrigt påbörjade jag en FAQ om iPhone på iFun förut, men jag har inte haft tid att fortsätta med den, jag har fått erbjudande om hjälp också faktiskt, men ändå inte hunnit strukturera upp det. Och eftersom detta är ett ämne där det händer mycket på kort tid så blir det tyvärr rätt fort inaktuella svar på många frågor.

I guiden du länkar står det att man behöver ett at&t simkort för att låsa upp den, får man det med iphonen?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-11 22:48
Ursprungligen av SenatorN:

I guiden du länkar står det att man behöver ett at&t simkort för att låsa upp den, får man det med iphonen?

Ja, det får du.

Ursprungligen av SenatorN:

I guiden du länkar står det att man behöver ett at&t simkort för att låsa upp den, får man det med iphonen?

No offense, men det är precis det här jag pratar om i mitt inlägg ovan. Den här tråden handlar inte ens om min guide och dessutom står det till och med såhär i steg 1 i guiden (min markering):

Utifrån mina tester och andras kommentarer verkar följande bara fungera med AT&T:s SIM-kort som sitter i telefonen från början.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-06 15:54

Hallå igen,

nu drar jag upp den här tråden för jag har sett ganska många dubbletter av frågor och svar här i forumet (jag tror faktiskt inte sökfunktionen räcker till i det här fallet, det går inte att sortera ut allt, tyvärr), och därför har jag satt upp en wiki, men jag behöver hjälp. Tanken med wikin är egentligen att den ska svara på de vanligaste frågorna och framförallt länka till material som redan är skrivet (till exempel guider på ifun.se osv).

Du som är intresserad av att hjälpa mig bygga upp wikin innan vi "lanserar den" får gärna höra av dig till herman.olsson at gmail.com, så skickar jag ut länk till den.

/Herman

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-06 19:48

Okej, intresset för mitt förra inlägg var "något" svalare än jag trodde, men kanske kan jag få lite hjälp om jag visar vad jag gjort hittills:

http://www.hermanolsson.se/iphone/wiki/

Det finns en hel del röda länkar, och jag har mest jobbat med att försöka få struktur på sidan.

Någon som känner för att skriva ned nån "vanlig fråga" eller kanske något tips/trix? Alla är välkomna.

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Okej, intresset för mitt förra inlägg var "något" svalare än jag trodde, men kanske kan jag få lite hjälp om jag visar vad jag gjort hittills:

http://www.hermanolsson.se/iphone/wiki/

Det finns en hel del röda länkar, och jag har mest jobbat med att försöka få struktur på sidan.

Någon som känner för att skriva ned nån "vanlig fråga" eller kanske något tips/trix? Alla är välkomna.

/Herman

Skit bra början forsätt så, få upp intresett genom ny tråd?
Går det att ändra hemsidans namn så det kunde va lättare?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-08 01:45
Ursprungligen av blomman_J_:

Skit bra början forsätt så, få upp intresett genom ny tråd?
Går det att ändra hemsidans namn så det kunde va lättare?

Menar du adressen eller? Det är min server så om någon med en bättre domän vill peka någon adress kan jag fixa det. Vem vet, vi kanske kan få låna wiki.ifun.se?

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Menar du adressen eller? Det är min server så om någon med en bättre domän vill peka någon adress kan jag fixa det. Vem vet, vi kanske kan få låna wiki.ifun.se?

/Herman

Japp, i syfta att man ska kunna sprida sidan till andra så är det bra med en lätt adress, if you know what i mean!
Såg förut att du ändrat adressen, jätte bra!

Btw mer diskussion om wiki o.s.v byt tråd , http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/231249-iphonewiki-pa-svenska.html

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-12-08 01:39

Mycket bra sida! Har mailat dig Herman.

MVH
Viktor Andbert

1
Bevaka tråden