Om du kollar hur många gånger jag svara på folks kommentarer i t.ex. den här guiden så ser du (röd textfärg) att *någon* har vi nog hjälpt ändå.
Jag hoppas också att bilderna och guiderna uppskattas, inte bara SwePhone, det är bara en del av iFun.
Låter som något mycket användbart för många personer, men det enda jag tänker är: Vem ska jobba med det på sin fritid?
Vi snackar om ett arbete som utan problem skulle kunna vara ett heltidsjobb under en period. Om du känner att du har tid och lust att göra det tror jag du skulle kunna göra många personer glada. Men är du beredd att göra det? Är någon annan beredd att göra det?
Förutom tacksamhet så lär du få än fler frågor, men däremot är det svårt att få tillbaka något i form av ersättning. Och tids nog tror jag du skulle vilja få ersättning också, om du inte har väldigt mycket fritid över. Det handlar inte om att man är girig, utan bara om att få betalt för hårt arbete.
Att göra det till grupprojekt är ett alternativ. Men vår erfarenhet här på 99mac efter många försök är att det är mycket svårt att få det att fungera. Ett litet tajt team som lägger mycket tid kan uträtta mycket (som t.ex. moderatorteamet här, eller iFun-teamet) men en mera bred lösning där alla ska bidra är mycket svår att få ut något av. Vi har haft försök med wiki och annat utan att det fungerat.
Faktum är ju att 99.se är precis ett sådant grupprojekt. Om alla här på 99.se som skriver frågor i iPhone-forumet skulle söka före dom frågor, om dom skulle ta sig tid att verkligen sätta sig in i saker och ting, läsa långa trådar osv, då skulle vi ha mycket färre redundanta inlägg och trådar. Men nu orkar de flesta inte göra så (eller kanske inte de flesta, men tillräckligt många) så det eroderar hela upplägget. Folk orkar inte läsa på utan ställer sina frågor rakt ut i trådarna och därmed bidrar dom till bruset som gör det ännu svårare för de som försöker söka först. Så det är en ond spiral som bara går neråt för tillfället, och jag ser ingen ljusning.
I en utopi skulle det vara en god spiral där fler och fler kan allt mer och där folk stannar kvar och hjälper andra när dom fått svar, kanske rent av läser på extra för att kunna hjälpa folk rätt. Vi har flera tappra som gör så - men det är en droppe i havet just nu bland de som bara vill ha snabba svar och inte har för avsikt att lägga ner lite jobb på det.
Jag kanske låter aningen negativ (nähä? ) men det är ju bara att kolla på den verklighet vi är i just nu. Jag vet att massor av personer faktiskt får hjälp här och jag vet att många är duktiga på att söka och läsa på, men det är för många som skapar för mycket brus.
Förövrigt påbörjade jag en FAQ om iPhone på iFun förut, men jag har inte haft tid att fortsätta med den, jag har fått erbjudande om hjälp också faktiskt, men ändå inte hunnit strukturera upp det. Och eftersom detta är ett ämne där det händer mycket på kort tid så blir det tyvärr rätt fort inaktuella svar på många frågor.