Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iJohannes:

Blir det krock om man kör SwePhone 1.1.1 beta 3 och "Enable International menu" från http://iphone.unlock.no/

?!

Ingen aning. SwePhone gör ju samma sak, dvs tar fram den menyn, men om det blir konflikt på grund av det vet jag faktiskt inte. Något för Buckner att svara på (eller så testar du bara - vad kan gå snett? )

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-13 01:06
Ursprungligen av iJohannes:

Blir det krock om man kör SwePhone 1.1.1 beta 3 och "Enable International menu" från http://iphone.unlock.no/

?!

"Enable International menu" fixar ju fint att Kalendern börjar med måndag...

Inte kollat på exakt vad unlock.no´s fix gör men jag antar att den gör precis samma som det swephone installerar. Borde varken göra till eller från.

  • Medlem
  • 2007-11-13 14:16

försvinner swephone och andra program om jag tar bort installer?

Ursprungligen av JGG:

försvinner swephone och andra program om jag tar bort installer?

Näe, det tror jag inte, men du får ju svårt att installera andra program eller uppdatera program (men det kanske är det du vill försvåra?).

Ursprungligen av Buckner:

Inte kollat på exakt vad unlock.no´s fix gör men jag antar att den gör precis samma som det swephone installerar. Borde varken göra till eller från.

Rapport:

Jag avinstallerade för säkerhetens skull "Enable International menu". Internationel-valen försvann. Installerade sedan SwePhone 1.1.1 beta 3 (alla tre delprogram). Allt gick in med dess funktioner som det skulle. Även nummervisning OK, som många tjaffsar om.

Spec: iphone 1.1.1 (köpt så)

Hur bra funkar ordlistan i Swephone? Är det värt att installera?

Hur är det med den listan av ord som användaren "massor med ord" skickade in?
Är det på gång en version med den?

Ursprungligen av Viktor B:

Hur bra funkar ordlistan i Swephone?

Den är lite buggig hittills, fungerar inte så himla bra. Buckner väntade på en uppdatering av ett program som kunde skapa ordlistor bättre om jag förstod honom rätt.

Men å andra sidan ställer den inte till med något så vitt jag vet.

Okaj, men kommer in göra en till version av ordlistan för 1.1.1 tror du?

Ursprungligen av Viktor B:

Okaj, men kommer in göra en till version av ordlistan för 1.1.1 tror du?

Jag tror det jobbas på att förbättra den till 1.1.1, men det är något Buckner får svara på för att vi säkert ska veta.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-18 01:17

hur kan man stänga av ordlistan? Tror inte min fungerar alls, nu - by..

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-11-18 02:00

Finns ett program som heter Kb2 i installer som ger en möjlighet att i Settings stänga av ordlistorna helt. Använder det själv.

Krånglande tangentbord?

Har en 1.1.1 iPhone med SwePhone installerat via installer.app.
Men, det kniviga är att i tangentbordet står det "tillbaka" där det egentligen borde stå "Retur/Enter".
Är detta något jag är ensam om att lida av? Hur fixar man till det?

Tack.

Ursprungligen av stoffe1:

Har en 1.1.1 iPhone med SwePhone installerat via installer.app.
Men, det kniviga är att i tangentbordet står det "tillbaka" där det egentligen borde stå "Retur/Enter".
Är detta något jag är ensam om att lida av? Hur fixar man till det?

Tack.

Detta är om jag har förstått Apples orginal översättning eftersom det enda SwePhone gör vid installeringen av Svenskt tangetbord är att aktivera internationella menyn. Översättning borde vara likadan på en iPod touch. Så antagligen är du inte ensam om detta.

Ursprungligen av Viktor B:

Detta är om jag har förstått Apples orginal översättning eftersom det enda SwePhone gör vid installeringen av Svenskt tangetbord är att aktivera internationella menyn. Översättning borde vara likadan på en iPod touch. Så antagligen är du inte ensam om detta.

Nej, det står samma på mig, har väl blivit fel när Oscar Bjers satt och översatte

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 14:39
Ursprungligen av zightx:

Finns ett program som heter Kb2 i installer som ger en möjlighet att i Settings stänga av ordlistorna helt. Använder det själv.

Märke en annan "feature" med kb2: trots att man har SwePhone 1.0b3 installerat så är ledtexten för den på engelska.

Varför och hur fixar man det? Jo, om jag inte är helt ute och vimsar så ser det ut som att den killen har skrivit fel (engelsk) text för att man ska få automatiskt svensk översättning om man har valt svenska menyer. Då går man (bara!) in och rättar till det i den nya Keyboard.plist som kb2 installerade och skriver "Auto-correction". Omstart. Och vips så fungerar det!

Men jag är inte sämre än att jag ändå undrar hur jag ändrar på sjäva svenska texten till "Autom. korrigering" för att matcha "Autom. versaler". Jag har insett att det finns en byte-räknare framför varje sträng, men trots att jag uppderar den så blir hela Tangentbord engelskt. Finns där någon ytterligare räknare?

Senast redigerat 2007-11-24 14:52

Ja, det är faktiskt samma översättning som i iPod touch så vitt jag vet.

Jag blir alltid fundersam och tänker "var fan är retur knappen nu då?", men efter ett tag kommer jag ju på att det är "tillbaka" som är menad för retur. Aja, antagligen ändras väl nästa update. Kanske redan ändrat i 1.1.2...?

Jag var lite osäker på om översättningen var något SwePhone tagit från iPod touch (där jag vet att det är Apple som valt att kalla det "tillbaka") eller om det fanns i iPhone även utan SwePhone. Men det verkar som om "tillbaka" helt och hållet är Apples fel även i iPhone.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag var lite osäker på om översättningen var något SwePhone tagit från iPod touch (där jag vet att det är Apple som valt att kalla det "tillbaka") eller om det fanns i iPhone även utan SwePhone. Men det verkar som om "tillbaka" helt och hållet är Apples fel även i iPhone.

Jag hade rätt alltså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 21:56

Hej!
Jag har fått problem med installationen av det svenska tangentbordet på min iPhone med FW 1.0.2. Jag använde mig av Swephone och gjorde precis som det stog på sidan, jag ersatte filerna manuellt istället för att försvenska hela telefonen.
När jag ersatt filen med den som skulle vara det svenska tangentbordet så fick jag mellanslag istället för space på telefonen, och åäö inlagt. Problemet kommer här; när jag skriver åäö så får jag de symboler som låg på den platsen åäö ligger på nu istället. alltså )( och $. Vad har jag gjort för fel? Även så blir det knasigt när jag ska skriva ) ( som ligger på sidan efter, det blir de tecknen som var innan istället. Skulle någon kunna hjälpa mig?

erikaa, det verkar som att du borde testa att ladda upp:

/System/Library/Frameworks/UIKit.framework/UIKit
/System/Library/Frameworks/UIKit.framework/Keyboard-StandardQWERTY.artwork

till:

/System/Library/Frameworks/UIKit.framework/

igen. Starta sen om telefonen och se om det fungerar bättre då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 22:23

Har provat detta och det blir ingen skillnad. =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 22:51

Problemet löst, hade bara ersatt en av filerna. Tack Niklas

Ursprungligen av erikaa:

Problemet löst, hade bara ersatt en av filerna. Tack Niklas

Kanon!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 14:50

För att jag är så himla envis (och alltid vet bäst ! alt.?) så gick jag in i SwePhone 1.0b3 och rättade till ett, i mitt tycke, felaktig översättning. Originalet är "Ringer" och labeln är RINGER_VOLUME. Det generella Volym tycker inte jag passar in, så det blev Ringsignal istället. För det visar sig efter lite testande att ändra volymen under samtal inte har någon ledtext utan endast en ikon med tillhörande stapel under.

Ursprungligen av frazze:

FDet generella Volym tycker inte jag passar in, så det blev Ringsignal istället.

Ringvolym kanske? Poängen är inte att det ska vara helt korrekt svenska. Viktigare är att man direkt kan koppla vad det handlar om.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-25 13:23

Funkar Swephone med 1.1.2?

Man var lite bortskämd med alla svenska menyer märker jag nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 22:24

Svenska tecken 1.1.2

Hej jag undrar om det finns något svenskt tangentbord för iPhone med v. 1.1.2?
Jag har kikat runt en massa men inte riktigt fått något svar.

Det finns tydligen två sätt som jag upptäckt.
1. SwePhone - Måste trycka dubbla A:n exempelvis
2. Installera Ryskt tgb. och lägga in ett Svenskt tbg ovanpå. - ÅÄÖ utan dubbeltryck

Jag skulle helst vilja få en lösning där man slipper att dubbeltrycka för att få fram ÅÄÖ.

Finns det fler sätt och vilket rekommenderas?

Jag provade lösning 2. men jag vet inte hur man installerar Ryska tgb. Safari säger "can't download file" om man följer beskrivningen som finns lite överallt.

Sen undrar jag om något vet varför det dyker upp "can't download file" när man försöker ladda ner filen med Safari?

Jag har Apptapp och Mobile Enhancer samt ej installerat Summer board. Sen är allt på ON under settings för Safari så där är inget problem.

PS! har precis köpt min 1.1.2 OOB tfn. i US så ledsen om detta är en upprepad fråga

Nuwb3n

  • Medlem
  • 2007-11-25 14:04
Ursprungligen av frazze:

För att jag är så himla envis (och alltid vet bäst ! alt.?) så gick jag in i SwePhone 1.0b3 och rättade till ett, i mitt tycke, felaktig översättning. Originalet är "Ringer" och labeln är RINGER_VOLUME. Det generella Volym tycker inte jag passar in, så det blev Ringsignal istället. För det visar sig efter lite testande att ändra volymen under samtal inte har någon ledtext utan endast en ikon med tillhörande stapel under.

Var står det "Volym"?

Funkar SwePhone på en 1.1.2?

Har letat runt men inte hittat något riktigt svar.

Bevaka tråden