Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-rykten från Telenor/Vodafone-försäljare

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

förstår inte varför alla säger "åh nej, inte telenor. funkar inte i norr".
Har nyss flyttat till luleå, visserligen inte varit ute i buschen utan hållt mig till civilisationen (luleå, boden, kalix, haparanda osv) men ALDRIG märtk nått dåligt med deras 3G, kör nu 2g med telenor i iPhone, och visst dippar då mottagningen på klassiska ställen som nere i källare bakom 1 meter betong osv. men annars inte extrema problem...

Ursprungligen av poseidon84:

förstår inte varför alla säger "åh nej, inte telenor. funkar inte i norr".
Har nyss flyttat till luleå, visserligen inte varit ute i buschen utan hållt mig till civilisationen (luleå, boden, kalix, haparanda osv) men ALDRIG märtk nått dåligt med deras 3G, kör nu 2g med telenor i iPhone, och visst dippar då mottagningen på klassiska ställen som nere i källare bakom 1 meter betong osv. men annars inte extrema problem...

Du säger det själv, du är vid civilisationen. Räcker med att åka 4-5 kilometer utanför Umeå till mina svärföräldrars hus för att min Telenor-täckning ska börja svaja ordentligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-05 11:25
Ursprungligen av poseidon84:

förstår inte varför alla säger "åh nej, inte telenor. funkar inte i norr".
Har nyss flyttat till luleå, visserligen inte varit ute i buschen utan hållt mig till civilisationen (luleå, boden, kalix, haparanda osv) men ALDRIG märtk nått dåligt med deras 3G, kör nu 2g med telenor i iPhone, och visst dippar då mottagningen på klassiska ställen som nere i källare bakom 1 meter betong osv. men annars inte extrema problem...

Jag har också Telenor och bor i Luleå. Det fungerar bra så länge du är i städerna, så fort du börjar röra dig utanför så försvinner täckningen helt.
Telenor har tex inte täckning längs hela E4, vilket jag tycker är märkligt - det borde vara prioriterat.

En liknelse som jag har dragit tidigare gällande Telenor och Telia. Var uppe på Kebnekaises sydtopp, Telenor saknade täckning från just utanför Kiruna. Med Telia hade vi full täckning på Sydtoppen - utan en mast i sikte.

Det är förvisso inte så konstigt eftersom befolkningstätheten här i norr helt motverkar en utbyggnad sedd ur ekonomisk synvinkel för Telenor.

Telia - here i come!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-08 12:52

Nu finns neonode att köpa på Telenors hemsida. Inte för det har så mycket med iPhone att göra, mer än att jag väntar på den;-)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-08 13:46

Humor, humor, att folk tror på säljare, fantastiskt.

Säljarna är dom sista som får reda på den här typen av information. De första är pressen.

Ursprungligen av bonq:

Humor, humor, att folk tror på säljare, fantastiskt.

Säljarna är dom sista som får reda på den här typen av information. De första är pressen.

Nåja, säljaren som jag talade med tidigare hade ju i alla fall rätt om Neonode. Alltid något...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 14:25

Jo, men så var det ett tag sedan det lanserades i pressen också...

Parlino tomten kommer med iphone till jul

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-11-09 09:35

Jag tror iallafall inte att iPhone kommer till Tre i första läget. Jag pratade mig mig själv och kom fram till det.

Har noterat att Telenor har ändrat sitt "svar" när man söker på iPhone på Telenor.se, numera står det bara:

"De senaste mobiltelefonerna finner du i vår internetbutik!"

http://www.telenor.se/f104.jsp?qq=iphone

Jösses, sällan har väl en tråd innehållit lika många spekulationer som denna?
Finns tre mer eller mindre rimliga scenarion på min karta:

1. iPhone släpps i Sverige först när den har 3G.
Alla 3G-operatörer är möjliga samarbetspartners.

2. iPhone släpps i sin nuvarande form, med Edge.
Telia är det enda rimliga alternativet. Inte en chans att Apple nöjer sig med GPRS-hastighet, alltså finns bara Telia på kartan.

3. Eftersom Sverige globalt sett är en liten marknad, släpper Apple en olåst iPhone i Sverige, där alla intresserade operatörer får info om hur dom rullar igång visual voicemail. Alternativt måste operatörerna skriva kontrakt med Apple, men det blir i alla fall fler operatörer än en.

Jag har några teorier också:

1. iPhone kommer obunden till Sverige då, trots Telias ledning, det är ett sånt krig mellan operatörerna att man inte vågar satsa på en utav dem.

2. iPhone tillfaller Telenor för att
a) Telenor är störst (tror jag?) i Norge och stort även i Sverige och därför kan man bygga ett avtal med två länder samtidigt.
b) Dessutom har Telenor och The Cloud wifi-avtal sedan tidigare (precis som The Cloud i England har wifi-avtal med O2, vilket innebär gratis wifianslutning!)

3. iPhone tillfaller Telia på grund av täckning, styrka, utbud osv.. För att det är Telia helt enkelt. Dyra Telia

Jag hoppas ABSOLUT på alternativ 1 först och främst, för det skulle innebära priskrig på tjänster och kanske till och med på enheten (om nu inte Apple bestämmer priset som vanligt).

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har några teorier också:
2. iPhone tillfaller Telenor för att
a) Telenor är störst (tror jag?) i Norge och stort även i Sverige och därför kan man bygga ett avtal med två länder samtidigt.
b) Dessutom har Telenor och The Cloud wifi-avtal sedan tidigare (precis som The Cloud i England har wifi-avtal med O2, vilket innebär gratis wifianslutning!)

Det tycker inte jag är något vidare argument. TeliaSonera är störst i Sverige och Finland och stora i både Norge och Danmark. Ser man till hela norden är Telia störst.
Dessutom har ju Telia sitt Homerun. Det är rätt många wifi-spots det med...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det tycker inte jag är något vidare argument. TeliaSonera är störst i Sverige och Finland och stora i både Norge och Danmark. Ser man till hela norden är Telia störst.
Dessutom har ju Telia sitt Homerun. Det är rätt många wifi-spots det med...

Telia ÄR det bästa alternativet för Apple, men Telia kommer aldrig att gå med på Apples prismodell som dom har, precis som Telenors VD sa i en intervju nyligen.

Ja, att de anlitade The Cloud i storbriattanien betyder inte att de älskar The Cloud, bara att de var villiga att göra dealen där. Precis som Starbucks i USA och T-mobile själva i Tyskland.

wifi spots har ju fått väldigt konkurrens från telekom operatörerna. Mobilt bredband har ju verkligen ändrat ändrat läget och minskat behovet av wifi spots. Ägarna till wifi spots måste hitta på något nytt för att möta telia, telenor och 3.

Att gå med på apples deal är ju som att skjuta sig själv i foten, detta öppnar för krav från ex Nokia att dom ska ha en del av kakan från Telia.

hörde från min far som har en del kontakter att dustin får in iphones i december, vilket jag tycker verkar väldigt märkligt.

Senast redigerat 2007-11-18 08:36
Ursprungligen av SenatorN:

hörde från min far som har en del kontakter att dustin får in iphones i december, vilket jag tycker verkar väldigt märkligt.

Och han sa säkert när du var "mindre" att jultomten fanns också, betyder det att du kan lita på din far ?

Var bara tvungen!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 13:57
Ursprungligen av SenatorN:

hörde från min far som har en del kontakter att dustin får in iphones i december, vilket jag tycker verkar väldigt märkligt.

Hur säkert lät det på en skala från 1-10? Vad är det för kontakter... "typ"?

Om man ska tro alla som "har hört från en säker källa", går vi en ljus iPhone-framtid till mötes i det här landet. Så gott som alla operatörer kommer teckna avtal med Apple, vid sidan om alla teknikförsäljare som kommer sälja olåsta varianter. Vi kommer dessutom kunna använda både Edge och 3G om man ska tro alla som "vet" hur det ligger till.

Spekulationer, spekulationer, spekulationer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-18 15:25
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Om man ska tro alla som "har hört från en säker källa", går vi en ljus iPhone-framtid till mötes i det här landet. Så gott som alla operatörer kommer teckna avtal med Apple, vid sidan om alla teknikförsäljare som kommer sälja olåsta varianter. Vi kommer dessutom kunna använda både Edge och 3G om man ska tro alla som "vet" hur det ligger till.

Spekulationer, spekulationer, spekulationer.

Men visst är det kul:D

Någon kommer ju ha rätt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 15:20

Telefonica säger ju att det blir en 3G version. Därför har iPhone ännu inte kommit till Spanien.

Dom äger även O2.

  • Medlem
  • 2007-11-18 16:17
Ursprungligen av boris91:

Telefonica säger ju att det blir en 3G version. Därför har iPhone ännu inte kommit till Spanien.

Dom äger även O2.

Källa?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-01-01 15:39

Ser att tråden är ganska så inaktiv, men jag skriver detta endå. Kanske redan är klart att Telenor får iphonen men skriver detta svar jag fick från deras kundservice.

"Hej Viktor! Tack för din e-post. Förhoppningsvis börjar vi sälja Apples 2G version av Iphone under januari/februari 2008. 3G versionen kommer vi börja sälja mellan vecka 13 och vecka 15. Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.

Du finner våra kontaktuppgifter genom att klicka på länken nedan.Vi har öppet dygnet runt, året om. Kontakta oss när det passar dig bäst! Allt fler upptäcker fördelarna med Mina sidor - här hittar du allt och lite till som gör vardagen enklare. Precis när du vill. Om du ännu inte har registrerat dig för Mina sidor gör det på en gång https://minasidor.telenor.se

Med vänliga hälsningar
Telenor Sverige AB
Kundservice
http://www.telenor.se/299.jsp"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-01 16:12
Ursprungligen av vajdan:

Ser att tråden är ganska så inaktiv, men jag skriver detta endå. Kanske redan är klart att Telenor får iphonen men skriver detta svar jag fick från deras kundservice.

Nu har du blivit blåst (förutsatt att du tror på nyset förståss)
Dom är inte lite fräcka dom där krämarna :-D. Deras hjärnor tickar definitivt som kriminella människors hjärnor. Om dom inte ens skäms lite grann av sina lögner så är dom psykopater.
Undrar om telenor's ledning känner till dessa nötter på supporten?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-01-01 16:44
Ursprungligen av mjg:

Nu har du blivit blåst (förutsatt att du tror på nyset förståss)
Dom är inte lite fräcka dom där krämarna :-D. Deras hjärnor tickar definitivt som kriminella människors hjärnor. Om dom inte ens skäms lite grann av sina lögner så är dom psykopater.
Undrar om telenor's ledning känner till dessa nötter på supporten?

Jag var lite skeptisk till svaret jag fick från dom Bryr mig inte direkt heller, posta bara för att visa vad jag fick för svar. Men håller med dig om att dom bör skämmas lite grann för jag kan inte säga att jag trodde på det direkt.:)

Någon har med dig skämtat aprillo...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-01 16:53

Telenors chanser att få sälja iPhone minskar givetvis med dessa lögner (Apple gillar inte sådant här). Om Telenor är intresserad av iPhone (vilket inte är säkert) - och om dom får kännedom om lögnaridioten på support - då får han sparken bums.
Om lögnspridningen är sanktionerad från toppen - då får Telenor inte iPhone. Apple har strukit ev. sammarbetspartners på lösare grunder än så.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 11:15

Men herregud, ni læste inte hans svar?

"Förhoppningsvis börjar vi sälja Apples 2G version av Iphone under januari/februari 2008"
Førhoppningsvis -- tycker inte jag låter som en løgn ...

Ni ær bara sura før att inte telia fick iPhonen

Ursprungligen av Lm:

Men herregud, ni læste inte hans svar?

"Förhoppningsvis börjar vi sälja Apples 2G version av Iphone under januari/februari 2008"
Førhoppningsvis -- tycker inte jag låter som en løgn ...

Ni ær bara sura før att inte telia fick iPhonen

Och hade du läst resten av svaret så hade du sett att de skriver att de börjar sälja 3Gversionen mellan vecka 13 och 15, det var det jag triggade på

Sur? Jag har redan iPhone, och Telia, funkar finfint

Bevaka tråden