Jag vill fortfarande påpeka att det här inte är ett större problem för oss insatta. Jag använder också QuickSilver hellre än kontextmenyer och kan fixa alias i Dock om jag vill få upp mapparna direkt i Finder.
Men vanliga användare kommer att få problem tror jag. Det finns numera inget logiskt och normalt sätt att placera sina mappar i Dock. Alla som tidigare kunnat lita på att om man klickar på en mapp så kommer den upp, blir nu förvirrade. Man kan inte längre lite enkelt placera en mapp i Dock och göra det lätt att förstå att det är en snabbgenväg till mappen som man bara klickar på. Man kan inte placera alias till nätverkshårddisken på en bestämd plats i Dock och instruera alla att bara klicka på den så monteras disken och man kan bläddra i den som vanligt. Etc, etc.
Travar är något annat. Något som inte är mappar. Något som åtinstone borde finnas utöver den vanliga mappfunktionen. Och om det skulle finnas utöver de vanliga mapparna, borde det inte ens vara standardinställningen.
Ett system är inte användarvänligt bara för att det går att ställa in/använda specialmetoder för att få det så. Det är användarvänligt endast om det är användarvänligt som standard.