Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig mottagning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Iphone med FW 1.1.1 som funkat bra i flera dagar innan den igår kväll fick problem med mottagningen. Utomhus fungerar det hyffsat men inomhus fungerar det inte alls. Jag har samma problem på flera ställen i Stockholm. Är det någon som har något tips? Låter läskigt likt ett svårfixat hårdvarufel...

Det låter ju inte helt bra. Har du testat att återställa telefonen?

Man ska se till att återställa till 1.1.1 igen, förstås, vilket man kan göra genom att hålla nere alt (Mac) eller shift (Windows) när man klickar på Återställ i iTunes. Det kräver att man laddat ner 1.1.1 separat, sök på forumet eller nätet så finns det länkar till den nedladdningen.

Efter återställningen måste man genomföra aktivering och jailbreak, lämpligast genom jailbreakme.com, precis som i guider för när man ska låsa upp 1.1.1-telefoner. Men man behöver inte, och ska inte, göra om SIM-upplåsningen, den ska överleva. Egeninstallerade program försvinner men i övrigt ska iTunes kunna återställa det mesta från backup (för mig försvann även mejlen, men allt annat var kvar) och så får man synka över bilder och musik igen.

Detta är ingen komplett guide, bara lite info om vad man måste gör vid en återställning.

Vilken fil för firmware återställning?

Jag har laddat ned firmware 1.1.1 men Macen packar upp zip filen så det blir massor av olika filer. Vilken fil ska jag välja? Eller ska man förhindra upppackning av ursprungs-zipen?

Sorry,

Jag drog ned filen via Firefox och då verkar det funka bättre...

Mmm, precis, dra ner den med Firefox eller slå av att Safari ska öppna "säkra" filer, så får du den packad. Sen kan du göra en återställning. Men se till att du har synkat telefonen innan, för det är din backup som iTunes sedan återställer till.

Och som jag skrev, för mig försvann mejlen också, så var beredd på det.

Fortfarande problem

Jag har tyvärr inte löst problemet trots att jag spenderat timmar på att nedgradera till 1.0.2 samt revirginize telefonen. Jag har dock inte lyckats få modem firmware till 3.xxxx eftersom den efter nedgradering fortfarande har 4.xxxx så vill inte virginize köra in en äldre version. Jag vet inte hur jag ska lyckas tvinga luren att acceptera även en nedgradering av firmware? Man skulle ju vela helt återställa den till 1.0.2 för att se om mottagningen spökat. Det är en del inläg på forum att folk haft problem med mottagningen efter uppgradering till 1.1.1.

Jag tror det ska finnas sätt att nedgradera baseband också, men det är ingen jag testat eller för den delen vet hur man gör.

Om man vill nergradera basebanden så kan man läsa lite här:
http://www.iphonehacks.com/2007/10/iphone-baseband.html

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-16 15:28

Jag har samma problem Henric, uppdaterade min igår och sen dess har iphonen bara spökat, anysim funkade inte, gick inte igenom. Har nedgraderad baseband men inte seczone vad jag vet, scriptet var konstigt. Nu så har jag uppat den från 1.02, men wifi'n funkar knappt bara några sekunder, så det tar år och dar att fixa allt genom installer, uppdatera osv.

Har samma problem. I centrala Stockholm är det sällan problem. Men i bostaden i Åkersberga har jag nästan högsta mottagning ett tag, sedan "dippar" mottagningen till noll och ett felmeddelande dyker upp.

Läste någonstans att program som Summerboard kan ställa till det vilket gjorde att jag avinstallerade programmet. Efter att ha studerat mottagningen nu på morgonen tycker jag att mottagningen hålller sig alltjämt på en hög nivå. Jag hoppas på det.

Har låst upp med AnySim och har version 1.11 vilket annars funkar utmärkt.

Ursprungligen av Magnusalmgren:

Har samma problem. I centrala Stockholm är det sällan problem. Men i bostaden i Åkersberga har jag nästan högsta mottagning ett tag, sedan "dippar" mottagningen till noll och ett felmeddelande dyker upp.

Läste någonstans att program som Summerboard kan ställa till det vilket gjorde att jag avinstallerade programmet. Efter att ha studerat mottagningen nu på morgonen tycker jag att mottagningen hålller sig alltjämt på en hög nivå. Jag hoppas på det.

Har låst upp med AnySim och har version 1.11 vilket annars funkar utmärkt.

Fler program som kan påverka negativt? Bra att veta om man ska hålla sig borta från dessa...

1
Bevaka tråden