Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket bildformat ska man ha på webben?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-08 16:39

Vilket bildformat ska man använda när man vill klistra in bilder på sin hemsida?
JPG, GIF, PNG eller något helt annat?

/KOL

Något av de du just nämnde.

JPG för fotografiska bilder. PNG för det mesta annat. I vissa fall GIF om du måste jobba mot äldre webbläsare

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-08 19:32

Gif har faktiskt fördelar. En gif går att animera enklare än flash. Gif kan bara innehålla 256 färger och använder man de websäkra färgerna visas de lika i olika wevvläsare och på olika plattformar. Bra om man vill att en logotype tex ska visas lika. För fotografier däremot är antalet färger för begränsat med gif, då blir resultatet bättre med jpeg eller png.

Webbsäkra färger visas INTE likadant i olika webbläsare.

De s.k. webbsäkra färgerna är till för att äldre system som endast klarar lägre färgdjup, t.ex. 256 ska kunna återge det RGB-värdet, vilket INTE innebär att det ser likadant ut.

Min gissning är att mindre än 1/10000-del av sitter på sånt gammalt skit - vi snackar ju 10-15 år gamla datorer då! Skulle man anpassa sig till dem så får man också begränsa upplösningen till 640*480 etc.

En tilläggsfråga. Tidigare har det talats om att PNG skulle undvikas för bilder med transparens. (Har för mig att det var IE som inte visade dem rätt.) Gäller det fortfarande?

OM du har annat dpi än 72 så visas bilder i en annan storlek än vad du tänkt dig, gäller i alla fall JPEG och jag gissar att dpi ( punkter/tum ) även borde existera i PNG och GIF någon kanske vill förtydliga detta som kanske låter flummigt ?

• Medlem
  • 2007-11-20 12:56
Ursprungligen av Olle@mac:

OM du har annat dpi än 72 så visas bilder i en annan storlek än vad du tänkt dig, gäller i alla fall JPEG och jag gissar att dpi ( punkter/tum ) även borde existera i PNG och GIF någon kanske vill förtydliga detta som kanske låter flummigt ?

Om jag inte är helt ute och cyklar så spelar det ingen roll vad man har för upplösning (dpi) på bilder till webben, så länge man har koll på pixlarna. Om man exempelvis har en bild som är 100 pixlar bred och i 72 dpi och en annan som är 100 pixlar bred i 266 dpi, så kommer båda bilderna att vara 100 pixlar breda på en webbsida.

Det är först när man ska har ut bilderna på papper som upplösningen blir intressant istället för pixlarna.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-20 13:22
Ursprungligen av KOL:

Vilket bildformat ska man använda när man vill klistra in bilder på sin hemsida?
JPG, GIF, PNG eller något helt annat?

/KOL

JPG funkar fint

1
Bevaka tråden