Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iMac (aug -07)'

Tråden skapades och har fått 579 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-15 19:28
Ursprungligen av Blomqvist:

Min status är som följer:
Datum Tid Ställe Status
15 nov 2007 14:41 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
15 nov 2007 14:40 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Finns det något teoritisk chans att paketet kan dyka upp i Stockholm så tidigt som imorgon fredag, vad tror ni som har koll?

Hur/var ser ni status-informationen?
Jag ser inget på TNT.se, sökning på TrackingNr ger träff, men ingen detaljerad info.

Det ploppar upp direkt efter sökning är jag rädd.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-15 21:16
Ursprungligen av Blomqvist:

Det ploppar upp direkt efter sökning är jag rädd.

OK.
Först nu har min någon detal-info:

Tid Ställe Status
15 nov 2007 20:54 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Alltså, leverans på måndag 19/11, surt, men väntat....

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-15 19:49

Min ska komma i morgon, enligt TNT, tillsammans med min iPod Classic

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-16 20:03

Jo jo visst skulle min komma idag, men ack nej.

Igår hette det från TNT att den skulle komma från Hässleholm. En bit in på eftermiddagen så ringde någon från Helsingborg som fått en ortsuppgift om en ort som ligger minst 10 mil ifrån den jag igår bett dem ändra till och som jag inte alls har någon anknytning till.

För att göra allt ännu bättre så har han bara ett enda paket av tre med sig.

Frågan är om de andra två paketen kommer från Hässleholm någon annan dag eller vad som händer.

Blir så trött på Apples utskickningssystem som alltid är krångligare än vanliga förbannade posten! Nästa dator blir sannolikt från en återförsäljare även om det blir dyrare..

Nu har jag hämtat nya iMacen, 20". Vilken grym dator! Helt suverän, och inga skärmproblem alls.

Senast redigerat 2007-11-19 15:27

Härligt! Förhoppningsvis har dom väl fått koll på några av problemen då

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-19 14:56

Fick min 24" i fredags, även här inga synliga problem.

Fick min iMac nyss, slog på den och såg direkt att något inte stod rätt till med skärmen. Såklart är det problemet med bleka färger i nedkant som är problemet. Tråkigt apple, tråkigt, man kan ju tycka att ett multinationellt företag borde kunnat fixa ett såpass fatalt fel som en defekt skärm inom en såpass lång tidsfrist men icke. Hmm, vad gör man nu, tips ni som varit med förr? (skrockar)

Hur är den med er, fick inte ni heller Leopard förinstallerat utan fick istället Tiger?

Edit: Sweet, en frusen pixel på iTouchen som låg i samma paket...

Senast redigerat 2007-11-19 18:00
Ursprungligen av Blomqvist:

Hur är den med er, fick inte ni heller Leopard förinstallerat utan fick istället Tiger?

Tiger förinstallerat, Leopard på medföljande DVD. Kändes bra ändå, var rädd att leoparden skulle behöva beställas från Holland eller så...

Trist för dig med skärmproblem!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-19 19:06

Har fått min men inte orkat eller vågat packa upp den och installera den än. Blir nervös över skärmen bara jag tänker på alla problem med att få hit datorn... inte fan orkar jag krångla med att skicka iväg och få den en gång till med tanke på allt meck med TNT...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-26 06:02
Ursprungligen av iggy:

Har fått min men inte orkat eller vågat packa upp den och installera den än. Blir nervös över skärmen bara jag tänker på alla problem med att få hit datorn... inte fan orkar jag krångla med att skicka iväg och få den en gång till med tanke på allt meck med TNT...

Jag väntar på min tredje iMac nu. Fått den utbytt två gånger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-26 14:06
Ursprungligen av manlix:

Jag väntar på min tredje iMac nu. Fått den utbytt två gånger.

Vad var det för fel på de två första?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-26 20:00
Ursprungligen av manlix:

Jag väntar på min tredje iMac nu. Fått den utbytt två gånger.

Själv lämnade jag nyss in min

Jag blir trött dessutom för vartenda en jag pratat med både hos de som tog emot datorn och AppleStore så påstår de att det inte är ett vanligt problem.

Jag har lätt road tagit del av allas våndor i detta forum efter att ha beställt sin Mac.

Nu, när jag själv äntligen bestämt mig och väntar på MIN, förstår jag de symptom som vi visar: blodsvallningar, dålig sömn, bistande aptit, ideliga besök på TNTs hemsida mm.

Min befinner sig nu i Arnhem och jag har förstått av andras inlägg att jag inte kan räkna med att ha den hos mig imorgon, direkt. Speciell som jag bor i den jämtländska ödebygden.

Väntar på en 20"/2,0/320/och har redan införskaffat 2x2Gb minnen hos TBH för ett mycket bra pris:
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2265&kat_id=2857&prod_id=35053&startprod=1&category=SO-DIMM_DDR2_Apacer&prodnamn=Apacer_SO-DIMM_DDR2_PC5300_667MHz_2GB

Har även köpt en Maxtor 750 Gb HD med FW 800 mm hos Webhallen för 1895:-, också ett bra pris:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73452

Senast redigerat 2007-11-23 10:33
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-23 18:02
Ursprungligen av fullkoll:

Ja det var grymt billigt!!!
Jag betalade 970kr/st för Kingston-minnen på Dustin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-26 19:07

Har haft min 20' 2,4Ghz i ett par veckor nu. Är väldigt nöjd med maskinen. Jag har precis som de flesta andra som har 20-tummaren märkt att skärmen blir ljusare i nederkant. Detta är dock inget som stör mig nämnvärt, då skillnaden är ganska liten. Nämnas bör kanske att jag inte använder datorn för grafisk produktion på professionell nivå.

Ursprungligen av bjotob:

Har haft min 20' 2,4Ghz i ett par veckor nu. Är väldigt nöjd med maskinen. Jag har precis som de flesta andra som har 20-tummaren märkt att skärmen blir ljusare i nederkant. Detta är dock inget som stör mig nämnvärt, då skillnaden är ganska liten. Nämnas bör kanske att jag inte använder datorn för grafisk produktion på professionell nivå.

Det är väl knappast acceptabelt bara föra att det är en snygg Appleprodukt.
Kolla på vilken Acerskärm eller vad som helst. De har vanligtvis inte så ojämn panel.
Själv lämnade jag in min andra 24" iMac till lokal serviceproviderare då det
verkar vara enda sättet att få lcd-panelen utbytt.

/Einar

Har oxå en skärm som är märkbart ljusare nedertill men då det tog 4 veckor för apple att få hit den (norra västerbotten) så orkar jag inte hålla på och skicka tillbaka den och hoppas dom fixar det. Enda gången jag egentligen störs av det är i itunes så det kan jag leva med. Hade även problem med låsningar i början men dom försvann helt med firmware uppdateringen *lättad suck*
Allt som allt skulle jag inte rekommendera en 20" imac just nu, där får man för att man aldrig orkar vänta på rev 2 av apples nya coola prylar (har en rev A imac G5 som inte var speciellt tyst i början).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-28 19:42

Alltså i princip hade jag överlevt problemet med skärmen, att den är ljusare nedtill än upp till om någon talat om att min maskin haft det och sänkt priset därefter. Naturligtvis kan jag inte vara tyst om det den dagen jag säljer den, vilket jag vanligtvis gör efter 2-3 år och då kommer jag att få ut ett pris som är lägre än jag kunnat få annars.

Jag ser ingen anledning att jag ska sponsra Apple med att acceptera en undermålig produkt som jag betalat 16 papp för, något som dessutom är mycket pengar för någon som är arbetslös stora delar av året och lågbetald annars.

Jag fick i går min iMac 20" och våndan är över - åtminstone väntan på leverans.

Den kom fram välbehållen och allt i allt tog det 9 dagar från beställning - en ganska rimlig tid med tanke på att den rest runt globen......

Den gick snällt i gång vid uppstarten och allt verkar fungera som det skall.

Jag är dock aningen besviken över att den (trots att den tillverkats ett bra tag efter att Leoparden lanserats) hade en Tiger i tanken. Uppgraderingen gick i alla fall smärtfritt, men jag har alltid varit skeptisk mot uppgraderingar och alltid valt att göra fräscha installationer när jag jobbade med PC.

Nu förstår jag Apples kryptiska skrivning "iMac levereras med Leopard" - notera att inte står "installerad"!

Jag köpte trådlöst t-bord och mus och har inget emot tangentbordet. Musen har dock placerats på utbytarbänken pga hårdtryckta knappar. Jag plockade i stället fram min gamla trogna Logitechmus.

Skärmen är som förväntad, men jag saknar möjligheten att skruva på inställningarna. Trots att jag fått tag på en Macversion av programvaran till min Spyder2 blev den kalibreringen totalt misslyckad. Jag återställde profilen "iMac", men som sagt - jag skulle vilja vilja ratta lite på inställningarna.

Just nu håller Time Machine på att kopiera upp alla mina 85,94 GB och det tar sin tid.

fullkoll> Vad menar du med ratta med inställningarna för skärmen? Du kan ju kalibrera den själv? Eller är det jag som bara inte fattar vad du menar?

Jodå, visst går det att kalibrera den med Systeminställningar/Bildskärm/Färg, men det som jag upplever svårt med den typ av kalibrering (precis som med Adobe Gamma på PC) är att du inte har något "realistiskt" att bedöma mot - t ex ett fotografi med för ögat naturliga färger.

Det lustig är att min Spyder2 uppförde sig så konstigt.......... Kan det ha något med den blanka skärmen att göra, tro?

Har beställt nya iMacs, och TNT är helt knäppa.

03 Dec 2007 03:37 Orebro Out For Delivery
03 Dec 2007 02:36 Orebro Out For Delivery
03 Dec 2007 01:56 Orebro Import Received
03 Dec 2007 01:29 Orebro Out For Delivery
03 Dec 2007 00:04 Orebro Import Received

Ovanstående stod 12h innan tiderna ovan, så det är ju.. bra.

Fick hem min andra iMac idag då min första hade defekt skärm och kan bara konstatera att även denna har skärmproblem. På denna är färgerna urblekta både uppe och nere och det mycket kraftigare än min första iMac. Hejja apple, de har förmodligen gjort en väldigt stor första badge och kränger dem i hopp om att folk inte skall märka det. Det blir dock jävligt pinsamt om man skickar ytterligare en defekt dator i retur.

Haha, talade med Apple Store support nyss för att klaga och för att få en ny dator (igen). Jag fick som svar att de inte byter ut iMacar med ett skrärmfel som detta då det egentligen inte räknas som defekt skärm utan man måsta ha minst 7 döda pixlar för att få den utbytt. Vilka idioter, inget ont om tjejen i supporten hon följer bara sina chefers regler. Hon skulle ringa mig imorgon när hon visste mer. Men satan vad sjukt, "vi skickar en ännu kassare dator till kunden så blir vi iaf av med en skitdator då idioten kunden inte kan byta den". Kul sedan att sitta där med 6 döda pixlar och veta att man enligt apple inte kan byta datorn.

Enligt dokument för parts: MA876, MA877

8.0 Ergonomics

Visual ergonomics is an important concern to computer users.
It affects user comfort and performance. Apple designs, tests
and certifies our displays to meet stringent visual ergonomics
(front of screen) criteria.

http://images.apple.com/environment/...ac_8-07-07.pdf

Om inte LCD-panelerna ens lever upp till TCO ´99, som Apple
själva hävdar att de gör är väl de samma (panelerna) defekta.
De får nog hosta upp hårdfakta på att "det egentligen inte räknas
som defekt skärm"

/E

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-14 17:24

Jag fick min iMac 24" i april.
Den 26/11 dog 500GB disken.
Verkstaden meddelade att de måste beställa en disk från Apple, och hos Apple var disken slut.
Idag fick jag reda på att ETA för nya diskar är den 19/12

Inte speciellt imponerad av Apples garanti.
Samma diskar går att köpa på hyllan ute i handeln

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-14 19:36

Lämnade in min för det välkända problemet med skärmen som var för ljus i underkant jämfört med överkanten och fick idag besked om att en helt ny skärm är på väg till reparatören och att jag kommer att få den en bit in i nästa vecka, nästan fyra veckor efter jag lämnade in den, efter fyra dagar...

Bra med ny skärm och att jag slapp skicka iväg den men det är dålig stil att inte kollar skärmarna innan de skickar iväg dem när problemet är känt...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-15 09:25
Ursprungligen av iggy:

Lämnade in min för det välkända problemet med skärmen som var för ljus i underkant jämfört med överkanten och fick idag besked om att en helt ny skärm är på väg till reparatören och att jag kommer att få den en bit in i nästa vecka, nästan fyra veckor efter jag lämnade in den, efter fyra dagar...

Bra med ny skärm och att jag slapp skicka iväg den men det är dålig stil att inte kollar skärmarna innan de skickar iväg dem när problemet är känt...

Jag tröstar mig dock lite med att jag, som är en snål smålänning från födseln, fick mail nyss om att jag snart kommer få tillbaka 1200 kronor eftersom jag köpte iMacen samtidigt som jag köpte en iPod Classic

Bevaka tråden