Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, allt verkar vara borta (!?)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lyssnade på min ipod senast igår och allt var i sin ordning ...

Idag skulle jag lägga in några nya album och allt gick fint. Men när jag sedan pluggade ut den och skulle lyssna var hela ipoden TOM! dock finns alla låtar & playlists kvar i anapod när jag pluggar in ipoden till datorn. det står used space; 16 170. free space; 10 966. men när jag pluggar ut ipoden är den som sagt tom

jag vet inte vad jag ska göra. finns det någon som kan hjälpa mig? har någon haft samma problem? finns det någon lösning på det? eller ska jag bara acceptera det, ta några djupa andetag och börja lägga in allt på nytt?

tack på förhand.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-26 07:52

Om jag inte minns fel så finns det en funktion i Anapod för att reparera iPodens databas, testa att köra den, det kan hjälpa.

var finns den?!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-27 08:25

Klippt från Anapods hemsida: http://www.redchairsoftware.com/anapod/support/proassist.php?c=0401

Citat:

Maintenance Utilities

1. How do I recover missing tracks on my iPod?
If you inadvertently run multiple iPod programs at once, they could overwrite each other's changes and cause some tracks to "disappear" from the iPod's browse menus, even though the actual music files are still on the iPod. To recover these missing tracks, right-click on the systray icon and select "Anapod Manager Options". On the iPod options page, click the "Recover Missing Tracks" button.

2. How do I fix mislabeled tracks on my iPod?
If you inadvertently run multiple iPod programs at once, they could overwrite each other's changes and cause some tracks to become "mislabeled". When mislabeled tracks are played, they play back audio from a completely different track. To fix these mislabeled tracks, right-click on the systray icon and select "Anapod Manager Options". On the iPod options page, click the "Fix Mislabeled Tracks" button.

3. How do I rebuild my iPod's database from scratch?
In certain situations, you may wish to rebuild the iPod's database entirely, without actually reloading your music files onto the iPod. Only advanced users should use this procedure.

1. Backup your playlists: To preserve your playlists, use Anapod Explorer to create backups you can use to reconstruct them later. Right-click on any playlist in Anapod to backup.

2. Disconnect from Anapod: Disconnect from the iPod and exit Anapod Manager.

3. Backup your current iPod database: Go to My Computer, open your iPod's drive letter and browse to the folder X:\iPod_Control\iTunes. This folder is normally hidden, so type this path into the Address bar of Explorer to open it directly. Copy the file "iTunesDB" to your PC for safe keeping.

4. Delete the old iPod database file: After backing up your "iTunesDB" file, delete it from the iPod.

5. Rebuild the database: Start Anapod Manager again and connect to your iPod. Go to "Anapod Manager Options" in the systray icon, then under "iPod Devices" options run the "Recover Missing Tracks" maintenance utility. This will rescan all the music on your iPod and rebuild a new "iTunesDB" file.

6. Restore playlists.: If you made playlist backups, restore them now.

TACK SÅ JÄTTEMYCET!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-29 09:35

Jag gissar att det hjälpte, alltså?

Vad gör man om samma sak händer, och jag använder enbart iTunes? Alla låtar och filmer visas i iTunes, men när jag kopplar ur den är den tom. Detta hände efter att jag uppgraderat till 1.2.2 - det var således ett misstag?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-15 21:49

Jag kopierar mitt eget inlägg från en annan tråd:

Citat:

Det kan vara värt att testa YamiPod (gratis) eller Anapod (inte lika gratis), bägge har funktioner för att reparera iPodens databas.
(Naturligtvis görs detta på egen risk, men det värsta som kan hända är att du måste återställa iPoden, och det har du ju redan gjort ett par gånger.)

Tack!

Jag povar Yamipod nu. Skall först göra en ordentlig backup på allt - det tar en evinnerlig tid med 60 GB och USB 1.0. Det måste dock göras eftersom jag inte har hela iPodens bibliotek samlat i mitt nuvarande iTunes... Är halvvägs uppe i 5 timmar ungefär...

Är det alltså "Tools - Advanced - Find Lost Music" som gäller sedan? Om det inte funkar, samma meny - Repair iPod? Eller är det samma som att återställa den från iPodens egna menyer?

Det hände mig ikväll. Tror aldrig jag varit så jävla förbannad. 30 gb och 2 års samlande av musik var försvunnen på 5 sek.
Skulle lägga in en video då iPoden kopplade ur sig själv. "jaja" tänkte jag och skulle lyssna på musik, HELT TOMT! Utrymmet är dock upptaget fortfarande. 10 Gb mysterings borta med 19 kvar, måste hitta dom ngstans ! Borde jag också pröva Yamipod kanske ?

Jag blev faktiskt aldrig kompis med Yamipod. Jag gjorde en backup på allt, som alltså syntes och fanns kvar i iTunes, via "Senuti" istället. Väldigt trevligt och gratis program. Enkelt att förstå. Googla Senuti bara.
Den backupen var mycket bättre uppstyrd med mappar efter artist och album. Finfint.
Sedan tröttnade jag på livet och återställde iPoden i iTunes och sitter nu och lägger över allt igen. Det tar tid med USB 1, men jag har i alla fall kvar allt, det är det viktigaste. Man vill inte losa två års samlande, som du säger.

Väljer du att pröva Yamipod tror jag det är "Repair iPod" du skall välja i menyerna...

Jag rekomenderar Senuti som en annan lösning annars. Lycka till!

Lät yamipod stå i nån timme och fixa medans jag var ute, när jag kom tillbaka hade jag två felmeddelanden om att en "Fil eller katalog är skadade" Vet inte vad som menas med det ? tänkte jag skulle pröva med yami igen, fast ist välja repair iPod som du föreslog, jag använde som sagt "Find lost music" tidigare.

Jag tackar för tipsen och provar vidare.

Jag kan tänka mig att blev konstigt. Det tog på tok för lång tid för att jag skulle ens orka försöka hela vägen, när den dessutom halvvägs bara hittat två avsnitt av en tv-serie.

Prova Repair iPod och rapportera gärna tillbaks hur det gick. Jag körde ju inte den varianten, och det kan vara bra att veta till en annan gång.

Jag prövade det , funkade inte alls. Disken har börjat lagt av hjelt och hållet. Låtarna hackar ibland, stänger av sig själv. Den tappar musik under tiden jag använder den. Det går inte heller längre att lägga in musik eftersom "filen eller katalogen" är skadad. Jag är helt förstörd, måste jag skiljas från min käresta och köpa en ny ?

Ajfan, så bittert!

Huruvida du behöver köpa ny, vågar jag inte svara på. Det får du nog fråga Spyder om, eller någon annan som kan detta på riktigt.

Du kanske kan prova att ladda hem Senuti & fixa en backup däregenom, om du inte redan har allt uppstyrt i någon fin mapp. Sedan återställa hela skiten (radera) och lägga över allt igen. Mäckigt, men billigare än att köpa ny ju....

Grejen är den att jag har en minimal hårddisk på datorn och därför lagt in allt på iPoden för att sen radera det, därför finns det inte sparat ngnstans. Funderar på att spara ihop till en Touch, nuvarande får funka så länge. Orkar inte skicka in den på lagning helelr, tar påtok för lång tid och p.g.a ingen garanti eller försäkring kvar kommer det troligen bli dyrt också.

Peace out.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-22 07:41

WeroniQa: Det låter jättetrist. Har jag förstått det hela rätt: du hittar inte alla låtarna längre på iPoden, och du kan heller inte kopiera över dem tillbaka till datorn?

En sista utväg, som tyvärr innebär att allt försvinner på iPoden, är just den s.k. sista utvägen. Den funkar bara på Windows, men det borde finnas ett motsvarande sätt för mac.

Då får du iaf en totalt rensad iPod. Det löser iofs ingenting om det är själva disken som håller på att ge upp.

Men det är kaske de gamla filerna som gör iPoden störd ? Precis börjat lagt in musik också. Får se hur jag gör, men tack än en gång för tipset !

Hej igen !

Lite gladare nu än förra gången. Haxxade runt lite i min ipod- mapp på datorn och hittade där en mapp med "lost music". En hel del låtar, dock inte alla. Hittade också alla bilder. Så hoppet är tillbaka mina vänner ! Ska försöka lägga in allt igen och fixa. Hör av mig efter detta.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-27 19:52

Trevligt, hoppas din ipod sköter sig bättre nu då!

1
Bevaka tråden