Nu var det ju strategin, inte produkten som var dålig. Har inte sett nått krav att teckna
avtal med tex Glocalnet för att kunna surfa med min Powerbook.
Det jag menade var förstås att strategin går igen i andra Apple-produkter.
Ta iPod/iTunes/iTMS som exempel.
För att kunna använda din iPod behöver du iTunes och för att kunna använda iTunes med en extern musikspelare behöver du iPod. Dom är liksom beroende av varandra.
För att köpa musik direkt i iTunes behöver du använda iTunes Music Store, vars filer givetvis kräver iTunes och iPod för att fungera.
Nu råkar dessa tre grenar vara utvecklade och ägda av Apple alla tre, men du är defacto "låst" till i-kedjan för att allt ska fungera hela vägen ut. Apple säljer alltså ett helt koncept som dom tror på för att vi användare ska få det lite lättare.
När det gäller iPhone har man bara låtit en tredjepartsleverantör, dvs operatören, bli en del av konceptet man säljer. Exempelvis genom specialaren "visual voice mail" där operatören skräddarsytt en funktion för Apples hårdvara, något jag tror vi kommer få se mer av. Dessutom verkar Apple rätt hårda på att en viss mängd samtal, SMS och datatrafik ska ingå i konceptet.
Som vanligt har Apple tänkt "outside the box". Dom ville inte göra en mobiltelefon genom att kopiera alla andra tillverkares affärsmodeller. Det finns redan hundratals sådana mobilmodeller att köpa.
Apple vill som vanligt erbjuda en helhetslösning som fungerar "out of the box" och där ingår att dom erbjuder/låser en till en specifik operatör som kan garantera en viss funktionalitet.
Vem har inte tjafsat med gprs-inställningar i sin nya SonyEricsson exempelvis och tyckt att det varit hopplöst att få till? Just detta vill Apple undvika genom att ens mobil är skräddarsydd för en viss operatör och allt bara fungerar, "the Apple way".
Det är detta som är Apple styrka, att vända sig till folk som inte rusar till specifikationstabellen och runkar till prestanda, utan som bara vill att saker ska fungera snyggt och enkelt. Jag är glad att dom inte tänkt annorlunda med iPhone, utan gjort som Apple gjort åtminstånde sedan -97 då Jobs tog över rodret på skutan igen.
Tycker man att det är jätteviktigt att välja operatör själv och ha en telefon som är totalt olåst mot format och operatör etc, så finns det lyckligtvis gott om sådana telefoner på marknaden. För oss som gärna köper ett helt fungerade koncept finns lyckligtvis Apple och nu även iPhone (snart i en svensk butik nära dig).