Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriv och klaga på Apples operatörslåsning!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples policy med endast en operatör och låsta telefoner
är uselt (nästan lite Putin stil) . Apple själva måste
väl snart inse att detta skadar både deras rykte
och varumärke.

Skriv direkt till Apple och klaga...

http://www.apple.com/feedback/iphone.html

Om du hade utvecklat en produkt som du VET att väldigt väldigt många människor kommer vilja ha, och som distributörer kommer slåss om att få sälja åt dig till den grad att dom skriver ett "kick back"-avtal med dig som genererar inkomster till dig under lång tid framöver...

...skulle du då:
A. Strunta i att tjäna så mycket pengar som möjligt på din produkt genom att släppa den lös i så stor omfattning som möjligt och då gå miste om regelbundna inkomster under lång tid framöver. Samtidigt som du dessutom riskerar att inte kunna leverera så många produkter som marknaden efterfrågar och även då få väldigt dåligt rykte.

B: Bejaka produktens exklusivitet genom att släppa den genom begränsade kanaler vilket skapar en enorm hajp kring produkten, samtidigt som du garanteras inkomster i form av "kick back" från dina distributörer under lång tid.

Jag vet vilket alternativ jag skulle valt.

Fredrik Dolk: Om ekvationen hade varit så enkel, så hade väl fler tillverkare gjort samma sak? Och det gäller inte bara mobiltelefoner.

Visst, den här lösningen är säkert potentiellt mer lönsam för Apple, men den är sämre för oss konsumenter. Man får dessutom en grå marknad som man inte heller får kontroll över. Världen är inte så svartvit att denna modellen är perfekt. Den har sina för och nackdelar. För oss som konsumenter så har den i princip inga fördelar.

Jag tror också att vi börjat se en reaktion på detta iom Europalanseringen som inte alls gått så bra som operatörerna trott/räknat med. Konkurrensen är bra mycket hårdare i Europa, och det här med att knyta upp sig för länge i konstiga (och dyra) abonnemang är inte så "hett" här längre.

-----

Ursprungligen av sommarvila:

Fredrik Dolk: Om ekvationen hade varit så enkel, så hade väl fler tillverkare gjort samma sak? Och det gäller inte bara mobiltelefoner.

Om Nokia eller SonyEriksson hade haft möjligheten att få del av intäkterna från mobilsamtalen hade dom med all säkerhet dragit nytta av det.

Men det är lite svårare när man är en mobiltillverkare som tillverkat mobiler i årtionden och som släpper nya modeller i tid och otid så att produktsortimentet är rätt oöverskådligt.

Apple släpper sin första mobiltelefon med ett banbrytande gränssnitt och koncept som dom VET kommer bli überpopulärt i vissa kretsar. Klart som korvspad att dom kommer göra allt dom kan för att bevara exklusiviteten och tjäna så mycket pengar som möjligt.

Visst, som konsument skulle jag kanske tycka att det är lite synd om Tele2 får kontraktet med Apple i Sverige eftersom jag då måste byta operatör. Men nog fan kommer affärsidén och samarbetet dom emellan fungera eftersom jag aboslut byter operatör då.

Jag tror andra mobiltillverkare studerar Apples affärsmodell rätt hårt nu i hopp om att kunna landa ett eget avtal där samtalen genererar intäkter även till tillverkaren.

Ser inte det konstiga egentligen. Ett företag kollar alla sätt som finns att tjäna pengar på så enkelt som möjligt. Apple hittade ett nytt sätt och det är väl inte så konstigt att dom kör på det då.

Alla här får det att låta som att iPhone är en mänsklig rättighet. Apple har släppt ett produktkoncept som ska fungera rätt av. Gillar man inte det finns det hundratals andra mobiler på marknaden att välja.

Ursprungligen av sommarvila:

Fredrik Dolk: Om ekvationen hade varit så enkel, så hade väl fler tillverkare gjort samma sak? Och det gäller inte bara mobiltelefoner.

Men det är ingen annan tillverkare som haft samma produkt som Apple - det vill säga iPhone - och ingen annan tillverkare som lyckats få operatörerna att böja sig så pass att de får igenom en del av abonnemangsintäkterna.

I tråden Hade det inte varit smartare av Apple att bara sälja olåsta iPhones? skrev jag ungefär såhär:

Men hade de tjänat mer pengar? Apple får ju in mer pengar på abonnemanget (om ryktena på 30 procent av intäkterna stämmer) än på telefonerna i dagsläget. Så för att generera samma vinst i slutändan hade de behövt sälja 4-5 ggr så många telefoner och frågan är om dom gjort det? Eller ens kan tillverka så många?

Det jag tycker man ska ifrågasätta är om Apple behöver den vinsten? De är ju ett företag och ska maximera sina vinster på uppdrag av aktieägarna, men i detta fall är dom inte ett "schyst" företag mot kunderna. Apple går redan som tåget och om de släppt iPhone upplåst från början och kanske tagit 100-200 dollar mer i pris (som originalpriset t.ex.) så hade det definitivt varit bättre för användarna. Men det hade nog inte genererat samma fina vinst som idag.

Och de övriga telefontillverkarna skulle mer än gärna härma Apple i deras trädgårdstomtsstrategi, men de har de inte så lätt. Se bara på det massiva motståndet mot Nokias nya portal.

I tråden Telenors VD: "iPhones affärsmodell är ohållbar för en operatör som Telenor." skrev jag så här:

En intressant detalj i sammanhanget är att mobilbolagen tidigare tittade på Apple - iPod - iTunes som en sedelärande historia över hur fint en s.k walled garden-strategi kan fungera om man bara gör det rätt.

Hittade exempelvis artikeln In Defense of Walled Gardens, skriven av Andrew Cole som har flera av de stora mobilbolagen på sin kundlista.

Om ni skeptiker har rätt kommer iPhone bli en flopp i stil med gamla Newton, eftersom marknaden kommer vägra ta till sig en sådan produkt. Man får inte glömma bort att det är marknaden som styr.

Om folk "godkänner" Apples affärsmodell genom att köpa iPhone med abonnemang är det uppenbarligen en helt okej affärsmodell. Det finns som sagt gott om olåsta telefoner på marknaden av en massa olika fabrikat. Om dom har en så stor fördel i sin affärsmodell kommer iPhone gå en mörk framtid till mötes.

Den som lever får se.

När ett företag blir för exklusivt och självupptaget av vinstbegär
och marknadskontroll är det lätt att de lämnar kundens önskemål
och behov som främsta argument att finnas och leverera högkvalitativa
produkter och tjänster.

Visst finns det anledningar och orsaker att Apples produkter
är älskade och till många delar marknadsledande men att
bevaka den positionen genom kontroll kommer snarare att
långsiktigt leda till en tillbakagång än ytterligare framgång.

Det finns mer än ett globalt dominerande IT företag som
begått det misstaget.

Tekniken är visserligen smart förpackad i iPhones men det
dröjer inte länge förrän fullgoda alternativ finns att köpa för
en betydligt billigare (och friare) peng än Apples prissättning.

Det stora antalet ej registrerade abonnemang visar förstås
tydligt på ett missnöje, inte med produkten men med Apples
strategi att binda kunden.

Jag menar att iPhonesstrategin på sikt kommer att skada hela
Apples rykte och varumärke.

Ursprungligen av S-dahl:

Tekniken är visserligen smart förpackad i iPhones men det
dröjer inte länge förrän fullgoda alternativ finns att köpa för
en betydligt billigare (och friare) peng än Apples prissättning.

Exakt det där kan du applicera på i princip vilken Apple-produkt som helst, som producerats dom senaste tio åren. Det verkar dock ha gått rätt bra ändå för Apple, mycket tack vare att andra alternativ inte blivit fullt lika goda.
Men med ditt argument skulle Apple inte ha sålt en enda Mac eller iPod dom senaste åren eftersom det funnits maskiner som utför samma uppgifter, men billigare än Apples dito.

Ursprungligen av S-dahl:

Jag menar att iPhonesstrategin på sikt kommer att skada hela
Apples rykte och varumärke.

Då tycker jag du ska söka jobb som varumärkesstrateg på Apple. Dom vill nog absolut inte skada sitt varumärke.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Exakt det där kan du applicera på i princip vilken Apple-produkt som helst, som producerats dom senaste tio åren. Det verkar dock ha gått rätt bra ändå för Apple, mycket tack vare att andra alternativ inte blivit fullt lika goda.
Men med ditt argument skulle Apple inte ha sålt en enda Mac eller iPod dom senaste åren eftersom det funnits maskiner som utför samma uppgifter, men billigare än Apples dito.

Då tycker jag du ska söka jobb som varumärkesstrateg på Apple. Dom vill nog absolut inte skada sitt varumärke.

Nu var det ju strategin, inte produkten som var dålig. Har inte sett nått krav att teckna
avtal med tex Glocalnet för att kunna surfa med min Powerbook.

Jag är öppen ifall Apple hör av sig...

Ursprungligen av S-dahl:

Nu var det ju strategin, inte produkten som var dålig. Har inte sett nått krav att teckna
avtal med tex Glocalnet för att kunna surfa med min Powerbook.

Det jag menade var förstås att strategin går igen i andra Apple-produkter.

Ta iPod/iTunes/iTMS som exempel.
För att kunna använda din iPod behöver du iTunes och för att kunna använda iTunes med en extern musikspelare behöver du iPod. Dom är liksom beroende av varandra.

För att köpa musik direkt i iTunes behöver du använda iTunes Music Store, vars filer givetvis kräver iTunes och iPod för att fungera.

Nu råkar dessa tre grenar vara utvecklade och ägda av Apple alla tre, men du är defacto "låst" till i-kedjan för att allt ska fungera hela vägen ut. Apple säljer alltså ett helt koncept som dom tror på för att vi användare ska få det lite lättare.

När det gäller iPhone har man bara låtit en tredjepartsleverantör, dvs operatören, bli en del av konceptet man säljer. Exempelvis genom specialaren "visual voice mail" där operatören skräddarsytt en funktion för Apples hårdvara, något jag tror vi kommer få se mer av. Dessutom verkar Apple rätt hårda på att en viss mängd samtal, SMS och datatrafik ska ingå i konceptet.

Som vanligt har Apple tänkt "outside the box". Dom ville inte göra en mobiltelefon genom att kopiera alla andra tillverkares affärsmodeller. Det finns redan hundratals sådana mobilmodeller att köpa.
Apple vill som vanligt erbjuda en helhetslösning som fungerar "out of the box" och där ingår att dom erbjuder/låser en till en specifik operatör som kan garantera en viss funktionalitet.

Vem har inte tjafsat med gprs-inställningar i sin nya SonyEricsson exempelvis och tyckt att det varit hopplöst att få till? Just detta vill Apple undvika genom att ens mobil är skräddarsydd för en viss operatör och allt bara fungerar, "the Apple way".

Det är detta som är Apple styrka, att vända sig till folk som inte rusar till specifikationstabellen och runkar till prestanda, utan som bara vill att saker ska fungera snyggt och enkelt. Jag är glad att dom inte tänkt annorlunda med iPhone, utan gjort som Apple gjort åtminstånde sedan -97 då Jobs tog över rodret på skutan igen.

Tycker man att det är jätteviktigt att välja operatör själv och ha en telefon som är totalt olåst mot format och operatör etc, så finns det lyckligtvis gott om sådana telefoner på marknaden. För oss som gärna köper ett helt fungerade koncept finns lyckligtvis Apple och nu även iPhone (snart i en svensk butik nära dig).

Ursprungligen av S-dahl:

Apples policy med endast en operatör och låsta telefoner
är uselt (nästan lite Putin stil) .

Se det från den ljusa sidan; du kan åtminstone göra din åsikt hörd. Klagar man i ryssland blir man väl skjuten på fläcken.

Jag tycker att tråden är ute och cyklar och tror att framtiden kommer att ge ännu fler exempel på kombinationer hårdvara/mjukvara/kringfunktioner=tjänst. Det kommer att bli mer och mer ointressant att bryta ut delar av en produkt bara för att få fragmenten man tycker är mest intressanta, både ur producentens och konsumentens perspektiv. imho förstås.

1
Bevaka tråden