Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lågstatus?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-09 18:12

Skulle iPhone vara lågstatus? Telefonen har hamnat på 7:e plats
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c12%5c08%5c15599
Visst låter det märkligt?

Folket det frågade visste förmodligen inte vad de svarade på, puckona...

Undersökningen var sponsrad av NOKIA...

Nej allvarligt så vet nog inte så många svenskar om eller känner någon som har en iphone. Så "omvärldsanalysföretaget United Minds" verkar ha fifflat lite med undersökningen, vilket inte hör till ovanligheten när det gäller statistik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-09 18:31

Det är nog skribenten som fått det om bakfoten, listan på lågstatussaker är inte saker som sänker ens status utan sådana som inte rankats så högt som höjare. Man har nog bara ställt en fråga.

Verkar vara lite konstig undersökning.

Det som är låg status (i den här undersökningen) är sånt som är lite dyrt, t.ex en iphone är ganska dyr (för vissa) golf är en dyrare sport, att ha en häst är dyrt, att ha städhjälp o.s.v har oftast dom som har det bättre ställt.

Så vill dom få fram att det är låg status att ha det gott ställt elr?'
Jag kan knappt få in några av dom altenativen i huvudet varför det skulle ha en lågstatus.
Har Tiger Woods låg status?

"ha en välbesökt blogg" Det här måste vara gjort av några avundsjuka människor!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-09 19:10

Poängen är att det är inte saker som ger låg status, utan det är saker som inte rankats lika högt som högstatusgivare som andra saker. Rubriken är missvisande.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-12-09 20:13

Eller också så handlar det bara om den kungliga svenska avundsjukan...:)

Eller så handlar det om att var och varannan lirare springer omkring med en hackad iPhone idag.

I kombination med lite jante-tänk, blir iPhone således en lågstatuspryl. Många iPhone-ägare har sprungit runt och varit en aning malliga (med rätta?), vilket gör att alla icke iPhone-ägare "ser ner" på iPhone.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Eller så handlar det om att var och varannan lirare springer omkring med en hackad iPhone idag.

Möjligtvis i Stockholm men knappast i resten av Sverige....

Kollar man upp företaget som har gjort undersökningen så ingår dom i ett reklambyrånätverk (Prime) som har vissa mobiltelefonbolagkopplingar bl.a med Telia/Sonera men skulle inte förvåna mig om de jobbar med SE och/eller Nokia också...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-09 21:41

Jahaa... statusstämpeln vad gäller mobiltelefoner dog i slutet av 90-talet. Status att äga en pryl som kostar under 5-10 tusen ????? Fan vad patetiskt.

Ursprungligen av sunkhead:

Jahaa... statusstämpeln vad gäller mobiltelefoner dog i slutet av 90-talet. Status att äga en pryl som kostar under 5-10 tusen ????? Fan vad patetiskt.

Struntprat, förövrigt så spelar priset inte så stor roll när det kommer till status.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-09 22:07

Självklart spelar priset roll, alla kan köpa en iphone men hur många kan köpa en Aston Martin Db9 ? En hemmahackad mobil med mp3 spelare fan vad jag blir imponerad.

Ursprungligen av sunkhead:

Självklart spelar priset roll, alla kan köpa en iphone men hur många kan köpa en Aston Martin Db9 ? En hemmahackad mobil med mp3 spelare fan vad jag blir imponerad.

Status handlar inte om att DU ska bli imponerad...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-09 22:33

Vem blir imponerad av en pryl som alla kan köpa, till och med "kidsen" i mellanstadiet sitter med sina iphones och knappar . Om inte priset spelar roll så blir väl knappast någon mer impad av alla inlägg som bara beskriver problem med den "imponerande telrefonen". Iphone kommer säkert att bli en bra telefon när den släpps i Sverige, men att någon skolunge skulle bli imponerad, knappast. (Min dotter kommer att få en så fort den är "Sverigeklar" men inte imponerar det på mig).

Ursprungligen av sunkhead:

Vem blir imponerad av en pryl som alla kan köpa, till och med "kidsen" i mellanstadiet sitter med sina iphones och knappar . Om inte priset spelar roll så blir väl knappast någon mer impad av alla inlägg som bara beskriver problem med den "imponerande telrefonen". Iphone kommer säkert att bli en bra telefon när den släpps i Sverige, men att någon skolunge skulle bli imponerad, knappast. (Min dotter kommer att få en så fort den är "Sverigeklar" men inte imponerar det på mig).

Om du inte är imponerad av iphone varför ska du då ge en till din dotter? Sen har som sagt priset inte så stor roll för om något har status eller inte, kolla bara Cheap Monday jeansen som trots lågt pris blev jeansen som alla ville synas med...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-09 22:51

En sak som normalt inte finns att köpa i Sverige brukar ju faktiskt få någon form av status, för att inte tala om hur fantastisk själva telefonen är.

Tänk på hur det var med iPoden när den inte fanns att få tag på i Sverige.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-09 23:06

Jag har inte mött någon som inte blivit otroligt imponerade av min telefon.

De flesta blir helt tokiga och vill också ha en. Och själv ÄLSKAR jag den

Jag har aldrig tidigare varit så nöjd med en "teknisk pryl". Jag har dessutom beställt 7 telefoner till andra i min omgivning och de upplever iPhone på samma sätt som jag.

Ursprungligen av Eva:

Jag har inte mött någon som inte blivit otroligt imponerade av min telefon.

De flesta blir helt tokiga och vill också ha en. Och själv ÄLSKAR jag den

Jag har aldrig tidigare varit så nöjd med en "teknisk pryl". Jag har dessutom beställt 7 telefoner till andra i min omgivning och de upplever iPhone på samma sätt som jag.

Tycker det är oerhört konstigt att du väljer ordet "ÄLSKAR" i samband med en ....mobiltelefon.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-09 23:12

Att iphone har en imponensfaktor på 12åringar har jag inte förnekat men vuxna människor... (10000 SEK )..... Att vuxna skulle tycka att deras status gentiemot andra skulle stiga för att de har råd att betala "den enorma summan av 5-10 tusen är rent löjligt. Att försöka höja sin status med en pryl som alla kan köpa är patetiskt. Hade iphone fungerat och kostat 500.000 SEK hade jag direkt köpt statusargumentet, men när telefonen kostar mindre än en ett par bromskivor till en Aston Martin blir statusdisskutionen löjlig. Var nöjda med Era iphones men att försöka imponera på andra är enbart patetiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-09 23:20
Ursprungligen av sunkhead:

Var nöjda med Era iphones men att försöka imponera på andra är enbart patetiskt.

Jag är nog både nöjd och patetisk då, och det känns riktigt bra

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-09 23:16

Visst var nöjd med din iphone, men att tro att du stiger i status hos mig är löjligt.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-09 23:23

"Jag har inte mött någon som inte blivit otroligt imponerade av min telefon.
De flesta blir helt tokiga och vill också ha en. Och själv ÄLSKAR jag den
Jag har aldrig tidigare varit så nöjd med en "teknisk pryl". Jag har dessutom beställt 7 telefoner till andra i min omgivning och de upplever iPhone på samma sätt som jag."

Att Du är nöjd med din iphone är en helt annan sak än att du skulle stiga i status hos mig (och många fler), att du har råd att köpa en iphone är inte imponerande köp något som impar ett privat jetplan eller åtminstone ett hus i Hollywood och en Ferrari.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-09 23:26

Diskussionen handlar varken om priset eller om hur man ska imponera på just dig. Jag tror att vi pratar om två olika saker här.

Senast redigerat 2007-12-10 01:37
  • Medlem
  • 2007-12-09 23:54

iPhone blir ju lite småcheesy när Adam Alsing skryter med att han har en...

Ursprungligen av Baron:

iPhone blir ju lite småcheesy när Adam Alsing skryter med att han har en...

Kasta inte sten i glashus...

  • Medlem
  • 2007-12-10 06:58

Eh, blir den cheesy av att jag har en?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-10 10:47

Tycker faktiskt också att det är lite konstigt att iPhone placerat sig på listan. Frågan är om det är ett misslyckande för apple? Apple produkter har väl alltid uppfattats som lite skrytiga men samtidigt smarta och snygga. Kan det vara så att iPhone uppfattas mer som en snobbpryl då den förutom design och interface är ganska mycket sämre än andra telefoner på marknaden? Har man då inte provat den och upplevt interfacet tänker man kanske att det kan ju alldrig vara så bra att det väger upp de många bristerna?
(Vilket jag visserligen inte tycker trots att jag provat den...)

Sedan tror jag inte att man skall blanda in pris i det hela sunkhead. Om de skulle fråga vad som har högst status: cykla till arbetet eller köra en Aston Martin DB9 så är jag övertygad om att cykeln trots sitt låga pris vinner.

/Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-10 13:06
Ursprungligen av d99ma:

Sedan tror jag inte att man skall blanda in pris i det hela sunkhead. Om de skulle fråga vad som har högst status: cykla till arbetet eller köra en Aston Martin DB9 så är jag övertygad om att cykeln trots sitt låga pris vinner.
/Martin

Nu talar vi väl om en annan sorts status? Att vara miljömedveten ligger förvisso rätt i tiden men tjejerna kollar likväl inte efter mig på min rostiga cykel. Killen i stan som kör en lamborghini får desto fler blickar.

För att återgå till diskussionen, iPhone är knappast en statuspryl. Den har hög imponansfaktor men utanför nördkretsar är det trots allt bara en telefon.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-10 11:35

Det är möjligt att en cykel har större status än en Aston Martin, men jag betvivlar det starkt. När mobilerna kom stod varenda mobilägare med sina "hundben" på Arlanda och visade att man hade en mobiltelefon, finns det verkligen de som visar upp sin mobil för andra, själv har jag min i fickan och talar i en handsfree. Mina "poddar" visar jag inte heller mer än att lurarna syns i öronen. Tycker det här statustänkandet är rent löjligt. Om man gillar iphone så köper man väl den för att den uppfyller de behov man har vad gäller mobil, inte för att imponera på andra och tro att man stiger i värde (status i andras ögon). Min bil, klocka, sommarstuga i skärgården har jag för att jag vill ha prylarna och skiter fullständigt i vad andra tycker.(Vem ser att jag bär en Omega eller Rolex på handleden??. Status inför andra.....patetiskt.

Bevaka tråden