Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör en orginalare?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad bör en originalare kunna?

--
Daniel

Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Vad bör en originalare kunna?

--
Daniel

Ju mer man kan inom grafisk produktion desto bättre. Kunderna vill ha så snygga saker som möjligt till så lågt pris som möjligt, d v s på så kort tid som möjligt, så det gäller att vara riktig fena på sina verktyg.

Utbildar mig för tillfället inom det grafiska området i Ljungby på en Kvalificerad Yrkesutbildning. Funderar på att studera vidare efter denna utbildning på tex högskola.

Någon som har utbildningar att rekomendera?

Jag letar även bra böcker om photoshop, illustrator mm på mer avancerad nivå.

--
Daniel

En originalare ska givetvis vara en, i grund och botten, duktig formgivare. Känsla för typografi är också ett stort plus för att klara jobbet. Men för att klassas som duktig originalare så handlar det mycket om att kunna sina verktyg.

När skisser och texter kommer från AD och Copy gäller det att på ett optimalt sätt få ihop text och bild enligt anvisningar.
Med andra ord är kunskaper i InDesign, Quark och även PageMaker nytta, likaså bör man behärska Photoshop och Illustrator.

Ett öppet sinne är också ett plus eftersom jag, trots min unga ålder, redan kommit i kontakt med många "originalare" som har skygglappar på sig och vägrar finna nya vägar att utvecklas och lösa problem.
I en originalares vardag får man ju trilskas med både konstiga filformat och instabila FTP-servrar mm. Då gäller det att ha allmänt bra koll på läget så att man till slut kan få iväg ett tryckbart material till tryckeriet i tid så att AD och Copy kan gå ta en fredagsöl och dunka varandra i ryggen...;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Utbildar mig för tillfället inom det grafiska området i Ljungby på en Kvalificerad Yrkesutbildning. Funderar på att studera vidare efter denna utbildning på tex högskola.
Någon som har utbildningar att rekomendera?

--
Daniel

Gå på LHS ett par år...
...Livets Hårda Skola alltså...;)

...och social kompetens. Förmågan att bita ihop när kunder tvingar igenom kass design/funktion/svenska/bilder etc. Rätt ofta får man lägga sina kunskaper åt sidan för att inte stöta bort en viktig kund, men det är pisstrist varje gång det händer lika fullt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Sigemo
Jag kan tycka det är synd att företag ofta är villiga att hyra in ett proffs t ex en frilansande formgivare för att formge trycksakerna men nöjer sig sedan med att skriva copyn själv (oftast skrivern av en säljare). Form får oftast kosta men inte copy. Skulle vilja efterlysa en aning mer respekt för bra copy. En bra copy är guld värd!

Det positiva med dotcom döden är annars att ett rum med 10 tonåringar och en dator numera värderas efter dators marknadsvärde och inte efter Portugals BMP!:D

BMP == Beats per minute
BNP == Bruttonationalprodukt

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
BMP == Beats per minute
BNP == Bruttonationalprodukt

Nja...
BPM=Beats per minute

/David, originalare

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Nja...
BPM=Beats per minute

/David, originalare

Hmmm skrev jag inte det???

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Hmmm skrev jag inte det???

Nej.

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Hmmm skrev jag inte det???

Du är inte originalare, va?

Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Du är inte originalare, va?

Neeeeej Jobbar med programmering! Därav == istället för =

Även jag är originalare och stolt! Jag kommer att vara tillgänglig för ny anställning i mars 2008, så hör av dig om du har tips i göteborgområdet. Snart 15 års erfarenhet har jag också…

  • Medlem
  • 2003-10-19 21:21

hur ser branchen ut? Jag är redigerare och jobben växer inte på träd direkt... Så jag har ju i alla fall några viktiga grundkunskaper en originalare behöver (utöver min enastående charm:D).

Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Du är inte originalare, va?

LOL

En originalare finns under guiness book of records som den mest stress tåliga personen på byrån

kunna sina verktyg som om det gällde liv och död och kunna "läsa tankar" på AD:n
.)

  • Avstängd
  • 2003-10-20 04:24

Faen va ni tjafsar.

Jag är.!! Original.:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Faen va ni tjafsar.

Jag är.!! Original.:D

Aaaargh! Varje gång vi får besök av någon ny människa på kontoret och chefen kommen in med denna i rummet där jag och min kollega hugin sitter så säger han alltid:
- Och här sitter våra original...
Nästa gång jag hör det spyr jag!

Det är i nivå med "hur brett är egentligen ett bredband"...:mad:

  • Avstängd
  • 2003-10-20 09:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Aaaargh! Varje gång vi får besök av någon ny människa på kontoret och chefen kommen in med denna i rummet där jag och min kollega hugin sitter så säger han alltid:
- Och här sitter våra original...
Nästa gång jag hör det spyr jag!

Det är i nivå med "hur brett är egentligen ett bredband"...:mad:

De breda pojkarna med Lasse Dahlqvist:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Aaaargh! Varje gång vi får besök av någon ny människa på kontoret...

Får ni besök?

Här kommer chefen och släpper ut oss ur källarhålan när det är dags att gå hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 17:43

Slavarbetar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-02 00:28

Hej
Vilken är den bästa utbildningen om man vill jobba som orginalare och hur lång tid tar det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-12-03 06:38
Ursprungligen av Ann H:

Hej
Vilken är den bästa utbildningen om man vill jobba som orginalare och hur lång tid tar det?

Den bästa utbildningen är på ett medieprogram på gymnasiet som har trycksaksproduktionsinriktning. Härnösand eller Bollnäs till exempel. Tre år är gymnasieutbildningar, normalt.

Det finns några få eftergymnasiala utbildningar också. Skulle tro att det är Broby grafiska som är bäst. I princip alla eftergymnasiala utbildningar bedrivs som KY, och de kan vara ett, två eller tre år långa

Ursprungligen av Kalle W:

Den bästa utbildningen är på ett medieprogram på gymnasiet som har trycksaksproduktionsinriktning. Härnösand eller Bollnäs till exempel. Tre år är gymnasieutbildningar, normalt.

Det finns några få eftergymnasiala utbildningar också. Skulle tro att det är Broby grafiska som är bäst. I princip alla eftergymnasiala utbildningar bedrivs som KY, och de kan vara ett, två eller tre år långa

Jag gick MedieProgrammet i Bollnäs 1997-1999 med Kalle W som lärare. Vet ju inte hur utbildningen ser ut idag, men då var den rätt okej.
Men jag måste slå ett slag för valet av praktikplats. En vettig praktikplats kan vara skillnaden mellan en framtida karriär som originalare, och ett liv utanför den världen.

Visst, det är svårt för en 15-åring i ÅK 9 att veta vilken karriär man vill ha som äldre. Men i min klass på MedieProgrammet var vi 16 st som började ettan, men endast 9 st som tog studenten, om jag inte missminner mig.
Av dom 9 st som gick ut är vi väl idag ca 3-4 st som jobbar med någonting som kan relateras till vår utbildning. Har ingen aning om hur statistiken ser ut på övriga yrkesförberedande program, så jag vet ju inte om det är bra eller dåliga siffror.

Men all heder åt dig Kalle, för jag upplever att det var när du kom in i bilden som vi verkligen ställdes inför uppgifter och problemlösning som verkligen förekommer ute i arbetslivet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-04 22:48

För flera år sedan hade jag titeln "originalare" på en mindre reklambyrå. För en viss (större) kund hade jag en Projektledare över mig, men med övriga kunder skötte man allt - Från kundmöte till att skicka runt offertförfrågningar, kläcka idén och sedan skapa originalet färdigt för tryck. I vissa fall agerade jag t.o.m projektledare för andra "originalare".

En annan roligt titel är "producent". När jag började på min nuvarande arbetsplats (grafiker på en dagstidning) så kallades vi producenter. Annonsproducent är i och för sig ganska beskrivande, men inte speciellt rättvist när vår avdelning erbjuder samma sorts tjänster som en reklambyrå. Yrket innebär även att ibland projektleda och formge (från egen idé) en hel bilaga. Jag får oftast texten av en copy och annonser från andra "producenter" och får själv baka ihop hela kakan.
Idag vet vi inte rikigt vad vi skall kalla oss... men egentligen har det ju ingen superstor betydelse

Jag har läst någonstans att om man skulle jämföra en reklambyrå med ett rockband så skulle AD:n vara frontfiguren i bandet, Copywritern skulle vara trummisen medan originalaren är basisten. Projektledaren är då managern.

Det tycker jag visar hyfsat bra originalarens roll. Han/hon kanske inte syns så mycket i bandet men utan basen skulle rockbandet låta rätt platt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-02 04:32

en originalare eller ett original e för mig samma sak iallafall. En väldigt udda, unik och speciell person. Han e helt enkelt "one-of-a-kind". Ett original. Helt enkelt inte som alla andra.

Sen finns det ju personer som säger att den ene är inte den andre lik så då är vi kanske egentligen alla original, förutom kanske fåret Dolly eller vad det hette som faktiskt fick en kopia. Men å andra sidan så är ju också kopian väldigt speciell unik för det finns ingen annan kopia av nått så då ställer man sig ju frågan om kopian också är ett original eller orginell?

Godnatt!!

Kul bok om vad en Art Director gör...

Vad gör en art director? : tjugonio art directors beskriver ett av världens underligaste yrken
Clara Block Hane
Sara Teleman
Rebecka Tarschys
2006

(Vad det nu hade med saken att göra...)

Om man har simultankapcitet som en flygledare, kunskap som en allmänläkare, förstånd som en jurist, orienteringssinne som en flyttfågel, inställning som en defensiv mittfältare och snabbhet som en sprinter har man all möjlighet i världen att bli en bra originalare.

Det börjar bli en utrotningshotad art men de som finns kvar är stolta över titeln.

Jag ska ansöka om att få kalla mig 'Biträdande AD-assistent'. Vore fint att få ha "Badass" som titel på visitkortet :).

Bevaka tråden