Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka mail i Mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att på något sett med några inställningar alltid kunna skicka e-post från mail. Var man än befinner sig. Sitter på universitetet just nu och kan inte skicka eftersom jag utgående server inställningar som passar mitt bredband hemma, dock inte här. Går det inte att göra så att man skicka e-post, från var man än är? Inställningar som alltså fungerar överallt. Lite jobbigt att behöva gå in i webmail och skicka hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 12:06

Har att göra med port 25 för utgående epost. (SMTP)

Så det du behöver då är en SMTPserver som använder någon annan port än just 25 eller använda webmail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 12:31

...eller så har det med förbud mot relay att göra. Hans bredbandsleverantör som äger SMTP-servern vill inte ta emot mail från ett annan nätverk. Helt normalt idag. Ett resultat av allt spammande.

Kanske kan du använda Universitets? Har du frågat? Kanske om du köper någon kommersiell tjänst från någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 13:15
Ursprungligen av bengtb:

...eller så har det med förbud mot relay att göra. Hans bredbandsleverantör som äger SMTP-servern vill inte ta emot mail från ett annan nätverk. Helt normalt idag. Ett resultat av allt spammande.

Kanske kan du använda Universitets? Har du frågat? Kanske om du köper någon kommersiell tjänst från någon?

Inte för att vara sån men det där är ju ganska motsägande i en och samma post.

Så först vill "bredbandsleverantören" inte ta emot mail från nåt annat nätverk men sedan skall han använda densammes för att skicka mail???

Då det handlar om ett universitet (som har väldigt öppna nät men restrikterar vissa tjänster) så är det självklart så att de spärrar så att du innefrån inte kan använda vilka SMTP-servrar som helst och det är enda orsaken till att han inte kan använda sin normala (loopia) SMTPserver för utgående epost.
Om universitetets SMTPserver tillåter utgående post med relaying så kan den användas (oftast tillåter man detta) men gör man inte det så får man kolla om det går att använda Loopias med SSL eller helt sonika kolla om de erbjuder den på någon annan port (t.ex. har jag sett många erbjuda detta på port 26 eller 2525 eller annan valfri port).

Jag har en kommersiell mail i dagsläget, via Loopia av min egen domän.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-18 13:20

Här kommer ett krångligt sätt som jag avänder själv:
Jag har möjlighet att logga in med ssh på maskiner både på universitetet där jag har mailkonto och hemma där jag också har mailkonto. Därför kan jag vidarebefordra mailportarna så att jag alltid kan använda Mail, oavsett var jag är uppkopplad.

Jag har gjort ett litet script som jag startar vid inloggning som gör nåt i stil med
ssh -L 3110:mailserver.på.universitetet:110 -L 3025:mailserver.på.universitetet:25 användarnamn@tillgänglig.dator.på.universitetet

Sen ställer jag in Mail så att utgående smtp är 127.0.0.1:3025 och inkommande pop är 127.0.0.1:3110. Motsvarande för maskinen hemma.

Ett alternativ, om du inte har dessa inloggningsmöjligheter, skulle kanske vara att via en plist editor (t.ex. 'PListEdit Pro') göra två varianter av Library/Preferences/com.apple.mail.plist - en för hemmabruk och en för universitetsbruk - och göra ett litet script som installerar rätt fil.

cp ~/Documents/mailpref/hem.com.apple.mail.plist ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
eller
cp ~/Documents/mailpref/uni.com.apple.mail.plist ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

Folk som är smartare än jag kan säkert hitta på bättre sätt, kanske via applescript automatiskt ändra i com.apple.mail.plist beroende på vilket ip-nummer maskinen har (universiteten brukar ju ha en egen serie nummer, chalmers/gu har t.ex. 129.16.xxx.xxx).

Mvh
/genell

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-18 12:50

Kan inte säga generellt, men i Uppsala behöver man använda universitetets smtp-server. Kör man Leopard finns det ju en behändig drop-down till hands då man komponerar sitt mail där man kan välja vilken smtp som ska användas. Här hittar du en liten guide om du behöver: http://www.its.uu.se/support/e-post/applemail/mail.html

Ursprungligen av poba:

Kan inte säga generellt, men i Uppsala behöver man använda universitetets smtp-server. Kör man Leopard finns det ju en behändig drop-down till hands då man komponerar sitt mail där man kan välja vilken smtp som ska användas. Här hittar du en liten guide om du behöver: http://www.its.uu.se/support/e-post/applemail/mail.html

Tack!

1
Bevaka tråden