Här kommer ett krångligt sätt som jag avänder själv:
Jag har möjlighet att logga in med ssh på maskiner både på universitetet där jag har mailkonto och hemma där jag också har mailkonto. Därför kan jag vidarebefordra mailportarna så att jag alltid kan använda Mail, oavsett var jag är uppkopplad.
Jag har gjort ett litet script som jag startar vid inloggning som gör nåt i stil med
ssh -L 3110:mailserver.på.universitetet:110 -L 3025:mailserver.på.universitetet:25 användarnamn@tillgänglig.dator.på.universitetet
Sen ställer jag in Mail så att utgående smtp är 127.0.0.1:3025 och inkommande pop är 127.0.0.1:3110. Motsvarande för maskinen hemma.
Ett alternativ, om du inte har dessa inloggningsmöjligheter, skulle kanske vara att via en plist editor (t.ex. 'PListEdit Pro') göra två varianter av Library/Preferences/com.apple.mail.plist - en för hemmabruk och en för universitetsbruk - och göra ett litet script som installerar rätt fil.
cp ~/Documents/mailpref/hem.com.apple.mail.plist ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
eller
cp ~/Documents/mailpref/uni.com.apple.mail.plist ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
Folk som är smartare än jag kan säkert hitta på bättre sätt, kanske via applescript automatiskt ändra i com.apple.mail.plist beroende på vilket ip-nummer maskinen har (universiteten brukar ju ha en egen serie nummer, chalmers/gu har t.ex. 129.16.xxx.xxx).
Mvh
/genell