Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-12-04 20:22
Ursprungligen av el gringo:

letar du också efter swephone till 1.0.2? blir lite osäker på hur bra det är att uppgradera till 1.1.1 - ser lite rapporter att det inte är så enkelt alltid:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/224399-traden-foer-upplasning-operatoersspaerr-pa-iphone-13.html#post1407269

japp, jag sitter i samma båt. och jag är dessutom inte kung när det kommer till att hantera terminalen i osx. jag undviker det gärna.

väldigt synd att det inte är lika smidigt som det är för folk med 1.1.1, att installera från installer. då hade jag genast varit på.

Har ni letat på ifun.se?

http://www.ifun.se/swephone-10/

tyckte jag var där och kollade. blir lite förvirrad på strukturen på sidan...tack!

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Har ni letat på ifun.se?

http://www.ifun.se/swephone-10/

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-12-06 19:57

Tjena, ja installerade precis swephone på min iphone, allt är svensk på min iphone förutom att ÅÄÖ finns inte, hur kan jag fixsa det, vad kan ha gått fel?

Ursprungligen av akksel:

Tjena, ja installerade precis swephone på min iphone, allt är svensk på min iphone förutom att ÅÄÖ finns inte, hur kan jag fixsa det, vad kan ha gått fel?

Har du sökt på detta?
Ett tips är att göra det innan man postar frågor i framtiden.

Dock ger jag dig här svaret:
Håll inne A-knappen för Ä och Å, håll inne O-knappen för Ö.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-12-07 17:53
Ursprungligen av theplague:

Har du sökt på detta?
Ett tips är att göra det innan man postar frågor i framtiden.

Dock ger jag dig här svaret:
Håll inne A-knappen för Ä och Å, håll inne O-knappen för Ö.

Okey tack för svaret, men går det inte att få dom brevid dom andra bokstäverna ?

Ursprungligen av akksel:

Okey tack för svaret, men går det inte att få dom brevid dom andra bokstäverna ?

Inte i nuvarande versionen, nej.
Det gick på 1.0.2, men iom apples uppdatering av programvaran var det något som försvårade och vi får nöja oss med det här.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-12-09 17:41

Okey okey, då vet jag tack för hjälpen !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 23:26

Jag kör med senaste SwePhone - men trots det blir sorteringen i telefonboken fel. Åsa sorteras exempelvis som A. Har ni samma problem?

samma här... men för mig är det inte ett problem. man vet ju var man ska leta och jag har nog en enda kontakt som börjar på å,ä, eller ö så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 12:54

När man väl har upptäckt den konstiga sorteringen och lärt sig att leta på fel ställe så är det så klart inget problem. Men det vore hursomhelst trevligt om det kunde fixas.

Eller så får jag be mina vänner att byta namn

ja lite får dom väl bidra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 20:52

iphoneshop http://code.google.com/p/iphoneshop/ verkar ha uppdaterats. någon som har en bra svensk ordbok? Då är det bara att konvertera.

Ursprungligen av kia2:

iphoneshop http://code.google.com/p/iphoneshop/ verkar ha uppdaterats. någon som har en bra svensk ordbok? Då är det bara att konvertera.

bytte ut swephone-installerade ordlistan mot den på iphoneshop. inte för att det är många ord som rättstavas (ord som "inte" och "att" bara, typ, resten är från adressboken). ordlistan från iphoneshop är 2MB medan swephone's är några hundra k...

"Förhandsvisa bakrgrundsbild" står det i min lur vid byte av bakgrundsbild...
Vems är felet? Apples eller Swephone?

Har detta korrigerats i den ver. som kom ut häromdagen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-12-14 15:14
Ursprungligen av drifter7508:

"Förhandsvisa bakrgrundsbild" står det i min lur vid byte av bakgrundsbild...
Vems är felet? Apples eller Swephone?

Har detta korrigerats i den ver. som kom ut häromdagen?

Japp, enligt ifun.se har detta rättats till.

Är det någon som vet om vad som händer med svenska ordlistan? Känner inte av så mycket i dagsläget och det är väl främst det man behöver för att kunna skriva snabbare och med lite strul. På engelska kan man skriva riktigt snabbt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-16 23:09

jag längtar också till att man kan skriva lika snabbt på svenska som på engelska. Just nu är det största problemet att ordlistan/telefonen inte föreslår särskilt många ord med åäö. Hade varit enklare om jag exempelvis hade kunnat skriva "langtar" och telefonen förstår att jag vill skriva "längtar"

Ursprungligen av Flip:

jag längtar också till att man kan skriva lika snabbt på svenska som på engelska. Just nu är det största problemet att ordlistan/telefonen inte föreslår särskilt många ord med åäö. Hade varit enklare om jag exempelvis hade kunnat skriva "langtar" och telefonen förstår att jag vill skriva "längtar"

ditto. hur kan man hjalpa till att gora listan battre?

dessutom: maste man installera alla tre swephone-paketen för att man ska få Swedish keyboard i 1.1.2?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-12-17 13:48
Ursprungligen av avocade:

ditto. hur kan man hjalpa till att gora listan battre?

dessutom: maste man installera alla tre swephone-paketen för att man ska få Swedish keyboard i 1.1.2?

Men wtf! Varför snackar alla om Svenskt tangentbord? vad är svenskt? Alla (de flesta iaf) tangentbord ser ju likadana ut. Åäö ligger ju t ex på ett engelskt tangentbord också. Är det bara att man har kopplat det till den svenska ordlistan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 22:35
Ursprungligen av avocade:

ditto. hur kan man hjalpa till att gora listan battre?

Jag tror inte att det är så svårt att göra en bra ordlista och ersätta den som följer med swephone.

De ordlistor som används av senaste swephone uppdateringen går att ladda ner här:
http://www.ifun.se/swephone/zips/1.1.1/ordlistorb2.zip
sv_SE-stems.dat, sv_SE-unigrams.dat och sv_SE-unigrams.idx skall alla ligga i katalogen /System/Library/KeyboardDictionaries/

Nu har jag inte tittat så mycket på det här, men som jag uppfattar det så var den förra ordlistan i swephone alldeles för dålig. nu har man ersatt ordlistan med en gigantisk ordlista som dessvärre gör telefonen väldigt seg. Det optimala vore att ha en ordlista som endast innehåller "vanliga ord". Kanske lättare sagt än gjort, vad vet jag. Men söker man lite så hittar man säkert lämpliga kandidater.

När man väl har en bra ordlista så går det att generera nya stems, unigrams filer via http://code.google.com/p/iphoneshop/ - instruktioner finns på sajten.

Så problemet är alltså bara att hitta bra ordböcker. Har ni några bra kandidater, lägg upp dem någonstans (som vanliga textfiler) och posta länken här.

Edit: När jag skriver in ordet "låter" föreslår iPhone "kåtbo" - det är något som inte stämmer med nuvarande ordlista

Senast redigerat 2007-12-17 23:12
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-17 21:28

hur får man ordlistan att funka? kan man slå av och på den? min funkar varken på svenska elller engelska, inte gjort tidigare heller.. hittar dock inte nåt ställe där man kan slå på och av ordlista?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-18 22:51

Har börjat använda svenska ordlistan nu och det fungerar väl sådär. Det föreslår väldigt många konstiga ord men blir väl bättre ju mer man använder den?

Önsketänkade är ju att den skulle bli lika bra som engelskans för det går så brutalt snabbt att skriva på engelska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 12:28

Nu har jag tagit mig en titt på den svenska ordboken från SwePhone beta 5. Till att börja med så innehåller den svenska ordboken tre gånger fler ord än den engelska:

kia2@hej:~$ wc -l *-unigrams.dat.txt
74032 en_US-unigrams.dat.txt
228549 sv_SE-unigrams.dat.txt

Förmodligen är det därför det går så långsamt...

Observera här att orden är "normaliserade" med hjälp av stemming. Sök på Wikipedia för att läsa mer om stemming. I praktiken innebär det att man inte kan tolka 74032 som att det är alla engelska ord som finns...

Den svenska ordboken innehåller bland annat väldigt många gatunamn (kanske tom alla i hela sverige). Om det är någonting som skall bort från listan så är det nog gatunamnen. I övrigt tror jag att ordlistan ser bra ut, om man bara kikar på orden.

Jag bifogar en liten del av den svenska ordlistan till detta inlägg.

Tittar man på mitt exempel med ordet "Låter" där iPhone föreslår andra ord, så förstår jag faktiskt inte varför. Ordet Låter finns med i ordboken. I ordboken kan man ange en siffra mellan 10 och 100 för att tala om hur populärt ordet är. 100 betyder extremt populärt. I SwePhone har alla ord siffran 50 - det betyder att alla ord har samma viktning. Kanske är det därför som ordet "Låter" inte föreslås?

Om jag hade en bra lista med ord, gärna sorterad efter popularitet - så skulle jag nog kunna skapa en ny ordbok.

En annan sak som jag upptäckte är att det saknas två filer i SwePhones ordlistor. Filerna finns för alla andra språk - men jag vet inte vilken betydelse det har. Dessa två filer saknas:
sv_SE-one-letter-words.dat
sv_SE-two-letter-words.dat

Enligt info som jag har hittat på http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=18671 så är innehåller filerna:

Citat:

"These two files hold one and two letter words for each language. They always start with 8 byte header, 6 bytes unknown, and 2 bytes are length of the file minus 8 bytes. Then the list of words follow, with 3 byte 'counter' at the beginning, and 3 (one-letter-words) / 6 (two-letter-words) 00-padded word in plain ASCII."

Jämför man filerna så har de ungefär samma storlek och innehåll. Jag misstänker att det bara är att döpa om en_US till sv_SE på bägge filerna, skall prova detta snart.

Senast redigerat 2007-12-19 12:42

Hur får man Svenskt tangentbord att dyka upp i Settings i 1.1.2? Har bara installerat ordlistorna och nummerformateringen, och de enda val jag har är Italienska, Tyska, Franska och Engelska.

Dessutom saknar jag Svenskt "Region Format". Där finns inga av de Nordiska språken.

Måste jag installera alla tre SwePhone-paketen för att detta ska funka?

Edit: Har installerat alla tre paketen för 1.1.2, men får fortfarande inte upp Svenskt tangentbord i "Settings > Keyboard > International Keyboards". Funkade finfint i 1.1.1...

Senast redigerat 2007-12-19 14:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 17:05

Nu har jag gjort en ny ordlista. Den finns att ladda ner här. Jag har några idéer om hur jag kan förbättra den ytterligare - men jag tror att den redan är bättre än den som kommer från SwePhone. Jag inkluderar alla ord så kan ni kika själva:

http://rapidshare.com/files/77670244/sv_SE-swedish-wordlist.rar.html

Så här har jag gjort:

1) jag har använt mig av ordlistan som följer med debian: http://packages.debian.org/sid/wswedish - har någon ett bättre förslag på ordlista - kontakta mig!!

2) jag har laddat ner hela svenska wikipedia från http://download.wikimedia.org/svwiki/ det är pages-articles.xml.bz2 filen som jag använt

3) jag har gjort en frekvenslista över alla ord i wikipedias xml-fil. det tog ett tag

4) jag har graderat alla ord i den svenska ordlistan från 20 till 99 genom att matcha dem mot wikipedias lista. Ord som har hög frekvens får ett högre värde. Ord som inte finns med i wikipedia är borttagna.

5) resultatet från punkt 4) ligger med i paketet. Du kan själv ändra i ordlistan om du vill, och generera nya iPhone-kompatibla filer med hjälp av iPhoneShop, http://code.google.com/p/iphoneshop/

För att installera, ersätt filerna från SwePhone med mina tre filer som följer med i rar-filen. sv_SE-stems.dat, sv_SE-unigrams.dat och sv_SE-unigrams.idx skall alltså ligga i katalogen /System/Library/KeyboardDictionaries/

Kom gärna med feedback på om du tycker att ordlistan suger eller är bättre än tidigare ordlista... Om du tycker att den suger kan du ju alltid stoppa tillbaks SwePhone igen. Du har alltså inget att förlora

Jag skulle nog säga att den är bättre - men långt ifrån perfekt.

Edit: Ordlistorna fungerar för 1.1.1 och 1.1.2, precis som dem från SwePhone

Senast redigerat 2007-12-19 20:01
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-12-20 15:34
Ursprungligen av kia2:

För att installera, ersätt filerna från SwePhone med mina tre filer som följer med i rar-filen. sv_SE-stems.dat, sv_SE-unigrams.dat och sv_SE-unigrams.idx skall alltså ligga i katalogen /System/Library/KeyboardDictionaries/

Under katalogen System/Library, hittar jag ingen fil som heter KeyboardDictionaries. Borde denna finnas på min dator eller någonstans på iPhonen. Med andra ord: Hur hittar jag var jag ska byta ut dina tre filer?

Förlåt min okunnighet och TACK för ordlistan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 15:37
Ursprungligen av Goteman:

Under katalogen System/Library, hittar jag ingen fil som heter KeyboardDictionaries. Borde denna finnas på min dator eller någonstans på iPhonen. Med andra ord: Hur hittar jag var jag ska byta ut dina tre filer?

1) Prova "/System/Library" - inte "System/Library"

2) Du letar efter en katalog som heter KeyboardDictionaries, inte en fil

3) Du letar på din iPhone (som även den är en dator)

Senast redigerat 2007-12-20 15:57
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-19 18:12

kia2: Jag har installerat dina ordlistor precis och tycker det flyter på mycket bättre. Hela tangentbordet känns rappare och man får mycket bättre förslag på ord.

Riktigt bra initiativ, känns direkt lite ljusare för svenska ordlistan som blev markant bättre precis. Tack så väldigt mycket.

Och visst det finns säkert mycket att bättre på men helt klart mycket bättre än SwePhones standardlistor. Här har vi något att bygga vidare på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 19:51

Tack

Jag skulle behöva ett bra sätt att testa ordlistan - för att se om den blir bättre eller sämre. Som det är nu går jag bara på känsla. Någon som har några idéer?

Sedan kan jag meddela att det ännu finns en del oklarheter. Som jag skrev i tidigare inlägg så saknas det fortfarande två filer. Hur relevanta dem är för hur bra ordlistan fungerar vet jag inte. Förhoppningsvis kan jag skapa dem inom kort.

I ordlistan finns det dessutom ett fält som heter X-Boolean. Det fältet vet jag inte hur man använder. Både i den franska, tyska och engelska ordboken används värdet false på vissa ord - men jag vet inte varför och när man skall använda false. Jag gör nu som SwePhone - sätter true på alla ord.

Bevaka tråden